خلبانی در کانادا

تحصیل خلبانی در هر کجای دنیا جذابیت های خودش را دارد. چه برسد به این که کانادا باشد. کشوری که وسیع و پهناور است و اقامت و زندگی در آن، رفاه و آینده را تامین می کند. 

یکی از راه هایی که می توانید از طریق تحصیل، اقامت کانادا را بگیرید قبولی و تحصیل در رشته خلبانی در کانادا است. ارزشمند بودن این شغل و مزیت های بسیاری که دارد، باعث شده که محصلان زیادی درخواست حضور در این رشته را داشته باشند.

خلبانی یکی از رشته هایی است که در تمام دنیا برای شرکت در دوره های آن، مراحل سختی را باید بگذرانید. حساسیت روی تک تک زوایای ذهن و جسم شما بالا خواهد بود. و البته بعد از پذیرش، جایگاه ویژه ای در جامعه و البته در تمام دنیا خواهید داشت. یک شغل با اعتبار و جایگاه اجتماعی بالا و البته زندگی در یکی از کشورهای مرفه دنیا، گزینه ای است که نمی شود به این سادگی از کنارش گذشت. به جز کانادا، کشورهای دیگری هم در آسیا و اروپا هستند که بتوانید این دوره ها را بگذرانید. حتی در همین ایران، مجوزها و مدرک های خلبانی اعتبار بالایی دارند.

کانادا گزینه ای مناسب برای کسانی است که قصد مهاجرت دارند و می خواهند در یک شرایط مناسب و ایده آل در یک کشور دوم زندگی کنند. و چه شغلی بهتر از خلبانی که از تمام جوانب، شما را تامین و راحت می کند.  

درباره رشته خلبانی و ویژگی ها

یکی از زیر شاخه های رشته هوانوردی، خلبانی است. برای انتخاب این رشته باید یکی از گروه های ریاضی، فنی و علوم تجربی را در دبیرستان گذرانده باشید. جذابیت این رشته در همین است که می توانید با مدرک دیپلم هم برایش اقدام کنید. شرط سنی برای این رشته 18 سال به بالا است. اگر سن کمتری دارید بهتر است ابتدا با مشاوران ما تماس بگیرید تا از شرایط جویا بشوید.

برای مدرک کارشناسی هم رشته های هوافضا و مهندسی تکنیکال برای رشته خلبانی مجاز هستند. و بقیه رشته ها بهتر است از دیپلم برای خلبانی اقدام کنند. البته که شرایط و ضوابط تحصیل در این رشته به اندازه اسمش، سختی های خودش را هم دارد. 

بیشتر بخوانید: تحصیل در کانادا

شرایط اولیه برای تحصیل در رشته خلبانی در کانادا 

چند شرط مهم و پایه ای برای تحصیل در رشته خلبانی در کانادا وجود دارد. 

  • سن بالاتر از 18 سال 
  • داشتن مدرک متناسب (که در بالا توضیح داده شد)
  • گواهی تایید سلامت پزشکی که در خاک کانادا باید انجام بشود
  • تهیه برنامه تحصیلی
  • عدم سو پیشینه
  • نمره آیلتس بالای شش 

در مورد گواهی تایید سلامت پزشکی، باید حتماً این آزمون را در خاک کانادا بدهید. این گواهی شامل تایید تست بینایی، شنوایی، تعادل و سلامت عمومی جسمی و روانی می شود. برای اقدام در دیگر کشورها هم داشتن این گواهی الزامی است.

یکی از ملزومات اصلی البته داشتن مدرک زبان و توانایی کافی برای صحبت کردن به زبان انگلیسی است. زیرا برای گرفتن تایید در هر کدام از گواهی‌نامه ها که عموماً در خاک کانادا دریافت می کنید، باید به زبان انگلیسی مهارت خود را ثابت کنید. همین مسئله نشان می دهد که داشتن مدرک آیلتس به تنهایی برای شما کافی نیست. و توانایی صحبت کردن، خودش یک گزینه بسیار مهم به شمار می رود.

در نظر داشته باشید که خلبان شدن نیاز به شرایط روحی عالی، انرژی بالا، صبر بسیار و تعهد مثال زدنی دارد. یک خطای کوچک در خلبانی ممکن است جان انسان های زیادی را بگیرد. سقوط یک هواپیما، خطرات مالی و جانی زیادی به همراه خواهد داشت. و هر خلبان باید بتواند در شرایط بسیار حساس تصمیم های درست و منطقی و قابل دفاع بگیرد. و این نکته در مورد هر خلبانی قابل مشاهده است. عشق و علاقه، مرحله اول و پذیرش سختی های آن، مرحله بعدی است که باید آن را بگذرانید.  

