سافت باکس چیست و چگونه در عکاسی استفاده می شود؟

سافت باکس چیست و چگونه در عکاسی استفاده می شود؟

سافت باکس چیست؟ چه کار می‌کند؟ و چگونه می‌توان از یک سافت باکس برای گرفتن عکس های خیره‌کننده استفاده کرد؟

در این مقاله، هر آنچه که باید در مورد سافت باکس ها بدانید مطرح می‌شود، از جمله:

  • چرا سافت باکس ها برای گرفتن عکس بسیار عالی هستند؟
  • نحوه استفاده از سافت باکس، حتی به عنوان یک مبتدی چطور است؟
  • نمونه های نورپردازی سافت باکس با نمودارهای نورپردازی. 

به این ترتیب، بعد از اینکه این مقاله را مطالعه کردید مثل یک حرفه‌ای، برای گرفتن تصاویر با سافت باکس آماده خواهید بود.

سافت باکس چیست؟

سافت باکس یک اصلاح‌کننده نور است که روی فلاش یا استروب استودیویی نصب می‌شود و نور را پخش، هدایت و به طور یکنواخت‌تری توزیع می‌کند. به عبارت ساده، سافت باکس یک اصلاح‌کننده نور، به شکل جعبه است و نور ملایمی تولید می‌کند. سافت باکس ها اشکال مختلفی دارند که هر کدام دارای عملکرد و ظاهر متفاوتی هستند. در این مقاله از چی بگیر به بررسی محبوب‌ترین آنها می‌پردازیم:

سافت باکس مربعی

یک سافت باکس مربعی نور یکنواخت و ملایمی تولید می‌کند که دارای وجوه درجه‌بندی شده‌ای از سایه است. یک کاربرد عالی برای سافت باکس مربعی، ایجاد نور ملایم پنجره است چرا که این سافت باکس دقیقاً شبیه به پنجره است. در شکل مربع، سایه های افقی و عمودی، به یک اندازه خواهند بود.

سافت باکس مستطیلی

همانطور که یک طرف کوچکتر و طرف دیگر بزرگتر می‌شود، انتشار نور را تا حدودی باریکتر می‌کند. از یک طرف، نور منطقه بزرگ‌تری را می‌پوشاند در حالی که از طرف دیگر قسمت کوچکتری را پوشش می‌دهد. این شکل در بین عکاسان مد و پرتره بسیار محبوب است چرا که این امکان را برای آنها به وجود می‌آورد تا یک عکس نیمرخ را بدون روشن کردن بیش از حد پس زمینه، نورپردازی کنند.

نواری یا استریپ

این سافت باکس انتخابی متداول برای نورپردازی پس زمینه می‌باشد که نواری از نور ایجاد می‌کند. این سافت باکس از یک طرف باریک و از طرف دیگر بسیار پهن است. برای این کار، یک وجه سایهای صاف و درجه‌بندی شده در سمت کشیده‌تر و یک وجه ظریف از سایه در سمت دیگر ایجاد می‌کند.

استریپ باکس اغلب برای عکس های تمام‌رخ استفاده می‌شود زیرا از یک طرف کل بدن را پوشش می‌دهد حال آنکه از طرف دیگر وضوح و کنتراست زیادی ایجاد می‌کند.

هشت ضلعی

در میان سافت باکس های کلاسیک، سافت باکس هشت‌ضلعی به خاطر چراغ های گرد در نقاط کانونی‌اش نسبت به سافت باکس مربعی ارجحیت دارد. با توجه به مقاصد و اهداف استفاده از سافت باکس، نورپردازی این سافت باکس بسیار مشابه، البته کمی گردتر و عریضتر از یک سافت باکس مربعی هم‌اندازه می‌باشد.

سافت باکس عمیق یا دیپ

امروزه خرید سافت باکس های عمیق، به خاطر نورپردازی غیرعادی‌شان، بسیار رایج شده است. با این حال، یک سافت باکس عمیق کامل و کاربردی با سافت باکس هشت‌ضلعی تفاوتی ندارد. از طرف دیگر، یک سافت باکس سهمی‌شکل پیچیده، بسیار کاربردی است.

سافت باکس چگونه کار می‌کند؟

زیربنای اصلی هر سافت باکسی تولید نوری است که از زوایای مختلف به جسم تابیده می‌شود. این امر با گرفتن منبع نور نقطه‌ای و انعکاس آن در داخل اصلاح‌کننده ابتدایی از طریق اولین پنل دیفیوزر و پخش‌کننده نور و سپس پنل دوم به دست می‌آید.

