درایو نوری چیست؟ معرفی بهترین درایو نوری اکسترنال و اینترنال

معرفی بهترین درایو نوری اکسترنال و اینترنال

از قدیمی‌ترین کامپیوترها که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت تا جدیدترین و پیشرفته‌ترین مدل های آن، یک قطعه مهم و کاربردی در اجزای همه این سیستم‌ها یکسان بوده و همچنان هست. آن هم درایو نوری یا optical drive است. ابزاری که در گذشته قابلیت خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی فلاپی دیسک‌ها را داشته و امروزه، همین عمل را روی دیسک های بلوری و DVD انجام می‌دهد. در این مقاله از چی بگیر همراه ما باشید تا انواع مختلف درایو نوری را بررسی کنیم و شما را در خرید بهترین درایو نوری راهنمایی کنیم.

درایو نوری چیست؟

اپتیکال دیسک درایو (Optical Disk Drive) به معنی گرداننده نوری دیسک است که توسط نور لیزر یا امواج الکترومغناطیسی، عمل خوانش و یا نگارش انواع اطلاعات تصویری، صوتی، متنی و... را روی انواع مختلف دیسک نوری انجام می‌دهد. وسیله‌ای که از دیرباز، جز ضروری‌ترین قطعات کامپیوتر و لپ تاپ محسوب می‌شد. انواع دیسک نوری را می‌توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • CD
  • DVD
  • Blue-ray

انواع درایو نوری کدام است؟

به طور کلی، می‌توان انواع مختلف این دستگاه را به دو نوع درایو نوری اینترنال یا داخلی و درایو نوری اکسترنال یا خارجی دسته بندی کرد. در گذشته، این دو واژه مفهوم خاصی نداشت و درایوهای نوری فقط به صورت داخلی و روی کیس یا لپ تاپ نصب می‌شدند. اما باتوجه به نیازهای مختلف، در سالهای اخیر، مدل‌های اکسترنال این دستگاه نیز توسط کمپانی‌های بزرگ تولید و منتشر شد که استقبال خوبی هم داشت.

درایو نوری اینترنال

این مدل، به صورت فیکس در داخل کیس یا لپ تاپ نصب شده و مستقیما به مادربورد متصل است. به این معنی که نیرو و برنامه مورد نظر را برای خوانش و نگارش انواع دیسک از مادربورد و پاور سیستم تامین می‌کند. در مجموع خرید درایو نوری اینترنال می‌تواند مزایا و معایبی نسبت به مدل اکسترنال داشته باشد که در ادامه به این موارد می‌پردازیم:

مزایای درایو نوری
معایب درایو نوری
سرعت خواندن و نوشتن بسیار بالاتر نسبت به مدل های اکسترنال به دلیل اتصال مستقیم به مادر بورد از طریق پورت ساتاعدم قابلیت جابجایی و استفاده بر روی سیستم های دیگر و نصب شده به صورت فیکس داخل لپ تاپ یا پی سی
دقت لیزر و قدرت گردش موتور بسیار بالاتر مدل اینترنال نسبت به انواع خارجیافزایش وزن کامپیوتر به دلیل حجم فیزیکی بالا
قیمت درایو نوری پایین تر مدل اینترنال در مقایسه با مدل اکسترنالاحتمال شکستگی و اختلال هنگام استفاده از دیسک های معیوب به دلیل دورموتور بسیار بالا

اما به خاطر داشته باشید که نمی‌توان این دو دستگاه را با یکدیگر مقایسه کرد و گفت کدام بهتر از دیگری است! هرکدام از این دو مدل، به صورت جداگانه برای نیازهای مختلفی طراحی شده‌اند که ابتدا قبل از خرید بهترین درایو نوری اکسترنال یا اینترنال، ابتدا باید نیاز های خود را سنجیده و باتوجه به نیاز خود، یکی از این دو گزینه را انتخاب کنید.

درایو نوری اکسترنال

برخلاف درایو های اینترنال، مدل اکسترنال، کامل به صورت سیار و قابل حمل بوده و از طریق یک کابل USB به لپ تاپ یا پی سی متصل می شود. تنها راه ارتباط بین این دستگاه و سیستم مورد نظر، تنها یک کابل است که این امر، موجب سهولت استفاده از آن و جابجایی بسیار راحت شده است. این دستگاه نیز دارای مزایا و معایبی نسبت به مدل اینترنال است که در ادامه این موارد را بررسی می کنیم:

مزایای درایو نوری اکسترنال
معایب درایو نوری اکسترنال
مهمترین مزیت خرید بهترین درایو نوری اکسترنال، قابلیت استفاده از آن، بر روی چندین لپ تاپ و کامپیوتر مانند هارد اکسترنال است. اتصال و قابلیت استفاده توسط یک کابل USBسرعت پایین تر دستگاه  نسبت به مدل اینترنال به دلیل اتصال USB به جای ساتا
بدون نیاز به نصب درایور یا برنامه خاصی برای شناسایی و راه اندازیطول عمر پایین تر نسبت به مدل اینترنال  و حساس بودن دستگاه به عوامل خارجی مانند ضربه و...

