تفاوت آبرنگ و گواش چیست؟

تفاوت آبرنگ و گواش چیست؟

نقاشی یکی از هنرهای بسیار پر طرفدار به حساب می‌آید که که برای به کارگیری این هنر نیاز به ابزار آلات و وسایل خاصی است. افراد برای نقاشی سبک‌های متنوعی را به کار می‌گیرند به عنوان مثال برخی از آبرنگ، برخی از مداد و برخی از گواش برای نقاشی استفاده می‌کنند.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند گواش و آبرنگ تفاوتی با یکدیگر ندارند و جنس و کارایی آن‌ها یکسان است؛ در حالی که اینگونه نیست و این دو با یکدیگر تفاوت اساسی دارند. در ادامه قصد داریم به تفاوت آبرنگ و گواش بپردازیم و به نقاط ضعف و قوت هر یک از آن‌ها اشاره کنیم.

آیا آبرنگ و گواش یکی است؟

در جواب این سوال باید بگوییم خیر؛ آبرنگ و گواش تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند و از خصوصیات منحصر به فردی برخوردار هستند. برای آنکه بتوانید تفاوت آن‌ها را با یکدیگر تشخیص دهید لازم است اطلاعاتی راجب هر یک از آن‌ها بدانید ما در ادامه قصد داریم به این اطلاعاتی در این حوزه بپردازیم. لازم به ذکر است شما باید با توجه به سبک نقاشی و علاقه خود انتخاب کنید که می‌خواهید از کدام یک از این ابزار استفاده کنید.

آبرنگ چیست؟

آبرنگ که یکی از ابزار نقاشی است از صمغ عربی تولید می‌شود و به همین دلیل می‌تواند به راحتی در آب حل شود. 

همانطور که انواع آبرنگ را در سایت مرجع لوازم نقاشی لذت نقاشی مشاهده میکنید؛ تمام این آبرنگ ها یک خصوصیت مشترک دارند و ان هم این است که از آبرنگ هم می‌توان در نقاشی استفاده کرد و هم در طراحی؛ چراکه این محصولات دارای بافت ملایم و ترکیبی خاص بوده و برای ایجاد سایه روشن بسیار مناسب هستند.

با بکار گیری آبرنگ شما می‌توانید بر روی سطوحی چون مقوا، ورق، پاپیروس و... و با استفاده از قلم مو نقاشی کنید. همچنین لازم به ذکر است برای رقیق کردن آبرنگ از رنگ سفید استفاده نمی‌شود و به راحتی می‌توان با استفاده از آب، رنگ را رقیق کرد.

نقاط قوت و ضعف آبرنگ

اگر بخواهیم به نقاط قوت آبرنگ اشاره کنیم می‌توان گفت آبرنگ دارای رنگ ملایمی است و به راحتی می‌توان از آن برای کشیدن نقاشی‌های آرام و ملایم استفاده کرد. قابلیت دیگری که آبرنگ دارد مناسب بودن برای ایجاد سایه روشن است. این ابزار برای ایجاد سایه روشن انتخاب بسیار مناسبی هستند.

اما اگر بخواهیم از نقاط ضعف آبرنگ بگوییم می‌توانیم درباره میزان مقاومت آن در برابر آب سخن بگوییم. آبرنگ در برابر آب بسیار مقاومت کمی دارد و به سرعت شکل و رنگ آن دچار تغییر می‌شود. همچنین از آبرنگ نمی‌تواند بر روی سطوح مختلفی چون دیوار، سفال و... مورد استفاده قرار گیرد.

گواش چیست؟

گواش نیز از دیگر ابزارهای نقاشی است که می‌توان با استفاده از آن بر روی دیوار، مقوا، ورق، شیشه، سفال و... نقاشی کرد. برای آنکه گواش بتواند عملکرد خوبی داشته باشد باید رنگدانه‌های آن در آب حل شوند. هنگامی که گواش بر روی سطح کشیده می‌شود هر زمان که آب ترکیب شده خشک شود گواش نیز خشک خواهد شد. به همین خاطر است که اغلب گواش بسیار زود خشک می‌شود.

محصول مذکور نیز از صمغ عربی ساخته می‌شود و از ملایمت کمتری برخوردار است و پوشش رنگی بیشتری دارد. این خاصیت او به دلیل آن است که در گواش بیشتر از صمغ عربی استفاده شده است تا رنگدانه. این مسئله موجب افزایش پوشش رنگ و مات شدن رنگ گواش می‌شود. در این لینک انواع گواش را میبینید.

