باتری یو اس پی چیست؟ لیست قیمت و معرفی بهترین برند باتری USP

آشنایی با باتری یو اس پی و کاربرد آن

امروزه اکثر قریب به اتفاق کسب و کارها وابسته به انرژی برق هستند. با وجود اینکه این انرژی در هر زمان از روی در اختیار انسان قرار می‌گیرد اما امکان قطعی و تغییر در جریان برق نیز وجود دارد. برای جلوگیری از خسارات ناشی از این اتفاق، یو پی اس (UPS)‌ تولید شد. در این دستگاه قطعات مختلفی تعبیه شده که باتری یکی از آن‌ها است. این قطعه بسیار مهم انرژی لازم در هنگام قطعی برق را تامین می‌کند. مقاله حاضر از چی بگیر در جهت آگاه سازی شما از ویژگی‌ها و انواع باتری یو پی اس تهیه شده است.

باتری یو پی اس چیست؟

استفاده از یو پی اس به دلیل نقش مهمی که در محافظت از کیفیت و عملکرد دستگاه‌ها در برابر تغییرات نوسان برق دارند، بسیار رایج است. این دستگاه قادر به تأمین برق پشتیبان تمیز برای دستگاه‌های متصل به برق است که این وظیفه را با استفاده از یک باتری انجام می‌دهد. کارکرد این قطعه در جهت ذخیره انرژی الکتریکی، آزاد سازی آن و راه اندازی دستگاه‌های متصل است. به‌ طور کلی این باتری همان بخش پشتیبان تجهیزات برقی شناخته می‌شود.

البته باتری یو پی اس در انواع گوناگون و متناسب با مصارف مختلف از جمله اداری، صنعتی، پزشکی، خانگی، مخابراتی و... به تولید می‌رسند. معمولا دلیل تفاوت این باتری‌ها، تفاوت مواد شیمیایی به کار رفته در آن‌ها است. به همین سبب ظرفیت این باتری‌ها با یکدیگر متفاوت است؛ باتری‌هایی با ظرفیت بالاتر، برای پشتیبانی از تجهیزات قوی‌تر کاربرد دارند. با این حال هر چه این قطعه ظرفیت بیشتری داشته و در کنار آن سالم باشد، امنیت تجهیزات متصل بیشتر خواهد بود. 

کاربرد باتری یو پی اس

کاربرد باتری یو پی اس در فراهم آوردن انرژی مورد نیاز است. این باتری در دستگاه UPS تعبیه می‌شود و زمانی که برق قطع می‌شود این قطعه سریع شروع به کار می‌کند و به منبعی برای تغذیه مداوم تجهیزات تبدیل می‌گردد. با پشتیبانی این باتری دیگر داده‌های شما در سرورهای حساس از دست نخواهد رفت؛ زیرا دستگاه‌ها به یک باره خاموش نخواهند شد و شما فرصت ذخیره آن‌ها را خواهید داشت. به بیان دیگر این باتری وظیفه پر کردن شکافی که میان برق قطع شده و برق پشتیبان ایجاد می‌شود را دارد. به طور کلی می‌توان کاربرد باتری UPS را به سه صورت بررسی کرد.

  • در صنایع: باتری یو پی اس در صنایع کاربرد گسترده‌ای دارد؛ زیرا کارخانه‌هایی هستند که فعالیت ۲۴ ساعته دارند و تجهیزات گران قیمت آن‌ها باید تحت حفاظت قرار گیرند. علاوه بر کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها نیز برای تامین امنیت تجهیزات خود از این باتری استفاده می‌کنند.
  • در ادارات: این باتری به همراه دستگاه خود در ادارات هم کاربرد دارند. این ادارات شامل مراکز خدماتی دولتی، دفاتر پیشخوان، اپراتورها و... می‌شود.
  • در منازل: برق خانه‌ها دارای تجهیزات حفاظتی پیشرفته مانند دوربین مداربسته، دزدگیر و... هستند. علاوه بر این در سال‌های اخیر به دلیل گسترش دور کاری، بسیاری از افراد حتی کارهای تخصصی را در منزل انجام می‌دهند. مراقبت از فعالیت تجهیزات و حفظ داده‌های کسب و کار در منزل موجب شده نیاز به استفاده از دستگاه و باتری UPS به وجود آید.

