انواع شپش و درمان قطعی شپش سر و بدن(محلول، شانه و شامپو شپش)

بهترین و سریع ترین راه درمان شپش

یکی از مشکلات شایعی که ممکن است هر فردی با هر طبقه اجتماعی و هر سطحی از بهداشت به آن دچار شود، حشره‌ای به نام شپش می‌باشد. امروز در چی بگیر قصد داریم تا به این مشکل بپردازیم. سعی کرده‌ایم در این مقاله نکات علمی این عارضه را یادآور شویم و به تفکرات اشتباه و بی اساس درباره‌ی آن خاتمه دهیم. با ما همراه باشید.

این حشره کوچک گاهی زندگی انسان‌ها را از نظر جسمی و البته روانی تحت تاثیر قرار می‌دهد آنچنان که فرد را از اطرافیان و جامعه دور می‌کند و اگر به موقع درمان نشود مشکلات شدیدتری به دنبال دارد.

شپش چیست؟

درمان قطعی شپش سر

نوعی حشره بسیار ریز و بی‌بال است که انگل خارجی بدن پستانداران و پرندگان محسوب می‌شود. بدن این حشره دارای سه جفت پا، دو شاخک و دهانی مخصوص مکیدن خون است. تخم شپش ماده رشک نام دارد و سفید وبیضی شکل است. شپش از خون تغذیه می‌کند بنابراین در محلی که در تماس با پوست بدن نباشد؛ بعد از چند ساعت می‌میرد. 

شپش در همه‌ی جای دنیا وجود دارد اما بیشتر در مناطق سردسیر مشاهده می‌شود. اگر بهداشت جامعه پایین باشد شپش خیلی زود به بدن افراد نفوذ می‌کند. اما اشتباه نکنید هر فردی که دچار شپش شود بهداشت فردی پایینی ندارد از آنجایی که این بیماری واگیردار است و به راحتی منتقل می‌شود، ممکن است هر فردی را دچار کند. به خصوص بین بچه‌های مدرسه و دختربچه‌ها رایج است.

اگر شخصی از اطرافیان شما دچار شپش شد نگاه خود را به او عوض نکنید. به کودکان خود نیز بیاموزید در مدرسه سر خود را به دیگر همکلاسیا نزنند و مقنعه و روپوش را با یکدیگر تعویض نکنند. مربیان مدرسه لازم است آموزش‌های کافی به دانش آموزان بدهند و اگر شخصی بدان دچار شده بود اجازه ندهند در مدرسه طرد شود، چون مشکلات جسمی شپش به راحتی درمان می‌شود اما مشکلات روانی کودکان ممکن است تا همیشه با آن‌ها بماند.

علائم شپش چیست؟

قبل از هر گونه درمان شپش باید مطمئن باشید یا مبتلا به این عارضه شده‌اید یا نه؟ اصلی ترین راه تشخیص شپش علائم زیر می‌باشد:

  • شپش حشره‌ای ریز است اما با چشم قابل مشاهده است. پس اگر این بیماری در شهر و مدرسه شما همه‌گیر شده بهتر است هر روز موهای خود را به دقت بررسی کنید . یا از فردی بخواهید این کار را برای شما انجام دهد. در این معاینه قسمت پشت گوش و قسمت‌های پرپشت مو را بیشتر بررسی کنید.
  • احساس خارش شدید پوست سر می‌تواند دیگر نشانه شپش باشد. موها را بررسی کنید.
  • اگر شپش مدت زیادی در پوست یا سر شما خانه کرده باشد، ممکن لکه‌های قرمز رنگ و کمی برجسته بر روی پوست خود ببینید. در صورت مشاهده هرگونه زخم و عفونت یا لکه های قرمزبه پزشک مراجعه کنید و از داروهایی که دیگران توصیه می‌کنند، بپرهیزید.
  • یکی دیگر از نشانه‌های شپش رشک‌های سفید رنگ آن است که با چشم قابل مشاهده می‌باشد. توجه کنید رشک شپش بیضی شکل است، حالت چسبنده دارد و با شوره سر تفاوت دارد.

برای پیشگیری از ابتلا به شپش سر نکات زیر را فراموش نکنید:

از تماس سر به سر (مو به مو) با فردی که مشکوک به شپش سر است، اجتناب کنید.

از به اشتراک گذاشتن وسایلی که سر را لمس می‌کنند مانند شانه، برس، کلاه، کلاه ایمنی، روسری، هدفون و حوله خودداری کنید.

وسایل شخصی مجزا( اگرچه احتمال انتقال از طریق لباس و پارچه بسیار کم است)، اما می‌توانید با جدا کردن لباس‌های فرد آلوده از مکان‌های مشترک مانند کمد، رخت‌کن و غیره، خطر ابتلا را کاهش دهید.

