ضد یخ: راهنمای خرید و لیست قیمت ضدیخ خودرو

مطالب مهمی که باید قبل از خرید ضدیخ مناسب برای خودرو بدانیم

برای خرید بهترین ضدیخ خودرو لازم و ضروری است که نسبت به ماهیت این ماده و ویژگی‌های آن آن آشنایی داشته باشید. اگر اطلاعات چندانی در این خصوص ندارد، نگران نباشید. ما در این مطلب از وب‌سایت چی بگیر برای شما خواهیم گفت که چگونه بهترین کیفیت ضد یخ ماشین را خریداری کنید. درضمن در ادامه تعدادی از بهترین محصولات با کیفیت مناسب را برای شما معرفی می‌کنیم، همراه ما باشید.

اهمیت خرید بهترین ضدیخ خودرو

گاهی اوقات افراد نسبت به خرید روغن موتور یا ضدیخ توجه کافی نشان نداده و عجولانه دست به انتخاب می‌زنند. باید بگوییم که استفاده از ضدیخ مزایای منحصربه‌فردی دارد که اهمیت خرید محصول باکیفیت را دو چندان می‌کند. موارد زیر از جمله مهمترین مزیت‌های استفاده از بهپترین رررضد یخ ماشین محسوب می‌شوند. این موارد مهم عبارت‌اند از:

  • از یخ زدن مایع درون موتور جلوگیری می‌کند.
  • مانع جوش آمدن مایع درئن موتور و رادیاتور آن می‌شود.
  • رسوبات داخل موتور ماشین را کاهش می‌دهد.
  • از خوردگی و زنگ زدن قطعات درون خودرو جلوگیری کرده و درواقع خاصیت روانکاری دارد.
  • گاهی اوقات به واسطه آب نمی‌توان موتور خودرو را خنک کرد، در این شرایط ضدیخ یا ضدجوش به شدت کارساز است.

بررسی مواد تشکیل دهنده ضدیخ

معرفی بهترین ضد یخ خودرو/ قیمت

جالب است بدانید که اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده در ساختار انواع ضدیخ و ضدجوش به شرح زیر است:

  • آب: آب یکی از عنصرهای اصلی اکثر ضدیخ‌ های موجود در بازار است و معمولاً باید از 50 درصد آب و 50 درصد ضدیخ استفاده کرد. البته برای استفاده از آب باید به دستورالعمل‌های ضدیخ توجه ویژه داشت.
  • اتیلن گلیکول: اصلی‌ترین ماده خنک کننده در ضدیخ ها اتیلن گلیکول بوده و استفاده از آن پس از جنگ جهانی اول شایع شد. این ماده شیمیایی مسئولیت به گردش درآوردن مایع درون موتور را به عهده دارد و منجر می‌شود که در سرمای شدید مایع یخ نزند.
  • پروپلین گلیکول: لازم به ذکر است که در ساختار برخی از ضدیخ های موجود در بازار به جای اتیلن گلیکول از پروپلین استفاده می‌شود که آستانه تحمل دمای آن بیشتر است. لازم به ذکر است که میزان اسیدی بودن این مایع نیز کمتر از اتیلن گلیکول است.
  • مواد بازدارنده: بازدارنده‌های موجود در ضدیخ معمولاً از کربوکسیلات‌ها، فسفات‌ها و سیلیکات‌ها تشکیل شده‌اند و وظیفه آن‌ها جلوگیری از خوردگی قطعات خودرو است.

معیارهای چی بگیر برای خرید ضدیخ وضدجوش باکیفیت

موارد زیر از جمله نکات بسیار مهمی هستند که توصیه می‌کنیم برای خرید ضدیخ به آن‌ها نهایت دقت را داشته باشید‌. این نکات مهم عبارت‌اند از:

شناخت انواع ضدیخ خودرو

در درجه اول لازم و ضروری است که انواع ضدیخ و خنک کننده موتور ماشین را به خوبی بشناسید. موارد زیر از جمله شایع‌ترین نوع ضدیخ محسوب می‌شوند:

  • ضد یخ IAT بر پایه فناوری افزوده معدنی
  • ضدیخ OAT بر پایه تکنولوژی اسیدی
  • ضدیخ HOAT بر پایه فناوری اسید آلی هیبرید
  • ضد یخ HOAT فاقد فسفات
  • ضدیخ فسفاته HOAT
  • ضدیخ سیلیکاته HOAT

توجه به متریال مورد استفاده در ضدیخ

مورد بعدی شناخت مواد اولیه موجود در ضدیخ است. توصیه می‌کنیم که به مواد مورد استفاده دقت کرده و مطمئن شوید که آسیبی موتور خودروشما را تهدید نمی‌کند و سپس با آگاهی برای خرید اقدام کنید.