نکات مهم در خرید باتری یو پی اس

برای آنکه بتوانید در هنگام خرید باتری یو پی اس، محصولی را انتخاب کنید که با معیارها و نیاز شما سازگار باشد لازم است نکات خاصی را مد نظر داشته باشید. توجه به این نکات می‌تواند در داشتن خریدی امن و مطمئن به شما کمک کند. این نکات مهم به عبارت زیر هستند.

  1. به زمان پشتیبان گیری باتری دقت کنید. اولین نکته‌ای که در هنگام خرید این باتری‌ها باید از به آن دقت داشته باشید زمان پشتیبان گیری باتری و میزان وات آن است. انتخاب باتری مناسب به میزان زمانی که می‌خواهید پس از قطع برق از سیستم‌ها استفاده کنید بستگی دارد. هرچقدر میزان وات باتری بیشتر باشد مدت زمان بیشتری می‌توان از آن استفاده کرد.
  2. ظرفیت باتری باید به قدری باشند که بتواند نیاز شما را برطرف کند. به هیچ عنوان ظرفیت باتری را دست کم نگیرید. ظرفیت باتری نیز همچون مدت زمان پشتیبان گیری در میزان روشن ماندن سیستم‌ها بسیار تأثیرگذار است. به هر میزان که ظرفیت باتری بیشتر باشد، این نوع باتری مدت زمان بیشتری می‌تواند سیستم‌ها را فعال نگه دارد.
  3. توجه به نوع باتری یو پی اس یکی از اصلی‌ترین نکات است. برای آنکه باتری مورد نظر شما با سرعت بیشتری شارژ شود و مقاومت خوبی داشته باشد باید از نوع مناسبی از باتری کمک بگیرید. در اغلب مواقع از باتری یو پی اس نوع VRLA AGM  به دلیل داشتن قدرت و کارایی بالا، قیمت مناسب، مقاومت عالی و... استفاده می‌شود.
  4. حتما قیمت باتری یو پی اس را مد نظر قرار دهید. می‌توان گفت در خرید یک باتری یو پی اس با کیفیت، قیمت آخرین نکته‌ای است که باید به آن دقت کنید. اغلب باتری‌هایی که در بازار با قیمت ارزان به فروش می‌رسد جنس مناسبی ندارند و بسیار کم عمر هستند باتری‌های استانداردی که عمر طولانی دارند و دارای ظرفیت خوبی هستند اغلب قیمت مقرون به صرفه‌ای نیز دارند؛ پس پیشنهاد می‌شود به هیچ وجه سراغ خرید باتری‌های ارزان قیمت با ظرفیت پایین نروید.

معرفی بهترین  باتری یو پی اس های موجود در بازار

پیش از خرید باتری یو پی اس باید آگاهی کافی کسب کرده باشید. شما می‌بایست با محصولاتی که از نگاه مشتریان کیفیت و کارایی بالاتری دارند را بشناسید تا در دام خرید باتری‌های فیک و بی‌دوام نیفتید. باتری یو پی اس صبا و باتری یو پی اس کره ای از جمله بهترین باتری‌های موجود در بازار هستند. اما برای آشنایی بیشتر شما، در ادامه چند محصول دیگر نیز معرفی می‌شوند. 

باتری یو پی اس 4 ولت 1200 میلی آمپر ساعت مدل JB -1200

باتری یو پی اس 6 ولت 4.5 آمپرساعت موریسل مدل MO6-4.5

این محصول که تولید شرکت موریسل است، جزو باتری‌های با سطح کیفیت بالا در جهان به شما می‌آید. در کنار کیفیت بالا و دوام خوب این محصول، قیمت آن بسیار معقول است. این نوع باطری یو پی اس را می‌توان در بخش‌های مختلف از جمله چراغ قوه، ماشین شارژی، باتری موتور شارژی ترازو ، جارو شارژی و... مورد استفاده قرار داد.

