اکسس پوینت چیست؟ راهنمای خرید و قیمت روز Access Point

نکات قابل توجه هنگام خرید اکسس پوینت بی‌ سیم

فناوری پیشرفته که از دسترسی بی‌سیم پشتیبانی می‌کند، در چند سال گذشته به شدت تغییر کرده است. برخلاف تجهیزات زمخت و بد قواره قدیمی که کار کردن با آن‌ها دشوار بود، اکسس پوینت های بی‌ سیم مدرن کاربرپسندتر و برای نصب و نگهداری بی درد سر هستند.

با توجه به اینکه بیشتر کسب و کارها، محیط شبکه بی‌ سیم خود را مدام ارتقا می‌دهند، انتخاب بهترین اکسس پوینت وای‌فای حائز اهمیت است. برای آشنایی با اکسس پوینت بی‌ سیم و نحوه خرید بهترین اکسس پوینت، با ما همراه باشید.

اکسس پوینت چیست؟

اکسس پوینت (Access Point) به معنای نقطه‌ی دسترسی بوده و به اختصار AP یا WAP نیز شناخته می‌شود. همانطور که از نامش پیداست، اکسس پوینت بی‌ سیم وسیلهای است که برای ایجاد یک WLAN (شبکه محلی بی‌سیم) استفاده می‌شود. اکسس پوینت بی‌ سیم معمولاً توسط مشاغل دارای دفاتر یا ساختمان های بزرگ، استفاده می‌شود. این دستگاه با استفاده از کابل اترنت به هاب اینترنت، روتر سیمی یا سوئیچ متصل می‌شود. بعد سیگنال های وای‌فای را در مسیر و مناطق تعیین شده پخش می‌کند.

در مقایسه با ابزارهای توسعه‌دهنده برد، یک اکسس پوینت بی‌ سیم به دلایل زیادی برای مشاغل مدرن کارآیی دارد. به عنوان مثال، این دستگاه ها تا 60 اتصال را به طور همزمان پشتیبانی می‌کنند. هرچند، برای بهره‌مندی از این مزایا، توصیه می‌شود از بهترین اکسس پوینت وای‌ فای برای کاربری تجاری استفاده کنید. این دستگاه ها در خانه نیز استفاده می‌شوند، به خصوص اگر می‌خواهید پوشش وای‌ فای تان را تا حیاط هم گسترش دهید.

مزایای استفاده از اکسس پوینت

از جمله مزایای  اکسس پوینت می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • کاربران بیشتری دسترسی دارند: یک روتر بی سیم معمولی فقط می تواند از دسترسی 10 تا 20 کاربر پشتیبانی کند، در حالی که AP(اکسس پوینت) می تواند به بیش از 50 یا حتی صدها کاربر اجازه دسترسی دهد و علاوه بر این، توانایی قوی تری برای ارسال و دریافت سیگنال دارد. به خصوص در یک منطقه بزرگ که نیاز به پوشش بی سیم دارد، یک AP مزایای بیشتری نسبت به یک روتر بی سیم دارد.
  • محدوده انتقال گسترده تر: به طور کلی، محدوده انتقال سیگنالی که یک روتر بی سیم می‌تواند پوشش دهد، محدود است و اگر فراتر از این محدوده باشد، سیگنال از بین می رود. با این وجود، یک AP می تواند مسافت‌های بیشتری را تا 100-300 متر پوشش دهد، و افزایش نقطه دسترسی بی سیم، پوشش سیگنال را به طور متناسب گسترش می‌دهد، که کاربران را قادر می سازد آزادانه در شبکه پرسه بزنند. این مزیت برای شرکت های و سازمان‌های بزرگ بسیار کاربردی است.
  • شبکه های انعطاف پذیر: مشخص است که به جز شبکه های خانگی، شبکه‌های بی‌سیم در مکان‌های تجاری اغلب شامل استفاده از بسیاری از دستگاه‌های بی سیم است و الگوهای شبکه های مختلف باید بر اساس محیط و الزامات اتخاذ شود. حالت شبکه روتر بی سیم نسبتا با انعطاف پذیری کم است. برعکس، یک AP حالت های مختلفی برای انتخاب شما دارد، مانند Simplex AP، Wireless Client، Wireless Bridge، Multi-point Bridge و غیره و می توان آن را به صورت متمرکز مدیریت کرد. 
  • اتصال چند AP: یک شرکت می تواند برنامه بی سیم را به طور انعطاف پذیر با توجه به وضعیت خود طراحی کند. اتصال چند AP می تواند مزایای بیشتری داشته باشد. برنامه های کاربردی Multi-AP معمولا در سازمان‌ها استفاده می‌شود. در کسب و کار، پوشش AP منفرد محدود است، بنابراین به منظور گسترش پوشش شبکه های بی سیم و اجازه دادن به مشتریان برای استفاده یکپارچه در شبکه، اتصال چند AP برای یک شرکت بسیار کاربردی است..

