ویلچر: راهنمای خرید و قیمت 10 مدل ویلچر برقی ارزان و پله رو (تاشو)

موارد مهمی که قبل از خرید ویلچر مناسب باید بدانیم

یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین اختراعات پزشکی که به کمک صدها نفر تاکنون رسیده و به آن‌ها امید تازه بخشیده ویلچر است. این وسیله باعث شده افرادی که در راه‌رفتن ناتوان شده‌اند و افرادی که غم تلخ قطعی عضو را چشیده‌اند، بتوانند همچون دیگران کارهای معمولی و روزانه خود را انجام دهند.

البته این وسیله حتی به این افراد کمک کرده که از انجام کار موردعلاقه خود همچون ورزش جا نمانند. تصور زمانی که هنوز ویلچر اختراع نشده بود دردناک است.برای مثال اگر حمام کردن برای شما معضل بزرگی شده ویلچر حمامی به کمکتان می‌آید؛ بنابراین دیگر نگران این موضوع نباشید. ما در این مقاله از سایت چی بگیر تمام سعی خود را می‌کنیم که اطلاعات مفیدی در زمینه راهنمای خرید ویلچر در اختیارتان بگذاریم.

آشنایی با انواع ویلچر 

پیشرفت تکنولوژی این امکان را فراهم کرده است که هر فردی با هر شرایطی تا حد ممکن بتواند نیازها و نقص‌های خود را برطرف کند. اگر تا کنون تصور کرده‌اید که فقط یک مدل ویلچر در بازار وجود دارد و از این ناامید شده‌اید باید بگوییم به‌هیچ‌عنوان این‌طور نیست. تنوع مدل‌های خاص و ویژه ویلچر سبب شده که نیازهای شخصی افراد را در زمینه‌های متفاوت برطرف کند. در ادامه با ذکر انواع ویلچر به شما در پیداکردن گزینه مناسب کمک خواهیم کرد. 

ویلچر ساده 

ویلچر ساده جز ساده‌ترین ویلچر ها به‌حساب می‌آید که به‌صورت دستی حرکت می‌کند. اما سیستم پیچیده ای ندارد.  این معنا نیست که ایمنی کافی را ندارد. ویلچر ساده برای افرادی که بالاتنه قوی دارند و می‌توانند به‌صورت دستی ویلچر را حرکت دهند گزینه بسیار مناسبی است. از لحاظ قیمت نیز جز دسته ویلچر ارزان است. از دیگر مزایای آن سبک بودنش هست که حمل و جابه‌جایشان را آسان‌تر می‌کند.

ویلچر برقی 

ویلچر برقی نسخه پیشرفته‌تری از ویلچر دستی است و از آن سنگین‌تر است. مخصوص کسانی است که توانایی حرکت‌ دادن ویلچر را به‌تنهایی ندارند. به یاد داشته باشید که قیمت ویلچر برقی گران تر از انواع دیگر است ولی نباید اولویت شما خرید یک ویلچر برقی ارزان باشد، بلکه برطرف‌کردن نیاز شما است که مهم هست. این وسیله زندگی شما را در دست دارد بنابراین در خرید آن سهل انگاری نکنید.

ویلچر پله رو

یکی از مشکلات بزرگ ویلچر های ساده مخصوصاً در آپارتمان‌هایی که فاقد آسانسورند حرکت آنها روی پله‌ها است. البته ویلچر پله رو با طراحی خاصی که دارد این مشکل را حل کرده و شخص می‌تواند به‌راحتی از پل‌ها عبور کند. تفاوت این مدل با دیگر ویلچر ها در چرخ‌هایش است ولی در هر دو مدل برقی و دستی ساخته شده است هرچند متأسفانه مدل برقی آن هنوز در ایران موجود نیست.

