کفکش: راهنمای خرید و قیمت پمپ کف کش(تک فاز،سه فاز)

راهنمای خرید کف کش

در صنایع مختلف و همچنین ساختمان‌های مسکونی دستگاهی به نام پمپ آب مورد استفاده قرار می‌گیردکه بسیار کاربردی و وجود آن در برخی شرایط ضروری است. این دستگاه در چند نوع تولید می‌شود که هر یک به دلیل برخورداری از قابلیت‌های ویژه کاربرد متفاوتی دارند. یکی از انواع پمپ‌ ها، پمپ کف کش است که معمولا در صنایع بزرگ و کارخانه‌ها و پس از آغاز دوره مدرنیزه آن‌ها، تولید و به بازار عرضه شد.  ممکن است نام این دستگاه به گوشتان خورده باشد اما از کارکرد دقیق آن اطلاع نداشته باشید.

در این مقاله از چی بگیر ما قصد داریم پمپ کفکش را به طور کامل معرفی کرده و شما را با کارکرد و انواع آن را آشنا سازیم. پس برای کسب این اطلاعات، مقاله حاضر را تا انتها مطالعه کنید.

کف کش چیست؟

همان‌طور که از نام پمپ کف کش مشخص است، یک نوع پمپ بوده که وظیفه آن کشیدن و بیرون آوردن پسماند‌ها، گل و لای، لجن‌ها و شن‌های ریزی که در آب‌های آلوده یا صاف ته نشین شده‌اند، است. بدین صورت می‌توان اساس کار دستگاه پمپ کفکش را لجن کشی دانست. ساختار این پمپ به پمپ‌ های توربین عمودی شباهت دارد. در این دستگاه یک موتور الکتریکی تعبیه شده که نیروی لازم برای حرکت اجزای دیگر پمپ را تامین می‌کند. بدین صورت سیالات یا مواد مایع که از این پمپ می‌گذرند سرعت بیشتری می‌گیرند و انرژی جنبشی آن‌ها بالا می‌رود.

 سرعت و فشاری که این سیالات دارند، به میزان سرعت و چرخش پروانه‌های این پمپ بستگی دارد. برخی پمپ‌ ها بیشتر از یک پروانه دارند که آن را پمپ کف کش چند مرحله‌ای می‌نامند. جنس این پروانه‌ها و همچنین درپوش پمپ از چدن داکتیل است. 

کاربرد پمپ کفکش

همان‌طور که اشاره کردیم پمپ کف کش آب در صنایع مختلف کاربرد گسترده‌ای دارد و حتی عدم وجودش مشکلاتی می‌آفریند. برای آنکه این دستگاه را بهتر بشناسیم، دانستن کاربردهای آن را نباید فراموش کنیم. از همین رو در ادامه به معرفی کاربردهای این دستگاه می‌پردازیم. 

  • جمع آوری آب صاف و هم گل آلود و پمپاژ کردن آن
  • خارج کردن لجنهای موجود در آب
  • خارج کردن آبهای پسماند حاصل از باران
  • خارج کردن آبهای مخلوط با گاز و هوا
  • پمپاژ و انتقال فاضلابهای فعال
  • استفاده در صنایع چرم سازی
  • به کار گیری در صنایع ساختمان سازی
  • استفاده در صنایع چوب و کاغذ
  • به کار گیری در صنایع غذایی جهت انتقال آب و سیالات
  • استفاده در صنایع پرورش ماهی و کشاورزی
  • تامین آب گلخانهها و باغها
  • نصب در حوض جهت فعالیت فوارهها
  • کشیدن لجن فاضلابهایی که الیاف بلندی دارند
  • به کار گیری توسط شرکتها جهت تخلیه و لجن کشی چاهها و مخازن به وسیله کفکش چاه
  • لجن کشی استخر به وسیله کف کش استخر

معرفی بهترین کف کش موجود در بازار

پمپ کف کش به دلیل اهمیت و کارکردی که دارد باید با نهایت دقت انتخاب و خریداری شود. از همین جهت ما به توضیح نکات مهم در خرید این محصول پرداختیم تا با در نظر داشتن آن‌ها بهترین کف کش را بیابید و تهیه کنید. در این قسمت بهترین پمپ‌ های کف کش که در میان مصرف کنندگان بیشترین رضایت را کسب کرده‌اند، معرفی می‌کنیم تا در صورت تمایل از میان این موارد دست به انتخاب بزنید.

پمپ کف کش مدل 12ولت

میزان خروجی این مدل پمپ کف کش تقریبا 20 تا 30 لیتر در هر دقیقه است. در این محصول گیره شیلنگ، گیره سوسماری، فیلتر، کلید وصل و قطع برق تعبیه شده است. این پمپ را می‌توان به هر باتری 15 ولتی حتی باتری ماشین وصل کرد.