برخی از داروهای دافع شپش سر بدون نسخه موجود هستند که ممکن است به جلوگیری از گسترش شپش نیز کمک کنند.

بهترین راه درمان شپش چیست؟

همانطور که همیشه گفته‌اند، پیشگیری بهتر از درمان است پس در وهله اول اگر شما یا فرزندتان به مکان عمومی مانند مدرسه؛ مهد کودک، پادگان‌ها و تمام مکان‌‎های عمومی رفت و آمد دارید، رعایت بهداشت فردی بسیار مهم است. وسایل خود را با دیگران به اشتراک نگذارید و کیسه‌ای مخصوص قرارداد شال و کلاه و سایر وسایل خود داشته باشید. 

اگر دچار شپش شدید، تمام وسایل از جمله: شانه، گیرسر و کش مو، حوله، ملحفه رخت خواب، روسری، شال و کلاه و غیره را  کاملا با آب داغ شسته شوند و در آفتاب خشک شوند.

شپش بدون تماس مستقیم با بدن بیشتر از چند ساعت زنده نمی‌ماند، تمام وسایل را بعد از شستن جلوی آفتاب پهن کنید یا در کیسه‌ای قرار دهید و تا حدود شش ساعت به آن دست نزنید. شپش‌ها نابود می‌شوند. 

به حمام بروید و محلول ضد شپش را طبق دستورالعمل به موهای خود بزنید و کاملا آبکشی نماییدو توجه بفرمایید رشک شپش با آب کنده نمی‌شود و چون به موها می‌چسبد لازم است با شانه مخصوص شپش موها را شانه بزنید.

استفاده از شامپو ضد شپش را چندین بار تکرار کنید و بعد با شانه رشک‌ها را جدا کنید.

در اینجا لیستی از بهترین شامپو و محلول‌های ضد شپش را به شما معرفی می‌کنیم تا در درمان بیماری به شما کمک کنند. 

حجم 150 میلی لیتر
عصارهروغن پلیمری
نوع مو مناسب برای انواع موها
ویژگیاز بین برنده شپش، تقویت کننده، محافظت کننده

حجم 200 میلی لیتر
نوع عصاره اکالیپتوس
نوع موموهای آسیب دیده
مناسب برای کودکان بالای 6 ماه و بزرگسالان 

حجم 35 میلی لیتر
نوع عصارهدرخت چای
نوع موسازگار با انواع مو
ویژگیپیشگیری از لانه گزینی شپشک و حفاظت از اتصال شپش به موها

حجم 150 میلی لیتر
نوع عصارهروغن پلیمری
ویژگی فاقد سلیکون،فاقد ترکیبات حشره کش، حاوي فاكتور حفاظت كننده در برابر شپش (LPFTM)
نوع مومناسب برای انواع موها

سازگاربا نواع مو
نوع عصاره چای و رزماری
ترکیباتفاقد سولفات
تولید کشور ایتالیا

مناسب برای همه گروهای سنی
فیلتردارای 2 عدد فیلتر 
ساخت کشور چین
ویژگیدارای شانه دوحالته برای موهای کوتاه و بلند

جنس سریفلز
جنس بدنهپلاستیک
سایز سری2
سازگار با انواع مو

کاربرددرمان شپش و رشک
نوع عصارهکاملا گیاهی
مناسب برای همه افراد به جز کودکان زیر 6 ماه و زنانه باردار
ویژگیحاوی یک فوم، شانه، پیش‌بند و حوله یک‌بار مصرف

شپش سر در کجا بیشتر یافت می شود؟

معرفی بهترین شامپو و محلول از بین برنده شپش

شپش سر، همانطور که از نام آن پیداست، تمایل دارد به طور انحصاری به سر و پوست سر بچسبد. شپش سر را می‌توان در هر جایی از پوست سر یافت، اما آنها مکان‌های مورد علاقه‌ای برای تخم گذاری دارند. مانند شقیقه‌ها، پشت گردن، و پشت گوش ها.اگر نگران داشتن شپش هستید، مجموعه ای از علائم و نشانه های شپش سر وجود دارد که می تواند نشان دهنده وجود یک آلودگی باشد. اگر شپش را در جای دیگری از بدن پیدا کردید، احتمالاً نوع دیگری از شپش است. دو نوع دیگر از شپش ها وجود دارند(که به شپش بدن مشهور هستند) که می توانند انسان را آلوده کنند.

شپش ناحیه تناسلی

نوعی از شپش بدن که به دلیل شکل خرچنگ مانند آنها به "خرچنگ" نیز معروف است که معمولاً در موهای ناحیه تناسلی یافت می‌شود. با این حال،این نوع شپش را می‌توان در موهای زیر بغل و پا، موهای سینه، شکم و پشت و موهای صورت مانند ریش و سبیل نیز پیدا کرد.