ویلچر تاشو و مسافرتی

این مدل هم به‌ صورت برقی هم ساده در بازار موجود است. ویلچر تاشو سبک است و همان‌طور که از نامش پیداست امکان راحت جابه‌جا کردنش وجود دارد. بااین‌حال مثل ویلچر برقی تجهیزات ندارد و ابعاد آن کوچک‌تر و ضخامت صندلی آن باریک است ولی گزینه خوبی برای مسافرت است. این نوع ویلچر برای اینکه قابل‌حمل باشد سبک‌وزن بوده و در حدود 8 تا 13 کیلوگرم وزن دارد. 

ویلچر حمامی 

ویژگی‌هایی که این ویلچر ها دارند آنها را تنها به استفاده برای حمام و توالت محدود کرده و  برای سالمندان و افراد معلول بسیار کاربردی است. ویلچر حمامی به‌گونه‌ای طراحی شده که لگنی برای توالت در زیر آن جای می‌گیرد. همچنین این مدل قابل شستشو، ضدآب و سبک‌وزن است. 

ویلچر ورزشی

همان‌طور که از نامش پیداست ویلچر ورزشی مخصوص برای ورزشکاران ساخته شده‌اند. از نظر فنی و تجهیزاتی کاملاً با ویلچر های دیگر متفاوت‌اند. چرخ‌های آنها بسیار بزرگ‌تر از ویلچر معمولی بوده و سبک هستند درحالی‌که استحکام بالایی دارند.

ویلچر ارتوپدی و برانکاردی

این دسته همانند ویلچر ساده هستند با این تفاوت که ارتفاع تکیه‌گاه آن دستی عوض می‌شود و قابل تغییر است. البته مدل ویلچر برانکاردی هم دقیقاً به همین صورت است. فقط یک خصوصیت بیشتر دارد آن هم این است که به‌صورت برانکارد درمی‌آید و همان‌طور که مشخص است بیشتر مخصوص بیمارستان است.

 



وزن
18.5 کیلوگرم
طول نشیمنگاه
43 سانتیمتر
محل قرارگیری پا
متحرک
حداکثر وزن قابل تحمل
120 کیلوگرم



وزن
17.5 کیلوگرم
طول نشیمنگاه
43 سانتیمتر
محل قرارگیری پا و ساعد
ثابت
حداکثر وزن قابل تحمل
120 کیلوگرم



وزن
13.5 کیلوگرم
طول نشیمنگاه
46 سانتیمتر
محل قرارگیری پا و ساعد
متحرک
حداکثر وزن قابل تحمل
135 کیلوگرم



وزن
26 کیلوگرم
طول نشیمنگاه
44 سانتیمتر
محل قرارگیری پا و ساعد
متحرک
حداکثر وزن قابل تحمل
120 کیلوگرم



وزن
22000 کیلوگرم
طول نشیمنگاه
44 سانتیمتر
محل قرارگیری پا و دست
متحرک
حداکثر وزن قابل تحمل
60 کیلوگرم



وزن
7 کیلوگرم
طول نشیمنگاه
35 سانتیمتر
محل قرارگیری پا و ساعد
متحرک
حداکثر وزن قابل تحمل
90 کیلوگرم



وزن
13.5 کیلوگرم
طول نشیمنگاه
47 سانتیمتر
محل قرارگیری پا
متحرک
حداکثر وزن قابل تحمل
135 کیلوگرم



وزن21 کیلوگرم
طول نشیمنگاه50 سانتیمتر
محل قرارگیری پا ثابت
حداکثر وزن قابل تحمل110 کیلوگرم



وزن13.4 کیلوگرم
طول نشیمنگاه44 سانتیمتر
محل قرارگیری پا و ساعدمتحرک
حداکثر وزن قابل تحمل130 کیلوگرم



در ادامه بخوانید : سمعک: راهنمای خرید و قیمت انواع سمعک گوش( نامرئی، استخوانی...)

خرید ویلچر مناسب با توجه‌ به شرایط شما

راهنمای خرید ویلچر+قیمت

درست است که یک ویلچر باکیفیت باید از لحاظ فنی و تجهیزاتی کامل باشد. اما قبل همه این‌ها شما باید به شرایط زندگی و جسمانی خود نگاه کنید سپس تصمیم بگیرید. وجود تنوع و تفاوت‌های مدل ویلچر ها در بازار نیز به همین دلیل است که بتواند نیازهای کاربر خود را برطرف سازد؛ بنابراین پیش از انتخاب ویلچر مواردی که در ادامه ذکر شده است را در خودارزیابی کنید، تا یک انتخابی مطمئن داشته باشید.

