دماسنج دیجیتال: راهنمای خرید بهترین دماسنج دیجیتال/ قیمت روز

راهنمای خرید بهترین دماسنج دیجیتال

تب علامت بیماری است و اهمیت بررسی آن امروزه برای همه برجسته شده است. امروزه می‌دانیم علت جهش ناگهانی دمای بدن، واکنش بدن در مبارزه با بیماری‌هایی است که نیاز به رسیدگی فوری دارند. دمای بدن توسط یک دماسنج که به وسیله‌ای مهم در خانواده‌ها تبدیل شده است، به طور دقیق اندازه گیری می‌شود. دماسنج دیجیتال یک معیار عالی برای بررسی دمای طبیعی بدن است که در محدوده 98.6 درجه فارنهایت تا 100 درجه فارنهایت قرار دارد.

با گذشت سال‌ها، دماسنج های دیجیتال به یک وسیله با اهمیت برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تبدیل شده‌اند. دماسنج دیجیتال تقریبا رقیب قدیمی خود یعنی دماسنج‌های شیشه‌ای آنالوگی را کنار زده است. در نگاه اول، ایمنی می‌تواند یکی از دلایل این باشد زیرا دماسنج های دیجیتال حاوی جیوه نیستند. بنابراین، داشتن حداقل یكی از این دستگاه‌های دیجیتال تب سنج در خانه امری ضروری است!

در ادامه نکاتی که باید هنگام خرید یک دماسنج دیجیتال متناسب با نیاز خود به آن‌ها توجه کنید را برایتان ذکر کرده‌ایم.

نکات مهم برای خرید دماسنج دیجیتال 

  • ویژگی‌ های اصلی دماسنج: یک دماسنج دیجیتال ممکن است یکسری ویژگی ده گانه عجیب و غریب داشته باشد، اما اگر در قرائت دما سریع و دقیق نباشد، هیچ‌کدام از کارایی‌های دیگرش اهمیتی نخواهد داشت! در حالت ایده آل، یک دماسنج دیجیتال بهینه و خوب در مدت زمانی حدود 10 ثانیه قرائت را ارائه می‌دهد. اولویت دوم خریدار باید دوام و جنس بدنه دماسنج باشد.
  • در هنگام خرید دماسنج به سن بیمار دقت کنید: بسیاری از پزشکان استفاده از دماسنج مقعدی را برای کودکان نوپای کمتر از سه سال توصیه می‌کنند و انواع دیگر دماسنج دیجیتال را برای کودکان بزرگتر و بزرگسالانی که (به دلیل حریم خصوصی) معمولاً در استفاده از دماسنج مقعدی ناراحت هستند، پیشنهاد می‌دهند.
  • آیا دماسنجی می‌خواهید که دمای را ذخیره کند؟ گاهی اوقات، استفاده از دماسنج دیجیتال برای اهداف متنوع و بررسی یک بیماری، نیاز به ثبت دما در قرائت‌های مکرر دارد. برای نجات از چنین مخمصه‌ای، و عدم نیاز به یادداشت برداری، دماسنج‌هایی را بررسی کنید که توانایی ذخیره کردن قرائت‌های متنوع گذشته را در حافظه داخلی خود دارند.
  • به عنوان مثال، یک دماسنج که حداقل 20 تا 30 قرائت را در خود ذخیره می‌کند، شما را از این که مرتباً مجبور شوید قرائت‌ها را در جایی مشخص مستند کنید، نجات می‌دهد. به چنین مشکلی در حالی که دما را در شب یا ساعات پایانی صبح می‌گیرید فکر کنید تا اهمیت داشتن دماسنج دیجیتال با حافظه داخلی را بیشتر درک کنید!
  • چند نفر از دماسنج استفاده می‌کنند؟ اگر می‌خواهید یک دماسنج دیجیتالی یکنواخت برای همه افراد خوانواده داشته باشید، پس مدلی با پروب تمیز شونده یا روکش های یکبار مصرف پروب را انتخاب کنید. چرا دقت به این مورد ضروری است؟ به زمانی فکر کنید که از همان دماسنج برای اندازه‌گیری دمای مقعد استفاده می‌کنید! تنها راه نجات از چنین شرایطی که بو مشکل ساز خواهد شد، این است که یک دماسنج را فقط برای اندازه‌گیری دمای مقعد ذخیره کنید. و یکی برای بررسی دما در بخش‌های دیگر.
  • به یاد داشته باشید: با خرید یک دماسنج دیجیتال با طول عمر باتری بیشتر، کمتری پیش می‌آید مجبور شوید در اتاقی تاریک و در شرایطی استرس زا برای تعویض باتری زمان صرف کنید. علاوه بر این، می‌توانید پول خود را صرف خرید یک دماسنج کنید که دارای ویژگی بوق پایان کار برای گرفتن دما در محیط کم نور است تا از بیدار شدن و ایجاد مزاحمت برای شخص دیگری که در اتاق است مخصوصا کودکی بدقلق که تازه خوابش برده، جلوگیری کنید!

معرفی بهترین دماسنج‌های موجود در بازار

محصول بالا ناموجوداست، میتوانید از محصولات پیشنهادی جایگزین دیدن کنید

محصول بالا ناموجوداست، میتوانید از محصولات پیشنهادی جایگزین دیدن کنید

مشخصات
وزن 18 گرم
نمایشگرLCD
منبع انرژی باتری

مشخصات
وزن13 گرم
دقت1 درجه سلسیوس
صفحه نمایشLCD

کدام مدل از انواع دماسنج دقیق‌تر است؟

دماسنج‌ دیجیتال و مادون قرمز، در صورت استفاده صحیح، بهترین حالت را در نظر می‌گیرند. دماسنج‌های جیوه‌ای به سبک قدیمی نیز مورد پسند نیستند، زیرا خواندن صحیح آنها دشوارتر است و در صورت شکستن آنها خطری برای سلامتی دارند.