دوره های پرواز تفریحی و تجاری 

وقتی در مورد این موضوع جستجو می کنید، متوجه می شوید که چند دوره خلبانی وجود دارد. دوره اول یا مقدماتی ای که باید بگذرانید، دوره پروازهای تفریحی است که در 12 هفته به پایان می رسد. یعنی چیزی کمتر یا نزدیک به سه ماه. 

بعد از تمام کردن این  دوره، می توانید برای دوره Commercial  یا دوره خلبان تجاری اقدام کنید. برای دوره خلبانی تجاری باید یک سال زمان بگذارید و تمام مهارت های لازم را به دست بیاورید. بعد از این که دوره دوم را هم گذراندید، امکان شرکت در آزمون اخذ مجوز پرواز برای شما باز می شود. بعد از دریافت این مجوز رسمی می توانید به عنوان یک خلبان تجاری مشغول به کار شوید. 

خلبانی در کانادا

طی کردن این مراحل باید به ترتیب باشد. بنابراین با یک حساب سرانگشتی متوجه می شوید که حدوداً یک سال و نیم برای دریافت همه مدارک و گذراندن آزمون ها زمان بگذارید. شاید این مدت زمان افزایش پیدا کند، اما مسلماً کمتر از این ممکن نیست.

به این یک سال و سه ماه دوره های یادگیری، باید مدت زمان دو آزمون اول و اخر را هم اضافه کنید. آزمون های تست سلامت عمومی که قبل از ورود به دوره پروازهای تفریحی دارید و آزمون اخذ مجوز رسمی که بعد از گذراندن دوره ها باید در آن موفق شوید. 

کاردانی خلبانی حرفه ای در کالج

برای دریافت مدرک آکادمیک و دانشگاهی در رشته خلبانی، باید از این طریق اقدام کنید. این دوره ها دو سال طول خواهند کشید. شرکت در این دوره ها نیاز به مدرک زبان بالا ندارد. و با نمره 5 آیلتس هم می توانید برای آنها اقدام کنید. البته پذیرش شما به صورت مشروط خواهد بود. 

نمره آیلتس را برای بخش های خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن باید به دست بیاورید. و مسلماً بهتر است که نمره زبان بالاتری به دست بیاورید تا پذیرش شما در اولویت قرار بگیرد. کسی که برای زبانش زحمت کشیده باشد، برای پذیرش شانس بیشتری هم خواهد داشت. 

بخشی از دوران تحصیل شما در شهر ونکوور کانادا خواهد بود و بخش دیگر نیز در کالج رسمی خلبانی کانادا. در تمام این مدت، هزینه های اقامت و زندگی با خودتان هست. و باید از قبل فکری به حال آن کرده باشید.

ویزا برای تحصیل خلبانی در کانادا

برای دوران تحصیل خودتان در دوره رسمی خلبانی در کانادا، به شما ویزای تحصیلی داده خواهد شد. این ویزا با پایان تحصیل شما، باطل می شود. اما می توانید با اخذ مجوز رسمی پرواز تجاری یا کاردانی خلبانی، برای مجوز کار در کانادا درخواست بدهید و مشغول به فعالیت شوید. دریافت مجوز کار نیاز به شرایطی دارد که فارغ التحصیلی از دوره های رسمی پرواز، یکی از آنها است. به غیر از آن، باید یکی از شرایط زیر را هم داشته باشید.

  1. حتماً در یکی از دوره های رسمی پرواز در کانادا شرکت کرده و حتماً مجوز رسمی پرواز تجاری را دریافت کرده باشید. لزوماً هر دوی این ها در کشور کانادا باید اتفاق افتاده باشند.
  2. مجوز رسمی مربی‌گری پرواز را دارید و پیشنهاد کار برای مربی‌گری در یکی از مراکز آموزش پرواز خلبانی کانادا را داشته باشید.

گزینه اول برای شما راحت تر و البته در دسترس تر است. دریافت مجوزها در خود کشور کانادا به شما این امکان را می دهد که برای دریافت مجوز کار، مسیر کم ریسک تری را پشت سر بگذارید. 

