قفل کتابی: راهنمای خرید و قیمت بهترین قفل کتابی ضدسرقت

چطور بهترین قفل کتابی ضد سرقت را بخریم؟

قفل‌ ها از ابزارهای مهم در دنیای امروز به حساب می‌آیند. با اینکه تاریخچه ساخت قفل به 4000 سال پیش بر می‌گردد، اما در سده‌ها اخیر تنوع آن‌ها بیشتر و انواع مختلف آن با ویژگی و کارکرد متفاوت تولید شده است. یکی از قفل‌ های پرکاربرد، قفل کتابی است که خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شود.

قفل‌ های کتابی معمولا به صورت مربع و مستطیل ساخته می‌شوند؛ اما از نظر شکل و نوع طراحی متنوع هستند. همچنین تکنولوژی به کار رفته در این ابزار متفاوت بوده و برخی با بهره بردن از فناوری‌های به‌روز به عنوان قفل‌ کتابی ضد سرقت کاربرد دارند. در این مقاله قصد داریم این محصول را به طور کامل معرفی کرده و شما را با بهترین انواع آن آشنا کنیم؛ بنابراین اگر قصد خرید این محصول را دارید، این مطالب راهنمای کاملی برای شما است.

قفل کتابی چیست؟

یکی از انواع قفل‌ ها که برای بستن و تامین امنیت درب، حفاظ و... مورد استفاده قرار می‌گیرد، قفل کتابی است. در این نوع قفل یک سیلندر میله‌ای قرار دارد که در صورت قرار گرفتن کلید در آن یا وارد کردن رمز درست (در نمونه‌های به‌روز آن) باز می‌شود. به طور کلی کلید این ابزار یا به صورت ساده و سنتی، یا کامپیوتری، ویژه و یا چهار پر طراحی می‌شود. در بازار هم نمونه‌های برنجی و هم نمونه‌های فولادی این ابزار وجود دارد. خریداران این نوع قفل بیشتر برای بستن درب مغازه‌ها و یا درب آکاردئونی (یک نوع حفاظ) آن را به کار می‌گیرند.

کاربرد های قفل کتابی

قفل‌ های کتابی بسیار رایج هستند و کاربردهای گوناگونی دارند. افراد هم در خانه و هم بیرون از آن می‌توانند از این قفل استفاده کنند؛ زیرا هم اندازه آن کوچک است و هم وزن بالایی ندارد. هر فرد بر اساس نیاز خود می‌تواند این ابزار را خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهد. اما به کار گیری این نوع قفل در برخی حوزه‌ها بیشتر است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • یکی از مصرف کنندگان این نوع قفل مغازه‌ داران هستند که از آن برای بستن درب و کرکره مغازه خود استفاده می‌کنند. به علت مخفی شدن زبانک این نوع قفل در هنگام بستن و دیده نشدن آن مغازه داران قفل‌ کتابی را بسیار ایمن می‌دانند.
  • برخی افراد برای محافظت از خودرو خود، پدال آن را با قفل‌ کتابی می‌بندند. اگر قفل خوب و باکیفیتی برای این کار استفاده شود، می‌تواند از سرقت خودرو جلوگیری کند.
  • این قفل برای بستن درب کمد‌ها و میزهای قدیمی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • بر روی قسمت دستگیره برخی چمدان‌ها، جای قفل قرار دارد که می‌توان قفل کتابی را به آن وصل کرد.
  • انبارداران هم برای قفل کردن درب بخش‌های مختلف شرکت‌های ساختمانی از این ابزار استفاده می‌کنند. 
  • زمانی که قصد پارک کردن دوچرخه و موتور در محیطی عمومی داریم می‌توانید از قفل کتابی استفاده کنیم.
  • درب ساختمان‌های در حال ساخت و درب اصلی حیاط را نیز می‌توان با استفاده از این قفل، بست.

انواع قفل‌ کتابی

اگر نگاهی به فروشگاه‌هایی که قفل کتابی عرضه می‌کنند بیندازید، متوجه می‌شوید که قفل‌ های کتابی انواع مختلفی دارند. این ابزار را می‌توان بر اساس چند ملاک تقسیم بندی کرد. در ادامه این ملاک‌ها را بیان می‌کنیم و انواع موجود را نام می‌بریم.