باز هم می‌گویم، مقصود از تمامی مواردی که گفته شد، این نیست که کدام یک از گزینهها نسبت به دیگری برتری داشته یا یکی بد است و دیگری خوب! این موارد فقط برای مقایسه بین این دومدل و کاربرد هرکدام است که شما می توانید با توجه به نیازهای خود، بهترین گزینه را برای خرید درایو نوری انتخاب کنید.

معرفی بهترین درایو نوری اکسترنال



نوع درایواکسترنال
وزن280 گرم
نوع اتصالUSB
سرعت خواندن و نوشتن CD24X
سرعت خواندن و نوشتنDVD
8X



نوع درایواینترنال
وزن650 گرم
نوع اتصالSATA
سرعت خواندن و نوشتناز 24X تا 48X متغیر باتوجه به نوع دیسک



نوع درایواکسترنال
نوع اتصالUSB
سرعت خواندن و نوشتن6X - 8X - 24X
سایر توضیحاتدستگاه فوق العاده خوش ساخت و باکیفیت - کم حجم و کم وزن و قابل حمل - پشتیبانی از سیستم عامل های مختلف ویندوز و مک



نوع درایواکسترنال
وزن250 گرم
نوع اتصالUSB
سرعت خواندن و نوشتن24X
سایر توضیحاتپشتیبانی از انواع سیستم عامل ویندوز و مک



نوع درایواینترنال
وزن160 گرم
نوع اتصالSATA
سایر توضیحاتپشتیبانی از سیستم عامل ویندوز - میزان حافظه بافر 2 مگابایت



نوع درایواینترنال
نوع اتصالSATA
سرعت خواندن و نوشتن5X - 6X - 8X - 12X -16X 24X - 40X - 48X



نوع درایواکسترنال
وزن400 گرم
نوع اتصالUSB
سرعت خواندن و نوشتن24X
سایر توضیحاتسازگار با سیستم عامل ویندوز


در ادامه بخوانید : هارد اکسترنال چیست؟ معرفی بهترین برند هارد اکسترنال (باکیفیت ترین)

معیارهای چی بگیر برای خرید درایو نوری:

معرفی و قیمت بهترین درایو نوری اکسترنال

خرید چنین دستگاهی نیز، مانند تمامی ابزارهای الکترونیکی، نیازمند دانش و شناخت کافی است که تا اینجای مقاله، تا حد زیادی، دانش مورد نیاز برای انتخاب بهترین دستگاه را به شما منتقل کرده‌ایم. فقط چند نکته دیگر وجود دارد که قبل از انتخاب و خرید خود، باید به آن ها توجه کنید. در ادامه به این موارد می پردازیم:

  • سرعت خوانش و نگارش دستگاه: یکی از نکات پایه ای که باید به آن توجه کنید، سرعت دستگاه است که بیشتر در مدل های اکسترنال باید مورد توجه قرار بگیرد. یکی از عوامل مهمی که در این زمینه تاثیرگذار است، نوع پورت USB است. بهترین درایو نوری اکسترنال شامل پورت USB.3 می‌شود که سرعت بسیار بالایی نسبت به نسل های قدیمی‌تر خود دارد.
  • نوع اتصال درایو به سیستم: نوع اتصالات نیز تا حد زیادی اهمیت دارد. انواع درایو نوری اینترنال از اتصال IDE و SATA به مادربورد پشتیبانی می‌کنند که معمولا اتصال ساتا دارای حجم کمتر و سرعت پردازش بیشتری نسبت به IDE است. اتصالات و پورت خروجی درایو نوری اکسترنال نیز ممکن است USB یا Firewire و یا دارای هر دوی این اتصالات باشد. 
  • نویز و سر و صدای دستگاه: معمولا درایو های نوری، در زمان پردازش خواندن و نوشتن، به دلیل چرخش موتور سر و صدایی ایجاد می کنند که ممکن است این نویز، برای برخی از افراد کمی آزاردهنده باشد. پس اگه روی سر و صدا و نویز حساس هستید، دستگاهی را انتخاب کنید که از فناوری‌های پیشرفته نویز گیر پشتیبانی می‌کند.
  • اندازه و کیفیت: اندازه دستگاه، ممکن است برای شما مهم باشد. این فاکتور در صورتی برای شما اهمیت پیدا می‌کند که معمولا در جاهای مختلف از این دستگاه قرار است استفاده کنید و جابجایی شما زیاد است. در این صورت، مدل های فشرده تر و کوچک تر را باید انتخاب کنید. اما در مقابل این مورد، باید به کیفیت آن نیز توجه کنید. جنس روکش، بدنه و کیفیت ساخت نیز از فاکتور هایی است که روی طول عمر و خرابی دستگاه می‌تواند تاثیر مستقیم داشته باشد. پس سعی کنید دستگاهی باکیفیت و خوش ساخت انتخاب کنید که در آینده، با مشکل مواجه نشوید.
  • برند سازنده: برند تولید کننده این دستگاه، یکی از مهمترین فاکتور های اصلی انتخاب شما است. برند های سازنده بسیار متنوعی در بازار وجود دارد که ممکن است برخی از آن ها تقلبی و بی کیفیت باشند. پس پیشنهاد ما به شما، این است که از بین بهترین و محبوب ترین برند های تولید کننده انتخاب خود را انجام دهید.
  • درحال حاضر، درایو نوری لپ تاپ لنوو، درایو نوری hp، برند asus و سامسونگ، از برند های محبوب این حوزه هستند. 
  • در صورتی که از مک بوک استفاده می کنید، می توانید درایو نوری اکسترنال اپل را خریداری کنید. چرا که معمولا محصولات اپل، از اتصالات و پورت های متفاوتی نسبت به مدل های دیگر پشتیبانی می کنند.
  •  در حال حاضر بهترین و باکیفیت ترین برند تولید کننده این دستگاه، درایو نوری ASUS است که هم از نظر ساخت و هم از نظر عملکرد، کیفیت بسیار بالایی دارد.

