واقعیت مجازی: راهنمای خرید و قیمت عینک واقعیت مجازی

معرفی بهترین هدست واقعیت مجازی

یکی از هیجان انگیز ترین تکنولوژی های پیشرفته امروزی که در بین مردم محبوبیت بسیار بالایی پیدا کرده است، عینک واقعیت مجازی یا همان VR box است. انواع هدست واقعیت مجازی، نه تنها در زمینه تفریح و سرگرمی، بلکه در زمینه های آموزشی، صنعتی و علمی نیز کاربرد بسیار زیادی دارد. قطعا کم و بیش با وی آر باکس آشنا هستید؛ اما در این مقاله، می خواهیم به طور مفصل درمورد این دستگاه و نکاتی که هنگام خرید عینک VR حائز اهمیت است، صحبت کنیم. پس ادامه این مطلب را از چی بگیر دست ندهید. 

عینک واقعیت مجازی چیست؟

عینک واقعیت مجازی، یک شبیه ساز بسیار قدرتمند است که به صورت یک عینک بزرگ روی صورت شما، مقابل چشمانتان قرار گرفته و با استفاده از تکنولوژی دید  360 درجه و حسگر های مختلف، باعث می شود که شما بتوانید به صورت کاملا طبیعی، خود را در یک فضای کامل تجسم کرده و دید 360 درجه داشته باشید. یعنی با چرخاندن سرتان، می توانید کاملا اطراف خود را مشاهده نمایید. همچنین عینک واقعیت مجازی، انواع بسیار متنوعی در بازار دارد که در ادامه، به معرفی انواع آن پرداخته ایم تا برای خرید هدست VR خود، دچار اشتباه و سردرگمی نشوید.

انواع هدست واقعیت مجازی کدام اند؟

همانطور که اشاره کردیم، عینک های واقعیت مجازی، انواع مختلفی دارند که هرکدام، کیفیت و کاربرد خاصی دارند. اگر به دنبال خرید بهترین هدست واقعیت مجازی هستید، حتما ادامه مطلب را مطالعه کنید تا شما را با انواع مختلف این دستگاه و همچنین کاربرد های آنها آشنا کنم:

گوگل کاردبورد

ساده ترین مدل عینک واقعیت مجازی، Cardboard گوگل است که جنس بدنه آن مقوایی است! این دستگاه جالب را حتی می توانید در منزل هم بسازید یا این که با قیمت هدست واقعیت مجازی خیلی پایین آن را از فروشگاه های مختلف خریداری کنید! اما فراموش نکنید که اپلیکیشن مخصوص آن را باید روی موبایل خود نصب کنید تا بتوانید از امکانات مخصوص آن بهره ببرید.

هدست واقعیت مجازی برای گوشی

این مدل هدست VR، یکی دیگر از انواع ساده تر و ارزان قیمت این دستگاه هستند که دارای یک محفظه مخصوص گوشی موبایل در قسمت جلویی هستند که دو لنز مخصوص داخل آن قرار گرفته است. معمولا این مدل وی آر باکس، از موبایل هایی با ابعاد  بین 4 تا 6 اینچ پشتیبانی می‌کنند. بازی ها، برنامه ها و فیلم های بسیار زیادی برای این مدل دستگاه وجود دارد که می‌توانید آن ها را روی موبایل خود نصب کرده و داخل عینک واقعیت مجازی برای گوشی قرار دهید و از آن لذت ببرید. 

از مزایای انواع این مدل، می‌توان به راحتی جابجایی، وزن پایین و قیمت بسیار مناسب اشاره نمود. اما این دستگاه، در مقایسه با مدل های پیشرفته تر و بالاتر، از کیفیت بصری پایین تری برخوردار هستند.

عینک واقعیت مجازی برای کامپیوتر و کنسول

خرید و قیمت هدست واقعیت مجازی

نوع پیشرفته تر دیگری به نام عینک واقعیت مجازی برای کامپیوتر وجود دارد که مخصوص کنسول های بازی یا انواع کامپیوتر طراحی شده است. این مدل دارای تمامی سنسورها و تکنولوژی‌های لازم برای شناسایی حرکات بدن و نمایش 360 درجه ای بوده و قیمت آن، نسبت به سایر مدل ها بالا تر است. همچنین این مدل از انواع  دسته و جوی استیک های گیمینگ، به خوبی پشتیبانی میکند. در مجموع می توان گفت، کامل ترین و بهترین هدست واقعیت مجازی، این نوع است.