حجم و مقدار ضدیخ

از دیگر فاکتورهای مهم حجم مورد نیار ضدیخ ماشین است. بهتر است متناسب با نیاز خریداری کنید. اگر تعمیرکار متخصص خودرو هستید توصیه می‌کنیم که از موارد معرفی شده به تعداد و مقدار لازم با قیمت مناسب برای مجموعه خود خریداری کنید.

نام برند ضدیخ

توجه به مارک ضدیخ نیز حائز اهمیت است. ضدیخ کاسپین و ضدیخ اسپیدی از جمله برندهای معتبر و شناخته شده در این زمینه هستند که خرید آنها توصیه می‌شود. مواردی که در ادامه معرفی می‌کنیم نیز از کیفیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده و قیمت مقرون به صرفه‌ای دارند.

ضدیخ خودرو کاسپین مدل 50/50 حجم 3.75 لیتر

این محصول به صورت ضدیخ و ضدجوش بوده و از دیگر ویژگی‌های آن ضدزنگ، ضدکف و ضدخوردگی است. قابلیت محافظت تا دمای 37- درجه سانتی‌گراد داشته و نیازمند آب نیست. از این مدل ضدیخ می‌توانید در تمامی فصول و برای تمامی خودروها استفاده کنید.

ضدیخ خودرو کاسپین مدل چهارفصل وزن 1 کیلوگرم

اگر به دنبال یک ضد یخ مرغوب هستید که برای تمامی خودروها کاربرد داشته باشد، این محصول گزینه ایده‌آلی است و ضد یخ و ضد جوش است. از این محصول به صورت چهار فصل می‌توانید استفاده کنید.

ضدیخ و ضدجوش ایساکو کد 07708009 وزن یک کیلوگرم

مشخصات
حجم890 لیتر
وزن1000 گرم
حفاظت تا دمای10-
درصد اختلاط با آب25%

ضدیخ خودرو کاسپین مدل 50/50 حجم 1 لیتر

مشخصات
حجم930 میلی لیتر
وزن1000 گرم
حفاظت تا دمایمحافظت تا دمای 37- درجه سانتی گراد
درصد اختلاط با آببدون نیاز به آب

ضد یخ و ضد جوش خودرو مانیدا مدل G5 حجم 4 لیتر

مشخصات
حجم4 لیتر
وزن4200 گرم
حفاظت تا دمای37- درجه تا 112+
درصد اختلاط با آب50-50 درصد

ضدیخ و ضد جوش ایساکو کد 07708010 وزن چهار کیلوگرم

مشخصات
حجم3560 میلی‌لیتر
وزن4000 گرم
حفاظت تا دمای10-
درصد اختلاط با آببیست و پنج درصد

ضد یخ خودرو آیسین مدل LLC حجم 4000 میلی لیتر

این مدل از ضدیخ قیمت بسیار مناسبی داشته و با توجه به کیفیت و مرغوبیتی که دارد، خرید آن توصیه می‌شود. فرقی نمی‌کند که خودروی شما چیست، قابلیت استفاده برای تمامی ماشین‌ها را داشته و برای استفاده باید از 50 درصد آب و 50 درصد ضد یخ استفاده کنید.

ضدیخ و ضدجوش موتور تیزرو صنعت مدل ZY45G5050 وزن 4.5 کیلوگرم

مشخصات
وزن4500 گرم
حفاظت تا دمای109
درصد اختلاط با آب50 درصد
سایر توضیحاتضدزنگ، ضدکف، ضد خوردگی
محافظت تا دمای 38- درجه سانتی گراد
قابل استفاده در تمامی فصول
مناسب برای استفاده تمامی ماشین‌ها

ضدیخ خودرو اسپیدی مقدار 4 کیلوگرم

برای استفاده از این مدل ضد یخ و ضد جوش باید از 50 درصد آب و 50 درصد محلول ضدیخ استفاده کنید. این محصول قابلیت محافظت از سیستم خنک کننده در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارد و کاملاً سازگار با قطعات لاستیکی و کلیه واشرها است. این ضدیخ قابلیت استفاده در تمامی فصول را داشته و منجر به کاهش نقطه انجماد و افزایش نقطه جوش سیال خنک کننده است.

