سمعک: راهنمای خرید و قیمت انواع سمعک گوش( نامرئی، استخوانی...)

کسانی که با مشکل کم شنوایی مواجه هستند می‌توانند از سمعک استفاده کنند. این دستگاه کاربردی قادر است صداهایی که در اطراف شما وجود دارد را متناسب با میزان کم شنوایی شما تشدید کند تا امکان تشخیص آن‌ها برای شما وجود داشته باشد. این تقویت کنندگان پیشرفته در گذشته ساده‌تر بودند؛ اما امروزه تنوع زیادی دارند. به همین دلیل نیاز است که آن‌ها را به خوبی بشناسید و بعد اقدام به خرید کنید. در این مقاله از سایت چی بگیر سعی شده که تمام اطلاعات مهم در ارتباط با این دستگاه بیان جمع آوری شود. 

سمعک چیست و چه کاربردی دارد؟

سمعک نام دستگاهی برای کم شنوایان است که قادر است صداها را از اطراف دریافت کند و به حدی آن را تقویت کند که فرد آن‌ها را بشنود. در واقع این دستگاه نقش یک تقویت کننده را دارد که باید این کار را متناسب با میزان کم شنوایی فرد انجام دهد. با وجود اینکه سمعک نمی‌تواند قدرت شنوایی طبیعی انسان را بالا ببرد، اما قادر است تا حد امکان موجب بهبود این مشکل شود.

امروزه هم سمعک‌ های سنتی که با باتری کار می‌کنند و هم سمعک‌ های دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرند. می‌توان گفت قطعات دریافت صداها در تمام این سمعک‌ها یکسان است. میکروفون‌های کوچکی که در این دستگاه تعبیه شده‌اند صداها را جمع کرده و وارد تراشه کامپیوتری می‌کند. 

سپس این صدا به کد دیجیتالی تبدیل شده و تراشه پس از تجزیه و تحلیل، آن را به تناسب نیاز فرد، تقویت می‌کند. در نهایت کدها مجدداً به امواج صوتی مبدل می‌شوند و بلندگوها آنها را وارد گوش فرد می‌کنند.

انواع سمعک

همان‌طور که گفتیم امروزه هم سمعک‌های سنتی و هم دیجیتالی در بازار وجود دارند. هر کدام از این سمعک‌ها نیز انواع مختلفی دارند که نوع طراحی، سایز، قیمت، ویژگی‌ها و نحوه قرارگیری آنها در گوش متفاوت است. در ادامه انواع سمعک‌ها را معرفی و شما را با هر یک آشنا می‌کنیم.

سمعک پشت گوش

 تمام کسانی که به هر نوع کم شنوایی دچار هستند می‌توانند از این نوع سمعک استفاده کنند. این سمعک پشت گوشی در گذشته بزرگ‌تر بوده که به مرور مدل‌های کوچک‌تر آن تولید شد. سمعک پشت گوش طوری طراحی شده که دور گوش می‌پیچد و پشت آن قرار می‌گیرد. این دستگاه یک لوله دارد که به قالب گوش وصل می‌شود و این لوله درون مجرای گوش قرار می‌گیرد. قدرت بالا، دارای میکروفون جهت دار و باتری قابل شارژ از ویژگی‌های این سمعک هستند.

سمعک گیرنده در مجرا یا گیرنده در گوش

بلندگوی این نوع سمعک در داخل مجرای گوش قرار می‌گیرد که از طریق لوله، به بخش دیگر سمعک که در پشت گوش قرار می‌گیرد، وصل می‌شود. این دستگاه دارای میکروفون جهت دار و قابلیت کنترل دستی است. برخی از سمعک‌ های گیرنده در مجرا از باتری قابل شارژ برخوردارند. فراموش نکنید که امکان مسدود شدن بلندگو با جرم گوش وجود دارد.

سمعک داخل گوش

این نوع سمعک به صورت سفارشی تولید می‌شود و می‌توان از میان دو نوع طراحی آن، طراحی مورد نظر را انتخاب کرد. یکی از آن‌ها بدین صورت است که بیشتر بخش کاسه‌ای گوش بیرونی را می‌پوشاند و دیگری طوری طراحی شده که تنها قسمت پایین آن را بپوشاند. کسانی که کم شنوایی خفیف تا شدید دارند می‌توانند از این نوع سمعک استفاده کنند. از دیگر ویژگی‌های سمعک داخل گوش می‌توان به وجود میکروفون‌های جهت‌ دار و باتری بزرگ با طول عمر بالا در آن اشاره کرد. 

