خواص زعفران و معرفی بهترین مارک زعفران بازار

بهترین زعفران چه مارکیه؟

زعفران یکی از چاشنی‌های پرطرفدار در غذاهای ایرانی به‌حساب می‌آید که طعم و رنگ غذا را تا حد زیادی تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. این گیاه با نام طلای سرخ هم شناخته می‌شود.

زعفران گیاهی کوچک و چندساله از تیره زنبقیان است که به عنوان یک ادویه گران در آشپزخانه‌های کل مردم دنیا از آن استفاده می‌شود. البته ریشه تاریخی گیاه زعفران از ایران است و بیشتر زعفران جهان توسط ایران تولید می‌شود. در واقع ایرانیان زعفران به اقسا نقاط جهان برده و معرفی کرده و خواص آن را به یونانی‌ها، رومی‌ها، چینی‌ها، عرب‌ها و اقوام سامی معرفی نمودند و از همان طریق به شمال آفریقا، اندلس، اسپانیای اسلامی و سیسیل راه یافت. رستمیان و بنوطبری‌ها در انتقال فرهنگ زعفران کاری بسیار موثر بودند.

زعفران در شرایط آب و هوایی نیمه گرمسیری که دارای تابستان‌های گرم و خشک هستند عمل می‌آید. همچنین زعفران قادر است تا دمای منفی 40 درجه سانتیگراد را تحمل نماید. زعفران به دلیل طبع گرم آن تا حد زیادی می‌تواند در مقابلِ هوای سرد مقاومت کند. همین امر باعث شده است تا انواع متفاوتی از زعفران که در دماهای متفاوت رشد می‌کنند و عمل می‌آیند داشته باشیم.

خواص زعفران

زعفران در فارسی زرپران نامیده می‌شود و زمانی که این کلمه وارد زبان عربی شد زعفران تلفظ شد. قسمتهای مورد استفاده در زعفران، انتهای خامه و کلاله سه شاخه است. پیاز زعفران دارای الیافی است قهوه‌ای رنگ که از پس آن سفیدی رنگ پیاز دیده می‌شود و پیاز آن در دو نوع است هم نوع فشرده آن و هم کم پشت آن.

  • از مهمترین کارکردهای زعفران در صنعت دارو، خواص ضد افسردگی آن است. این دارو از بازجذب دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین جلوگیری نموده و بدین ترتیب اثر ضد افسردگی خود را اعمال می‌نماید.
  • همان طور که در طب نوین زعفران کاربردهای فراوانی دارد، طب سنتی نیز از این کاربرد بهره و نصیب برده‌اند در طب سنتی زعفران به عنوان یک مسکن، خلط آور، محرک جنسی و معرف و از گذشته تا کنون به عنوان مرهمی آرامش بخش استفاده می‌شود.
  • از دیگر مزایای استفاده از زعفران می‌توان به کاهش درد، جلوگیری از ریزش مو، بهبود سلامت تنفسی، بهبود سلامت قلبی، بهبود سلامت روانی، بهبود سلامت پوستی، تقویت سیستم گوارشی و افزایش هوش نام برد.
  • ترکیبات زعفران از نظر شیمیایی عبارتند از: کروسین عامل قدرت رنگ، پیکروسین قدرت طعم و سافرانل عامل قدرت عطر و بو است.

زعفران دارای انواع گوناگونی است به طور اختصار از بهترین نوع و کیفیت تا پایین‌ترین نوع آن به ترتیب زیر لیست شده است.

  • زعفران سوپر نگین با بالاترین رتبه نسبت به انواع دیگر زعفران با رنگدهی و عطر بسیار بالا.
  • زعفران شبه نگین با رنگدهی به مراتب عالی و خوب ولی کمتر از زعفران سوپر نگین.
  • زعفران نگین که خمیدگی در رشته‌های زعفران وجود ندارد و سرشاخه‌های جدا از هم و قرمز هستند.
  • زعفران سرگل که پراستفاده‌ترین نوع زعفران است و در آن زردی زعفران و سفیدی زعفران ریشه دیده نمی‌شود.
  • زعفران پوشال دارای کلاله‌هایی به رنگ قرمز همراه با مقداری ریشه است.
  • زعفران دسته کلاله‌های کنار هم چیده شدهاند که همان گونه نیز خشک می‌شوند.
  • ریشه زعفران همان قسمت سفید رنگ زعفران که در انتهای کلاله زعفران وجود دارد ریشه زعفران گویند.

معرفی بهترین نوع زعفران موجود در بازار

زعفران کادویی آرا بسته‌ای است 5 گرمی است که از زعفران سوپر نگین تشکیل شده است. این زعفران دارای پروانه وزارت بهداشت نیز هست.

زعفران کادویی آرا بسیار کیفیت بالایی دارد و در بسته کادویی این زعفران یک عدد هاون فلزی بسیار زیبا و شکیل و یک عدد قوری پیرکس و یک عدد ظرف خاتم کاری شده حاوی هل سبز احمد است.