مشخصات
وزن
۷۶۰ گرم
ولتاژ نامی
۶ ولت 
حداکثر جریان شارژ
۴.۵ آمپر 

  باتری یو پی اس 12 ولت 4.5 آمپر ساعت زتاباتری مدل TP1245

این باتری با ولتاژ خروجی 12 ولت به تولید می‌رسد. ظرفیت واقعی آن 4.5 آمپر ساعت بوده و وزنی در حدود 1387 گرم دارد. این محصول یکی از نمونه‌های باتری‌ها سیلد اسید است و توانایی ذخیره سازی انرژی آن به نسبت باتری نیکل کادمیوم بیشتر است. باتری زتاباتری مدل TP1245 بدون نیاز به مراقبت قادر به فعالیت است.

مشخصات
وزن
۱۳۸۷ گرم
ولتاژ نامی
12ولت
ولتاژ شارژ  FLOAT
۱۴.۸ ~ ۱۴.۴ ولت 


باتری یو پی اس 4 ولت 4 آمپر ساعت ایبیزا مدل POWER2021

وزن این باتری متوسط و به میزان ۴۵۰ گرم است. ولتاژ نامی آن 4 ولت و حداکثر جریان شارژ باتری 1.2 آمپر محاسبه شده است. موارد استفاده از باتری ایبیزا مدل POWER2021 بسیار زیاد است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از سیستم‌های صوت، موتورهای کرکره‌ای، درب پارکینگ، ماشین شارژی و...

مشخصات
وزن
۴۵۰ گرم
ولتاژ نامی
۴ ولت
حداکثر جریان شارژ
1.2 آمپر


باتری یو پی اس 6 ولت 12 آمپر ساعت سانی بت مدل SB6120

وزن این باتری حدود 1680 گرم و میزان ولتاژ نامی آن 6 ولت است. همچنین ولتاژ شارژ  FLOAT این باتری 13 ولت و ولتاژ شارژ  EQUALآن را 11.5 ولت محاسبه کرده‌اند. در مشخصات این محصول میزان حداکثر جریان شارژ 10 آمپر ذکر شده است.

مشخصات
وزن
۱۶۸۰ گرم
ولتاژ نامی
۶ ولت
ولتاژ شارژ  FLOAT
۱۳ ولت

باتری یو پی اس 6 ولت 4.5 آمپرساعت یورونت مدل EUR456

باتری یورونت مدل EUR456 دارای وزن 500 گرمی و ولتاژ نامی 6 ولتی است. هم میزان ولتاژ شارژ  FLOAT و هم ولتاژ شارژ  EQUAL این باتری 6 ولت است. مقدار حداکثر جریان شارژ باتری مذکور نیز ۴.۵ آمپر بیان شده است.

مشخصات
وزن
۵۰۰ گرم
ولتاژ نامی
6ولت
ولتاژ شارژ  FLOAT
6ولت

باتری یو پی اس 6 ولت 1.3 آمپر ساعت سانی بت مدل SB_613

این محصول یکی دیگر از باتری‌های کم‌حجم بوده که وزن آن تنها 200 گرم است. بنابراین می‌تواند در تجهیزات ساده نصب شود. میزان ولتاژ نامی باتری سانی بت مدل SB_613 6 ولت بوده و حداکثر جریان شارژ آن 1.3 آمپر بیان شده است.

مشخصات
وزن
۲۰۰ گرم
ولتاژ نامی
6ولت
حداکثر جریان شارژ
۱.۳ آمپر


باتری یو پی اس 12 ولت 100 آمپر ساعت صبا باتری مدل Deep Cycle

این باتری از نمونه‌های سنگین به شمار می‌آید که وزنی حدود ۳۰۰۰۰ گرم دارد. همچنین ولتاژ نامی این محصول 12 ولت محاسبه شده است. میزان حداکثری شارژ که برای باتری یو پی اس 12 ساعت صبا باتری مدل Deep Cycle بیان شده، 100 آمپر است. فراموش نکنید که باتری یو پی اس صبا از بهترین نمونه‌ها در بازار به شمار می‌آید.