نقش اولین دیفیوزر این است که پرتوهای عینی مستقیم را بگیرد و زوایایی را که در آن حرکت می‌کنند اصلاح کند. با این حال، در بیشتر سافت باکس های بزرگ، همچنان یک کانون نورانی در وسط باقی خواهد ماند. اغلب تفاوت بین مرکز و حاشیه 2-3 استپ است که ناخواسته به وجود می‌آید، بنابراین وجود یک لایه دوم ضرورت پیدا می‌کند.

دیفیوزر دوم، با انتشار نور بیشتر، روشنایی یکنواخت‌تری ایجاد می‌کند. فاصله بین دو لایه منتشرکننده نور نسبتاً بی‌اهمیت است، اما اگر می‌خواهید نور را بیشتر پخش کنید، می‌توانید از طریق پارچه‌ی نازکی که یک متر یا بیشتر دورتر از سافت باکس قرار دارد، عکس بگیرید.

سافت باکس نیویر مدل NW107 سایز 50x70 سانتی متر

مشخصات
وزن1500
ابعاد50*70 سانتی متر
نوع چند ضلعی
قابلیت نصب لامپ پیچی LED و SMD
دارد

این سافت باکس  قابلیت نصب بر روی انواع سه پایه عکاسی را دارد. نصب و راه اندازی بسیار آسانی دارد و نور یکنواخت و بدون سایه ایی رو به شما ارائه می دهد. 

سافت باکس پلوز مدل PU5120 سایز 20×20 سانتی متر

مشخصات
نوعچندضلعی
ابعاد20*20

سافت‌باکس رو دوربینی نصب می‌شود و منبع تغذیه آن فلش دوربین است. اگر در زمینه پرتره و مدلینگ عکاسی می‌کنید یک انتخاب بسیار عالی و حرفه ایی است. 

از جمله مزایای این سافت باکس می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مناسب فلاش عکاسی
  • مناسب برای پروژکتورهای کوچک
  • کاربردی و بسیار باکیفیت

سافت باکس گودکس مدل OCT-POR120 سایز 120×120 سانتی متر

مشخصات
وزن 1000 گرم
قطر 120 سانتی متر
نوع چند ضلعی
عمق داخلی 55 سانتی متر
کیف حملدارد

مزایا:

  • دیفیوزر مناسب نور
  • قابلیت نصب آسان
  • مناسب برای عکاسی مدلینگ، پرتره...
  • مناسب برای نورپردازی سوژهای بزرگ

سافت باکس وسکات کد 35Parabolic سایز 150x150 سانتی متر

مشخصات
وزن1000 گرم
نوع دایره
سایز150*150سانتی متر

سافت باکس گودوکس مدل P90L سایز 90 سانتی متر

اگر در زمینه مدلینگ فعالیت دارید این مدل از سافت باکس گودوکس بسیار کاربردی و باکیفیت است. نوری که این سافت باکس تولید می‌کند بسیار روشنایی بالا و خوبی رو به شما ارائه می‌دهد. 

کیت سافت باکس گودکس مدل FM60  کد SGUV به همراه تبدیل S

مشخصات
وزن
سازگاریسازگار با تمامی فلاش های رو دوربینی است (بوسیله فلش اکسترنال)
ابعاد 60*60


اکتا باکس پلوز مدل OCTAGON

مشخصات
وزن 1200
سازگاری کلیه فلاش  استودیویی با مانت استاندارد بوئنز، کلیه نورهای ثابت با مانت استاندارد بوئنز
شکل چند چندضلعی

سافت باکس اکتا باکس پلوز مناسب برای عکاسی پرتره، مدلینگ، تبلیغاتی، مدلینگ، عکاسی کودک.... می‌باشد.

این سافت باکس دارای هشت عدد میله، یک عدد اکتاباکس، دو عدد پارچه دیفیوزر ( پارچه نرم کننده نور )، یک عدد مانت استاندارد بوئنز، یک عد کیف حمل/ فاقد گرید( زنبوری) می‌باشد. 