نقاط قوت و ضعف گواش

گواش نیز مانند هر نوع ماده دیگری برای نقاشی، دارای نقاط قوت و ضعف است. یکی از نقاط قوت گواش پوشش رنگ بالای اوست. از آنجایی که پس ترکیب رنگدانه‌ها با آب، گواش از کیفیت خوبی برای نقاشی برخوردار خواهد شد، می‌توان از آن برای نقاشی سطوحی چون سفال، مقوا، کاغذ و... استفاده کرد. از دیگر نقاط مثبت گواش می‌توان به زود خشک شدن آن نیز اشاره کرد.

لازم به ذکر است با استفاده از گواش می‌توان بر روی سطوح مختلفی از جمله دیوار، سفال، مقوا و... نقاشی کرد. از آنجایی‌ که گواش یک ابزار ساده در حوزه نقاشی به حساب می‌آید، ‌نقاط ضعف چندانی ندارد. در صورتی که این ابزار از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد ممکن است به راحتی در مقابل آب واکنش نشان داده و یا کیفیت و رنگ خود را از دست بدهد.

تفاوت آبرنگ و گواش

همانطور که گفته شد اغلب افراد تصور یکسانی از گواش و آبرنگ دارند و آن‌ها را عین یکدیگر می‌دانند. این افراد در صورتی که درباره این دو ابزار کمی تحقیق کنند و به شناخت ویژگی‌های هر یک از آن‌ها بپردازند دیگر این تصور را نخواهد داشت. هنگامی که به تفاوت آبرنگ و گواش اشاره می‌شود اولین معیار تشخیص آن‌ها را می‌توان رنگ آن‌ها در نظر گرفت.

آبرنگ دارای رنگ ملایم‌تری است و اگر در زمینه سطح، طرح یا خطی بوده باشد آبرنگ آن را نمی‌پوشاند اما گواش به راحتی می‌تواند طرح را محو کند. از سوی دیگر آز آنجایی که آبرنگ دارای حالت شفافی است، نور به راحتی از خود عبور می‌دهد؛ درحالی که گواش این‌گونه نیست و حالت مات گواش این اجازه را به نور نخواهد داد.

با آنکه هر دوی این مواد از از صمغ عربی و رنگدانه تشکیل شده اند اما در گواش گچ سفید رنگی نیز وجود دارد. کدورت بیشتر گواش به دلیل وجود همین گچ سفید رنگ است که موجب کاهش شفافیت رنگ می‌شود. جدا از مسئله کیفیت رنگ این دو ابزار، می‌توان گفت هم آبرنگ و هم گواش هردو هنگام تماس با آب واکنش نشان داده و تغییر رنگ پیدا می‌کنند که البته این واکنش در آبرنگ بیشتر است.

تفاوت آب رنگ و گواش از نظر تکنیک

خوب است بدانید اغلب تصویرگران از گواش استفاده می‌کنند و بکارگیری آبرنگ اغلب توسط هنرمندان اتفاق می‌افتد. دلیل این مسئله را می‌توان سریع خشک شدن گواش دانست چرا که این ویژگی به تصویرگر اجازه تشکیل بلوک‌های نسبتا بزرگ رنگی را می‌دهد. این خصوصیت می‌تواند در نشان دادن جزییات کوچک نیز به تصویرگر کمک کند.

خوب است بدانید قابل کنترل نبودن کامل آبرنگ نیز در انتخاب هنرمندان و تصویرگران بسیار موثر است. البته نباید از این مسئله نیز گذشت که آبرنگ بسیار روان است. در کل باید گفت با آنکه این دو محصول از ویژگی‌های مشابهی برخوردارند اما با خواندن ویژگی‌های هر یک، شناخت آن‌ها برایتان راحت خواهد بود.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم شما را با مطالب مرتبط با تفاوت آبرنگ و گواش آشنا کنیم. در مطالب مذکور به آنکه آیا آبرنگ و گواش یکی هستند یا خیر، تعریف آبرنگ و نقاط ضعف و قوت او، تعریف گواش و نقاط ضعف و قوت او و همچنین تفاوت آبرنگ و گواش پرداختیم. پیشنهاد می‌شود قبل از خرید هر یک از این ابزار حتما شناخت کاملی از آن‌ها داشته و با تفاوت‌ آبرنگ و گواش با یکدیگر آشنا باشید.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.