انواع عینک مجازی برای کامپیوتر یا  کنسول به دو دسته بی سیم و سیم دار تقسیم می شوند:

هدست واقعیت مجازی سیم دار: 

یکی از مدل های عینک مجازی است، که برای اتصال به کامپیوتر یا کنسول، نیاز به کابل دارد. این مدل سرعت انتقال داده بالایی داشته و به اصطلاح پینگ پایینی دارد. اما ممکن است در حرکات فیزیکی افراد، کمی محدودیت ایجاد کند.

هدست واقعیت مجازی بی سیم:

 این مدل، نیازی به سیم برای برقراری ارتباط با دستگاه مورد نظر را نداشته و از طریق وایفای، امواج تصویری و صوتی را دریافت  و پردازش می نماید. از مزایای عینک واقعیت مجازی بی سیم، می توان به  نامحدود بودن در حرکات فیزیکی اشاره کرد. اما در برخی مواقع، به دلیل بی سیم بودن ممکن است کمی لگ داشته  باشد.

هدست واقعیت مجازی دارای سیستم عامل و صفحه نمایش

نوع دیگری از VR box در بازار وجود دارد که دارای صفحه نمایش و سیستم عامل بوده و عملکرد آن، وابسته به موبایل یا کامپیوتر نیست. عمدتا این مدل هدست دارای سیستم عامل اندروید هستند که  به صورت مستقل عمل می کنند.

معرفی و قیمت عینک واقعیت مجازی

در ادامه  این مطلب، تعدادی از پرفروش ترین و بهترین هدست های واقعیت مجازی را معرفی کرده ایم که می توانید متناسب با نیاز و بودجه خود، از بین آن ها بهترین گزینه را انتخاب کنید.

VR box یکی از برند های مطرح عینک های واقعیت مجازی محسوب می شود که در حال حاضر فروش بسیار بالایی در بازار دارد. این مدل وی آر باکس که مخصول موبایل است، نسل دوم این دستگاه بوده و پیشرفت های بسیاری نسبت به مدل قدیمی تر خود داشته است. همچنین وزن این دستگاه سبک بوده و استفاده از آن، بسیار راحت است. همچنین این دستگاه، دارای یک ریموت کنترل بلوتوثی و تمامی اطلاعات و نرم افزار های مورد نیاز است که کار را برای شما آسان ساخته است.

کمپانی اکولوس، یکی از زیرمجموعه های شرکت بزرگ سامسونگ است که در این زمینه به صورت حرفه ای فعالیت دارد. عینک واقعیت مجازی مدل کوئست 2 یکی از بهترین هدست های واقعیت مجازی است که به دلیل پلی کربنی بودن جنس بدنه، وزن آن تا حد چشمگیری کاهش یافته است. همچنین این مدل، دارای صفحه نمایشگر و پردازنده مستقل و بی سیم است. همچنین شتاب سنج و ژیروسکوپ های این دستگاه، حساسیت و کیفیت بسیار بالایی دارند که این موضوع، حس واقعی بودن را بسیار بالا برده است. از مزایای دیگر این مدل، می توان به داشتن 40 بازی رایگان روی کارت نصب و همچنین تاندربولت 4 متری اشاره کرد.

یکی دیگر از مدل های وی آر باکس مخصوص موبایل، دستگاه پیش رو است. این مدل VR box علاوه بر قیمت واقعیت مجازی مناسب، دارای بند قابل تنظیم است و می توانید آن را به خوبی روی صورت خود تنظیم کنید. همچنین لنز های آن قابل تنظیم است و می توانید آنها را متناسب با موقعیت چشمان خود جابجا کنید. جنس بدنه و پد های داخل این دستگاه نیز، مرغوب است. این دستگاه از موبایل با ابعاد 3.5 تا 6 اینچ پشتیبانی می کند ولی فاقد سنسور ژیروسکوپ است و موبایل مورد استفاده شما، باید دارای این سنسور باشد.

برند مکا نیز یکی دیگر از برند های محبوب است که مدل MVR04 آن دارای کیفیت قابل توجه جنس بدنه و وزن مناسبی است. بند ها و لنز های این مدل دارای قابلیت تنظیم است و با انواع گوشی های اندروید و IOS سازگار است.

همانطور که گفتیم، اکولوس، یکی از برند های سازنده این دستگاه است. یکی دیگر از پیشرفته ترین و بهترین مدل های عینک واقعیت مجازی اکولوس، کوئست 2 مدل 128 گیگ آن است. این دستگاه، از بهترین و دقیق ترین سنسور های تشخیص حرکت تشکیل شده و با توجه به پردازنده فوق العاده قوی، نیازی به کنسول و کامپیوتر نداشته و جز دسته بندی مستقل است. همچنین پردازنده گرافیکی این دستگاه، دارای کیفیت بسیار بالایی دارد که لذت تماشای فیلم یا بازی را دوچندان می کند. از ویژگی های دیگر این دستگاه می توان به پردازنده پخش صدای 3 بعدی اشاره کرد.