کاربردهای سافت باکس

سافت باکس چیست؟ راهنمای خرید سافت باکس

احتمالا نمی‌توان همه کاربردهای سافت باکس را فهرست کرد چرا که اصلاح‌کننده‌ای بسیار پر کاربرد و محبوب است. در این قسمت به بررسی برخی موقعیت ها و تنظیمات رایج که مناسب استفاده از یک سافت باکس است می‌پردازیم:

  • عکاسی پرتره: سافت باکس به عنوان یک منبع نور ملایم و اغلب وسیع، برای ایجاد نور پرتره ایده‌آل است. کیفیت ملایم نور آن تضمین می‌کند که بافت پوست صاف به نظر رسد، حال آنکه وسعت منبع نور تضمین کننده کفایت پوشش برای روشنایی یکنواخت است. سافت باکسی که در 45 درجهای سوژه قرار داده شده، یک نور پرتره کلاسیک تولید می‌کند.
  • عکاسی ورزشی: یک سافت باکس کلاسیک ممکن است در اینجا چندان مفید نباشد، اما یک استریپ باکس کاربردی است. برای نورپردازی عکس تمام‌رخ از یک ورزشکار به صورت عمودی در حالی که کیفیت نور را به صورت افقی حفظ می‌کند، عالی خواهد بود. نور شدید، عضله و سایر جزئیات سوژه را نمایان می‌کند.
  • عکاسی خودرو: اکثر خودروها دارای خطوط طولانی هستند که شکل آنها را مشخص می‌کند. برجسته‌سازی شکل خودرو با استفاده از یک نوار طولانی نور، برای بیننده خوشایند خواهد بود چرا که ماهیت سوژه را نشان می‌دهد.
  • عکاسی از محصول: یکی از مهم‌ترین اجزای یک تصویر موفق از محصول، مدیریت صحیح سایه‌روشن ها و بازتاب های مستقیم است. یک سافت باکس در زمان ایجاد و خلق نقاط برجسته و هایلایت های خطی یکنواخت و ملایم هم مفید خواهد بود. استفاده دیگر از سافت باکس، می‌تواند به عنوان منبعی کامل باشد، یا به عنوان منبعی از نور پراکنده یکنواخت که برای نشان دادن رنگ در تصاویر عالی است.
  • عکاسی مد و فشن:عکاسی مد یکی دیگر از موقعیت های رایج برای استفاده از سافت باکس است. با توجه به این که سافت باکس، نور منتشر شده ملایمی تولید می‌کند، باعث جذابتر به نظر رسیدن چهره مدل ها می‌شود که این مزیت میزان روتوش مورد نیاز را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، یک سافت باکس برای روشن کردن پارچه های خاصی مانند پارچه هایی که بازتاب های پراکنده تولید می‌کنند (مثل پشم یا پنبه) استفاده می‌شود.

بهترین نوع سافت باکس برای عکاسان مبتدی کدام مدل است؟

سافت باکس ها خیلی متنوع‌تر از لوازم جانبی عکاسی هستند. همچنان که به خریدتان فکر می‌کنید، به تمام موارد زیر توجه کنید:

  • شکل: شکل و اندازه سافت باکس بیش از اندازه بر نحوه عملکرد آن تاثیر دارد. یک سافت باکس بزرگ، پهن و مسطح ممکن است به عنوان یک سایبان استفاده شود که فضای زیادی را روشن می‌کند، در حالی که یک سافت باکس کوچکتر و کشیده‌تر برای عکاسی پرتره و موضوعات این گونه مناسب‌تر است.
  • جنس: اکثریت قریب به اتفاق سافت باکس ها، با هر قیمتی، از پارچه ساخته شده‌اند که معمولاً روی چند بازوی سیمی کشیده شده است؛ سافت باکس های هاردشل و دیگر موارد غیرمعمول و نامتعارف مانند آن نیز وجود دارند، اما معمولاً سنگین‌تر هستند و با نوعی معضل برای جابه‌جا کردن و مکان‌یابی در محل کار مواجهند.
  • لوازم جانبی: برخی از سافت باکس ها تنها با یک پنل انتشار نور ویژه عرضه می‌شوند. برخی دیگر با امکانات زیادی، از جمله ابزارهایی مانند توری ها و همچنین شبکه های سافت باکس برای ایجاد نور بیشتر همراه هستند.
  • چراغ های توکار: صادقانه بگویم: تولیدکنندگان بهترین سافت باکس ها فرض می‌کنند که شما از قبل وسیله‌ای برای کار با این لوازم دارید. توصیه ما این است که برای سرمایه‌گذاری روی منبع نور و سافت باکس جداگانه اقدام کنید، اما اگر بودجه‌تان کم است یا تمایل به ابزارهای مقرون به صرفه دارید، یک کیت سافت باکس همراه با چراغ نیز ممکن است یکی از گزینه های مناسب برای شما باشد.
دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.