مشخصات
نوع سیال یا مواد
آب تمیز، گازوئیل
کاربرد
آبیاری، انتقال مایعات
جنس پروانه
تکنوپلیمر

پمپ کف کش اینکو مدل SPC5508-550W-1inch-25M

این مدل پمپ برقی می‌تواند آب و کف را در مکان‌های مختلف از جمله منزل، باغ، استخر و... جمع‌آوری کند. موتور این دستگاه القایی بوده و قدرت آن به 550 وات یا 0.75 اسب بخار می‌رسد. ماکزیمم هد این دستگاه 25 متر محاسبه شده است.

مشخصات
نوع سیال یا مواد
آب آلوده، آب تمیز، آب و لجن
کاربرد
آب‌های آلوده، آبیاری، استخر، انتقال مایعات
جنس پروانه
برنج

پمپ کف کش مدل 12 ولت 2 اینچ

ارتفاع این دستگاه حدود 12 متر است و از نظر کیفیت در سطح بالایی قرار دارد. این مدل پمپ کف کش می‌تواند هم با پنل خورشیدی و هم با باتری ماشین کار کند. اگر از برق شهری برای فعال کردن آن استفاده می‌کنید حتما آداپتور 12 ولت به کار گرفته شود.



نوع سیال یا مواد 
آب تمیز
کاربرد
آبیاری، استخر، انتقال مایعات
جنس پروانه 
تکنوپلیمر

پمپ کف کش مدل 1.5-17-0.37

این دستگاه قادر است آب‌های تمیز را از جمع آوری کرده و جا به جا کند. پمپ کف کش مدل 1.5-17-0.37 از نوع پمپ‌های تک فاز بوده و ولتاژ آن را 220 بیان کرده‌اند. 100 درصد موتور این دستگاه نیز از مس است.

مشخصات
نوع سیال یا مواد
آب تمیز
کاربرد
انتقال مایعات
جنس بدنه پمپ
چدن

 پمپ کف کش اسکواردی مدل 28 متری دو اینچ فلوتردار کد IC6_28

این مدل پمپ تک فاز بوده و برای انتقال آب تمیز کاربرد دارد. پمپ مذکور تولید کشور چین بوده و با وجود پایین بودن قیمت کف کش، کیفیت خوبی دارد. قدرت الکتروموتور آن معادل 1.5 اسب بخار و آبدهی آن به 14.5 مترمکعب در ساعت می‌رسد.

مشخصات
نوع سیال یا مواد
آب تمیز
کاربرد
آبیاری - کف کش استخر - انتقال مایعات
قطر لوله خروجی
2 اینچ

پمپ کف کش اسکواردی مدل IC10-16-0.75F

این مدل پمپ در کشور چین تولید شده و از کیفیتی خوب و قیمتی ارزان برخوردار است. این دستگاه تک فاز بوده و می‌تواند آب تمیز را جا به جا کند. الکتروموتور آن به اندازه 1 اسب بخار قدرت و در هر ساعت 21 مترمکعب آبدهی دارد.

مشخصات
ولتاژ دستگاه
220
نوع سیال یا مواد
آب تمیز
قطر لوله ورودی
2 اینچ

پمپ کف کش استریم مدل SQD 1.5-12-0.25

این نوع پمپ توسط برند استریم ساخته شده که کیفیت بسیار خوب و قیمت مقرون به صرفه‌ای دارد. برای سیم پیچی موتور این پمپ از فلز مس استفاده شده و بدنه آن نیز از جنس آلمینیوم است. موتور دستگاه قدرتی معادل 0.37 اسب بخار دارد.

مشخصات

وزن
5 کیلو گرم
نوع سیال یا مواد
آب تمیز
قطر لوله خروجی
1 اینچ

پمپ کف کش اسکواردی مدل 32  کد IC1-32-0.75F

این دستگاه می‌تواند آب‌های تمیز را جا به جا کند و حداکثر میزان فشار آب آن ۱ خواهد بود. وزن پمپ کف کش اسکواردی مدل 32 کد IC1-32-0.75F ۱۲ کیلوگرم بوده که کمی بالا است.

مشخصات
وزن
12 کیلوگرم
نوع سیال یا مواد
آب تمیز
حداکثر فشار آب 
1


پمپ کف کش مدل Spc5_52_2.2F

این مدل پمپ بیشتر برای کشیدن آب از چاه‌های نیمه عمیق کاربرد دارد. بدنه آن از جنس استیل بوده و قسمت پایین آن از چدن ساخته شده است. پمپ کف کش مدل Spc5_52_2.2F یکی از بهترین دستگاه‌های به حساب می‌آید.

