سلولیت چیست؟ معرفی بهترین راه های درمان سلولیت

سلولیت چیست و راه‌های درمان آن چیست؟

آیا در ناحیه ران، لگن یا باسن خود سطوحی ناهموار و گلوله‌ای احساس می‌کنید؟ این حالت ممکن است نشانه‌هایی از سلولیت باشد. سلولیت زمانی اتفاق می‌افتد که پوست پوشاننده مناطق خاصی از چربی، توسط نوارهای بافت همبند به‌طرف بافتهای عمیق پایین کشیده شود. این حالت باعث ایجاد یک سطح ناهموار می‌شود.

سلولیت معمولاً در مناطق زیر در بدن به وجود می‌آید:

  • باسن یا لگن
  • ران
  • شکم
  • سینه‌ها

سلولیت به دلیل توزیع متفاوت و ناهمسان چربی، عضله و بافت همبند، بیشتر بر زنان تأثیر می‌گذارد. تصور می‌شود 80 تا 90 درصد زنان در درجات مختلف با این مورد مواجه می‌شوند. نگران نباشید، سلولیت مضر نیست.

علت سلولیت چیست؟

سلولیت در اثر تجمع چربی در زیرپوست ایجاد می‌شود. برخی از زنان بیش از دیگران مستعد ابتلا به آن هستند. میزان سلولیت و میزان حجم آن می‌تواند بر اساس ژنتیک یا وراثت، درصد چربی بدن و سن شما متفاوت باشد. ضخامت پوست شما هم در ظاهر سلولیت تأثیر می‌گذارد. افراد در هر شکل بدنی و وزنی ممکن است به سلولیت مبتلا شوند.

توزیع چربی در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود. رشته‌های کلاژن بین پوست و عضله، چربی زیرپوست را به‌صورت توده‌هایی جدا می‌کند. با افزایش سن و نازک شدن پوست و از بین رفتن قابلیت ارتجاعی آن، سلولیت بیشتر به چشم می‌آید. این امر باعث می‌شود که بافتهای پیوندی موج‌دار زیرپوست دیده شوند.

سلولیت ممکن است به دلیل موارد زیر ایجاد شود:

  • هورمون‌ها
  • رژیم غذایی نامناسب
  • سبک زندگی ناسالم
  • سموم انباشته‌شده
  • ژنتیک
  • افزایش وزن
  • عدم فعالیت
  • بارداری

آیا درمان‌های موضعی برای سلولیت جواب می‌دهند؟

درمان‌های موضعی ممکن است به کاهش دیده شدن سلولیت کمک کنند، اما این امکان هم وجود دارد که اثرات آن طولانی‌مدت نباشد. برای حفظ نتایج باید به‌طور مرتب و روزانه یک محصول را استفاده کنید. گفته می‌شود که کرم‌ها باعث سفت شدن پوست می‌شوند و در نتیجه پوست صاف و محکم به نظر می‌رسد. علاوه بر این کرم‌ها پوست را مرطوب می‌کنند که ظاهر سلولیت را صاف می‌کند.

بااین‌حال کرم‌ها سلولیت را از بین نمی‌برند. در عوض، آن‌ها به‌طور موقت ظاهر آن را کاهش می‌دهند اما سلول‌های چربی هنوز در زیرپوست وجود دارند.

یک ماده رایج در کرم‌های سلولیت موضعی، کافئین است. کافئین باعث افزایش جریان خون در یک منطقه بدن می‌شود و به‌عنوان ادرارآور عمل می‌کند. این می‌تواند محتوای آب چربی را تغییر دهد که ممکن است ظاهر سلولیت را کاهش بدهد.

محصولات حاوی 0.3 درصد رتینول ممکن است با ضخیم شدن لایه خارجی پوست، ظاهر سلولیت را کاهش دهند. برای دیدن نتایج باید به مدت شش ماه یا بیشتر، روزانه از کرم استفاده کنید. مراقب باشید، رتینول می‌تواند باعث حساسیت‌های پوستی مانند خشکی، قرمزی و لایه‌برداری شود. همچنین ممکن است حساسیت شما به نور خورشید را افزایش بدهد.

