اره زنجیری (موتوری): معرفی 10 مدل بهترین مارک اره زنجیری و موتوری

راهنمای خرید اره زنجیری:

در گذشته، برای انجام کارهای فنی مختلف، از ابزارهای دستی و سنتی استفاده می شد که علاوه بر زمانبر بودن، انرژی بسیار زیادی از افراد می گرفت. اما امروزه شاهد پیشرفت های زیادی در زمینه تولید ابزارهای صنعتی مختلف و پرکاربرد در زمینه های  مختلف هستیم. یکی از همین ابزارهای کاربردی و مفید، اره زنجیری است.

اره زنجیری یا اره موتوری، در امور مختلفی مانند باغبانی و هرس کردن درختان، بریدن درختان، برش چوب در اشکال مختلف، کارهای هنری و تزئینی مانند منبت کاری، نجاری و... کاربرد بسیار زیادی دارد. ناگفته نماند که خرید اره موتوری و همچنین استفاده از آن، نیازمند دانش و تجربه کافی است. چراکه این دستگاه، بسیار خطرناک بوده و عدم آگاهی از انواع اره زنجیری و کاربردهای آنها، می تواند منجر به خطرات بسیاری شود. از این رو در این مقاله از چی بگیر، تصمیم گرفتیم تا شما را با تمامی این موارد و نکات مهم قبل از خرید اره زنجیری آشنا کنیم.

اره زنجیری چیست و انواع آن کدام است؟

اره زنجیری که با نام های مختلف اره موتوری، اره برقی و اره بنزینی نیز شناخته می شود، یک دستگاه مکانیکی دارای یک زنجیر فلزی، با دندانه های محکم فولادی روی آن است. این زنجیر روی یک میل راهنما قرار گرفته است که زمان روشن شدن، به چرخش درآمده و زنجیر دور خود را با سرعت زیادی به حرکت درمی آورد.این دستگاه قدرتمند، از انواع مختلفی تشکیل شده است که در ادامه، به معرفی آنها می پردازیم:

اره موتوری برقی

یکی از انواع کاربردی این دستگاه، اره برقی است. اره موتوری برقی، سبک است و قابلیت حمل آسان تری نسبت به مدل بنزینی دارد. همچنین راه اندازی این مدل بسیار آسان بوده و نیاز کمتری به تعمیر و یا سرویس پیدا می کند. همچنین صدای تولید شده از اره برقی کمتر  از مدل های بنزینی است. اره زنجیری برقی معمولا در کارهای سبک مانند هرس شاخه ها، برش درختان کوچک استفاده شده و برای محیط های کوچکتر مانند باغچه یا حیاط منزل مناسب است. یکی از معایب اره برقی، وجود محدودیت در استفاده آن است. به این معنی که شما، در مکان هایی که برق نیست، نمی توانید از آن استفاده  کنید.

اره موتوری بنزینی

دستگاهی قدرتمند، سنگین و پر سرو صدا که مخصوص برش های بزرگ و قطور است. اره زنجیری بنزینی، با ترکیبی از روغن و بنزین کار می کند و معمولا دارای یک پیستون و یک سیستم خنک کننده موتور است. این دستگاه با یک بند که به هندل متصل است استارت می خورد. اگر می خواهید باغچه جلوی منزل خود یا حیاط پشتی خانه را سروسامان بدهید، این گزینه برای شما اصلا مناسب نیست! از اره بنزینی معمولا برای برش درختان قطور و تنومند، برش الوار های بزرگ و تنه درختان از اره بنزینی استفاده می شود. اره موتوری بنزینی نیز قابل حمل آسان است. برخلاف اره زنجیری برقی، اره بنزینی هیچ محدودیتی در موقعیت استفاده آن نداشته و شما می توانید آن را در هرمحلی استفاده کنید. چون دارای یک باک نیم تا یک لیتری بنزین بوده و نیازی به منبع انرژی ندارد.