مزایای استفاده از اکسس پوینت

معایب اکسس پوینت

  • هزینه بالا: برخی از مردم فکر می کنند که اکسس پوینت بی سیم گران است، زیرا برای شرکت ها، زمانی که مقیاس شبکه بی سیم سازمانی بزرگتر است، AP های بی سیم بیشتری مورد نیاز است، بنابراین هزینه بیشتری را متقبل می‌شوند، متقبل می شوند. در عوض، آنها استفاده از روترهای بی سیم خانگی با عملکرد پایین تر را ترجیح می دهند.
  • ثبات ضعیف: پایداری ضعیف شبکه های کابلی، شبکه های بی سیم هوا را به عنوان رسانه انتقال می‌گیرند در حالی که شبکه های کابلی کابل ها را به عنوان رسانه انتقال می‌گیرند. دانستن اینکه شبکه کابلی سریعتر و پایدارتر از شبکه بی سیم است دشوار نیست. AP بی‌سیم فقط زمانی خوب عمل می‌کند که در ساخت شبکه کابلی شکست بخورد.
  • عدم توانایی در استفاده: بسیاری از مردم در ابتدا به جای استفاده از AP بی سیم در ساخت شبکه های بی سیم، به روترهای بی سیم فکر می کنند، مگر اینکه یک هتل بزرگ یا مکان های عمومی باشد. دلیل اصلی این است که یک AP بی سیم نمی تواند به تنهایی استفاده شود، نمی تواند مستقیماً به مودم ADSL (حلقه مشترک دیجیتال نامتقارن) متصل شود و باید در ارتباط با سایر تجهیزات مانند سوئیچ ها، کنترلرها، هاب های اترنت و غیره استفاده شود. بنابراین، بسیاری از مردم آن را به عنوان یک روتر بی سیم بسیار دردسرساز و کمتر راحت می دانند.

راهنمای خرید اکسس پوینت

معرفی بهترین اکسس پوینت های موجود در بازار

اکسس پوینت بی‌سیم N450 تی پی-لینک مدل TL-WA901N

مشخصات
باند فرکانسی5 گیگاهرتز
تعداد آنتن3 عدد
سیستم عامل های سازگارWindows ۸, Windows ۷, Windows Vista, Windows XP
نوع اتصال بی سیم
DHCP
DHCP سرور
منبع تغذیه آداپتور برق
سرعت انتقال در حالت n : تا ۴۵۰ مگابیت بر ثانیه در حالت g : تا ۵۴ مگابیت بر ثانیه در حالت b : تا ۱۱ مگابیت بر ثانیه

اکسس پوینت بی سیم ایسوس مدل TUF GAMING TUF-AX3000

مشخصات
تعداد آنتن4 عدد
تعداد پورت شبکه4 عدد
باند فرکانسی۲.۴ گیگاهرتز
۵ گیگاهرتز
MIMO Technology گیگاهرتز
نشانگر LEDدارد
مناسب برای سیستم عامل Free OS upgrade
نوع شبکهDDNS
سرعت انتقال داده ۲.۴GHz ۲x۲ ۵GHz-۱ ۲x۲

اکسس پوینت بی سیم یوبیکیوتی مدل UNIFI AP AC PRO

مشخصات
منبع تغذیهآداپتور ۴۸ ولت-۰/۵ آمپر
تعداد پورت شبکه 2 عدد
نوع اتصال بی سیم
محدوده پوشش122 متر
تعداد کاربرانبیش از 200 کاربر
سرعت۴۵۰Mbit/S
وزن 350 گرم

اکسس پوینت میکروتیک مدل cAP Lite

مشخصات
منبع تغذیهآداپتور برق
وزن55 گرم
تعداد پورت شبکهیک عدد

اکسس پوینت بی سیم میکروتیک مدل LHG 5 بسته 3 عددی

مشخصات
سرعت انتقال۵GHz-۶MBit/s-۲۵dBm ۵GHz-۵۴MBit/s-۲۰dBm
تعداد آنتن3 عدد
منبع تغذیهدرگاه PoE
رابط دستگاه۱ عدد پورت ۱۰/۱۰۰ Ethernet
حافظه رم 64 مگابایت
قدرت گیرندگی آنتن۲۴.۵ dBi