مشخصات
ولتاژ
220
کلاس عایق بندی
F
وزن
25 کیلوگرم

پمپ کف کش مدل QDX10_16_0.75F

این دستگاه توسط شرکت کستل موتور تولید شده و سیم پیچی موتور آن با استفاده از مس انجام شده است. شفت این پمپ از جنس استیل بوده که رنگ نمی‌زند. قدرت موتور پمپ مذکور معادل 1 اسب بخار است.

مشخصات
ولتاژ دستگاه 
220
موع سیال یا مواد
آب تمیز
قطر لوله خروجی
2 اینچ

انواع پمپ کف کش

کاربرد انواع کفکش و قیمت روز

پمپ های کف کش انواع مختلفی دارند و برای به کار گیری در صنایع مختلف، قابلیت‌های گوناگونی در آن‌ها تعبیه شده است. شناخت هر یک از این دستگاه‌ها به شما کمک می‌کند که بتوانید نمونه‌ای که بیشترین تناسب را با نیاز شما دارد یافته و خریداری کنید.

  • کفکش تک فاز: همان‌طور که از نام کفکش تک فاز می‌توان دریافت، منبع تغذیه آن برق‌های تک فاز هستند که معمولا در ساختمان‌های مسکونی وجود دارند. ساختار این دستگاه به گونه‌ای است که می‌تواند در مصارف کوچک و متوسط نیازها را تامین کند.
  • کف کش سه فاز: منبع تغذیه این نوع کف کش، برق‌های سه فاز هستند که معمولا در کارخانه‌ها وجود دارند؛ از همین رو قدرت آن بسیار بالا است. در کفکش سه فاز یک موتور الکتریکی تعبیه شده که انرژی آن از از سه ولتاژ سینوسی تامین می‌گردد.
  • کفکش شناور با فلوتر: این نوع کفکش با برخورداری از فلوتر که می‌تواند پمپ را به طور خودکار قطع کند. زمانی که میزان آب در سطح تعیین شده قرار گیرد، پمپ به صورت خودکار فعال شده و به وسیله لوله‌ای که در چاه قرار گرفته، آب را می‌کشد.
  • کفکش پایه دار: همان‌طور که از نام این کفکش پیدا است یک پایه عمودی دارد. موتور این دستگاه درون چاه قرار نمی‌گیرد؛ بلکه محل نصب آن بالای چاه است و آب با آن تماس مستقیمی ندارد. موتور با استفاده از یک شافت بلند که در این کفکش تعبیه شده پروانه پمپ را حرکت می‌دهد تا آب چاه را خارج کند.
  • کفکش با باتری پشتیبان: برخی کفکش‌ ها مجهز به باتری پشتیبان هستند که می‌توانند با وجود قطعی برق، همچنان فعالیت کنند. باتری پشتیبانی که در این دستگاه تعبیه شده قادر است انرژی مورد نیاز موتور پمپ را تا حدود 12 ساعت تامین کند.
  • کفکش دستی: کفکش‌ هایی نیز وجود دارند که یک اهرم در آن‌ها تعبیه شده و فرایند خارج کردن سیالات به وسیله آن انجام می‌شود. کار کردن با این نوع کفکش آسان نیست؛ از همین رو دیگر چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

نکات مهم در خرید پمپ کف کش

خرید و قیمت انواع کفکش چاه و استخر

خرید پمپ کفش کش خوب که با نیاز ما متناسب است، می‌تواند بهره وری بیشتری داشته و برای مدت طولانی تری فعالیت کند از همین رو هزینه‌های ثانویه و سایر مشکلات و تبعات پیش نخواهد آمد. در ادامه به نکاتی که به شما در خرید پمپ کفکش کمک می‌کند اشاره می‌کنیم. 

جنس کفکش

معمولا کف کش‌ها درون آب و به صورت شناور قرار می‌گیرند و در تماس با سیالاتی خاص هستند. از همین رو توجه به جنس این دستگاه یکی از مهم‌ترین نکاتی است که هنگام خرید باید به آن توجه شود. آلومینیوم، چدن، استیل ضد زنگ، برنز و پلیمر که فلزاتی سخت و مقاوم هستند، برای ساخت بدنه کف کش و قطعات داخلی آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب از میان انواع کفکش‌ ها می‌بایست با توجه به موقعیتی که این دستگاه در آن قرار خواهد گرفت و سیالاتی که منتقل خواهد کرد، انجام شود.