سمعک داخل مجرا

بزرگسالانی که کم شنوایی خفیف تا متوسط دارند، می‌توانند از این نوع سمعک استفاده کنند. سمعک داخل مجرا نیز سفارشی است و ابعاد کوچکی دارد. این دستگاه با قرار گرفتن در مجرای گوش، کم‌تر قابل مشاهده است؛ البته امکان دارد جرم گوش‌ها باعث انسداد بلندگوی آن شود. 

سمعک کاملا مجرا یا کاملا نامرئی

برخی از سمعک‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که کاملاً درون مجرای گوش قرار بگیرند. این سمعک نامرئی برای بزرگسالانی که کم شنوایی خفیف تا متوسط دارند، مناسب است. سمعک کاملا نامرئی کوچک‌ترین نوع این دستگاه بوده و از سایر سمعک‌ ها کمتر قابل مشاهده است. در این دستگاه یک باتری بسیار کوچک تعبیه شده که دوام کمی دارد.

این نوع سمعک‌ها معمولا میکروفون جهت دار یا دیگر امکانات اضافه ندارد. در صورت استفاده از این دستگاه امکان مسدود شدن بلندگو به وسیله جرم گوش وجود خواهد داشت.

سمعک استخوانی

یکی از انواع سمعک‌، سمعک استخوانی است که تمام قطعات آن را در پشت گوش تعبیه می‌کنند. این نوع سمعک‌کارکرد متفاوتی دارند. آن‌ها پس از دریافت صدا و تبدیلشان به ارتعاشاتی مخصوص، آن‌ها را وارد استخوان پشت سر کرده و بعد به گوش می‌رساند. 

این نوع سمعک بسیار کاربردی است و می‌تواند صداها را به خوبی منتقل کند. با این حال استفاده از این نوع سمعک برای تعداد کمی از بیماران تجویز می‌شود.

ویژگی های سمعک خوب

برای بهبود وضعیت شنوایی باید سمعکی استفاده کرد که کاملاً با میزان و نوع کم شنوایی متناسب باشد و بتواند صداها را به میزان کافی تقویت کند. مطمئنا هر فرد می‌خواهد تجربه شنوایی بی نقص را با یک سمعک خوب داشته باشد. اما ویژگی‌های این سمعک چیست و چگونه آن را پیدا کنیم؟ در ادامه خواهیم گفت.

  • دارای میکروفون‌های جهت دار
  • برخوردار از قابلیت اتصال بدون سیم
  • وجود ورودی صوتی مستقیم 
  • دارای باتری قابل شارژ
  • کم کردن نویز و سر و صداهای محیط
  • برخوردار از قابلیت کنترل از راه دور

معرفی بهترین و پرفروش ترین سمعک موجود در بازار

اگر مطابق با نظر پزشک و پس از معاینه حرفه‌ای، تصمیم بر خرید سمعک گرفته‌اید، باید مدلی را برای خرید انتخاب کنید که کاملاً با ترجیحات شما مطابقت داشته باشد. در این شرایط با وجود نمونه‌های مختلفی که از انواع سمعک‌ها در بازار وجود دارد، ممکن است انتخاب بهترین نمونه فرآیندی چالش بر انگیز باشد. بدین منظور در ادامه به معرفی و بررسی ویژگی‌های بهترین و پرفروش ترین سمعک‌های موجود در بازار خواهیم پرداخت که توسط بهترین متخصصان شنوایی توصیه شده‌اند و کیفیت بالایی را در کاربردهای مختلف، ارائه می کنند؛ بدین منظور برای تجربه خریدی مطمئن، در ادامه با ما همراه باشید.

پروب سمعک مدل IS-PM سایز متوسط بسته 2 عددی

پروب IS-PM یکی از کاربردی ترین لوازم جانبی است که برای پشتیبانی از سمعک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل پروب از ساختاری پلاستیکی و منعطف برخوردار بوده و باعث قرارگیری بهتر سمعک‌ها و حفظ تعادل آن‌ها در گوش، خواهد شد. بدین ترتیب با استفاده از پروب سمعک IS-PM می‌توان کارایی سمعک‌ها را تا حدود زیادی افزایش داد و همچنین ظاهری متناسب‌تر برای آن‌ها ایجاد کرد.