  • نحوه زندگی: اول باید در نظر داشته باشید که بیشتر در فضای بیرون از خانه می‌مانید یا داخل خانه، مسلماً سطح فضای بیرون از خانه ناهموارتر است. درنتیجه در این زمینه‌ها مدل طراحی شده هر ویلچر ازجمله نوع چرخ، تنظیمات و لوازم جانبی آن‌ها متفاوت است. همچنین اگر شما در بیشتر مواقع تنها می‌مانید و کمکی برای حرکت‌دادن ویلچر ندارید، برای شما بهتر است که یک ویلچر برقی تهیه کنید.
  • ساختار فیزیکی بدن: توجه داشتن به این مورد قبل از خرید ویلچر بسیار اهمیت دارد. مخصوصاً اگر مدت‌زمان زیادی را روی صندلی ویلچر سپری می‌کنید، لازم است که وسیله‌ای را انتخاب کنید که کاملاً متناسب با شرایط جسمانی شما باشید. حتماً مواردی همچون شکل بدنتان، قد و وزن خود را در نظر داشته باشید. اگر در انتخاب مناسب شک دارید می‌توانید از پزشک یا فیزیوتراپیست کمک بگیرید.
  • قدرت بدنی:یکی از اصلی‌ترین مواردی که باید در نظر داشته باشید، مقدار توانایی جسمانی شما است. باید خود را بسنجید که آیا می‌توانید به مدت طولانی ویلچر خود را حرکت دهید یا نه در غیر این صورت شما نیاز به یک ویلچر برقی دارید. اگرچه این ویلچر ها گران‌تر هستند و درست است که در نظر داشتن قیمت ویلچر مهم است اما باید سلامتی خود را در اولویت قرار دهید.
  • شرایط ویژه: اگر فرد نیازمند به ویلچر سن بالایی داشته باشد یا مبتلا به بیماری‌هایی همچون ام اس باشد و قطعی عضو داشته باشد باید ویلچری ویژه برای او تهیه گردد. لازم است که ایمنی و سیستم‌های ویلچر این دسته افراد با توجه‌ به شرایط خاصه‌شان متفاوت باشد تا سلامتشان در خطر نیفتد.

قیمت ویلچر برقی، پله رو....

انتخاب شما  برای خرید ویلچر باید با توجه‌ به شرایطتان و بررسی کیفیت ویلچر باشد. با این‌ حال شرایط مالی خود را نیز بسنجید. مشکلی نیست اگر دنبال ویلچر ارزان باشید. چرا که ممکن است ویلچر های گران‌قیمت دارای تجهیزات بیشتر و پیشرفته‌تر باشد در حالی‌ که شما به آنها نیازی ندارید. یا ممکن است تفاوت جنس در قیمت انواع ویلچر تاشو، پله رو و ... تاثیر بگذارد، برای مثال قیمت ویلچر با  جنس آلومینیوم از آهنی بیشتر است.

بررسی معیارهای یک ویلچر مناسب 

ویلچر وسیله‌ای نیست با سهله انگاری آن را تهیه کرد، بلکه معیارهای متفاوت و مهمی است که در هنگام خرید باید به آن توجه داشت. در نظر داشتن این فاکتورها شما را در خرید یک ویلچر مناسب هدایت می‌کند.

مدل و کیفیت صندلی ویلچر

شما قرار است مدت‌زمان زیادی را روی ویلچر بگذرانید و روزانه از آن استفاده کنید؛ بنابراین راحتی و کیفیت صندلی از مهم‌ترین عواملی است که در ویلچر باید مورد بررسی قرار دهید. اکثر صندلی‌های ویلچر ساخته شده از نایلون یا وینیل هستند که سبب دوام بالای صندلی می‌شوند، همچنین به‌راحتی تمیز می‌شوند. به این نکته توجه داشته باشید که برای افزایش راحتی خود می‌توانید از بالش و کوسن هم استفاده کنید.