ضدیخ خودرو پارس مدل سهند حجم 0.946 لیتر

برای استفاده از این مدل ضدیخ باید از 50 درصد آب و 50 درصد محلول استفاده کنید و به صورت کاملاً سوپرضدیخ و ضدجوش است. این ضدیخ تا دمای 37- درجه را تحمل کرده و در تمامی فصول مورد استفاده قرار می‌گیرد.


در ادامه بخوانید : روغن موتور: لیست قیمت و خرید بهترین روغن موتور ماشین

آشنایی با رنگ انواع ضد یخ و ویژگی‌های آنها

اگر سلامت اتومبیل برای شما بسیار مهم است باید در انتخاب رنگ ضد یخ مناسب برای خودرو خود هوشیار باشید. فاکتور رنگ درواقع بیانگر مشخصه و ویژگی‌های ضد یخ محسوب می‌شود. موارد زیر دسته‌بندی انواع ضد یخ و ضد جوش بر اسلاس رنگ محسوب می‌شوند که عبارت‌اند از:

معرفی ضد رنگ آبی

جالب است بدانید که نقطه انجماد ضد یخ آبی دمای 40- درجه سانتی‌گراد بوده و هر  یک از این رنگ‌ها درواقع برای محدوده خاصی از دما مورد استفاده قرار می‌گیرند. حداکثر زمان و طول عمر ضدیخ آبی برابر با سه سال است و اگر قصد خرید ضد یخ آبی را دارید حتماً بعد از 2.5 تا 3 سال برای تعویض آن اقدام نمایید. البته ممکن است خودروی شما در زمان زودتری نیازمند تعویض ضدیخ باشد و این امر به واسطه تعمیرکار متبحر تشخیص داده می‌شود. اصلی‌ترین متریالی که برای تولید ضدیخ آبی مورد استفاده قرار می‌گیرند سیلیکات‌ها، نیتریت‌ها و انواع فسقات و بورات‌ها هستند. استفاده از ضد یخ آبی رنگ معایبی نیز دارد که این معایب به شرح زیر است:

  • اگرچه طول عمر زیادی دارند اما طول عمر مفید آنها کمتر است.
  • دمای عملیاای آنها محدود و پایین است.
  • این مدل از ضد یخ مواد اصلاح کننده‌ای دارد که در لوله‌ها رسوب می‌کنند.

معرفی ضد یخ سبز

از نوع دیگر ضد یخ می‌توان به رنگ سبز آن اشاره کرد که متریال اصلی آن اتیلن گلیکول، الکل دیاتومیت و مقداری آب است. البته در ساختار ضدیخ سبز مقداری بازدارنده‌های معدنی نیز مشاهده می‌شود. عمر آن محدود بوده و نهایت 2 سال است. اگر انتخاب شما ضد یخ سبز است، باید بگوییم که بهتر است به صورت مداوم برای تعویض آن اقدام کنید. معایب و مزایای استفاده از ضدیخ سبز به شرح زیر است:

مزایا
معایب
  • سرعت مطلوب انتقال حرارت
  • حتی تا 5 سال نیز قابلیت استفاده دارد (درصورت مرغوب بودن کیفیت و برند)
  • قابلیت ریزش ندارد
  • امکان رسوب داشته و ممکن است در دراز مدت لوله‌ها مسدود شود
  • کاهش سطح انتقال حرارت
  • نیازمند تعویض مکرر

معرفی ضدیخ قرمز

به جرأت می‌توان گفت یکی از بهترین مدل‌های موجود ضدیخ در بازار مدل قرمز آن است که از کربوکسیلات تشکیل و تولید شده است و به عنوان ضدیخ مهارکننده شناخته می‌شود. به واسطه استفاده از این مدل ضد یخ قطعات خودروی شما دچار خوردگی نمی‌شود و همواره می‌توانید ایمن رانندگی کنید. لازم به ذکر است که ضد یخ بنفش نیز وجود داشته و برای انتخاب رنگ ضدیخ حتماً از تعمیرکاران متخصص کمک بگیرید. برای انتخاب روغن موتور مناسب ماشین خود نیز تیم چی بگیر پیشنهادات ویژه‌ای برایتان دارد. کافی است از مطلب و نکات مهم برای خرید روغن موتور ماشین بازدید کنید.

