موتور کولر: نکات مهم برای خرید و قیمت موتور کولر آبی

راهنمای خرید موتور کولر آبی

کولر آبی، قطعا رایج ترین نوع کولر های مورد استفاده در خانه ها مغازه ها و بیشتر اداره جات در ایران محسوب می شوند. این کولر ها، از انواع ظرفیت های مختلف و همچنین، اجزای گوناگونی تشکیل شده اند که در ادامه به این بحث خواهیم پرداخت اما مهمترین و اصلی ترین بخش این کولرها، موتور کولر آبی محسوب می شود.

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که موتور کولر منزلتان، بنابه دلایل مختلفی سوخته باشد، از کار افتاده باشد یا توسط سارقین، به سرقت رفته باشد! پس به ناچار، می بایست برای خرید موتور کولر خود، اقدام نمایید. اما آیا اطلاعات کافی در این زمینه دارید؟ آیا از اجزای مختلف این دستگاه ها مطلع هستید؟ آیا بهترین نوع موتور کولر آبی را می شناسید؟

برای پاسخ به تمام این سوالات، و همچنین، دانستن نکات مهم دیگری که هنگام خرید موتور کولر آبی باید به آن توجه کنید، در این مقاله همراه چی بگیر باشید:

موتور کولر آبی چیست؟

موتور کولر که اصطلاحا به آن الکترو موتور یا دینام کولر نیز گفته می‌شود، قطعات الکترونیکی هستند که از اجزای مختلفی مانند سیم پیچ، خازن، بلبرینگ، کلاج، پایه و... با یک بدنه فلزی رزین شده تشکیل شده اند و وظیفه آنها، ایجاد یک توان الکتریکی و چرخش پره های کولر است که درنهایت، باعث می شود هوای خنک تشکیل شده داخل محفظه کولر آبی، به کانال کولر و به محل مورد نظر، انتقال پیدا کند. 

انواع موتور کولر آبی

انواع موتور کولر آبی، دارای دو دور تند و کند هستند که دور تند این دستگاه، با توان 1500 دور بر دقیقه و دور کند آن با توان 1000 دور بر دقیقه، کار می کنند. موتور های کولر، از انواع مختلفی تشکیل شده اند که برحسب قدرت موتور بر اساس اسب بخار، دسته بندی می شوند. انواع موتور های کولر عبارتند از:

  • موتور با توان ¼ اسب بخار
  • موتور با توان 3/1 اسب بخار
  • موتور با توان ½ اسب بخار 
  • موتور با توان ¾ اسب بخار

هرکدام از انواع این دینام ها، با رنگ دستگیره آن ها مشخص می شوند. 

  • مدل یک چهارم با رنگ دسته مشکی
  • مدل یک دوم با رنگ دسته سفید
  • مدل یک سوم با رنگ دسته قرمز
  • موتور کولر آبی با قدرت سه چهارم که رایج ترین و قدرتمند ترین نوع دینام کولر محسوب می‌شوند، با دستگیره سبز رنگ 

اما دقت داشته باشید که قدرتمند ترین، همیشه بهترین نیست و شما، باید متناسب با ظرفیت کولر و فضای مورد نظرتان اقدام به خرید موتور کولر آبی با قدرت متناسب نمایید.

انواع موتور کولر آبی براساس خازن یا سیم پیچ

خازن معمولا وظیفه راه اندازی اولیه و استارت موتور کولر را برعهده دارد. توجه داشته باشید که دستگاه های با قدرت ½ و ¾ به دلیل قدرت بالایی که دارند، نیاز به خازن داشته و دو نوع دیگر، نیازی به خازن ندارند. قدرت های 1/3 و ¼ از انواع موتور با سیم پیچ محسوب می شوند.

معرفی و قیمت موتور کولر آبی

موتور کولر آبی موتوژن مدل  3/4 بدون پايه با بست

موتور کولر آبی موتوژن مدل 3/4 

موتوژن، یکی از برند های قدرتمند در زمینه تولید موتور های کولر و دینام است. این مدل از نوع 3/4 بوده و توان قدرتی بالایی دارد.

مشخصات فنی محصول

قدرت موتور برحسب اسب بخار3/4
مناسب برای کولر با ظرفیت 6000 تا 7000
جنس سیم پیچتمام مسی

الکترو موتور کولر آبی الکتروژن مدل 1/2 EG

یکی دیگر از برند های بنام در زمینه موتور کولر، برند الکتروژن است. این مدل از کولر های آبی، از نوع 1/2 بوده و توسط سیم پیچ اصلی، استارت می خورد.