این دستگاهف یکی دیگر از مدل های وی آر باکس، دارای پنکه همراه لایت لایتنینگ و کش های قابل تنظیم برای صورت است. جنس بدنه این دستگاه پلاستیک ABS بوده و در نتیجه، هدست دارای وزن بسیار کمی است. این مدل نیز مخصوص گوشی های موبایل بوده و دارای شیار برای عبور سیم هندزفری یا کابل USB نیز است. برای استفاده از این دستگاه، موبایل شما، می بایست دارای سنسور ژیروسکوپ باشد.

این دستگاه نیز، یکی دیرگ از مدل های وی آر باکس 2 به همراه ریموت کنترل است. این مدل علاوه بر موبایل، از اتصال کامپیوتر نیز پشتیبانی می کند. کش های آن قابل تنظیم بوده و دارای پد فومی نرم است که صورت را در استفاده طولانی مدت، اذیت نکند.

اگر به دنبال یک پکیج کامل و بی نقص با قیمتی مناسب و ارزان هستید، ما خرید عینک واقیعت مجازی شاینکن مدل G04E را به شما پیشنهاد می کنیم. این مدل، علاوه بر داشتن نمایشگر 160 درجه ای بسیار باکیفیت، دارای هدفون های سرخود نیز هستند که کیفیت صدا را به صورت سه بعدی و باکیفیت پخش می کند. این مدل از گوشی های موبایل با ابعاد 4.7 تا 6 اینچ را پشتیبانی می کند. از ویژگی های منحصر به فرد این دستگاه می توان به فیلتر بلو لایت اشاره کرد که مانع عبور اشعه آبی نمایشگر از لنز و آسیب چشم می شود.

عینک واقعیت مجازی سونی، یک پکیج کامل و بی نقص شامل یک هدست VR و هدفون های پخش صدای 3 بعدی و همچنین دارای 2 دسته باکیفیت گیمینگ است. رفرش ریت این عینک تا 120 هرتز نیز می رسد که این یعنی بهترین عملکرد نمایشی! این دستگاه، یک پکیج فوق العاده باکیفیت و کامل مناسب برای کنسول های بازی است که محصول شرکت نام آشنای سونی است. این دستگاه از انواع ورودی و خروجی HDMI, USB, AUX PS4, TV پشتیبانی می کند.

اگر گزینه های فوق، برای شما جذابیتی ندارد و به دنبال یک دستگاه فوق حرفه ای و بی نظیر هستید، پیشنهاد می کنم نگاهی به عینک واقعیت مجازی وایو مدل فوکس 3 بی اندازید. این دستگاه، ساخت کمپانی HTC است که یکی از قدرتمند ترین تولیدکنندگان این صنعت محسوب می شود. این مدل هدست وی آر، برای استفاده های علمی، آموزشی و صنعتی کاربرد بسیار زیادی دارد. چون رفرش ریت آن 90 هرتز بوده و نمایشگر های آن، رزولشن فوق العاده بالایی دارند. (هرکدام 2448*2448). زاویه دید این هدست، 120 درجه است و دارای سنسور های ردیابی چشم است که باعث می شود خود را در یک دنیای واقعی حس کنید. همچنین این دستگاه، مجهز به اسپیکر استریو با قابلیت پخش صدای 3 بعدی و بسیار باکیفیت است. این مدل دارای یک فن بی صدا بوده که در طولانی مدت، از داغ کردن دستگاه جلوگیری کرده و در عین حال، هیچ صدای اضافی و مزاحمی حس نمی شود. از دیگر ویژگی های این دستگاه، مجهز بودن به کنترلر های ارگونومیک است.

یک عینک واقعیت مجازی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

قیمت عینک واقعیت مجازی برای گوشی

قبل از خرید عینک واقعیت مجازی، حتما نکات زیر را مد نظر قرار دهید تا در انتخاب خود، دچار اشتباه نشوید.