قیمت خرید ضد یخ باکیفیت

از کجا بفهمیم ضدیخ روغنی است؟

از آنجایی که روغنی بودن یکی از مهمترین ویژگی‌های بهترین ضد یخ خودرو محسوب می‌شود، تشخیص آن نیز حائز اهمیت است. البته لازم به ذکر است که نحوه تشخیص ضد یخ روغنی چندان آسان نبوده و باید توسط شخص متخصص و تعمیرکار انجام شود. دقت داشته باشید که تغییر رنگ ضد یخ صرفاً به معنای از دست دادن خاصیت روغنی نیست.

بهترین برند ضدیخ کدام است؟

اگر قصد خرید ضد یخ ایرانی یا خارجی دارید، توصیه می‌کنیم  به نام برند محصول نهایت دقت را داشته باشید. موارد زیر مارک و برندهای معتبری برای خرید ضدیخ محسوب می‌شوند:

  • ضد یخ کاسپین
  • ضد یخ تام کلین
  • ضد یخ پروفی کار
  • ضدیخ ایرانول
  • ضدیخ سایپا
  • ضدیخ اسپیدی
  • ضد یخ لیکومولی
  • ضد یخ ایساکو
  • ضد یخ مانیدا
  • ضد یخ آیسین
  • ضد یخ پارس و سایر موارد موجود در بازار

بهترین زمان تعویض ضدیخ چه زمانی است؟

زمان تعویض ضدیخ خودرو به نوع و مدل خودروی شما بستگی دارد. برخی از اتومبیل‌ها پس از طی 80 هزار کیلومتر نیازمند شستشو سیستم خنک کننده و تعویض ضد یخ هستند. البته برخی از ماشین‌ها نیز به ازای طی هر 20 هزار کیلومتر مسافت نیازمند تعویض ضد یخ هستند. لازم به ذکر است که در زمان تعویض ضد یخ قبلی باید به صورت کامل تخلیه شود.

چه مقدار ضدیخ در ماشین بریزیم؟

برخی از ضد یخ ماشین به گونه‌ای هستند که باید همراه با آب استفاده شوند و برای آنها درصد خاصی ذکر می‌شود. به عنوان مثال باید 50 درصد آب و 50 درصد ضد یخ استفاده کرد. البته برخی نیز به صورت مستقل مورد استفاده قرار می‌گیرند. دقت داشته باشید که آب مصرفی باید بدون املاح باشد. مثلاً آب جوشیده و آب رادیاتور مناسب است. اگر مخزن ضد یخ ماشین شما 5 لیتری است، باید از 2.5 لیتر آب و 2.5 لیتر ضد یخ استفاده کنید.

 آیا مهم است که از چه رنگی ضدیخ استفاده می‌کنید؟

بله، رنگ ضدیخ خودرو درواقع بیانگر ویژگی‌های آن بوده و متناسب با فصل و شرایط مختلف باید رنگ ضد یخ مورد نیاز اتومبیل خود را تعیین کنید. در قسمت اصلی مقاله به شرح مفصل برایتان دربارۀ انتخاب رنگ ضد یخ گفتیم، برای اطلاعات بیشتر به قسمت‌های بالا مراجعه کنید.

آیا می‌توان مارک‌های مختلف ضد یخ را با هم مخلوط کرد؟

خیر، به هیچ عنوان مارک‌های مختلف ضد یخ را که رنگ‌های متفاوتی نیز دارند با یکدیگر ترکیب نکنید زیرا این مسئله اثری منفی به روی مکانیزم و عملکرد خودروی شما خواهد داشت و از طرفی ماندگاری ضد یخ را نیز کاهش می‌دهد.

سخن پایانی

امیدواریم مطالعه این مطلب از سایت چی بگیر برای شما مفید بوده و با آگاهی کامل قادر به خرید بهترین ضد یخ ماشین باشید. اگر تجربه خرید و استفاده از ضد یخ خاصی را داشته و از محصولات معرفی شده استفاده کرده‌اید، تجربیات خود را با تیم چی بگیر و سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.