به گفته کارشناسان بهداشت، دماسنج‌ مادون قرمز می‌توانند قرائت‌های سریع و دقیق را با اشاره به پیشانی انجام دهند و برای دمای کودک - به جز نوزادان - عملی هستند. دماسنج‌های دیجیتال هزینه کمتری نسبت به مادون قرمز دارند، اما سخت است که کودک به اندازه کافی بی حرکت بنشیند و یک قرائت دقیق را با آنها بدست بیاورید. یک دماسنج دیجیتالی باید در دهان، زیر بغل یا راست روده محصور بماند در حالی که بین 30 ثانیه تا پنج دقیقه ساکن است، بسته به این که کدام قسمت از بدن اندازه گیری می شود.

برای نوزادان، یک دماسنج دیجیتال در راست روده استاندارد طلایی است، زیرا در آنجا منبع گرمایی ثابت وجود دارد.

آیا برخی از قسمتهای بدن بیشتر از سایر موارد تب را نشان می‌دهند؟

متخصصان می‌گویند پیشانی، دهان، راست روده، گوش ها و زیر بغل ها بهترین مناطق برای آزمایش تب هستند. اما هر منطقه بسته به مشخصات بیمار و اینکه از چه نوع دماسنجی استفاده می‌شود، مزایا و چالش‌های خود را دارد. توجه داشته باشید که بیشتر دماسنج های مادون قرمز فقط با پیشانی و گوش کار می کنند.

در صورت استفاده از دماسنج دیجیتال، دهان و رکتوم به طور کلی بهترین نتیجه را دارند زیرا خواندن دقیق هر یک از آنها فقط حدود 30 ثانیه طول می‌کشد. زیربغل به طور متوسط به سه تا پنج دقیقه زمان نیاز دارد، بنابراین ممکن است منطقه ایده‌آل برای آزمایش کودکان نباشد. همانطور که گفته شد، گوش می‌تواند برای شخصی که موم گوش یا مو زیادی دارد چالش برانگیز باشد. همچنین باید از سنجش تب از طریق گوش در کودکان زیر 2 سال خودداری شود زیرا مجاری گوش آنها بسیار باریک است، و خواندن دقیق را دشوار می کند.

برای خانوارهایی که از گزینه‌های مقعدی و دهانی استفاده می‌کنند، از دماسنج‌های مختلف برای اهداف بهداشتی استفاده کنید. برای جلوگیری از سردرگمی، دماسنج‌های مختلف را برچسب گذاری کنید. شما می‌توانید یک دماسنج دیجیتال را با الکل مالش تمیز کنید یا قسمت فلزی را در پراکسید هیدروژن خیس کنید.

چه زمانی باید در مورد تب و درجه حرارت بالا به پزشک مراجعه کنید؟

  • نوزادان زیر سه ماه که تب دارند باید فوراً به بخش اورژانس بیمارستان منتقل شوند. دلیل این امر این است که تشخیص اینکه آیا آنها یک بیماری اساسی جدی دارند دشوارتر است.
  • در  کودکان بالای 12 ماه ، اگر کودک شما تب دارد به همراه سایر علائم بیماری جدی مانند درد شدید ، خواب آلودگی ، رنگ پریدگی یا آبی رنگی پوست، کمبود آب بدن، اختلال در تنفس، سفتی گردن، به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کنید یا بلافاصله با آمبولانس تماس بگیرید. اگر طی 48 ساعت دمای کودک بهبود نیافت ، به پزشک عمومی خود مراجعه کنید. 
  • در بزرگسالان، تب درجه حرارت 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) یا بالاتر در نظر گرفته می‌شود. می‌توانید این کار را در منزل با داروهای کاهش دهنده تب و مایعات انجام دهید تا خیالتان راحت تر شود و یا اجازه دهید روند خود را ادامه دهد. اما اگر به 102 درجه فارنهایت (38.8 درجه سانتیگراد) یا بالاتر رسید و درمان خانگی آن را پایین نیاورد، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود تماس بگیرید.

چگونه می توانم با یک دماسنج دما را بگیرم؟

  1. دستان خود را با صابون و آب گرم بشویید.
  2.  از دماسنج تمیز استفاده کنید، دماسنج را در آب سرد شسته شده، با الکل مالش دهید و سپس شسته شده تا الکل خارج شود. 
  3. قبل از اینکه دمای بدن خود را اندازه‌گیری کنید حداقل پنج دقیقه چیزی نخورید یا ننوشید زیرا دمای غذا یا نوشیدنی می تواند قرائت را نادرست کند. در این مدت باید دهان خود را بسته نگه دارید. 
  4. نوک دماسنج را زیر زبان قرار دهید. دماسنج را حدود 40 ثانیه در همان نقطه نگه دارید. قرائت ادامه خواهد یافت و نماد F (یا C) در هنگام اندازه گیری چشمک می‌زند. 
  5. معمولاً با انجام آخرین خواندن، دماسنج صدای بوق می‌زند (معمولاً حدود 30 ثانیه).می‌توانید دما و زمان را ثبت کنید. 
  6. و در آخر دماسنج را در آب سرد بشویید، آن را با الکل تمیز کنید و دوباره بشویید.
دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.