قیمت بهترین درایو نوری

قیمت دستگاه، کاملا بستگی به نوع خود درایو، نوع اتصالات، ساخت و برند بستگی داشته و می‌تواند متغیر باشد. قیمت درایو نوری اینترنال معمولا نسبت به نوع اکسترنال کمتر است؛ اما شما با توجه به نیاز خود باید بهترین مدل را انتخاب کنید.

شاید شما هم این سوال ها را داشته باشید:

نداشتن درایو نوری لپ تاپ به چه معناست؟

این عبارت، به این معنی است که لپ تاپ مورد نظر، فاقد درایو نوری اینترنال است. این مورد می تواند دلایل متعددی داشته باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

فاقد درایو نوری یعنی چه؟

امروزه باتوجه به پیشرفت تکنولوژی و کم رنگ شدن استفاده از دیسک‌های فیزیکی، لپ تاپ های مدل جدید، درحال حذف آیتم درایو نوری از روی لپ تاپ هستند. دلایل این امر می تواند به صورت زیر باشد:

  • تغییر شیوه انتقال داده ها و اطلاعات و پیشرفت روز افزون استفاده از اینترنت و فضا های ابری
  • رواج استفاده از درایو های اکسترنال مانند هارد، فلش مموری و...
  • تغییر مدل خرید و فروش فیلم و سریال 
  • کاهش حجم و وزن لپ تاپ و افزایش ظرافت در ساخت این دستگاه
  • هزینه های پایی نخرید درایو نوری اکسترنال با توجه به نیاز افراد. به این معنی که در صورت نیاز، به راحتی و با قیمتی به صرفه، افراد می توانند یک درایو اکسترنال و قابل حمل برای خود تهیه کنند.

درایو نوری چگونه کار می کند؟

درایو های نوری که با نام های دی وی دی رایتر و یا دی وی دی رام نیز در بازار شناخته می شوند، از طریق یک موتور گرداننده که وظیفه چرخاندن دیسک را دارد و یک لیزر که دیتای نوشته شده روی دیسک را می خواند، عمل می کنند. زمانی که شما دیسک را درون درایو قرار می دهید، موتور دستگاه، دیسک را شناسایی کرده و شروع به چرخیدن با سرعت می کند و در حین این چرخش، لیزر یا نور دستگاه، شروع به خواندن تمامی اطلاعات روی دیسک و پردازش آن می کند. که در نتیجه، با یک سرعت مشخص (باتوجه به نوع و عملکرد دستگاه که پیش تر در این مقاله مفصل توضیح دادیم) اطلاعات خوانده شده را به نمایش در می آورد. علاوه بر عمل خوانش، این پروسه می تواند به صورت نوشتن نیز باشد. یعنی همزمان با چرخش دیسک خام، لیزر دستگاه، دیتای تعریف شده را روی دیسک هک کرده و در نتیجه اطلاعات مورد نظر را روی آن رایت می کند.

سخن پایانی 

امروزه، باتوجه به پیشرفت اینترنت و همه گیر شدن رسانه های مختلف، ممکن است کمتر از درایو های نوری استفاده شود. اما همچنان یکی از قطعات مهم و کاربردی برای انواع سیستم های شخصی یا لپ تاپ محسوب می شود و جایگزینی پیدا نخواهد کرد.

این درایو ها می توانند به صورت اینترنال و نصب شده روی سیستم باشند و به مادربورد متصل شوند، یا اینکه به صورت اکسترنال و خارجی، از طریق اتصال USB به صورت قابل حمل مورد استفاده قرار بگیرند. در این مقاله از سایت چی بگیر تمامی مواردی که برای خرید این دستگاه لازم بود را گفتیم. با مطالعه دقیق این مقاله، می توانید بهترین درایو نوری اکسترنال یا اینترنال را متناسب با نیاز های خود انتخاب کرده و خرید خود را نهایی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
درایو نوری قیمت انواع درایو نوری