اکسس پوینت و تقویت کننده ایسوس مدل ZenWiFi XD4  بسته سه عددی

مشخصات
تعداد آنتن2 عدد
تعداد پورت شبکه2 عدد
نشانگر LEDدارد
منبع انرژی آداپتور برق
گیرندگی آنتن5 گیگاهرتز (Internal dual-band antenna x ۲)
نوع شبکهDDNS
سازگار با سیستم عامل Free OS upgrade
امنیت AiProtection Classic Malicious site blocking Infected Device Prevention and Blocking

اکسس پوینت بی سیم یوبیکیوتی مدل UniFi U6 Pro

مشخصات
تعداد پور شبکهیک عدد
باند فرکانسی۲.۴ گیگاهرتز
۵ گیگاهرتز
نشانگر LEDدارد
منبع انرژی آداپتور برق
سرعت انتفال ۵.۳ Gbps
منبع تغذیه Poe ۸۰۲.۳af, ۴۸V
وزن 1000 گرم

روتر میکروتیک مدل RB941-2nd-tc HAP Lite

مشخصات
منبع انرژیاداپتور برق
باند فرکانسی2.4 گیگاهرتز
تعداد پورت شبکهیک عدد
وزن 200 گرم
DHCP
دارد
VPNدارد

روتر بی سیم شیائومی مدل 4A

مشخصات
تعداد آنتن4 عدد
تعداد پورت شبکه2 عدد
وزن240 گرم
سرعت انتقال۱۰۰۰MBps
باند فرکاسی۲.۴ - ۵ GHz
منبع تغذیهآداپتور

 

8 نکته که باید هنگام انتخاب اکسس پوینت بی‌ سیم در نظر گرفت:

اکسس پوینت چیست؟ راهنمای خرید و قیمت روز

هنگام انتخاب بهترین اکسس پوینت وای‌فای برای دفاتر خانگی و مشاغل کوچک، عوامل زیر را در نظر بگیرید.

بدون کنترل کننده های سخت افزاری

چند سال پیش، اکسس پوینت های وای‌فای، تجهیزات معمولی بودند که عملکردشان باید توسط فردی دارای دانش فناوری اطلاعات و از طریق رایانه کنترل می‌شد. با این حال، با پیشرفت تکنولوژی، این فناوری های قدیمی منسوخ شده‌اند. اکسس پوینت مدرن وای‌فای، مانند آخرین مدل های اکسس پوینت بی‌سیم، از کنترل های مبتنی بر نرم افزار در شبکه استفاده می‌کنند، بنابراین به کنترل کننده های خارجی نیاز ندارند.

بدیهی است که کنترل های مبتنی بر نرم افزار نسبت به اکسس پوینت های وابسته به سخت افزار قدیمی مزایای بیشتری دارند که هم بخش بزرگی از سخت افزار را حذف می‌کند، هم احتمال بروز یک نقطه شکست از شبکه را از بین می‌برد. با سیستم های مدرن، هیچ سخت افزاری نمی‌تواند منجر به خرابی شبکه شود.

دسترسی قوی برای کاربران موقت و به اصطلاح مهمان

نقض حریم داده‌ها و سایر مسائل امنیت سایبری که بر شبکه های محلی تأثیر می‌گذارند در حال افزایش هستند. با این حال، باید دستگاه اکسس پوینت بی‌سیمی را انتخاب کنید که ایجاد دسترسی مهمان برای‌تان هزینهبر نباشد. مشتریان‌تان انتظار دارند هنگام اتصال تلفن های هوشمند و تبلت هایشان به شبکه ارتباطی و اینترنتی شما، دچار مشکلات امنیتی نشوند.

سیستم های مدرن دارای سامانه های هوشمند دسترسی مهمان هستند که سیاست های امنیتی شرکت را اجرا و امنیت مهمان را بر روی شبکه تضمین می‌کنند. علاوه بر این، لازم نیست نگران اتصال یک دستگاه ناامن به شکه‌تان باشید.

مدیریت ابری

بهتر است اکسس پوینت بی‌سیمی را انتخاب کنید که از مدیریت سیستم در قالب فضای ابری پشتیبانی می‌کند. اکسس پوینت های بی‌سیم مدرن می‌توانند با استفاده از نرم افزارهای شبکه‌ای مدرن و دستگاه های امنیتی به صورت مجازی به همه جا دسترسی داشته باشند تا محدودیت های اولیه جغرافیایی مورد نیاز برای کنترل اکسس پوینت های بی‌سیم را تعدیل و حذف کنند.