  • نوع استفاده و کاربرد مورد نظر: ابتدا مشخص کنید برای چه استفاده ای قصد خرید هدست VR را دارید. برخی از افراد، علاقه خیلی زیادی به بازی های حرفه ای وی آر دارند. برخی دیگر هم کیفیت تصویر برایشان مهم نیست و بیشتر می خواهند لذت فیلم دیدن به صورت سه بعدی  و واقعی را تجربه  کنند. پس با توجه به  نیاز و قصد خود برای خرید اقدام  کنید.
  • وزن و ابعاد دستگاه VR: یکی از مهمترین پارامتر ها در هنگام خرید این دستگاه، وزن آن است. این نکته را به یاد داشته باشید که وزن غیراستاندارد و سنگین، ممکن است در استفاده طولانی  مدت موجب آسیب به گردن شما شود. همچنین ابعاد داخلی دستگاه و پد های داخلی آن که روی صورت قرار می گیرند، از نکات دیگر بسیار مهم هستند. توجه داشته باشید پد های مورد استفاده  در این دستگاه، مرغوب  و باکیفیت باشند. چرا که در برخی از دستگاه ها، متریال به کار رفته بی کیفیت و غیراستاندارد بوده و ممکن است باعث ایجاد حساسیت و مشکلات  پوستی برای  شما شود.
  • سنسور های مختلف دستگاه وی آر باکس: حتما قبل از خرید وی آر باکس، به سنسور ها و حسگر های آن توجه کنید. با توجه به این که این حسگر ها، مخصوص تشخیص حرکات چشم، دست و سر هستند، باید از کیفیت و دوام بالای آن اطمینان حاصل کنید.
  • بند قابل تنظیم هدست: اگر هدستی که می خرید، دارای بند ثابت و غیرقابل تنظیم باشد، ممکن است بیش از اندازه تنگ بوده و صورت شما را اذیت کند. یا اینکه ابعاد بزرگتری از سر شما داشته و هنگام استفاده، به خوبی روی صورت شما قرار نگرفته و بیفتد. پس به این نکته دقت کنید که هدست مورد نظر شما، دارای بند های قابل تنظیم باشد تا از این نظر دچار مشکل نشوید.
  • کیفیت خروجی صدا و تصویر: فاکتور کیفیت پخش صدا و تصویر، یکی از پایه ای ترین و مورد توجه ترین المان های تمامی لوازم صوتی و تصویری محسوب می شود. خرید عینک واقیعت مجازی نیز، از این قاعده مستثنی نیست. پیشنهاد ما خرید دستگاهی است که دارای پورت ورودی هندزفری باشد تا بتوانید به بهترین شکل ممکن، عمق و ابعاد صدا را تجربه کنید. همچنین برخی از انواع این دستگاه وجود دارد که دارای خروجی صدا است؛ اما ممکن است کیفیت لازم را نداشته باشد. 
  • کیفیت تصویر هم بیشتر در مورد انواع هدست وی آر برای کامپیوتر و همچنین دارای نمایشگر مورد توجه است. چون مدل های مخصوص گوشی، از کیفیت موبایل شما تاثیر می گیرند. 

قیمت عینک واقعیت مجازی

قیمت عینک VR کاملا بستگی به نوع آن و همچنین، برنده سازنده آن بستگی دارد. مدل های موبایلی معمولا قیمت ارزان تری نسبت به مدل های کامپیوتری و مستقل دارند. قبل از هرچیزی ابتدا  باید مشخص کنید که چه  استفاده‌ای قرار است از این دستگاه داشته باشید. 

چگونه می توان نمایشگر عینک واقعیت مجازی را کنترل کرد؟

شما می توانید از کنترل مخصوص این دستگاه که با اتصال بلوتوث عمل می کند، استفاده  کنید. توجه داشته باشید که گوشی های آیفون، این امکان را ندارند.

بهترین برند هدست واقعیت مجازی کدام است؟

در حال حاضر، مدل های VR box به دلیل قیمت بسیار مناسب و کیفیت مرغوب، محبوبیت بسیار زیادی در بازار دارند. ال جی و سامسونگ نیز در زمینه طراحی و تولید این دستگاه، محصولات بسیار ویژه و باکیفیتی روانه بازار ساخته اند. به عنوان بهترین برند هدست واقعیت مجازی، می توان از کمپانی HTC یاد کرد. چرا که محصولات این شرکت، کیفیت فوق العاده ای در پخش تصاویر داشته و حسگر های آن، کم نظیر هستند.

سخن پایانی

 این راهنمای خرید از سایت چی بگیر به شما در انتخاب هدست واقعیت مجازی کمک می‌کند. و به شما بهترین هدست واقعیت مجازی برای گوشی و کامپیوتر را معرفی می‌کند. برای راهنمایی های بیشتر انواع لوازم جانبی، لطفا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظرات چی بگیر - محمد جباری

ممنونم از اطلاعات مفیدتون درباره هدست های VR در مورد عینک Meta Quest ۲ هم طبق بررسی که داشتم بسیار قیمت مناسبی داره و پیشرفته هست و در دسترس تر هستش و تجربه هیجان انگیزی رو از دسترسی به متاورس ارائه میده، PlayStation VR سونی هم بنظرم خیلی بازی کردن رو لذت بخش تر میکنه.

26 مهر 1401 - 14:57

پاسخ