همچنین ظرفی که درون آن زعفران قرار دارد نیز یک ظرف خاتم کاری شده است.

زعفران درجه یک مصطفوی در بسته‌بندی مقوایی عرضه می‌شود. وزن این بسته‌بندی حدود 4 گرم است و دارای شماره پروانه از وزارت بهداشت است.

برای اینکه از خواص زعفران بهره ببرید می‌توانید از این زعفران در غذاهای ایرانی استفاده نمایید. زعفران نشاط‌آور و ضد افسردگی است.

زعفران سرگل درجه یک زعیم در بسته بندی مقوایی عرضه می‌گردد.  ‌این زعفران سرگل ممتاز زعیم رنگ و عطری بی نظیر دارد. این محصول از کلاله خالص زعفران بدون کوچکترین افزودنی تهیه شده است. برای اینکه زعفران دارای کیفیت خوب و بالایی باشد باید با روش صحیحی خشک شده باشد. زعفران زعیم این مسیر را به درستی پیموده و نهایت جلب رضایت را برای مشتریانش دارد.

محصول بالا ناموجوداست، میتوانید از محصولات پیشنهادی جایگزین دیدن کنید

قوری زعفران با جنس شیشه ای مناسب برای دم کردن زعفران است. گنجایش این ظرف برای دم کردن زعفران حدود 2/0 لیتر است. 

شما زعفران مورد نیاز خود را درون این قوری قرار داده آن را کنار اجاق گاز بگذارید. زعفران به آرامی دم می‌کشد. همچنین صافی فنری تعبیه شده روی خروجی باعث جلوگیری از سرریز شدن تفاله ها می‌شود. یادتان باید هرگز این وسیله را روی شعله مستقیم گاز نگذارید.

زعفران ساب گلساب وسیله‌ای کاربردی است که دارای ظاهری زیبا و کریستالی شکل است. وزنی حدود 350 گرم دارد. جنس آن از اکرلیک و استیل تشکیل شده است. 

به دلیل مصرف بالای زعفران در آشپزخانه‌های ایرانی لزوم این محصول در همه خانه‌ها احساس می‌شود. برای خرید این وسیله کاربردی زمان را از دست ندهید.

قوری زعفران طرح ناصرالدین شاه با جنس بدنه‌ای از چینی است. ابعاد آن 5/15 در 7 در 8 سانتیمتر است. این قوری زیبا و شکیل به بهترین شکل می‌تواند شما را در امر دم کردن زعفران برای غذاهایتان یاری نماید. وزن خود قوری به تنهایی حدود 100 گرم است.

زعفران ساب سنگی پایه‌دار از سنگ سرپانتین تراشیده شده است. این محصول زیبا طرح‌های سیاه قلم دارد که کار هنرمندان برجسته سیاه قلم است. وزن آن حدود 800 گرم و ابعاد آن 10 در 8 در7 سانتیمتر است. 

این هاون سنتی و قلم زنی شده می‌تواند حتی در دکور و منازل ایرانی زیبایی خاصی داشته باشد. این کار کاملا هنری بدون قالب و طرح‌ریزی و فقط با دست تراشیده شده است. سنگ آن از کوه‌های سنگی اطراف مشهد تهیه شده و استاد سیدمجید سنگی آن را قلم زنی و ساخته است. این کار کاملاً کار دست بدون دخالت هیچ گونه ماشین آلات صنعتی بوده است.  با توجه به دست ساز بودن محصولات سنگی این وزن و ابعاد ممکن است اختلاف جزیی داشته باشند.

سخن آخر

همان طور که قبلا هم اشاره شد زعفران یا طلای سرخ در ایران بالاترین تولید را در جهان دارد و قیمت صادراتی آن نیز بالاست. کاشت و نگهداری از زعفران و برداشت آن زحمت بسیار زیادی دارد. هر گل زعفران دارای 3 کلاله قرمز است و این یعنی تولید و محصول بسیار کم. گل‌های بنفش زعفران در 6 هفته از اواخر مهر تا اواخر آذر شکوفه می‌کنند بنابراین زمان کم و خاصی برای برداشت زعفران وجود دارد. همچنین هرگونه تغییر آب و هوایی اعم از رطوبت و نور شدید خورشید می‌تواند بر کیفیت زعفران تاثیر بگذارد.

یادمان باشد برای به دست آوردن یک کیلوگرم زعفران کشاورزان زحمت کش حدود 170 هزار گل را برداشت نمایند. با دقت کلاله ها را از گل جدا کرده و آن را خشک نمایند. 

برای استفاده از زعفران و رنگ‌دهی آن راه‌های زیادی مانند دم کردن آن و یا ریختن یخ بر روی آن است. برای ساده‌تر کردن استفاده اسپری‌های زعفران در بازار موجود شده‌اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظرات چی بگیر - محمد

مطلب بسیار جالب و جامعی بود ممنون

28 مهر 1400 - 12:14

پاسخ