تحقیقات پیرامون کرم‌های سلولیت نتایج متفاوتی به همراه داشته است. یک مطالعه از 2011 نشان می‌دهد که یک کرم سلولیت در صورت ترکیب با رژیم‌های غذایی شخصی، پیشرفت‌های چشمگیری به وجود می‌آورد. تصور می‌شود که این کرم‌ها نتایج کنترل رژیم غذایی را در کاهش دید سلولیت افزایش می‌دهد.

انواع کرم‌های با نسخه پزشک و حتی بدون نسخه در بازار موجود است. حواستان باشد همیشه ابتدا یک تست روی پوست در یک ناحیه کوچک انجام دهید. 24 ساعت صبر کنید تا مطمئن شوید آیا واکنش آلرژیک دارید یا خیر.

معرفی بهترین لوسیون‌ها و روغن‌های بدن برای رفع سلولیت

لوسیون بدن اسپانول مدل لیفتینگ حجم 500 میلی لیتر

لوسیون بدن نیوآ مدل Body Milk Nourishing حجم 250 میلی لیتر

لوسیون سفت کننده پوست بدن سروینا مدل all Skins حجم 200 میلی لیتر

روغن ترمیم کننده پوست بایو اویل مدل SKINCARE حجم 60 میلی لیتر

روغن بدن بایو اویل مدل Specialist حجم 125 میلی لیتر

لوسیون بدن کامفورت زون مدل HYDRAMEMORY حجم 100 میلی لیتر

لوسیون بدن اس تی.ایوز مدل HYDRATING حجم 621 میلی لیتر

چه درمان‌های خانگی برای کاهش سلولیت وجود دارد؟

درمان‌های خانگی معروفی برای درمان سلولیت وجود دارد، اما بسیاری از آن‌ها فاقد شواهد علمی هستند. این درمان‌های خانگی ممکن است به‌عنوان بخشی از یک برنامه مراقبت از خود استفاده شود و همراه با بهبود سبک زندگی و عادات ورزشی شما انجام شود.

درمان‌های خانگی برای کاهش سلولیت

ورزش

ورزش می‌تواند به شما در کاهش چربی بدن کمک کند که باعث کاهش سلولیت می‌شود. یک برنامه تمرینی را انتخاب کنید که ترکیبی از تمرینات هوازی و تمرینات قدرتی باشد. این به شما کمک می‌کند تا چربی بدن را بسوزانید و عضلات خود را تنظیم و قوی کنید. بدنی که عضلانی‌تر باشد، ظاهری صاف و بهتر خواهد داشت.

استفاده از ماساژور دستی

گفته می‌شود که این روش باعث تحریک جریان خون و لنف، از بین بردن سلول‌های مرده پوست و تحریک رشد سلول‌های جدید می‌شود. ممکن است از سم‌زدایی پشتیبانی کرده و سیستم عصبی شما را تحریک کند.

از یک اسفنج گیاه طبیعی یا ماساژور بدن استفاده کنید و تا پنج دقیقه روی پوست خشک به‌ آرامی بکشید تا صاف شود. می‌توانید از پاها شروع کرده و مسیر خود را به سمت بالا حرکت دهید. از حرکت‌های مستقیم طولانی یا حرکات دورانی استفاده کنید. این کار بهتر است قبل از حمام یا دوش انجام شود.

دانه‌های قهوه

استفاده از محلول قهوه به‌عنوان لایه‌بردار روشی محبوب برای از بین بردن سلول‌های مرده، تشویق رشد سلول‌های جدید و سفت شدن پوست است. می‌توانید به‌تنهایی از محلول قهوه استفاده کنید یا آن را با روغن نارگیل، روغن‌زیتون یا شکر مخلوط‌کنید. به مدت چند دقیقه دانه‌ها را به‌آرامی روی منطقه مورد نظرتان بمالید. همچنین می‌توانید قبل از شستشو، مخلوط را به مدت 10 دقیقه روی پوست خود بگذارید.

تفاله قهوه ممکن است باعث کاهش ناهمواری، تحریک گردش خون و تقویت جریان لنفاوی شود. بااین‌حال، هیچ تحقیق علمی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد.

