برای شروع یک عکاسی حرفه‌ای چه دوربینی را باید انتخاب کنیم؟

چه دوربینی برای شروع عکاسی خوبه؟

این سوال ممکن است ساده به نظر برسد اما در واقع کاملا پیچیده است. انتخاب دوربین تا حد زیادی به انتظارات شما و کاری که می‌خواهید با آن انجام بدهید بستگی دارد. به عنوان مثال شاید به دنبال یک دوربین با کیفیت اما کوچک برای سفر باشید، یا یک دوربین برای عکاسی از تصاویر زیبا در شب، شاید بخواهید پرترهای زیبایی از طبیعت بسازیدو ممکن است به دنبال ویدیو هم باشید.  هدف ما در این مقاله از سایت چی بگیر به اشتراک گذاری تجربه خود است. تا بتوانید از بین کلیه موارد بهترین انتخاب را داشته باشید. 

در آخر شما مطمئنا به دنبال یک دوربین با قیمت مناسب هستید. در اینجاست که می‌بینیم خرید یک دوربین کار ساده‌ایی نیست. صدها دوربین مختلف وجود دارد. هدف ما در این مقاله از سایت چی بگیر به اشتراک گذاری تجربه خود است. تا بتوانید از بین کلیه موارد بهترین انتخاب را داشته باشید.

معیار‌های مهم انتخاب دوربین عکاسی حرفه‌ای :

  • تعیین هدف 
  • وزن و اندازه
  • اندازه‌ی سنسور
  • وضوح تصویر(یا تعداد پیکسل)
  • استحکام(مقاومت،ضدآب..)
  • قابلیت فیلم برداری
  • قیمت دوربین

انواع مختلف دوربین عکاسیبرای شروع عکاسی چه دوربینی بخریم

دوربین عکاسی کامپکت خانگی:

یک دوربین کوچک و کاربردی انتخابی مناسب برای عکاسی در سفر می‌باشد. اندازه‌ی این دوربین بین 200تا 400 گرم است. در این نوع دوربین ما نیازی به لنز و فیلم اضافه نداریم. اگر اندازه‌ و وزن دوربین برای شما معیار اساسی است می‌توانید روی این دوربین سرمایه گذاری کنید.

نکته‌ی قابل توجه دیگر قیمت این دوربین می‌باشد که از انواع دیگر معمولا پایین‌تر می‌باشد. این دوربین دارای سنسور کوچک و رزولوشن پایین‌تر از دوربین‌های دیگر می‌باشد. هم‌چنین دارای فوکوس کم‌ سرعت‌تر می‌باشد.

دوربین رفلکس DRLS

این دوربین از یک لنز قابل تعویض تشکیل شده. ویژگی اصلی این دوربین‌ها سیستم آینه‌ی مکانیکی داخل کیس است که باعث می‌شود دوربین‌های رفلکس بزرگتر از انواع دیگر باشند. کیفیت تصاویر در این دوربین به اندازه‌ی سنسور و به کیفیت لنز بستگی دارد. این دوربین مناسب افرادی است که به صورت حرفه‌ایی عکاسی را دنبال می‌کنند. 

انواع دوربین رفلکس:

  • فول فریم 35mm
  • سنسور کراپ aps-c

دوربین‌ بی‌ آینه

دوربین‌ بی‌ آینه دارای بدنه‌ایی کوچک‌تر از دوربین‌های DRLS می‌باشند. (با حذف آینه‌ها وزن و اندازه‌ی این دوربین کوچکتر از مدل قبل شده است). این دوربین نیر مانند مدل قبلی قابلیت تعویض لنز را دارد و دارای سنسور‌های کوچکتر از از نوعDRLS می‌باشد. 

این دوربین انتخاب مناسبی برای همه‌ی افراد علاقه‌مند به عکاسی می‌باشد. از جمله مزایای این دوربین می توان به سرعت بالا و کیفیت بسیار خوب آن اشاره کرد.

انواع دوربین بی‌ آینه:

  • فول فریم
  • سنسور کراپ

دوربین‌ اکشن

نوع بسیار مقاوم خانواده‌ی دوربین‌ها می‌باشد. که دارای عکس‌هایی با کیفیت بالا می‌باشد. یک نمونه‌ی بسیار با کیفیت این نوع می‌توان به دوربین GO PRO اشاره کرد. بواسطه‌ی لوازم جانبی که دارد امکان عکاسی آزادانه در همه‌ی موقعیت‌ها را فراهم می‌کند.از این دوربین بیشتر برای عکاسی در زیر آب و ارتفاعات استفاده می‌شود.

دوربین 360 درجه

این دوربین خروجی منحصر به فردی دارد. شما بوسیله‌ی این دوربین می‌توانید یک عکس پانورامای زیبا را در صفحه‌ی اجتماعی خود به اشتراک بگذارید. سایز بسیار کوچکی دارد. از جمله معایب این دوربین می‌توان به حساس به لرزش و فوکوس ثابت آن اشاره کرد.