اره زنجیری شارژی

اره برقی شارژی، عملکردی مشابه اره برقی سیمی دارد، با این تفاوت که ولتاژ مورد نیاز خود را برای چرخاندن دنده ها، از باتری تامین می کند. این دستگاه ها، به دلیل اضافه شدن باتری، وزن بیشتری نسبت به انواع سیمی خود داشته و همچنین، قدرت آنها نسبت به مدل های دیگر، پایین تر است. اره زنجیری شارژی نیز برای استفاده های ساده و کوچک مانند هرس کردن شاخ و برگ درختان و برش های کوچک و نازک استفاده  می شود. اگر قصد خرید اره برقی شارژی را دارید، حتما در بازه های زمانی مختلف، دستگاه را روشن کرده و از آن استفاده کنید تا باتری آن نخوابد.

اره زنجیری دستی

نوع دیگر اره های زنجیری، اره زنجیری دستی است که امروزه کاربرد کمتری داشته و بیشتر در مواقع ضروری و عدم وجود اره موتوری از آن استفاده می شود. این مدل اره فقط از یک رشته زنجیر با لبه های فولادی برنده تشکیل شده است که به اسم اره جیبی نیز شهرت دارند.

معرفی چند مدل از بهترین اره زنجیری های موجود در بازار

نمونه های بسیاری از اره زنجیری یا موتوری در بازار وجود دارد که ممکن است انتخاب را برای شما دشوار کند. در ادامه با چند نمونه از بهترین و پرفروش ترین مدل های اره موتوری بازار آشنا می شویم:

اره زنجیری اوکم مدل _NEW_2022_CHAIN_SAW_GS003B

اره زنجیری اوکم، یکی از برند های قدرتمند و پرفروش در این زمینه است. این مدل، بنزینی بوده و برای برش قطعات نسبتا قطور مناسب است.



ابعاد45*30*25
وزن7.5 کیلوگرم
سرعت چرخش زنجیر20
طول تیغه50 سانتی متر
ظرفیت موتور52 سانتی متر مکعب

اره زنجیری بنزینی رونیکس مدل 4645PRO

رونیکس، یکی از برند های بسیار خوب در زمینه تولید ابزارآلات صنعتی محسوب می شود. اره بنزینی رونیکس مدل 4645PRO یکی از مدل های قوی با موتور دوزمانه است که ظرفیت موتور آن 45 سی سی است.



ابعاد45*30*30
وزن5 کیلوگرم
طول تیغه45 سانتی متر
ظرفیت موتور45 سانتی متر مکعب

اره زنجیری شارژی باس مدل Life Style

باس، یکی از تولیدکنندگان بزرگ اره زنجیری آلمانی است. اره زنجیری شارژی باس مدل lifestyle برای مصارف کوچکتر بسیار مناسب است که دارای دو باتری 118 واتی قوی است. این مدل دارای آچار تعویض و روغندان و همچنین کیف حمل است.



ابعاد45*30*25
وزن4 کیلوگرم
سرعت چرخش زنجیر1300 دور در دقیقه
طول تیغه30 سانتی متر

اره زنجیری برقی رونیکس مدل 4742

یکی دیگر از مدل های پرفروش رونیک، اره برقی مدل 4742 است. این اره زنجیری، مجهز به سیستم قطع کن اضطراری و دسته محافظ است و به همین دلیل، از ایمنی بسیار بالایی برخوردار است. 



ابعاد34*30*22
وزن13 کیلوگرم
طول تیغه40 سانتی متر
قدرت موتور2200 اسب بخار

اره زنجیری بنزینی رویال مدل cs5200

یکی دیگر از انواع اره زنجیری بنزینی، مارک رویال مدل cs5200 است که طول بالایی داشته و برای برش عرض های زیاد مناسب است. 



ابعاد88*25*25
وزن8 کیلوگرم
طول تیغه50 سانتی متر
قدرت موتور52 سی سی

اره زنجیری بنزینی اشتیل مدل MS-381

برند اشتیل، قدیمی ترین و معتبر ترین تولید کننده اره زنجیری است. این مدل اره زنجیری اشتیل، بنزینی بوده و دارای یک موتور دوزمانه تک سیلندری است. از ویژگی های منحصر به فرد این دستگاه، می توان به سیستم لرزش گیر و ضد زنگ بودن فولاد بدنه آن اشاره کرد. از دیگر مزایای این دستگاه، کم مصرف بودن آن است.