تقسیم بندی بر اساس جنس بدنه و مقاومت:

  • قفل روکش دار (فولادی)
  • قفل ضد سرقت و ضد اسید (برنجی)

تقسیم بندی بر اساس نوع کلید:

  • نرمال
  • کامپیوتری
  • چهارپر

مهم ترین ویژگی های قفل کتابی خوب

اگر قصد دارید قفل کتابی تهیه کنید، پس حتما می‌خواهید از چیز مهمی محافظت کنید. برای اینکه به این خواسته خود برسید باید هنگام خرید به ویژگی‌های قفل دقت کنید. در ادامه ویژگی‌هایی که یک قفل کتابی خوب دارد را بیان می‌کنیم تا شما بتوانید بر اساس آن خرید کنید.

  • حلقه کوتاه: اگر حلقه قفل کتابی کوتاه باشد، نمی‌توان آن را برید و امنیت آن بیشتر خواهد بود.
  • بدنه و اجزای داخلی از جنس برنج: بدنه و اجزای داخلی قفل کتابی خوب باید از جنس برنج باشد تا ضد اسید و مقاوم باشد.
  • روکش دار: اگر قفل کتابی روکش آهنی داشته باشد مقاوم‌تر و بهتر خواهد بود.
  • جهت یکسان زبانه و محفظه کلید: هم جهت بودن زبانه قفل و محفظه ورودی کلید از دیگر ویژگی‌های قفل کتابی خوب است.
  • نقطه قفل شدن: نقطه قفل شدن قفل کتابی خوب، در وسط زبانه آن قرار دارد.

معرفی بهترین نوع قفل کتابی ضد سرقت در بازار 

خوشبختانه قفل ‌های کتابی تنوع کافی دارند و در بازار از هر مدل آن، نمونه‌ای وجود دارد. اگر می‌خواهید قفل کتابی ضد سرقت بخرید، بسیار با دقت دست به انتخاب بزنید و نکات گفته شده را رعایت کنید. بد نیست با چند نمونه از بهترین قفل کتابی که در بین مصرف کنندگان بسیار پرفروش بوده‌اند را هم بشناسید. ممکن است انتخاب شما از بین این قفل‌ها باشد.

این مدل قفل با اندازه‌های 10 در 7 در 3 سانتی متر تولید می‌شود و وزن آن در حدود 1127 گرم است. برای ساخت قفل کتابی پات مدل 1000-A از فولاد استفاده شده و باز و بسته شدن آن با استفاده از کلید معمولی انجام می‌شود.

مشخصات
ابعاد
۱۰در۷در۳سانتی ‌متر
وزن
۱۱۲۷گرم
جنس
فولاد
نحوه باز شدن قفل
کلیددار


این مدل قفل کلیدی از فولاد ساخته شده و مقاومت بالایی در برابر شکستگی و برش دارد. تمام اندازه‌های آن از جمله اندازه دهانه قفل استاندارد است. برای بالا بردن امنیت قفل کتابی کیاکو کد 85 چهار کلید سولکسی در آن قرار داده شده است.

مشخصات
ابعاد
۸.۵ در ۵.۵ در ۲سانتی ‌متر
وزن
۸۰۰گرم
جنس
فولادی
نحوه باز شدن قفل
کلیددار

بدنه این مدل قفل از فولاد است که به همین دلیل مقاومت بالایی دارد و قیچی، چکش، سوهان و دیگر ابزارها به راحتی نمی‌توانند آن را بشکنند. قفل کتابی نیکو پارس مدل right 3000 فنر نیز دارد که باعث شده در برابر اسیدها نیز مقاوم باشد.

مشخصات
ابعاد
۸.۵ در ۵ در ۴سانتی‌ متر
وزن
۱۰۰۰گرم
جنس
فولادی
نحوه باز شدن قفل
کلیددار

این مدل قفل در ابعاد 9 در 9 در 7 سانتی متر تولید می‌شود که در کل 1030 گرم وزن دارد. شرکت گیرا قفل کتابی مدل 018 را از جنس فولاد ساخته است و آن را طوری طراحی کرده که با استفاده از کلید معمولی باز و بسته شود

مشخصات
ابعاد
۹ در ۷ در ۹سانتی ‌متر
وزن
1030 گرم
جنس
فولاد
نحوه باز شدن قفل
کلید دار

این محصول بدنه‌ای بسیار مقاوم دارد که از فولاد ساخته شده است. به همین دلیل برش دادن و شکستن آن کار ساده‌ای نیست. این قفل چهار کلید هیدرو دیسکی برنجی دارد؛ با این حال قیمت قفل کتابی کهن مدل Hidro 85 بسیار مناسب است.