بررسی چند مورد از بهترین دوربین‌ دیجیتال

دوربین دیجیتال نیکون مدل D7500 به همراه لنز 18-140 میلی متر VR AF-S DX

مشخصات
ابعاد۱۳x۱۰x۷ میلی‌لیتر
وزن 720 گرم
نوع و دقت حسگرCMOS/۲۰.۰ مگاپیکسل و بیشتر
حداکثر رزولوشن عکس
۳۷۱۲ × ۵۵۶۸
محدوده زوم۶ تا ۱۰ برابر بزرگنمایی
بزرگ‌نمایی اپتیکال
۷.۷ برابر برابر
حداکثر سرعت شاتر
۱/۸۰۰۰ ثانیه
نوع صفحه نمایشTFT LCD Monitor

این دوربین دارای سنسور 20/9 مگا پیکسلی APS/C  با فرمت DX است. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این دوربین توانایی فوکوس بر روی 51 نقطه می‌باشد که بر طبق ادعای نیکون این قابلیت می‌تواند در تشخیص چهره‌ی افراد عملکرد بهتری ارائه می‌دهد. دارای یک بدنه‌ی خارجی محکم و با استقامت است. نسبت به مدل‌های قبلی ارائه شده(D500 , D7200) سبک‌تراست (720گرم).

نمایشگر این دوربین 3.2 اینچ است و کاملا قابلیت جدا شدن را دارد. ضبط ویدئو با کیفیت 4K UHD و ضبط تایم لپس‌تایم نیز را دیگر ویژگی‌های این دوربین است. امکان عکسبرداری با سرعت 8فریم برثانیه مطمئنا تجربه‌ی بسیارجالبی است.

دوربین دیجیتال کانن مدل Eos 80D EF S به همراه لنز 18-135 میلی متر f/3.5-5.6 IS USM

مشخصات
ابعاد ۱۳۹x۱۰۵x۷۹ میلی‌لیتر
وزن730 گرم
نوع و دقت حسگرCMOS/۲۰.۰ مگاپیکسل و بیشتر
حداکثر رزولوشن عکس
۶۰۰۰ × ۴۰۰۰
پردازشگر
DIGIC ۶
محدوده زوم6 تا 10 برابر بزرگنمایی
بزرگنمایی اپتیکال 7.5 برابر
حداکثر سرعت فیلم60 فریم بر ثانیه
حداکثر سرعت شاتر1/8000 ثانیه
نوع صفحه نمایش LCD

این دوربین دارای حسگر  CMOSبا دقت 26 مگاپیکسل و دقت موثر 24 مگاپیکسل است. دارای کیفیت عکسبرداری و فیلم‌برداری بسیار مطلوب می‌باشد. سرعت فیلم‌برداری آن FULL HD با حداکثر سرعت فیلم 60فریم برثانیه. دارای صفحه نمایش LCD در اندازه‌ی 3 اینچ با دقت 1040000نقطه. از دیگر ویژگی‌های این دوربین می‌توان به فلاش بالاجهنده، تایم لپس و تصویر زنده Live view اشاره کرد. دارای خروجی USB،HDMI  و خروجی تلویزیون می‌باشد. باتری این دوربین از نوع پرقدرت LP-E6N است.

دوربین دیجیتال نیکون مدل Coolpix P1000

مشخصات
ابعاد۱۴۰x۱۰۳x۱۳۷ میلی‌لیتر
وزن899 گرم
محدوده و نوع حسگرCMOS/۱۵.۰ تا ۲۰.۰ مگاپیکسل
حداکثر رزولوشن عکس
۴۶۰۸x۳۴۵۶
محدوده زوم ۵۰ برابر بزرگنمایی و بیشتر
رزولوشن فیلم
4K
حداکثر سرعت فیلم 30 فریم بر ثانیه
حداکثر سرعت شاتر
۱/۴۰۰۰ ثانیه
نوع صفحه نمایشLCD Rear Screen

محدوده‌ی دقت حسگر این دوربین 15.0تا 20.0 می‌باشد. دارای محدوده‌ی زوم 50برابر بزرگنمایی و رزولوشن فیلم 4K. این دوربین در واقع جانشین مدل قبلی خود یعنی P900 می‌باشد که زوم اپتیکال در آن حدود 125 برابر است. دارای قابلیت ضبط ویدوئهایی با رزولوشن 4K و نرخ 25 تا 30 فریم بر ثانیه.....