پروانه کف کش

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم نقش پروانه در کف کش، به عنوان قطعه‌ای است که سیالات را به جنبش در می‌آورد و موجب حرکت آن‌ها می‌شود. از همین رو وجود و کارکرد این قطعه بسیار مهم است، به این دلیل معمولا با استفاده از برنج نور ایلیا استیل ضد زنگ تولید می‌شود. این نوع پروانه به دلیل مقاومت خوبی که در برابر خوردگی دارد، عمر مفید بیشتری خواهد داشت. علاوه بر جنس پروانه باید به مدل آن نیز دقت کرد که به صورت باز یا نیمه باز و یا بسته تولید می‌شود. اگر سیالاتی که باید منتقل شوند زلال و صاف هستند، پروانه‌های بسته و اگر ناخالصی دارند، پروانه باز و نیمه باز کاربردی‌تر خواهد بود.

موتور پمپ

هر پمپ کف کش دارای موتوری با توان متفاوت است با توجه به نیازی که شما به این دستگاه دارید باید پمپی با موتوری که توان مناسب دارد را انتخاب کنید. برای آگاهی به میزان قدرت موتور باید به ویژگی‌هایی از جمله سرعت پمپ، ویسکوزیته و اس بخار موتور توجه کرد تا با بار رانشی، منبع تغذیه پروژه و قطر و عمق چاه تناسب داشته باشد.

بررسی مقدار آبدهی دهی و توان پمپ

منظور از هد، ارتفاعی است که پمپ قادر است سیالات را تا به آن نقطه پمپاژ کند. پمپ‌های کف کش با هر میزان هد در بازار وجود دارند که معمولا از ۵ تا ۴۰ متر هستند. طبیعتاً انتخاب از میان این موارد باید بر اساس نیازمان از پمپ باشد‌.

دبی نیز ویژگی مهم دیگر این دستگاه بوده و منظور از آن مقدار آبی است (لیتر) که پمپ قادر است در یک واحد زمانی (دقیقه) منتقل کند. هر چه دهانه خروجی پمپ بزرگ‌تر باشد مقدار دبی نیز بیشتر است. مقدار هد و دبی با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و اگر به پمپ کفکش قوی‌تر نیاز دارید به هر دو ویژگی دقت کنید.

قطر دهانه

 اشاره کردیم که میزان آبدهی پمپ وابسته به اندازه دهانه آن است. از همین رو توجه به قطر دهانه مهم است و رایج‌ترین اندازه‌ها ۱، ۱.۴، ۲، ۳، ۴ و ۶ است.

توجه به کابل

پمپ‌ های کف کش چاه برای فعالیت به انرژی برق نیاز دارند. برخی از نمونه‌های این دستگاه داخل آب قرار می‌گیرند که در لین صورت کابل‌ برق آنان نیز می‌بایست از درون آب گذر کنند‌. به همین خاطر کیفیت کابل‌های پمپ موضوع بسیار مهمی است. این کابل‌ها باید از عایق‌بندی RW، RUW، TW  یا سایر موارد مشابه برخوردار باشند.

برند تولید کننده کفکش

پمپ‌ های کف کش در مارک‌های مختلف در بازار وجود دارند و که برخی داخلی و برخی خارجی هستند. طبیعتاً توجه به برندی که دستگاه را تولید کرده می‌تواند اطلاعات بسیاری درباره کیفیت آن به ما بدهد. از همین رو در نظر داشتن این موضوع از دیگر نکات مهم خرید پمپ کف کش است.

ویژگی های یک کف کش خوب

قیمت کف کش چندان ارزان نیست؛ بنابراین برای خرید این دستگاه باید دقت لازم را داشت و نمونه‌ای متناسب با نیازمان را تهیه کنیم. کف کش خوب از ویژگی‌های به خصوصی برخوردار است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. هنگام خرید در نظر گرفتن این ویژگی‌ها را فراموش نکنید. 

  • برخورداری از بدنه و قطعاتی از جنس مناسب
  • مقاومت و استحکام کافی پروانه پمپ
  • برخورداری از موتور قوی و بادوام
  • وجود سطح مطلوبی از هد و دبی در پمپ کف کش
  • تناسب قطر دهانه با نیاز پروژه
  • برخورداری کابل‌ها از لایه‌های عایق بندی

سخن آخر:

امروزه پمپ کف کش آب یکی از دستگاه‌های پرکاربرد و مهم در صنایع به حساب می‌آید. این دستگاه قادر است آب‌های آلوده، لجن و ذرات ته نشین شده را با بکشد و خارج کند. کاربرد این دستگاه بسیار گسترده بوده و وجود آن در برخی صنایع ضروری است‌. البته این دستگاه چند نوع دارد که هر یک از ویژگی‌ها و کاربرد‌های مختلف برخوردار است. در این مقاله از چی بگیر به این موضوعات و همچنین به نکات مهمی که می‌بایست در خرید محصول مذکور رعایت شود، اشاره شد. قسمت‌هایی نیز به معرفی بهترین پمپ‌ آب و ویژگی‌های آن اختصاص یافت.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.