مشخصات
ابعاد 
70*20*20 میلی‌متر
وزن
40 گرم
جنس
پلاستیک

سمعک مدل GE-T18

سمعک مدل GE-T18 یکی از سبک وزن ترین سمعک‌های موجود است که در حین حال به راحتی روش اعمال شده و صدای خروجی را تا حداکثر 129 دسی بل و با شدت جریان کوچک‌تر از 1.2 میلی آمپر، هدایت می‌کند. این سمعک از گستره فرکانسی حدود 500 تا 5000 مگاهرتز برخوردار بوده و دوام و ایمنی بالایی را به کاربران، خصوصاً افراد سالمند ارائه می‌دهد. علاوه بر این سمعک GE-T18 از مواد کاملاً ساختار با محیط زیست ساخته شده است و هیچ‌گونه حساسیتی برای کاربران ایجاد نمی‌کند.

مشخصات
ابعاد
30*40*20 میلی‌متر
وزن
8 گرم
اقلام همراه
سمعک - گوشگیر - قلم تمیز کننده - شارژر

پروب سمعک رکستون مدل ARENA P

سمعک رکستون نمونه‌ای از مقاوم‌ترین سمعک‌های موجود است که کیفیت صدای فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند.  این سمعک از فناوری دیجیتال برخوردار بوده و در پشت گوش با ساختار BTE اعمال می‌شود و از وزنی نسبتاً متناسب برای کاربری آسان، برخوردار است. به طور کلی اگر به دنبال خرید سمعکی با ماندگاری شارژ، ایمنی و سازگاری بالا هستید، سمعک ARENA P می‌تواند یکی از مناسب ترین گزینه‌ها برای شما باشد.

مشخصات
ابعاد
30*40*20 میلی‌متر
وزن 
100 گرم
اقلام همراه
جعبه نگهدارنده پروب باتری 

سمعک مدل جیبی سه پین

سمعک جببی سه پین نیز نمونه‌ای دیگر از سمعک‌های مقرون به صرفه و باکیفیت بوده که را فناوری آنالوگ ساخته شده است. سمعک سه پین از یک گوشی برخوردار بوده و شرایط دریافت صوت را با کیفیت مطلوب برای یک گوش فراهم می‌کند. به طور کلی اگر به استفاده از سمعک‌های جیبی عادت دارید، این نوع سمعک می‌تواند کنترل شنوایی خوبی را به شما ارائه کند.

مشخصات
ابعاد
70*40*20 میلی‌متر
وزن
100 گرم
ساختار
جیبی BW

سمعک مدل VHP-220

این مدل سمعک  از تراشه داخلی از نوع دیجیتال برخوردار بوده و فرکانس صدا را با دقت بالایی کنترل می‌کند. با استفاده از سمعک VHP 220 امکان تنظیم فرکانس مورد نیاز برای شنوایی در اختیار کاربران قرار گرفته و بدین ترتیب می‌توان متناسب با موقعیت و محیط استفاده، نوع و میزان نویز دریافتی را در سمعک تنظیم نمود. حداکثر صدای خروجی در این دستگاه در حدود 40 دسی بل بوده و ولتاژ آن حدود 150 میلی آمپر است. این سمعک کنترل صدای دیجیتالی را به وسیله تنظیمات دستی و دکمه‌های اختصاصی فراهم می‌کند.

مشخصات
ابعاد
75*26*15 میلی‌متر
وزن
80 گرم
ساختار
پشت گوشی BTE

سمعک فی آی مدل  Hearing Loss S-520

سمعک فی آی با شدت جریان کوچک‌تر از 3 میلی آمپر و ساختار پشت گوشی BTE به راحتی روی گوش اعمال شده و تنظیمات لازم برای افزایش کیفیت صوت را فراهم می‌کند. این نوع سمعک نویز را به طور مؤثر کاهش داده و حداکثر تا 32 دسی بل را برای نویز ورودی تنظیم می‌کند. سمعک فی آی به همراه اقلامی از جمله گوش گیر سیلیکونی با اندازه‌های مختلف، برس تمیز کننده و دفترچه راهنما، ارائه می‌شود. میزان اعوجاج هارمونیک در این دستگاه کوچک‌تر از 5 درصد بوده و از گستره فرکانسی حدود 450 تا 3500 هرتز برخوردار است.