مشخصات فنی
ابعاد260*180*190
ولتاژ ورودی220
مناسب برای کولر با ظرفیت4500 تا 5000

الکترو موتور کولر آبی فیدار مدل 3/4

فیدار، یکی از برند های نام آشنای موتور های کولر آبی است. این مدل نیز، از نوع قدرتمند 3/4 خازنی است که برای ظرفیت های بالا طراحی شده است.

مشخصات فنیمقادیر
ابعاد250*160*160
ولتاژ ورودی220
مناسب برای کولر با ظرفیت 6000 تا 7000

موتور کولر آبی موتوژن مدل  1/3بدون پايه  با بست

موتور کولر آبی موتوژن با قدرت 1/3 از انواع بسیار قدرتمند و با کیفیت موتور های کولر است.

مشخصات فنیمقادیر
ابعاد250*180*180
ولتاژ ورودی220
مناسب برای کولر با ظرفیت 3500 تا 4000

الکترو موتور کولر آبی الکتروصنعت ری مدل B 3/4

الکتروصنعت نیز یکی دیگر از برند های سرشناس حوزه موتور و دینام کولر است. این مدل با قدرت 3/4، از انواع بسیار قدرتمند و با استحکام از موتور های کولر آبی بوده که می توانید با قیمتی بسیار مناسب، آن را تهیه نمایید.

مشخصات فنیمقادیر
ابعاد280*210*190
ولتاژ ورودی 220
مناسب برای کولر با ظرفیت6000 تا 7000
خازندارد


در ادامه بخوانید : کولر گازی: راهنمای خرید و قیمت انواع کولر گازی (جنرال،گری،ال جی...)

معیارهای چی بگیر برای خرید موتور کولر آبی

تا اینجای کار، با این دستگاه ها و انواع کلی و جزئی آنها آشنا شدیم. حالا نوبت بررسی نکات مهمی است که هنگام خرید این دستگاه های حساس و مهم در کولر های آبی، باید به آن ها توجه کنیم. در ادامه مطلب، راهنمای کامل خرید موتور کولر گازی را برای شما آماده کرده ام که می توانید آن را مطالعه کرده و با خیالت راحت، به خرید موتور کولر مورد نظر خود بپردازید:

انتخاب درست قدرت موتور کولر

یکی از مهمترین نکات هنگام خرید موتور کولر آبی، انتخاب مناسب ترین نوع آن است. بسیاری از فروشندگان، به طور پیشفرض، قدرتمند ترین موتور یعنی ظرفیت ¾ را به خریداران پیشنهاد می دهند که این یک اشتباه بزرگ است. چرا که اگر قدرت موتور انتخابی شما از ظرفیت کولر شما بیشتر باشد، باعث لرزش بیش از حد، به صدا درآمدن قطعات و از هم گسیختگی قطعات داخل کولر در طولانی مدت خواهد شد. 

همچنین اگر قدرت ضعیف تری نسبت به ظرفیت کولرتان انتخاب کنید، باعث داغ کردن، فشار بیش از حد به دینام و یا حتی در برخی موارد، باعث آتش سوزی کولر خواهد شد. پس در انتخاب مناسب ترین ظرفیت موتور کولر دقت کنید.

در این قسمت، یک راهنما برای انتخاب قدرت موتور بر اساس ظرفیت کولر آبی تهیه کردیم که می توانید از آن استفاده کنید:

ظرفیت قدرت موتور کولر
کولر های 2500 تا 3000موتور ¼
کولر های 3500 تا 4000موتور 1/3
کولر های 4500 تا 5000موتور ½
کولر های 6500 تا 7000موتور ¾

میزان سرو صدای کولر

توجه به صدایی که موتور کولر ایجاد می کند نیز، از نکاتی است که باید به آن توجه کنید. چرا که صدا در کانال کولر منعکس شده و چندبرابر می شود و ممکن است آزاردهنده باشد. صدای مربوط به کولر، مربوط به قطعات چرخاننده آن یعنی بوش و بلبرینگ می شود. هرچقدر جنس این قطعات مرغوب تر و مناسب تر باشد، سروصدای کمتری تولید شده و عملکرد بهتری خواهد داشت. 

توجه داشته باشید، این قطعات، باید عایق و ضد رطوبت بوده و در برابر جذب گرد و قبار مقاوم باشد. چون این عوامل در طولانی مدت باعث اختلال در عملکرد کولر شده و شاهد سرو صدای غیر طبیعی خواهید بود.

توجه به کلاج و پایه نگهدارنده موتور کولر

یکی از نشانه های موتور کولر باکیفیت و مناسب، دارا بودن کلاج و پایه نگهدارنده است. کلاج در این دستگاه، به افزایش سرعت و چرخش تسمه پروانه کولر بسیار کمک می کند که برخی از کارخانجات تولید موتور، آن را برای کاهش هزینه های تولید، از دستگاه حذف می کنند. 