مشخصات
ابعاد
85 در 45 در 45 میلی متر
وزن
۸۰۰گرم
جنس
فولاد
نحوه باز شدن قفل
کلیددار

این مدل قفل یک کلید دارد که آن را باز و بسته می‌کند. با استفاده از این ابزار می‌توان درب آکاردئونی، کرکره و حتی درب شیشه‌ای را قفل کرد. قفل کتابی ریما مدل 8054 GH طراحی بسیار زیبا و یک میله با ضخامت 11 میلی متر دارد.

مشخصات
ابعاد
۱۰ در ۵.۲ در ۲.۲ سانتی ‌متر
وزن
۶۳۰ گرم
جنس
استیل
نحوه باز شدن قفل
کلیددار

این مدل از قفل‌ها برند منیر در ابعاد 9 در 5 در 2 سانتی متر تولید می‌شود و بدنه آن از جنس فولاد است. وزن این کالا به 500 گرم می‌رسد و یک کلید برای باز و بسته کردن دارد. قیمت قفل کتابی منیر صنعت مدل Hardened 85 به نسبت ویژگی‌های آن بسیار مناسب است.

مشخصات
ابعاد
۹ در ۵ در ۲ سانتی ‌متر
وزن
۵۰۰ گرم
جنس
فولاد
نحوه باز شدن قفل
کلید دار

این قفل از پرفروش‌ترین مدل‌ها بوده که ابعاد آن 10 در 7 در 3 سانتی متر است. وزن این قفل حدودا 930 گرم بوده و با استفاده از کلید معمولی باز و بسته می‌شود. قفل کتابی گیرا مدل 036 با استفاده از فولاد تولید شده است.

مشخصات
ابعاد
۱۰ در ۷ در ۳سانتی‌ متر
وزن
۹۳۰گرم
جنس
فولاد
نحوه باز شدن قفل
کلیددار

بدنه این مدل قفل یک پارچه و از جنس فولاد سخت است. به همین دلیل مقاومت آن در برابر سوهان، قیچی و... بالا است. از  قفل کتابی کبولت مدل 94 فولادی در جاهای امنیتی استفاده می‌شود. میله این قفل 15 میلی متر قطر دارد.

مشخصات
ابعاد
۹.۴ در ۳ در ۷سانتی‌ متر
وزن
۱۲۰۰گرم
جنس
فولاد
نحوه بازکردن قفل
کلید دار


این مدل قفل کتابی آریا مقاومت بالایی دارد؛ چون بدنه آن یکپارچه و از جنس فولاد است. طراحی این نوع قفل نسبت به دیگر نمونه‌ها متفاوت بوده و این طراحی باعث بالا رفتن امنیت آن شده است. ویژگی دیگر این قفل ضد اسید و ضد اهرم بودن آن است.

مشخصات
ابعاد
۸ در ۸ در ۴ سانتی ‌متر
وزن
۱۰۰۰ گرم
جنس
فولادی
نحوه باز کردن قفل
کلیددار

نکات مهم هنگام خرید قفل کتابی 

قفل کتابی برای تامین امنیت خریداری و به کار گرفته می‌شود. پس برای رسیدن به این خواسته، باید مناسب‌ترین و بهترین قفل کتابی تهیه شود. برای پیدا کردن قفل مناسب لازم است به چند نکته مهم توجه شود. نکاتی که باید به آن توجه شود از این قرارند:

 نوع مناسب قفل کتابی: توجه به نوع مناسب قفل کتابی: پیش از خرید انواع این قفل را بشناسید و ویژگی‌های هر یک را مطالعه کنید. برای مثال قفل‌ها به دو صورت تک جداره و دو جداره و با مغزی های گوناگون تولید می‌شوند. سپس تصمیم بگیرید که کدام یک از آن‌ها به کار شما می‌آید.
اندازه قفل: اندازه قفل‌ها متفاوت است و شما می‌توانید هم قفل‌‌ها بسیار کوچک و هم بسیار بزرگ پیدا کنید. قفل‌هایی که بزرگ‌تر هستند، مقاومت بیشتری هم دارند و سخت‌تر شکسته می‌شوند. قفل ‌های کتابی کوچک برعکس نمونه‌ها بزرگ هستند. شما باید با توجه به نیاز خود از بین آن‌ها انتخاب کنید.
نوع کلید: نوع کلید در قفل‌ کتابی هم متفاوت است. برخی از قفل‌ها با کلید معمولی باز و بسته می‌شوند؛ برخی کلید‌ها کامپیوتری دارند که باز کردن آن کار سختی است و برخی هم کلید‌هایی با دو شیار دارند که سارقین به هیچ عنوان نمی‌توانند این نوع کلید را باز کنند. حالا باید با توجه به این موارد دست به انتخاب بزنید و قفلی که مناسب‌تر می‌دانید را بخرید.
جنس قفل کتابی: قفل کتابی باید محکم و مقاوم باشد؛ بنابراین جنس آن بسیار مهم است. اگر قفلی تهیه کنید که در تولید آن از فلز بی‌کیفیت استفاده شده باشد، به دلیل مقاومت پایین احتمال ترک خوردگی، شکستگی یا آسیب دیدن با اسید در آن بالا می‌رود. بهتر است قفلی که از جنس برنج و استیل است را انتخاب کنید که مقاومت بیشتری در برابر شکستگی، برش و خوردگی با اسید دارند.
دقت در امنیت قفل: دلیل استفاده از قفل بالا بردن امنیت است و تنها زمانی می‌توان به این هدف رسید که خود قفل ایمن باشد‌. 

