بهترین ابزار لحیم کاری، تجهیزات و لوازم جانبی انواع هویه

خرید وسایل لحیم کاری و لوازم جانبی هیتر هویه 

  • ابزار لحیم کاری چیست؟
  • خرید وسایل لحیم کاری؟چگونه بهترین ابزار لحیم کاری را خریداری کنیم؟
  • کدام ابزارهای لحیم کاری مناسب افراد مبتدی هستند؟
  • در کیت لحیم کاری باید به دنبال چه چیزی باشیم؟

اگر به تازگی شروع به فعالیت در زمینه مشاغل الکترونیکی، جوشکاری و سایر زمینه‌های مرتببط کرده باشید، حتماً نیاز به تجهیزات لحیم کاری را حس می‌کنید. برخی از افراد در این شرایط با سوالاتی مواجه شده و برای خرید کاملاً سردرگم می‌شوند. ما در این مقاله از وب‌سایت چی بگیر، به مهم‌ترین سوالات شما دربارۀ دستگاه هویه هیتر و سایر ابزارهای لحیم پاسخ می‌دهیم.

اگر سوال خاصی در این زمینه دارید، لطفاًسوالتان را فراموش نکرده و این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. چنانچه پاسخ سوالات خود را دریافت نکردید، آن‌ها را در انتهای مطلب مطرح کنید تا تیم چی بگیر در اسرع وقت پاسخگو باشند.

لحیم کاری چیست؟ ابزار لحیم کاری چیست؟

لحیم کاری یکی از مشاغل صنعتی و پرکاربرد و به شدت تخصصی است. اکثر افرادی که در مشاغل الکترونیکی فعالیت دارند، نیازمند به ابزار لحیم کاری و لوازم جانبی هویه هستند. درواقع بدون سیم لحیم، روغن لحیم و سایر مواردی که در ادامه برایتان شرح خواهیم داد، لحیم کاری میسر نمی‌شود. با توجه به موارد گفته شده، بهتر است که تعریف ساده‌ای برای لحیم کاری ارائه بدهیم.

لحیم کاری به جوش زدن و اتصال دادن دو فلز به یکدیگر گفته می‌شود. جنس این فلزها گاهی مشابه و در اکثر مواقع متفاوت است و نیاز به آلیاژی برای اتصال و لحیم کاری دارد.  در گذشته لحیم کاری به دشواری انجام می‌شود و علم الکترونیک نیز مانند عصر حاضر مدرن و پیشرفته نبود. خوشبختانه  هویه و انواع هیتر انواع لحیم کاری را سرعت و کیفیت بخشیده‌اند.

معرفی انواع ابزارهای لحیم کاری/بهترین هویه برای لحیم کاری

همانطور  که اشاره کردیم، مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ابزار برای لحیم کاری، هویه است. بدون هیتر و هویه لحیم کاری غیرممکن بوده تلاشی بیهوده است. هویه های لحیم کاری نیز انواع مختلفی دارند. موارد زیر از جمله رایج‌ترین هویه های قابل استفاده در مشاغل مختلف هستند. این موارد عبارت‌اند از:

نوع هویه
معرفی و کاربرد
مزایا
معایب
هویه ساده 
در ابعاد و اندازه متوسط بوده و برای استفاده شخصی در منازل کاربرد دارد.
سهولت در استفاده و کاربری آسان
مناسب برای کارهای ساده لحیم کاری
قیمت ارزان
محدودیت حرارت و کرما
طول عمر کم
محدودیت در کاربرد
هویه برقی پیشرفته
منبع تغذیه این هویه چریان برق است و توان مصرفی متغیری دارد.
قابل استفاده برای لحیم کاری پیشرفته
امکان تنظیم دما
قابلیت استفاده طولانی مدت
قیمت بالا
مواجه با خطرات احتمالی حین کار
قیمت بالا در موارد مدرن
هویه گازی
 این مدل  نیز به وسطه گاز کار می‌کند و برای لحیم کاری ساده و پیشرفته استفاده می‌شود.
قابلیت تنظیم دما
قیمت مناسب
سهولت در استفاده
وزن بالا
داشتن مخازن گاز کوچک
ایمنی پایین

مواردی که در جدول ذکر شد تنوعی از دستگاه هویه و هیتر محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که مدل هویه های برقس و گازی به قدری پیشرفته و متنوع است که می‌توانیم به هویه باتری خور، هویه تفنگی و ... اشاره کنیم. برای خرید بهترین هویه توصیه می‌کنیم که راهنمای خرید هویه مناسب از سایت چی بگیر را مطالعه کنید.

خرید لوازم جانبی لحیم کاری

لوازم جانبی لحیم کاری و هویه لحیم کاری چیست؟

برای خرید تجهیزات لحیم کاری لازم و ضروری است که لوازم جانبی انواع هویه را بشناسید و سپس با آگاهی برای خرید اقدام نمایید. این ابزارها به شرح زیر است:

روغن لحیم کاری (خمیر لحیم کاری):

برای لحیم کاری دو نوع فلز به یکدیگر در درجه اول لازم و ضروری است که سطح فلزها از هرگونه اکسید و زنگ‌زدگی به دور باشد. خمیر و روغن لحیم سطوح را از انواع چربی، زنگ‌زدگی و سایر موارد تمیز کرده و کار لحیم کاری را سهولت می‌بخشد. از طرفی دیگر این خمیر از تماس‌های الکتریکی نیز جلوگیری کرده و برای لحیم کاری بوردهای الکتریکی، ایمنی کار را افزایش می‌دهد. دقت داشته باشید که روغن لحیم کاری مادۀ کالیفون نام داشته و قابلیت حل کردن اکسیدهای فلزات را دارد.