شپش بدن

شپش بدن شباهت زیادی به شپش سر دارد اما اندازه آن کمی بزرگتر است. شپش بدن در لباس و رختخواب شما زندگی می‌کند و چندین بار در روز برای تغذیه از خون به پوست شما سفر می کند. شانه ها، زیر بغل، کمر و کشاله ران مکان‌های مورد علاقه این نوع شپش است. 

آیا شپش می تواند روی بالش یا ملحفه زندگی کند؟

شپش سر نمی‌تواند برای مدت طولانی روی بالش یا ملحفه زندگی کند. این امکان وجود دارد که شپش زنده‌ای که از سر فرد جدا شده است به میزبان انسانی دیگری که سر خود را روی همان بالش یا ملحفه گذاشته است بخزد. با این حال، خطر ابتلا به شپش سر از این طریق بسیار اندک است زیرا شپش ها دوست ندارند از میزبان خود دور شوند. 

آیا شپش می تواند روی اسباب بازی های کودک من زندگی کند؟

ممکن است از خود بپرسید که آیا نیاز به شستن عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های فرزندتان دارید، اما این کار ضروری نیست. قبلا توصیه می‌شد وسایلی مانند عروسک‌ها را بشوریم و یا برای چند هفته بسته‌بندی کنید تا هجوم‌ شپش‌ها را کنترل کنید. اما دیگر ضروری نیست زیرا اکنون می‌دانیم که شپش نمی‌تواند بدون تغذیه از میزبان انسان برای بیش از 24 تا 48 ساعت زنده بماند.

آیا می توانید در وان یا استخر به شپش سر مبتلا شوید؟

به یاد داشته باشید که شپش سر نمی تواند شنا کند. شنا کردن یا حمام کردن مشترک با فردی که شپش دارد خطری برای ابتلا به شپش ندارد. هنگامی که شپش‌ها در آب هستند، محکم روی موها قفل می‌شوند.اینگونه است که از شامپو کردن، باران، آب دریا و استخرها جان سالم به در می برند. احتمال انتقال شپش سر از فردی به فرد دیگر هنگام استفاده از حوله با فرد آلوده بیشتر است.

آیا می توانید شپش سر را از حیوانات خانگی بگیرید؟

نه، شما نمی‌توانید شپش سر را از حیوانات خانگی بگیرید.و حیوانات خانگی نیز نمی توانند شپش سر را از انسان بگیرند.

آیا می توانید شپش سر را از طریق هدفون یا کلاه ایمنی بگیرید؟

پنجه های قلاب مانند شپش سر کاملاً برای نگه داشتن روی مو طراحی شده است. با این حال، خطر انتقال را می‌توان با اطمینان از عدم استفاده کودکان از این موارد از بین برد.

آیا می توانید شپش سر را از شانه یا برس بگیرید؟

این امکان وجود دارد که شپش سر از طریق اشتراک شانه یا برس مو پخش شود. اگرچه شپش برای چسبیدن به پلاستیک سخت یا چوب برس/شانه مشکل دارد، امااز طریق موهای به جا مانده امکان پذیر است. ابتلا به شپش سر به این روش تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که برس یا شانه مو بلافاصله پس از برس زدن سر فرد آلوده صورت بگیرد. برای کاهش خطر انتقال به این روش، می‌توانید از استفاده مشترک برس یا شانه خودداری کنید یا شانه‌ها و برس‌ها را در داخل آب داغ به مدت 5 تا 10 دقیقه قرار دهید. 

برای درمان شپش به پزشک مراجعه کنم؟

در تمام موارد نیاز به مراجعه به پزشک نیست و با رعایت نکات گفته شده و مصرف شامپو و محلول ضدشپش، همچنین درمان‌های خانگی مانند سرکه، سس مایونز، حنا گرفتن موها می‌توان با شپش‌ها مبارزه کرد. اما اگر عارضه شدید شد و منجر به لکه‌های قرمز، خارش شدید و هر گونه زخم شد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

خانم‌های باردار از درمان خودسرانه پرهیز کنند و به پزشک مراجعه کنند. 

سخن آخر: یکی از بهترین و راحت‌ترین راه‌های درمان شپش کوتاه کردن موها و بعد رعایت موارد گفته شده می‌باشد. فراموش نکنید برای درمان شپش حتما به محلول ضدشپش نیاز دارید اما استفاده زیاد از شامپو و محلول ضدشپش توصیه نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
سرم و اسپری مو قیمت انواع سرم و اسپری مو