ابعاد70*30*30
وزن10 کیلوگرم
طول تیغه63 سانتی متر
سرعت چرخش زنجیر12000
قدرت موتور5.3 اسب بخار

اره زنجیری شارژی بوش مدل Universal 18

یکی دیگر از مدل های پیشنهادی برای خرید اره زنجیری شارژی، مارک بوش مدل universal 18 است. این دستگاه دارای یک باتری 18 ولتی قوی است که برای کارهای کوچک و متوسط طراحی شده است. وزن این دستگاه بسیار پایین بوه و حمل آن آسان است.



ابعاد35*23*21
وزن3 کیلوگرم
طول تیغه20 سا

اره زنجیری برقی زاگ مدل BG-CS1600

یکی دیگر از مدل های پیشنهادی برای خرید اره برقی، مدل زاگ است. این دستگاه، بسیار قدرتمند است و برای برش قطعات محکم چوب، عملکرد بسیار خوبی دارد.



ابعاد75*20*15
وزن5 کیلوگرم
طول تیغه45 سانتی متر
قدرت موتور2 اسب بخار

اره زنجیری شارژی ایزی پاور مدل EP-30

ایزی پاور نیز یکی دیگر از تولیدکنندگان صنعت اره زنجیری است که مدل EP-30 آن، شارژی بوده و برای مصارف کوچک مانند هرس باغ گزینه بسیار مناسبی است. این دستگاه، تولید کشور ایتالیا بوده و سرعت چرخش زنجیر بسیار بالایی دارد.



ابعاد65*20*19
وزن5 کیلوگرم
طول تیغه30 سانتی متر


در ادامه بخوانید : خرید بهترین مارک جعبه ابزار خانگی و حرفه ایی ( ارزان ترین)

نکات مهمی که قبل از خرید اره زنجیری باید بدانید

تنوع بالای انواع اره های زنجیری و موارد مختلف استفاده از آنها، خرید این دستگاه را ممکن است برای برخی از افراد، دشوار کند. در ادامه، نکات بسیار مهمی که هنگام خرید اره موتوری باید به آن توجه کنید، گفته شده است. تمامی این موارد را با دقت مرور کنید تا در انتخاب خود دچار اشتباه نشوید.

خرید اره زنجیری و اره موتوری- چی بگیر

طول میله یا تیغه اره

طول اره مورد نظر شما، در انتخاب شما تاثیر زیادی دارد. چون طول تیغه اره، نباید کوچک تر از قطعه مورد نظر شما باشد. اگر قطر برش های مورد نظر شما، کم است، می توانید از اره با طول میله کوتاه تر استفاده کنید و همینطور بالعکس. معمولا برای انتخاب طول میله درست، می توانید قطر برش مورد نظر خود را با عدد 5 جمع کنید تا طول مناسب تیغه اره مورد نظر شما مشخص شود.

قدرت و توان موتور اره

قدرت یا توان موتور اره مورد نظر شما نیز، از موارد بسیار مهم است. قدرت اره زنجیری برقی را با وات و قدرت اره زنجیری بنزینی را با واحد cc محاسبه می شود. هرچقدر میزان وات یا سیسی اره بالا تر باشد، قدرت اره زنجیری نیز بیشتر است. 

هدف شما از خرید اره برقی چیست؟

قبل از هرچیزی، ابتدا باید نوع مصرف و هدف خود را از خرید این دستگاه  مشخص کنید. آیا استفاده حرفه ای و کارگاهی دارید یا این که برای اصلاح و هرس شاخ و برگ درختان کوچک حیاط منزل خود می خواهید یک اره موتوری تهیه کنید؟ می توان گفت مهم ترین نکته هنگام خرید اره زنجیری، هدف و نوع مصرف شما است. برای مشخص کردن اره مناسب برای مصارف خود، می توانید از جدول زیر استفاده کنید:

موارد مصرف
قدرت موتور (برقی)
قدرت موتور (بنزینی)
طول اره
موارد مصرف کوچک (هرس باغچه)
720 تا 1200 وات
24 تا 30 سی سی
14 اینچ و کمتر
موارد مصرف متوسط (برش هیزم)
1320 تا 1800 وات
31 تا 46 سی سی
16 تا 20 اینچ
موارد مصرف سنگین و حرفه ای (برش درختان قطور)
-
47 تا 50 سی سی
22 تا 36 اینچ

امکانات جانبی ویژه اره زنجیری

برخی از اره های جدید، امکانات ویژه ای مانند ضربه گیر، لرزش گیر، روغن کاری خودکار و... دارند که هنگام خرید دستگاه مورد نظر خود، می توانید این موارد را مدنظر قرار دهید. قطعا این امکانات، در قیمت اره موتوری مورد نظر شما، تاثیرگذار خواهد بود.