اندازه صندلی

اندازه صندلی ویلچر شامل اندازه عرضی و طولی آن است. فاصله تکیه‌گاه تا دسته صندلی مقدار عرضی آن است که استانداردش در ویلچر ها حدود 35 تا 50 سانتیمتر است. اندازه طولی صندلی تقریباً فاصله تکیه‌گاه سر تا لبه جلوی صندلی است که با نشستن روی صندلی اندازه‌گیری می‌شود و قابل تغییر است. 

وزن و ارتفاع صندلی ویلچر

اگر تصمیم دارید برای مسافرت ویلچر تاشو یا ویلچر مسافرتی تهیه کنید، گزینه های مناسبی در این زمینه وجود دارند. اگر قصد خرید ویلچر برای استفاده در تمامی حالات را دارید، توصیه می‌شود ویلچری تهیه کنید که ارتفاع بلندی نداشته باشد همچنین سبک باشد. ویلچر های بلندتر جاگیرند اگر وزنشان هم بیشتر باشد حمل و جابه‌جایی آنها سخت‌تر خواهد شد. 

چرخ انواع ویلچر

چرخ‌ها از مهم‌ترین اجزای ویلچر است. آنها پاهای صاحبشان هستند باید ثبات داشته باشد تا در سطوح هموار و ناهموار ویلچر تعادل خود را از دست ندهد. همچنین باید بتوانند به‌راحتی روی سطوح متنوع بچرخد و جهت را تغییر دهند. بسته به نوع جنس چرخ ماندگاری آنها متفاوت است. برخی از چرخ‌ها ممکن است تا مدت‌زمان طولانی نیاز به تعمیر و تعویض نداشته باشند در حالی‌ که بعضی از آنها زودتر فرسوده می‌شوند.

تکیه‌گاه پا و دست و سر در ویلچر

تکیه‌گاه‌ها سبب آسودگی بیشتر مخاطب هستند. بنابراین لازم است که جنس خوبی  داشته باشند، همچنین ارتفاع تکیه‌گاه سر و پا نیز مهم است که کاملاً متناسب با موقعیت بدنی شما هنگام نشستن روی ویلچر باشد. البته تکیه‌گاه بعضی مدل‌ها قابلیت تحرک دارند.

تا چند سال می‌توانیم از یک ویلچر استفاده کنیم؟

این مورد بستگی به بازده زمانی دارد که از وسیله استفاده می‌کنید. مسلماً ویلچری که روزانه و در مدت‌زمان طولانی از آن استفاده شود زودتر فرسوده می‌شود. اما به‌طورکلی میانگین ماندگاری ویلچر دستی حداقل 2 تا حداکثر 3 سال است.

کدام نوع ویلچر را می‌توان راحت هل داد؟

از آنجایی‌ که وزن کاربر با وزن ویلچر جمع می‌شود و حتماً هل دادن توسط فردی دیگر ممکن است سخت شود. در نتیجه ویلچر هایی را انتخاب کنید که سبک‌وزن باشند. همچون ویلچر تاشو، ویلچر مسافرتی و ویلچر ساده می‌توانند گزینه مناسبی باشند.

سخن پایانی:

ویلچر مانند معجزه‌ای برای زندگی افراد توان‌خواه هستند، ولی این ویلچر باید کاملاً باکیفیت و متناسب با شرایط شما باشد؛ بنابراین در خرید آن بسیار دقت به خرج دهید. هر نوع ویلچری که تهیه می‌کنید چه ویلچر برقی است، چه ویلچر پله رو یا دستی حتماً مواردی و نکاتی که گفته شد را در نظر بگیرید تا خریدی مطمئن و مورد پسندی داشته باشید. تیم چی بگیر این اطمینان را به شما می‌دهد که ویلچر های معرفی شده از کیفیت مناسبی برخوردار هستند و می‌توانید برای خرید اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
ویلچر قیمت انواع ویلچر