مشخصات
ابعاد
30*40*20 میلی‌متر
وزن
100 گرم 
تکنولوژی ساخت
دیجیتال

هنگام خرید سمعک به چه نکاتی توجه کنیم؟

سمعک گوش به عنوان ابزاری مهم برای کم شنوایان باید با دقت انتخاب شود. در گذشته سمعک‌ تنوع کمتری داشتند و با یک طراحی ساده تولید می‌شدند. اما امروزه سمعک‌های متنوعی با استفاده از فناوری دیجیتال و بر اساس شرایط متفاوت هر گوش به تولید می‌رسند. به همین دلیل باید به فاکتورهای مهمی که یک سمعک مناسب باید داشته باشد توجه کنید.

  • قابلیت تقویت صدا بر اساس میزان کم شنوایی: سمعکی که تهیه می‌کنید باید متناسب با مقدار کم شنوایی شما باشد و بتواند صداها را به همان میزان تقویت کند. اگر سمعک این ویژگی را نداشته باشد قدرت شنوای شما به اندازه کافی بالا نخواهد رفت. در بازار انواع سمعک با قدرت متفاوت وجود دارد. طبیعتاً ارزان‌ترین و گران‌ترین آن‌ها با یکدیگر یکسان نیستند. بنابراین پیش از قیمت، حتما توانایی سمعک را در نظر بگیرید.
  • نوع طراحی: سمعک‌ها به شکل‌های مختلف طراحی می‌شوند. برخی از آن‌ها کاملا در داخل گوش قرار می‌گیرند و برخی در بیرون از آن. در انتخاب سمعک با نوع طراحی مناسب باید پزشک مشورت کنید تا ایشان با توجه به میزان کم شنوایی، سمعک مناسب را پیشنهاد دهد. همچنین در خرید سمعک باید نوع عملکردی که انتظار دارید، راحتی استفاده از آن و هزینه خرید آن را هم لحاظ کنید.
  • کاهش نویز پس زمینه: بیشتر سمعک‌های دیجیتالی دارای قطعه‌ای برای از بین بردن نویز و صداهای پس زمینه هستند. در واقع سمعک از یک ریزپردازنده برخوردار است که هم صداهایی با فرکانس بالا و هم فرکانس پایین را می‌تواند دریافت کند. این قطعه صداهایی که فرکانس بالاتری دارند را قوی و دیگر صداها را ضعیف می‌کند.
  • بی سیم بودن سمعک: سمعک‌ها هم به صورت سیمی و هم بدون سیم تولید می‌شوند؛ اما استفاده از سمعک بی سیم راحت‌تر است. این نوع دستگاه‌ها حتی می‌توانند به گوشی‌های هوشمند متصل شوند و بدون نیاز به ابزاری دیگر، موسیقی گوش کنید و حتی تماس تلفنی داشته باشید. در صورت خرید این نوع سمعک شما امکان تنظیم آن را با استفاده از تلفن هوشمند خواهید داشت.
  • وجود تله کویل‌ها: به سیم‌های کوچکی که در برخی سمعک‌ها وجود دارند و شما را به سیستم‌های شنوایی متصل می‌کنند، تله کویل‌ها می‌گویند. برای مثال اگر در سینما حضور دارید، این سیم می‌تواند به سیستم شنوایی سینما متصل شود تا صدا به صورت مستقیم به گوش‌های شما منتقل شوند. بدین صورت وضوح صدا بسیار بیشتر خواهد بود. 

قیمت سمعک

از آنجایی که سمعک‌ تنوع بالایی دارند قیمت آنها نیز به همین شکل است. البته تفاوت قیمت سمعک‌ ها دلایلی دارد. هم ویژگی‌های فرد استفاده کننده از سمعک و هم ویژگی‌های این دستگاه بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد. بهتر است پیش از خرید سمعک عوامل موثر بر قیمت آن را بدانید تا بتوانید با دقت دست به انتخاب بزنید. در ادامه این عوامل را معرفی می‌کنیم.

عوامل مرتبط با بیمار:

  1. نوع و مقدار کم شنوایی: انتخاب سمعک باید متناسب با نو و میزان کم شنوایی شما باشد؛ بنابراین همیشه نیاز نیست گران‌ترین سمعک را تهیه کنید. این امکان وجود دارد که مناسب‌ترین نوع سمعک برای نوع کم‌ شنوایی شما، دستگاهی با تکنولوژی پایه که ارزان‌تر است، باشد. در این قسمت، سن بیمار نیز مهم و اثرگذار است.
  2. محیط زندگی: محیطی که شما در آن زندگی و فعالیت می‌کنید نیز تعیین می‌کند شما به چه نوع سمعک با چه قیمتی نیاز دارید. به طور مثال اگر معمولا در محیطی پر سر و صدا حضور دارید، باید از سمعکی استفاده کنید که از تکنولوژی جدید، میکروفون جهت دار و قطعه از بین برنده نویز برخوردار باشد. 
  3. خواسته بیمار: فردی که می‌خواهد از سمعک استفاده کند باید تصمیم بگیرد که چه نوع سمعکی را می‌پسندد. برای مثال سمعک نامرئی دوست دارد یا سمعک ریک؟ انتخاب‌ هر کدام از این‌ها، هزینه متفاوتی برای فرد به دنبال دارد.
  4. کم شنوایی یک یا دو گوش: گاهی تنها یک گوش و گاهی نیز هر دو گوش فرد دچار کم شنوایی می‌شود. طبیعتاً فردی که در هر دو گوش دچار کم شنوایی شده، هزینه بیشتری برای خرید دو سمعک باید پرداخت کند.

عوامل مرتبط با سمعک:

  1. اندازه سمعک: سمعک‌ها هم در سایز کوچک برای قرار گرفتن در داخل گوش و هم در ابعاد بزرگ‌تر تولید می‌شوند. به طور کلی دستگاه‌هایی که کوچک‌تر هستند و در داخل یا پشت گوش قرار می‌گیرند قیمت بیشتری دارند.
  2. توانایی سمعک: هر قدر که قدرت و توانایی سمعک بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد؛ به ویژه اگر شما این توانایی را از یک سمعک کوچک انتظار داشته باشید.
  3. تکنولوژی سمعک: تکنولوژی متفاوت سمعک باعث شده انواع گوناگونی از آن با نام‌های سمعک هوشمند، آنالوگ، دیجیتالی و بی سیم تولید شوند که هر کدام قیمت متفاوتی دارند.
  4. تعداد کانال‌های سمعک: تعداد کانال‌های سمعک بر افزایش قدرت آن و درک بهتر صدا توسط فرد تاثیر دارد. تعداد مناسب این کانال‌ها متناسب با شکل کم شنوایی فرد تعیین می‌شود؛ بنابراین افرادی که میزان کم شنوایی آن‌ها بیشتر است، به سمعکی با تعداد کانال‌های بیشتر نیاز دارند که گران‌تر هستند.

بهترین برند های سمعک کدامند؟

شرکت‌های بسیاری در جهان وجود دارند که سمعک تولید می‌کنند. برخی از این برندها داخلی و برخی خارجی هستند. از میان این برندها برخی معروف‌تر و شناخته شده‌تر هستند؛ چرا که کیفیت سمعک‌های تولید آن‌ها آنها از سایر برندها بالاتر بوده است. در ادامه بهترین برندهای سمعک که توسط پزشکان معرفی شده‌اند را بیان می‌کنیم.

  • ریساند
  • فوناک
  • اتیکن
  • استارکی
  • ویدکس
  • سیگنیا

چند درصد کم شنوایی نیاز به سمعک دارد؟

کسانی که دچار کم شنوایی هستند و گستره این کم شنوایی بین ۵۵ تا ۷۰ دسی بل است، نیازمند استفاده از سمعک هستند.

کدام برند سمعک بیشترین فروش را دارد؟

سمعک‌ های کاربردی و پرفروش زیادی وجود دارند که برند آن‌ها در این مقاله بیان کردیم. اما می‌توان گفت سمعک زیمنس جزو  بهترین برند سمعک‌ است و بیشترین مقدار فروش را در جهان دارد.

جمع بندی

سمعک‌ها از سالیان قبل برای بهبود مشکل کم شنوایی تولید شدند. همان‌طور که گفتیم این دستگاه قادر است صداها را از محیط جمع آوری کند و پس از تقویت ان متناسب با میزان کم شنوایی فرد، آن را به گوش‌ها برساند. برخی از انواع این دستگاه‌ها دارای امکانات اضافه‌تری نیز هستند که به شنوایی بهتر کمک می‌کنند.

در این مقاله از سایت چی بگیر ما انواع سمعک‌ ها را معرفی کردیم و ویژگی‌های هر یک را توضیح دادیم. سمعک داخل گوش، سمعک داخل مجرا،سمعک نامرئی و سمعک استخوانی از جمله مواردی هستند که توضیح دادیم. قیمت هر سمعک‌ متفاوت است که این موضوع هم به شرایط بیمار و هم ویژگی‌های سمعک وابسته است. در ادامه به بهترین برندهای تولید کننده این محصول و ویژگی‌هایی که یک سمعک خوب باید داشته باشد اشاره کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.