فکس: معرفی و کاربرد 10 مدل دستگاه فکس(پاناسونیک، اچ پی، برادر...)

راهنمای خرید دستگاه فکس

شاید پیش خودتان فکر کنید که دیگر دستگاه فکس، جای خود را به روش های ارتباطی و مکاتباتی جدید و نو ظهور مانند ایمیل، شبکه های اجتماعی و... داده است؛ اما اینطور نیست! با وجود پیشرفت های روز افزون در زمینه ارتباطات و مکاتبات اداری و شخصی، دستگاه فکس همچنان مخاطبان خود را داشته و یکی از کاربردی ترین ابزار های موجود برای مکاتبات و کاغذ بازی های اداری و حتی شخصی به حساب می آید. پس در این مقاله با سایت چی بگیر همراه شوید تا به شما بگوییم که دستگاه فکس چیست و چه کاربردی دارد. همچنین به نکات مهمی که قبل از خرید این دستگاه باید بدانید، می پردازیم تا با قیمتی مناسب، دستگاهی متناسب با نیاز خود را تهیه کنید.

دستگاه فکس چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاهی که همانند تلفن ثابت، از خطوط مخابراتی برای ارسال یک یا چندین صفحه متن و تصویر به یک دستگاه دیگر استفاده می کند، فکس، نمابر یا فاکس نامیده می شود. عمده کاربرد این دستگاه، در اداره جات و شرکت ها برای ارسال اسناد، مدارک، نامه، نقشه ساختمان و... است. علاوه بر امکان ارسال و دریافت این اسناد، این دستگاه، قابلیت چاپ فایل های دریافتی را نیز دارد که در ادامه، به نحوه کار با دستگاه فکس، انواع مختلف این دستگاه و راهنمای خرید دستگاه فکس می پردازیم.

انواع مختلف دستگاه فکس از نظر کاربرد و عملکرد

معرفی انواع مختلف دستگاه فکس

به طور کلی، نحوه کار با دستگاه فکس، به این صورت است که اسناد شما، وارد دستگاه شده، اسکن می شود و سپس به کد های ارسالی از طریق خطوط مخابراطی تبدیل می شوند. در نهایت، این کد ها به مقصدی که شما تعیین کرده اید، ارسال می شوند و در دستگاه مقصد، چاپ می شوند. فکس ها انواع مختلفی دارند که هرکدام، برای استفاده های مختلفی مناسب هستند. از انواع دستگاه فکس ارزان قیمت گرفته تا دستگاه های حرفه ای و چند منظوره جدید یا انواع دستگاه فکس تک کاره که در ادامه، به معرفی این موارد می پردازیم. 

به طور کلی می توان دستگاه های فکس را به دو دسته دستگاه فکس تک کاره و دستگاه فاکس چند منظوره تقسیم بندی کرد. نوع اول، فقط عمل دریافت و ارسال فکس را انجام داده و هیچ کاربرد دیگری ندارد. از این مدل به عنوان دستگاه فکس مستقل نیز یاد می شود. در مقابل آن، دستگاه های چند منظوره، قابلیت اتصال به کامپیوتر را نیز دارند که علاوه بر ارسال و دریافت فکس، امکان کپی و اسکن را نیز به صورت جداگانه فراهم می سازند. علاوه بر آن، این نوع دستگاه، دارای گوشی تلفن نیز بوده که بعنوان یک تلفن ثابت نیز می توانید از آن استفاده کنید.

انواع مختلف این دستگاه از نظر نوع عملکرد و چاپ به صورت زیر دسته بندی می شوند:

فکس حرارتی

یکی از انواع دستگاه فکس ارزان که می توان گفت ساده ترین و معمولی ترین نوع آن است. کارکرد این دستگاه بسیار ساده و با استفاده از تولید حرارت و نور داخل دستگاه است. برای استفاده از این مدل، باید از کاغذ های مخصوص حرارتی که به گرما حساس هستند استفاده کنید. عملکرد این مدل بسیار ساده و کیفیت چاپ و سرعت آن به نسبت مدل های دیگر، بسیار پایین تر است. اگر استفاده خیلی زیادی از این ابزار ندارید و برای استفاده های ساده و و معمولی قصد خرید دستگاه فکس را دارید، این گزینه به شما پیشنهاد می شود. باتوجه به ساختار ساده و عدم پیچیدگی در عملکرد این دستگاه، معمولا دوام و عمر بالایی دارد.