در صورتی که خمیر لحیم کاری که به نام خمیر قلع نیز شناخته می‌شود،  از فلاکس، پودر قلع و سرب ساخته شده است. زمانی شخص متخصص از خمیر قلع برای لحیم کاری استفاده می‌کند، ضرورتی به استفاده از سیم لحیم ندارد. به نظر شما استفاده از سیم لحیم کاربردی‌تر است یا خمیر لحیم کاری؟

سیم لحیم کاری:

برای سهولت بخشیدن به کار لحیم کاری سیم لحیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای خرید دستگاه هویه توجه به کیفیت و مرغوبیت سیم لحیم بسیار مهم است. سیم مناسب لحیم کاری با ضخامت و جنس‌های متعددی، متناسب با انواع فلزها موجود است. موارد زیر از جمله رایج‌ترین نوع سیم لحیم محسوب می‌شوند که به صورت قرقره‌ای در ابزار فروشی‌ها عرضه می‌شوند. این موارد عبارت‌اند از:

  • سیم لحیم روغنی؛
  • سیم لحیم ساوبیت؛
  • سیم لحیم آساهی؛
  • سیم لحیم بهینکس؛
  • سیم لحیم آلوسل.

نوک هویه مناسب برای لحیم کاری:

از دیگر تجهیزات موردنیاز و لوازم جانبی هویه می‌توان به انواع نوک هویه اشاره کرد. نوک هویه درواقع منتقل کننده گرما و حرارت به اجسام فلزی است و برای هر فلزی و با توجه به نوع لحیم کاری از انواع نوک هویه مناسب استفاده می‌شود. برخی از رایج‌ترین مدل‌های پرمصرف به شرح زیر است:

  • نوک هویه مخروطی؛
  • نوک هویه اوریب و مورب؛
  • نوک هویه کاتری؛
  • و نوک هویه سر کج و سر راست.

قبل از خرید هویه و نوک آن باید مشخص کنید که هدف شما از خرید لوازم لحیم کاری چیست و سپس با توجه به کاربرد لوازم و نیازی که دارید، برای خرید اقدام کنید. محصولات مورد نیازتان را می‌توانید در وبسایت چی بگیر جستجو کرده و با کیفیت درجه یک خریداری کنید.

قیمت خرید تجهیزات لحیم کاری

پایه هویه و ضرورت خرید هیتر پایه دار:

معمولاً افراد فنی و متخصص در زمینه صنایع تمایل زیادی به خرید پایه هویه دارند. از آنجایی که احتیاط  شرط عقل است، توصیه ما برایتان تأکید بر مسئله خرید هویه پایه دار است. پایه هویه ایمنی و امنیت کار شما را افزایش داده و از بهم‌ریختگی میز کار جلوگیری می‌کند. فراموش نکنید که قرار دادن هویه داغ که به تازگی خاموش کرده‌اید و یا حتی در حال استفاده از آن هستید، موجب سوختن اجسام و سطح میز می‌شود.

قلع کش:

از دیگر ابزارهای لحیم کاری می‌توان به قلع کش اشاره کرد. از سیم قلع کش برای برداشتن و حذف خمیر قلع اضافی به روی سطوح فلز استفاده می‌شود. سیم قلع کش با توجه به ضخامت مختلف دسته بندی و عرضه می‌شود. ضخامت قلع کش از 1.5 میلی‌متر شروع شده و 3.5 میلی‌متری آن نیز موجود است.

نحوۀ نگهداری از سیم قلع کش به چه صورت است؟

دقت داشته باشید که قلع کش باید در دااخل ظرف پلاستیکی و نایلون نگهداری شود تا در مواجه با رطوبت هوا دچار اکسایش نشود. لازم به ذکر است که اگر هویه شما به اندازه کافی داغ نشده از قلع کش استفاده نکنید زیرا در این شرایط به بورد الکتریکی آسیب وارد می‌شود.

لوازم جانبی هویه شامل چیست؟

موارد زیر از جمله مهم‌ترین لوازم جانبی و تجهیزات لحیم کاری محسوب می‌شوند:

  • روغن لحیم کاری؛
  • پایه هویه؛
  • فیبر عایق و اسفنج نسوز هویه؛
  • عینک ایمنی؛
  • قلع کش؛
  • انواع نوک هویه.

کدام ابزار لحیم کاری برای مبتدیان لازم و ضروری است؟

افرادی که به تازگی شروع به فعالیت در مشاغل الکترونیکی و صنعتی می‌کنند بهتر است که برای خرید تجهیزات لحیم کاری به ابزارهای ایمنی دقت داشته باشند و متناسب با نیازی که دارند هویه با توان خاصی خریداری کنند. از جمله مهم‌ترین لوازم لحیم کاری برای مبتدیان می‌توان به انواع پیچ گوشتی، سمباده، میز لحیم کاری، ماسک و عینک، دستکش و سایر لوازم لحیم کاری که نام بردیم، اشاره کرد.

سخن پایانی

امیدواریم مطالعه این مطالب برایتان مفید بوده باشد. حال با توجه به مطالبی که برایتان شرح دادیم با آگاهی کامل می‌توانید برای خرید انواع هویه و ابزارهای مورد نیاز لحیم کاری از جمله سیم لحیم کاری، هویه، هیتر، قلع کش، روغن لحیم، انواع نوک هویه و... اقدام کنید. در ادامه تعدادی از سوالات راج برای خرید انواع تجهیزات جانبی هویه را عنوان می‌کنیم. شما عزیزان نیز می‌توانید در این قسمت سوالات خود را ذکر کرده و منتظر پاسخ باشید.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.