بعد از گذراندن هر کدام از دوره های رسمی پرواز و خلبانی در این کشور، مرکز آموزش پرواز، شما را برای دریافت اقامت کاری در کانادا همراهی و حمایت خواهد کرد. و البته بستگی به نمره ای که می آورید و تلاشی که می کنید نیز دارد. بنابراین جدی گرفتن مراحل آموزش و دریافت نمره های بالا، یکی از مهم ترین کمک هایی است که به خودتان در طول تحصیل و اقدام برای ویزای کاری می کنید. 

در نظر داشته باشید که دریافت این مجوز در کشور کانادا، برای شما اعتبار زیادی خواهد داشت. و اگر از امکان کار در کانادا نتوانید استفاده کنید، در دیگر کشورها هم می توانید از این مجوزها برای دریافت اقامت یا ویزای کار اقدام کنید.

خلبانی در کانادا

مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی و خلبانی در کانادا 

تحصیل خلبانی در کانادا مسلماً بیشتر از شش ماه طول خواهد کشید و بنابراین برای آن نیاز به دریافت ویزای تحصیلی کانادا خواهید داشت. این نکته را باید در نظر داشته باشید که با دریافت پذیرش از یک مرکز آموزشی، ویزای تحصیلی شما فعال نمی شود. 

هزینه تحصیل خلبانی در کانادا به طور میانگین 

با توجه به این که چند نوع مدرک خلبانی در کانادا وجود دارد، هزینه هر کدام از آنها نیز جدا محاسبه می شود. اگر از مسیر دریافت مجوز پرواز تجاری در کانادا اقدام کنید، ابتدا باید مجوز رسمی پرواز تفریحی در کانادا را بگذرانید و بعد دوره یک ساله را طی کنید.

برای انجام تست بینایی و شنوایی که حتماً باید در خاک کانادا انجام بشود، هزینه بین 150 تا 200 دلار کانادا پرداخت خواهید کرد. این آزمون، اولین مرحله ای است که باید برای حضور در یکی از مراکز آموزشی خلبانی انجام بدهید. 

برای دریافت مجوز رسمی پروازهای تفریحی باید دوازده هفته زمان و 13,000 دلار کانادا هزینه کنید. این هزینه صرفاً برای مجوز پروازهای تفریحی صرف خواهد شد و هزینه های زندگی و دریافت مجوز رسمی پرواز تجاری در کانادا نیز نزدیک به 22,000 دلار کانادا هزینه خواهد داشت. دوره دوم هم یک سال به طول خواهد انجامید.

در حقیقت شما 35,000 دلار کانادا برای دریافت مجوز دوره ها و هزینه یک سال و نیم اقامت در کانادا را باید تامین و پرداخت نمایید. 

هزینه دوره کاردانی خلبانی که دو سال طول می کشد، نزدیک به 35,000 دلار برای دو سال خواهد بود. در نهایت تفاوت چشمگیری از نظر هزینه تحصیل در هر کدام از دو دوره نخواهید داشت. با این تفاوت که مدت زمان به سرانجام رسیدنشان کمی متفاوت است. 

شرایط تحصیلی خلبانی برای خانم ها در کانادا

در مورد این که خانم ها هم می توانند در این رشته اقدام کنند، شکی نیست. اما از آن جایی که معمولاً ما یک زن را در قامت خلبان به این راحتی تصور نمی کنیم، احتمالاً نیاز است یادآوری کنیم که این رشته برای خانم ها هم هست. اگر تا قبل از این بیشتر خلبان ها مرد بودند، اما در حال حاضر خلبان های زن زیادی در این رشته فعالیت می کنند. دیگر فرقی نمی کند که جنسیت شما چه باشد. امکان تحصیل و حتی فعالیت در این رشته برای خانم ها به راحتی فراهم شده است.

شرایط برای خانم ها درست مانند آقایان است. همان طوری که در بالا ذکر شد، باید تست های سلامتی جسمانی را بگذرانند، دوره ای را که می خواهند، انتخاب کنند و پس از گذراندن آنها، مدرکشان را بگیرند. و برای ویزای کار و اقامت در کانادا اقدام‌های لازم را انجام بدهند.

برای آقایان و خانم ها شرط سنی 18 تا 26 سال وجود دارد. سلامت جسمانی و روانی شما مورد آزمایش قرار می گیرد. گذر کردن از این مرحله، ممکن است برای آقایان هم سخت باشد. اما اگر خانمی هستید که از شرایط جسمانی خودتان اطمینان دارید، بهتر است که ترس به دل خود راه ندهید. خلبانی شغلی پراسترس و البته پر هیجان است. و نیاز به آمادگی بالایی دارد. 

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.