استفاده از فناوری وای‌فای

بر اساس نیازهای تجاری‌تان باید دستگاهی را انتخاب کنید که از فناوری MESH، MIMO و POE اکسس پوینت بهره‌مند باشد. فناوری MESH را می‌توان برای دستگاه های خانگی و تجاری استفاده کرد. فناوری MIMO که مخفف Multiple Input, Multiple Output و به معنای چند ورودی – چند خروجی می‌باشد، به طور قابل توجهی اثرات بازدارنده ای را که بر سیگنال های Wi-Fi تأثیر می‌گذارد و سرعت داده را کاهش می‌دهد، محدود می‌کند. فناوری POE که مخفف Power-over-Ethernet  (انتقال برق از طریق کابل اترنت) است، از فناوری کابل کشی کم مصرف که سیگنال تا حدود 100M را منتقل می‌کند، استفاده می‌کند.

بهره آنتن

برخلاف روترها، آنتن‌های اکسس پوینت های بی‌سیم اساساً توکار و جزئی از ساختار اکسس پوینت می‌باشند. ضمنا، آنتن های اکسس پوینت های بی‌سیم به خاطر تعیین قدرت و محدوده انتقال اکسس پوینت بی‌سیم، باارزشند. با این اوصاف، یک سیستم دارای بهره آنتن را انتخاب کنید. طیف وسیعی از آنتن های Wi-Fi برای انتخاب وجود دارد. تصمیمگیری درست بستگی به نیازهای اینترنتی اولیه و اصلی شما دارد. به این ترتیب، باید اندازه منطقه‌ای که نیاز دارید توسط اکسس پوینت پوشش داده شود را در نظر بگیرید و اینکه آیا یک اکسس پوینت با پوشش داخلی (indoor) برای فضای بسته و محصور می‌خواهید یا اکسس پوینت outdoor برای فضاهای باز و وسیع.

توجه داشته باشید که نقاط وای‌فای برای آنتن های بزرگ محدود هستند. علاوه بر این، دستگاه‌های outdoor نیاز به پوشش حفاظتی و امنیتی دارند.

دامنه تحت پوشش

توصیه می‌شود مسافت تحت پوشش اکسس پوینت وای‌فای را نیز مدنظر قرار دهید. اکسس پوینت های وایرلس به واسطه‌ی قابلیت های پیشرفته‌ ای که دارند، مقرون به صرفه هستند چرا که تعداد کل و هزینه های خرید اکسس پوینت وای‌فای را کاهش می‌دهند. خرید یک اکسس پوینت بی‌سیم با برد مناسب، هزینه های کلی را کاهش می‌دهد، بخصوص که به اکسس پوینت بی‌سیم کمی نیاز است. اکثر اکسس پوینت های بی‌سیم سازمانی محدوده‌ای حدود 5000 تا 10000 فوت مربع (معادل 465 تا 929 متر مربع) را پوشش می‌دهند.

سرعت اکسس پوینت

سرعت گردش اطلاعات نیز مورد دیگری است که باید در نظر بگیریم که معمولاً بر حسب bps (بیت در ثانیه)، کیلوبیت، مگابیت یا گیگابیت اندازه‌گیری می‌شود. به طور کلی، اگر پروتکل دقیق 802.11n پشتیبانی شود، سرعت اکسس پوینت بی‌سیم می‌تواند به 300 مگابیت در ثانیه یا بالاتر برسد که شش برابر سریعتر از 802.11n است. اکسس پوینت وایرلس که از پروتکل 802.11ac پشتیبانی می‌کند می‌تواند به 1200 مگابیت در ثانیه برسد.

قیمت اکسس پوینت

در حال حاضر انواع مختلفی از اکسس پوینت های بی‌سیم در بازار موجود است و گزینه های زیادی نیز برای انتخاب وجود دارد. بهتر است قبل از انتخاب، نیازهای تجاری‌تان و عملکرد واقعی اکسس پوینت وای‌فای را درک کنید. این طور نیست که هر چه قیمت اکسس پوینت وای‌فای بالاتر باشد، آن دستگاه بهتر است. گاهی اوقات قیمت بسیار بالا هم هزینه را افزایش می‌دهد، هم باعث هدر رفتن عملکرد و کارایی محصول می‌شود. از طرف دیگر، قیمت های پایین می‌تواند مردم را وسوسه کند که محصولات ضعیف یا تقلبی بخرند.

سخن آخر:

اگر می‌خواهید محدوده وای‌فای خانه یا محل کارتان را گسترش دهید، اکسس پوینت های بی‌سیم فوق‌العاده‌اند. برای انتخاب بهترین دستگاه اکسس پوینت بی‌سیم از نکات مذکور استفاده کنید. نظرات و تجربیات خود را با ما درمیان بگذارید. 

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.