دوربین دیجیتال کانن مدل EOS 800D BODY



ابعاد۷۶ × ۱۰۰ × ۱۳۱ میلی‌لیتر
وزن532 گرم
نوع و دقت حسگر26 مگا پیکسل/CMOS
حداکثر رزولوشن عکس
6000*4000
رزولوشن فیلم
Full HD
حداکثر سرعت فیلم
60 فریم بر ثانیه
حداکثر سرعت شاتر30 ثانیه
فلاش Pop-Up
نوع صفحه نمایشTFT LCD

حسگر این دوربین عکاسی APS-C  است، با دقت موثر 24 مگاپیکسل. حداکثر رزولوشن عکس این دوربین 6000*4000  پیکسل می‌باشد. قابلیت فیلم‌برداری FULL HD، با سرعت فیلم‌برداری 60 فریم برثانیه، صفحه نمایش آن 3 اینچ و از نوع لمسی می‌باشد، این دوربین 45 نقطه فوکوس دارد. یکی از ویژگی‌های منحصربه فرد این دوربین  سرعت شاتر این دوربین است که 4000/1  تا 30 ثانیه قابل تنظیم می‌باشد.

دوربین دیجیتال کانن مدل EOS 77D به همراه لنز 18-135 میلی متر IS USM



ابعاد ۱۳۱x۹۹.۹x۷۶.۲ میلی‌لیتر
وزن540 گرم
نوع و دقت حسگر۲۵.۸ مگاپیکسل/CMOS
حداکثر رزولوشن عکس
6000*4000
پردازشگرDigital, ۵-Way
رزولوشن فیلم
Full HD
حداکثر سرعت فیلم
۶۰ فریم بر ثانیه
نوع صفحه نمایش
LCD

 این دوربین یکی از حرفه ایی ترین دوربین‌های معرفی شده توسط این شرکت است. حسگر این دوربین 24 مگاپیکسل CMOS و از پردازشگر تصویر DIGIC7 برخوردار است. بنابراین شما می‌توانید با کمترین میزان نور تصاویری با کیفیت عالی ارائه دهید. وزن این دوربین 540 گرم می‌باشد. دارای نمایشگر3 اینچ و دقت 104000 نقطه است. فیلم‌برداری این دوربین  FULL HD است و با سرعت 60 فریم بر ثانیه.

دوربین دیجیتال کانن مدل EOS 250D به همراه لنز 55-18 میلی متر IS STM

دوربین دیجیتال کانن مدل EOS 250D یک DSLR سبک وزن و همه کاره است که دارای سنسور 24.1 مگاپیکسلی CMOS و پردازشگر تصویر DIGIC 8 است. همچنین دارای منظره یاب اپتیکال است و می توانید تا 4K فیلم بگیرید.

یکی از بزرگترین چالش های پیش روی عکاسان مبتدی  ثبت تصویر در نور مناسب است. خوشبختانه، این دوربین طیف وسیعی از حساسیت ISO 100-25600 را ارائه می‌دهد تا به شما کمک کند در محیط‌های مختلف نوری عکاسی کنید.


آیا دوربین کانن برای مبتدیان بهتر است یا نیکون؟

تفاوت اصلی بین کانن و نیکون در تعداد لنزهای موجود است( کانن بیشتر برای عکاسان حرفه‌ای که به انواع خاصی از لنزهای عجیب و غریب نیاز دارند مناسب است). برای مبتدیان عکاسی، واقعاً مهم نیست که با دوربین کانن یا نیکون، یا در واقع، سونی، فوجی فیلم یا هر برند دیگری شروع کنند. نگرانی اصلی این است که آیا دوربین برای شما مناسب است و آیا بدنه و لنزهای مورد نیاز شما در محدوده قیمتی شما قرار دارند یا خیر.

راحت ترین دوربین برای استفاده کدام است؟

اکثر دوربین‌ های دیجیتال این روزها یادگیری آسانی دارند، اما سیستم منوی Canon را ساده‌ترین آنهاست. نیکون، فوجی‌فیلم و سپس سونی در رتبه های بعدی قرار می‌گیرند. برخی از بدنه‌های دوربین دارای دکمه‌های فیزیکی اختصاصی هستند.

آیا مگاپیکسل بیشتر به معنای کیفیت بهتر عکس است؟

نه، نه لزوما. مبتدیان نباید نگران تعداد مگاپیکسلی باشند که یک دوربین ارائه می دهد. مدل‌هایی که در این راهنما برای مبتدیان بررسی کرده‌ایم، همگی مگاپیکسل کافی را ارائه می‌دهند تا به کاربران اجازه دهند عکس‌های خود را در اندازه A4 (حداقل)، بدون کاهش قابل توجهی در کیفیت چاپ کنند.

قبل از خرید دوربین DSLR چه نکاتی را باید بدانید؟

حتی اگر روی بهترین دوربین برای مبتدیان سرمایه گذاری کنید، بدون لنز مناسب، هرگز از آنچه دارید بهترین استفاده را نخواهید برد. قبل از خرید یک دوربین DSLR، باید حداقل یک لنز خوب را در نظر بگیرید. این احتمال وجود دارد که دوربین شما با یک "لنز کیت" عرضه شود، که در ابتدا خوب است، اما سرمایه گذاری روی یک لنز پرایم ایده خوبی است.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظرات چی بگیر - مریم طوسی

خیلی خوبه میشه قیمت دوربین ها رو که توی نیشابو است بزنید خواهش می کنم فقط سری تر باشین

8 اردیبهشت 1401 - 09:09

پاسخ