مشخصات
‌وزن
۳۰۰۰۰گرم
ولتاژ نامی
۱۲ولت
حداکثر جریان شارژ
۱۰۰ آمپر

باتری یو پی اس 4 ولت 0.3 آمپر اوریون مدل ORN 403

این باتری با ابعاد 2 در 2.5 و سطح مقطع 4.7 سانتی متر تولید می‌شود. علاوه بر ابعاد کوچک این باتری، وزن پایین آن نیز که تنها 44 گرم است، آن را تبدیل به قطعه‌ای کاربردی و جمع و جور کرده تا بتواند در دستگاه‌های مختلف قرار گیرد؛ دستگاه‌های همچون ترازوهای خانگی، پمپ‌های کوچک، اسباب بازی‌ها و..

مشخصات
وزن
44گرم
ولتاژ نامی
4ولت
ولتاژ شارژ FLOAT
5ولت


انواع باتری  UPS

باتری یو اس پی چیست؟ معرفی بهترین برند/ قیمت روز

 تمام باتری‌ ها دارای ساختار و ترکیب منحصر به فردی هستند که این موضوع به آنها کارکرد متفاوتی می‌دهد. باتری‌ یو پی اس از این قاعده مستثنی نیست. به همین سبب انواع مختلفی از این باتری تولید شده است. در ادامه شما را با این باتری‌ها آشنا خواهیم کرد؛ اما بهتر است بدانید که بهترین نوع، مورد نخست است که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

باتری سرب اسید: اولین نوع از باتری‌های یو پی اس است که می‌تواند برای 5 تا 10 سال دوام بیاورد.‌ این نوع باتری هم دارای دو نوع است که عبارت‌اند از باتری لید اسید (باتری تر) و باتری سیلد اسید (باتری خشک). باتری‌های لید اسید یا تر معمولاً در دستگاه‌های یو پی اس با توان پایین تعبیه می‌شوند. این نوع باتری‌ها به توجه کافی و کنترل مداوم در دوره‌های زمانی مشخص نیاز دارند. 

باتری‌های سیلد اسید یا خشک یا VRLA در تماس با آب اسید داخل باتری قرار نمی‌گیرند و همین موضوع آن‌ها را از نگهداری و کنترل مداوم بی نیاز کرده است. البته این نوع باتری‌ها حساسیت بالایی نسبت به دو عامل دارند؛ حرارت و گردوغبار. بنابراین باید مراقب بود که از این عوامل آسیب زا دور بمانند. کاربرد باتری سیلد اسید بیشتر در ادارات چ صنایع است. دلیل این موضوع قدرت و مقاومت به نسبت خوب این باتری در برابر حرارت و دوام بالا آن است.

نیکل کادمیوم: در برخی از دستگاه‌های یو پس اس باتری‌هایی از نوع نیکل کادمیوم هم تعبیه می‌شود. قیمت قیمت باتری یو پی اس نیکل کادمیوم به نسبت انواع دیگر بالاتر است؛ زیرا از تکنولوژی به‌روزتری برای تولید آن استفاده شده است. طرف‌داران این نوع باتری کم نیستند؛ دلیل آن هم بالا بودن سرعت شارژ آن است.

در باتری نیکل کادمیوم دو نوع عنصر فلز نیکل و مایع بازی الکترولیت پتاسيوم کنار هم قرار گرفته‌اند. نیکل همان قطب مثبت و کادمیوم اسفنجی قطب منفی هستند. محلول هیدروکسید پتاسیم نیز در واقع الکترولیت باتری است. دوام این باتری به چند عامل وابسته است؛ از جمله تغییرات دما، نوع اسید، وزن، مقاومت و... توجه داشته باشید که در صورت استفاده از باتری نیکل کادمیوم باید در نگهداری از آن دقت کرد.