قیمت اره زنجیری

قیمت اره موتوری، کاملا بستگی به نوع اره دارد. اره زنجیری بنزینی معمولا قیمت بالاتری نسبت به انواع اره برقی دارد. دلیل این اختلاف قیمت هم بخاطر قدرت بالاتر و سیستم قوی تر اره بنزینی نسبت به اره موتوری برقی است. پس توجه داشته باشید که برای چه کاری می خواهید اقدام به خرید اره زنجیری نمایید تا متحمل هزینه های اضافی نشوید.

چند نکته ایمنی مهم در هنگام کار اره زنجیری

  • کار با اره زنجیری، بسیار خطرناک بوده و نیازمند مهارت و آموزش است. اگر به تازگی می خواهید شروع به کار کنید، حتما قبل از آن، از افراد ماهر آموزش ببینید و بدون اطلاع کامل از نحوه استفاده از این دستگاه، هرگز به آن دست نزنید! برای شروع می توانید با اره های برقی و شارژی کوچک و کم حجم شروع کنید. استفاده از اره موتوری بنزینی، به دلیل اینکه بسیار سنگین بوده و لرزش بالایی دارد، از انواع دیگر خطرناک تر بوده و نیاز به مهارت بسیار بالایی برای استفاده دارد. 
  • همچنین قبل از شروع کار با اره موتوری، حتما از لوازم ایمنی مانند گوشی و عینک محافظ، دستکش مخصوص، کلاه ایمنی، کفش مخصوص کارگاه و لباس مخصوص استفاده کنید. 
  • حتما بعد از هربار استفاده، زنجیر و زبانه های فولادی را از خرده چوب ها تمیز کنید. به هیچ وجه در حالت غیرعادی مانند گیجی، مصرف دارو یا الکل و... از اره موتوری استفاده نکنید. همچنین قبل از شروع به کار، دفترچه راهنمای دستگاهی که تهیه کرده اید را حتما مطالعه کنید. چراکه طرز کار هر اره با انواع دیگر خود متفاوت بوده و در نتیجه ممکن است بدون اطلاعات و آگاهی، موجب ایجاد خسارات جبران ناپذیر شوید. قدرت بدنی فرد نیز مهم است. باتوجه به لرزش و لگد بالای اره، مخصوصا اره های بنزینی، فرد استفاده کننده باید به خوبی بتواند دستگاه را مهار کند.

بهترین مارک اره زنجیری کدام است؟

از بهترین های بازار، می توان به اره موتوری بوش، اشتیل، رونیکس، باس و اوکم اشاره کرد که می توان گفت پرفروش های اره برقی محسوب می شوند.

اره زنجیری را در چه حالتی باید روشن کنیم؟

ابتدا برای روشن کردن اره، به افراد حاضر در صحنه هشدار دهید. سپس اره زنجیری را روی زمین قرار داده، با یک دست آن را نگه داشته و پای خود را روی آن بگذارید. وضعیت موتور را روی روشن قرار داده و طناب هندل را محکم بکشید. بهتر است قبل از روشن کردن دستگاه، از سالم بودن ترمز و تنظیم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

جمع بندی خرید اره موتوری:

به طور کلی اره زنجیری در مدل ها و کاربرد های مختلفی تولید و عرضه می شوند که هرکدام، برای امور خاصی مناسب هستند. اگر قصد خرید اره زنجیری را دارید، بهتر است با انواع مختلف این دستگاه آشنا شده و نکات مهمی که قبل از خرید باید به آن توجه کنید را بررسی کنید. این مقاله از چی بگیر، شامل تمامی نکات و مواردی است که باید هنگام خرید اره موتوری مورد نظرتان بدانید تا از خرید خود پشیمان نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.