بهترین مارک قفل کتابی کدامند ؟

قفل کتابی مثل هر کالای دیگری توسط برندهای مختلف تولید می‌شود و از این نظر تنوع بسیاری دارد. برند محصول تعیین می‌کند کیفیت یک کالا چه میزان است و چقدر عمر می‌کند. اما خرید محصول از کدام مارک مناسب‌تر است؟ در ادامه چند مورد از بهترین مارک‌های قفل کتابی را نام می‌بریم.

  • سیزا
  • پات
  • کیاکو
  • نیکو پارس 
  • گیرا
  • کهن
  • ریما
  • منیر
  • کبولت 
  • آریا

چرا خرید قفل کتابی ضروری است؟

در گذشته که هنوز قفل‌ های کتابی ساخته نشده بودند، قفل‌ های آویز و گوشواره‌ای مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اما امنیت کافی ایجاد نمی‌کردند؛ زیرا به راحتی شکسته می‌شدند. این موضوع با تولید قفل‌ کتابی تا حدودی حل شد. زبانکی که در این ابزار وجود دارد پنهان است و سارقین نمی‌توانند با استفاده از قیچی یا اره آهن‌بر آن برش دهند و بشکنند. مشخص است که چرا قفل‌ های قدیمی از رونق افتادند و قفل‌ کتابی جایگزین آن‌ها شدند. بعدها برای محافظت بیشتر از منازل و واحد‌ها تجاری درب آکاردئونی هم ساخته شدند. این درب‌ها به قفلی محکم نیاز داشتند که به همین دلیل قفل‌ها کتابی به قفل مخصوص این درب تبدیل شدند. امروزه برخی از قفل‌های کتابی به صورت ضد اسید ساخته می‌شوند و حتی در برابر دریل نیز مقاوم هستند. از همین جهت ایمنی این نوع ابزارها بسیار بالا بوده و قفل ضد سرقت نام گرفته است. جالب است بدانید این نوع قفل حتی نسبت درب آکاردئونی از ایمنی بیشتری در برابر سرقت برخوردار است. هرچه استحکام قفل بالاتر باشد، امنیت آن نیز بیشتر بوده و این امنیت ناشی از جنس بدنه قفل است. در صورتی که قفلی با بدنه نه چندان مستحکم استفاده کنید، هر فرد بدون هیچ زحمتی تنها با یک ضربه چکش می‌تواند آن را بشکند.

آیا قفل کتابی قابل تعمیر می شود؟

بله؛ در برخی مواقع قفل کتابی را می‌توان تعمیر کرد؛ اما این کاری تخصصی است و باید کلید سازی ماهر و باتجربه آن را انجام دهد.

جمع بندی

ما در این مقاله از چی بگیر درباره یکی از محصولات پرکاربرد در دنیای امروز، یعنی قفل بحث و گفتگو کردیم. همان‌طور که گفته شد قفل‌ ها انواع مختلفی دارند که یکی از آن‌ها قفل کتابی است. قفل کتابی از نمونه‌ها جدید و به‌روز قفل‌ها است که امنیت بالایی دارد؛ طوری که سارقان نه با قیچی، نه با سوهان و نه با چکش می‌توانند آن را به راحتی بشکنند یا برش دهند. این نوع قفل در چند مدل تولید می‌شود که هر کدام قابلیت‌ها خاصی دارد. برای انتخاب از بین قفل‌ ها باید مطمئن شوید که قفل برای نیاز شما مناسب است. 

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
قفل قیمت انواع قفل