لیتیوم: این نوع باتری در دستگاه‌های یو پی اس هم به کار می‌رود و استفاده از آن در حال گسترش است. از ویژگی‌های باتری لیتیوم می‌توان به چگالی و وزن کم در کنار مصرف انرژی بالا اشاره کرد. در باتری‌های لیتیوم یونی ترکیبی از مواد کاتد و آند وجود دارد که بر اساس نوع این ترکیبات، باتری مذکور را به شش نوع تقسیم کرده‌اند. این شش نوع عبارت‌اند از: 

  • اکسید کبالت لیتیوم (LCO)
  • اکسید منگنز لیتیم (LMO)
  • اکسید کبالت منگنز لیتیم نیکل (NMC)
  • فسفات آهن لیتیم (LFP)
  • آلومینا کبالت نیکل (NCA)
  • اکسید تیتانیوم لیتیوم (LTO)

سیلور آلکالاین: نوع دیگری از باتری‌هایی که در دستگاه‌های یو پی اس تعبیه می‌شوند، باتری‌های سیلور آلکالاین نام دارد. برای استفاده از این قطعه می‌توان آن را در کنار تجهیزات الکتریکی نصب کرد تا برق را در خود ذخیره کنند. با نگاهی در بازار می‌توان انواع مختلفی از این باتری را در اندازه، شکل، ابعاد و ولتاژ مختلف مشاهده کرد. قدرت باتری سیلور آلکالاین به نسبت باتری‌های معمولی بیشتر است و ظرفیت آن‌ها را می‌توان در حدود ۲ تا ۴ برای محاسبه کرد. برای تولید این قطعه عناصری از جمله روی و دی اکسید منگنز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در صورتی که باتری‌ها در محیطی با دمای بالاتر از حد تحمل مورد استفاده قرار گیرند و همچنین در کنار باتری نو، باتری قدیمی به کار گرفته شود هم نشتی اتفاق میفتد. همچنین هنگام استفاده از باتری‌های سیلور آلکالاین دقت داشته باشید که در تماس با باتری دیگری که ترکیبات شیمیایی متفاوتی دارد نباشد؛ زیرا احتمال نشتی بالا خواهد رفت. البته این در صورت استفاده از باتری است؛ اگر باتری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، نشتی اتفاق نخواهد افتاد.

طول عمر باتری یو پی اس

طول عمر باتری یو پی اس به نوع آن بستگی دارد. به عنوان مثال اگر از بهترین و قوی‌ترین نوع باتری استفاده کنید به احتمال زیاد تا ۱۲ سال نیاز شما برطرف خواهد شد. البته در صورتی که از این باتری‌ها به خوبی مراقبت شود میزان طول عمر آن‌ها می‌تواند بیشتر نیز باشد.

برخی دیگر از باتری‌ها که نسبتاً قدرت کمتری دارند اغلب دارای عمری حدود ۱۰ تا ۱۲ سال هستند و در رتبه دوم قرار می‌گیرند. این باتری‌ها حتی اگر در فضای مناسبی مورد استفاده قرار گیرند نهایتاً تا ۱۲ سال عمر می‌کنند. در رتبه سوم باتری‌هایی واقع می‌شوند که حدود ۶ تا ۱۰ سال عمر دارند. این باتری‌ها نسبت به دو نوع قبل قیمت کمتری دارد و نهایت می‌توانند عمری حدود ۱۰ سال داشته باشد.

شما در بازار می‌توانید ارزان‌ترین نوع باتری یو پی اس را نیز ببینید. این باتری‌ها بسیار ارزان هستند و عمر آن‌ها نیز حدود ۳ تا ۵ سال است. از آنجایی که این باتری‌ها مقاومت کمی نیز دارند نمی‌توان انتظار داشت عمر زیادی داشته باشند. لازم به ذکر است پس از مدتی عملکرد این نوع باتری‌ها ضعیف خواهد شد.

نکات مهم در افزایش طول عمر باطری یو پی اس

برای آنکه باتری شما بتواند مدت زمان بیشتری نیاز سیستم ها را برطرف کند و عمر طولانی‌تری داشته باشند باید نکاتی را مدنظر قرار داد. در صورت عدم رعایت این نکات هرچند که باتری شما، باتری یو پی اس کره ای  باشد، عمر آن می‌تواند به نصف کاهش پیدا کند. نکات ذکر شده به عبارت زیر هستند.