سرکه سیب

مصرف سرکه سیب ممکن است به کاهش وزن کمک کند. روزی سه بار، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب رقیق میل کنید. یا از محلول نسبت مساوی سرکه سیب و آب استفاده کنید و آن را روی پوست خود بمالید.

تغییر سبک زندگی

رژیم غذایی شما ممکن است بر روی سلولیت تأثیر بگذارد، بنابراین داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل مهم است. یک رژیم سالم همچنین می‌تواند به شما در حفظ وزن سالم کمک کند. غذاهای فرآوری شده و پر شکر که می‌تواند منجر به تجمع سموم و چربی در بدن شود را کاهش داده و فیبر دریافتی را افزایش دهید.

کمبود آب بدن می‌تواند سلولیت را بیشتر به چشم بیاورد. آب، بدن شما را پاک‌سازی می‌کند و سمومی را که می‌توانند باعث سلولیت شوند از بین می‌برد. توصیه می‌شود که زنان حداقل نه فنجان آب در روز بنوشند.

سم‌زدایی از بدن شما ممکن است با کاهش سموم ذخیره‌شده که به بیشتر شدن سلولیت کمک می‌کنند، باعث بهبود اوضاع شود. سعی کنید میزان سموم بدن خود را از طریق رژیم غذایی و شیوه زندگی، از بین ببرید یا به میزان قابل‌توجهی کاهش دهید. این شامل پرهیز از مواردی مانند سیگار کشیدن و نوشیدن الکل است.

جراحی

ابتدا روی روش‌های طبیعی و ارزان برای درمان سلولیت تمرکز کنید. ورزش منظم و داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل ممکن است به کاهش ظاهر کلی سلولیت کمک کند.

با پزشک، جراح پلاستیک یا متخصص پوست در مورد نتیجه دلخواه خود و مراحلی که قصد دارید جراحی کنید، صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا مؤثرترین روش درمانی را تعیین نمایید. هزینه و عوارض جانبی یا عوارض احتمالی نیز باید در نظر گرفته شود.

اقدامات پزشکی برای کاهش سلولیت چیست؟

اقدامات پزشکی برای کاهش سلولیت

درمان با لیزر و فرکانس رادیویی

در این روش‌های درمانی پزشکی از ماساژ بافت با ترکیب فناوری فرکانس رادیویی، نور مادون‌قرمز و انرژی لیزر دیود برای درمان سلولیت استفاده می‌شود. همچنین ممکن است از گرما و مکش هم استفاده شود.

سلولاز یکی از انواع لیزر درمانی است که نوارهای محکم زیرپوست را که باعث ایجاد سلولیت می‌شوند، از بین می‌برد. همچنین با این روش ممکن است پوست شما ضخیم شود. بهبودها بعد از یک سری درمان پشت سرهم دیده می‌شود و می‌تواند شش ماه یا حتی بیشتر هم طول بکشد.

طی این روش، یک تکنسین دی‌اکسید کربن را دقیقاً زیرپوست وارد می‌کند. به نظر می‌رسد که این روش باعث افزایش جریان خون در منطقه می‌شود که ممکن است به کاهش ظاهر سلولیت کمک کند. حواستان باشد ممکن است دچار کبودی موقتی شوید.

نتایج بعد از 7 تا 10 جلسه درمان خود را نشان می‌دهد.

میکرو درم ابریژن (پوست سابی)

در این روش درمانی از لایه‌های اکسید آلومینیوم یا نمک برای لایه‌برداری پوست استفاده می‌شود. این ذرات ریز، پوست را به‌آرامی لایه‌برداری کرده و سلول‌های جدید پوست را تحریک به رشد می‌کنند. در این متد به چندین روش درمانی نیاز خواهید داشت.

اندرمولوژی

اندرمولوژی یک نوع درمان با آبگرم است که در آن پوست شما هم‌زمان با ماساژ عمیق با ابزاری دارای مکش، کشیده می‌شود. برای دیدن نتایج به چندین جلسه درمانی احتیاج دارید که ممکن است حداکثر 12 ماه طول بکشد. همین‌طور ممکن است کبودی‌هایی هم روی پوست شما ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.