پایه نگهدارنده نیز برای سهولت در نصب موتور در کولر و ایجاد تعادل در کولر استفاده می شود. در صورت عدم وجود پایه، آن را می توانید به طور جداگانه نیز تهیه کنید.

میزان داغ کردن موتور و تاب دمای آن

یکی دیگر از فاکتور های مهم در هنگام خرید موتور کولر آبی، میزان داغ کردن موتور و تحمل دمای آن است. توجه داشته باشید که این فاکتور، تاثیر مستقیم در سوختن و عمر مفید دستگاه دارد. پس موتوری را انتخاب کنید که کمتر داغ کرده و تحمل دمای بیشتری دارد.

مصرف انرژی موتور کولر آبی

امروزه، تمامی دستگاه های الکتریکی، از جمله دینام کولر، دارای برچسب انرژی و میزان مصرف برق هستند. سعی کنید دستگاهی را انتخاب کنید که میزان مصرف انرژی کمتری داشته باشد. در این صورت، مصرف برق تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و همچنین، دستگاه طول عمر مفید بیشتری خواهد داشت.

ضمانت نامه و گارانتی محصول

سعی کنید برای خرید موتور کولر آبی، به سراغ فروشگاه های معتبر و دارای ضمانت نامه محصول بروید. چون این دستگاه ها، بسیار حساس بوده و ممکن است دچار اختلال و یا خرابی شوند. در این صورت به راحتی می توانید از خدمات گارانتی محصول استفاده نمایید.

قیمت موتور کولر

قیمت موتور کولر آبی، از فاکتور هایی است که بسیار مهم است. موتور های ارزان قیمت، معمولا فاقد کلاج و پایه بوده و ممکن است نوع سیم پیچی آن ها غیر استاندارد باشد. همچنین محصولات بسیار ارزن قیمت، معمولا فاقد گارانتی بوده و در صورت خرابی، هیچکس پاسخگو نخواهد بود. 

سعی کنید محصولی را انتخاب کنید که از قیمت مناسبی برخوردار بوده و نه خیلی گرانقیمت و نه خیلی ارزان باشد. در ادامه، چند نمونه از بهترین 

بهترین مارک موتور کولر آبی

تا اینجای کار، تمامی نکات مهم و هرچیزی که در مورد خرید موتور کولر آبی لازم بود، گفته شد. حالا می خواهیم چند نمونه از بهترین مارک و مدل های موتور کولر آبی را به شما معرفی کنیم که می توانید باتوجه به فاکتور های گفته شده، به راحتی از بین آنها خرید خود را با خیال راحت انجام دهید. 

برای افزایش طول عمر موتور کولر، چه اقداماتی لازم است؟

برای اینکه طول عمر دینام کولر شما، تا حد ممکن افزایش یابد، باید درنظر داشته باشید که حداقل هر 6 ماه یا 10 ماه، کولر خود را سرویس نمایید. در صورت عدم خنک کردن هوا و یا صداهای غیر طبیعی، حتما عیب یابی نموده یا با تعمیرکار متخصص تماس بگیرید تا مشکلات احتمالی را در اسرع وقت حل کنند. روغن کاری کولر را فراموش نکنید. چرا که در صورت عدم روغن کاری و اختلال در چرخش پره ها یا تسمه، ممکن است به موتور فشار زیادی وارد شده و در نهایت بسوزد.

علت سوختن موتور کولر آبی چیست؟

دلایل مختلفی در این زمینه دخیل هستند. از جمله خرابی پمپ آب، تابش مستقیم آفتاب به کولر و نداشتن سایه بان، بیش از اندازه سفت یا شل بودن تسمه پره ها، عدم روغن کاری به موقع کولر و...

جمع بندی خرید موتور کولر:

کولر های آبی، یکی از رایج ترین دستگاه های خنک کننده هوا در ایران است که مهمترین قسمت تشکیل دهنده آن، موتور کولر است. این قطعه، ممکن است به دلایل مختلف سوخته و یا دچار مشکل شود. در این صورت، شما می بایست اقدام به خرید یک موتور کولر جدید نمایید. در این مقاله از چی بگیر، تمامی مواردی که در مورد خرید موتور کولر آبی یا دینام کولر لازم بود، ذکر شد. شما می توانید با تمامی موارد ذکر شده و محصولاتی که معرفی کردیم، خرید خود را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظرات چی بگیر - سهیل

نکات بسیار خوب . کاربردی را اشاره کردید بسیار سپاسگذار

18 تیر 1401 - 17:44

پاسخ