  • برای آنکه باتری شما از عمر طولانی‌تری برخوردار باشد بهتر است به طور مداوم دمای محیط را کنترل کنید؛ چرا که این باتری‌ها نباید در معرض گرما، رطوبت و سرما شدید قرار بگیرند.
  • بهتر است هر چند وقت یک بار از سلامت و کارکرد مناسب باتری یو پی اس اطمینان حاصل کنید.
  • پیشنهاد می‌شود باتری ‏یو پی اس را در مکانی قرار دهید که به دور از گردوغبار و کابل‌های اضافی برق باشد. برای امنیت بیشتر باتری و لوازم آن پیشنهاد می‌شود باتری را درون یک جعبه مقاوم و به خصوص نگهداری نمایید.
  • به هیچ وجه باتری یو پی اس قدیمی را در جایی که باتری‌های جدید قرار گرفته‌اند نگذارید؛ چراکه باتری‌های قدیمی می‌توانند موجب کاهش عمر باتری‌های جدید شوند.
  • باتری را در مکانی قرار دهید که از شکستگی، ضربه و آسیب‌های دیگر در امان باشد.
  • می‌توانید برای افزایش طول عمر باتری از کالیبره کردن باتری استفاده کنید.
  • از آنجایی که پس از ۱۰ بار تکرار شارژ، دیگر باتری به خوبی دفعات اول شارژ نخواهد شد بهتر است از تخلیه کامل آن اجتناب نمایید.

معرفی بهترین برند باتری یو اس پی

چرا به سیستم یو پی اس نیاز دارم؟

در صورت خاموشی، UPS فوراً به برق باتری سوئیچ می کند تا یک منبع تغذیه مداوم برای باتری فراهم کند. عمر باتری می‌تواند بسته به سیستم متفاوت باشد و بستگی به میزان برق مصرفی شما دارد. پشتیبان‌گیری باتری به شما زمان می‌دهد تا تجهیزات حساس، سرورها یا حتی کنسول‌های بازی ویدیویی را بدون از دست دادن داده خاموش کنید. سیستم‌های مختلف یو پی اس نیز سطوح خاصی از حفاظت را برای سایر مشکلات برق که به وجود می آیند ارائه می‌کنند.

UPS من باید چقدر بزرگ باشد؟

برای اینکه یو پی اس شما به درستی کار کند، باتری یو پی اس شما باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا از تمام تجهیزات متصل به آن پشتیبانی کند. شما باید ظرفیت UPS را پیدا کنید. ظرفیت میزان توانی است که یک سیستم UPS می تواند ارائه دهد (بر حسب وات اندازه گیری می شود). هرچه ظرفیت بالاتر باشد، تجهیزات الکترونیکی و دستگاه های بیشتری می تواند پشتیبانی کند.

چه نوع سیستم های یو پی اس وجود دارد؟

سیستم های یو پی اس بر اساس نوع حفاظت برقی که نیاز دارید دارای سه توپولوژی یا دسته بندی مختلف هستند. این سه توپولوژی Standby، Line-Interactive و Double-Conversion هستند.

جمع بندي

مقاله حاضر با موضوع باتری یو پی اس تهیه شد. در این مقاله از سایت چی بگیر ما به توضیح چیستی این باتری پرداختیم. در مرحله بعد کاربرد این محصول بیان شد که در بخش‌های مختلف و فضاهای گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. اجزای باتری یو پی اس از دیگر مطالب اشاره شده است که برای انواع این باتری به طور مجزا بیان شد. سپس انواع این باتری، نکات ضمن خرید و نمونه‌هایی که بیشترین طرفدار را دارند معرفی شدند. در نهایت درباره طول عمر این باتری و نکاتی که می‌تواند عمر آن را افزایش دهد صحبت شد.

در صورت داشتن تجربه و نظری درباره باتری یو اس پی خوشحال می‌شویم آنرا با ما در میان بگذارید. 

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.