دستگاه فکس کاربرنی

عملکرد این مدل، با نوع حرارتی تقریبا یکسان است. تنها تفاوت این دو مدل، در نحوه چاپ روی کاغذ است که مدل کاربرنی، از کاربن به جای حرارت برای چاپ روی کاغذ استفاده می کند. برای استفاده از این دستگاه، می توانید از کاغذ های معمولی سفید A4 استفاده کنید. این دستگاه، برای فضاهایی که به طور متوسط از آن استفاده می کنند و افراد خیلی زیادی، سراغ آن نمی روند گزینه مناسبی است. اما با توجه به هزینه های جانبی و نگهداری این دستگاه برای استفاده های زیاد و مداوم توصیه نمی شود.

می توان گفت این مدل، نوع پیشرفته تر و به روز شده مدل حرارتی محسوب می شود. همینطور امکان اتصال دستگاه فکس به کامپیوتر در این مدل وجود دارد که از آن می توانید برای کپی و اسکن به صورت جداگانه استفاده کنید. علاوه بر آن امکان تماس گرفتن یا پاسخگویی به تماس های ورودی در این مدل وجود دارد که یکی از مزایای بزرگ این دستگاه به شمار می آید.

دستگاه فکس لیزری

در حال حاضر این مدل فکس، بهترین و محبوب ترین نوع دستگاه فکس محسوب می شود. عملکرد این دستگاه، توسط تونر بوده و به همین دلیل، از دقت و سرعت بسیار بالای ارسال و دریافت داده ها و همچنین کیفیت و سرعت عالی و ظریف چاپ برخوردار است. این دستگاه، مخصوص استفاده های مکرر و متعدد در طول روز است و به دلیل ساختار بادوام و ظرافتی که در ساخت آن به کار رفته است، عمر طولانی داشته و برای مصارف زیاد بسیار مقرون به صرفه تر از دستگاه کاربنی است.

فکس کانن مدل i-SENSYS FAX-L170



وزن8.8 کیلوگرم
نوع چاپلیزری
سایز کاغذA4 - A5 - B5 - B6 و...
ظرفیت کاغذ150 برگ
سایر توضیحاتپرینتر سه کاره کنون دارای قابلیت پرینت، کپی و فکس - پشتیبانی از درگاه USB
حافظه جانبی512 مگابایت

فکس برادر مدل Fax-2840



وزن8 کیلوگرم
نوع چاپلیزری
سایز کاغذA4 -A5 - A6 - B5 - B6 و...
ظرفیت کاغذ150 برگ
سایر توضیحاتپرینتر سه کاره برادر دارای قابلیت پرینت، کپی و فکس  - پشتیبانی از درگاه USB


در ادامه بخوانید : اسکنر چیست: معرفی بهترین برند اسکنر (کانن، بوش،اچ پی)

بررسی امکانات دستگاه فکس

علاوه بر آن، امکانات بسیار ویژه این دستگاه نیز توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. برخی از این امکانات عبارتند از:

  • قابلیت اتصال دستگاه فکس به کامپیوتر
  • سرعت بسیار بالا در عمل فکس، اسکن و چاپ
  • ارسال اطلاعات با تاخیر (به طور مثال، زمانی که دستگاه فاقد کاغذ باشد، اطلاعات وارد شده را در خود ذخیره کرده و بعد از شارژ کردن کاغذ، چاپ میکند)
  • امکان تنظیم زمان ارسال اطلاعات
  • قابلیت پیغام گیر برای تلفن
  • امکان مسدود کردن دیتا های دریافتی
  • دارا بودن حافظه داخلی و ذخیره اطلاعات گیرنده و فرستنده
  • دارا بودن دفترچه شماره تلفن
  • و...

چطور با دستگاه فکس کار کنیم؟

نحوه کار کردن با دستگاه فکس

نحوه کار با دستگاه فکس در مدل های گوناگون، متفاوت است. اما به طور کلی می توانید مراحل پیش رو را به ترتیب انجام دهید. قبل از هرچیزی، یک مکان مناسب برای دستگاه خود انتخاب کنید. ترجیحا محل قرارگیری دستگاه شما باید نزدیک پریز برق و پریز تلفن باشد. همچنین جلو و پشت دستگاه، باید فاصله مناسبی از دیوار داشته باشد. از صاف بودن سطح زیرین دستگا اطمینان حاصل کنید و پس از قرار دادن دستگاه در محل، آن را به پریز برق و سپس از طریق سوکت تلفن، به پریز تلفن متصل کنید.

در مرحله بعد، (درصورتی که دستگاه شما دارای گوشی است) گوشی را متصل کرده و از وصل بودن و کیفیت صدا اطمینان حاصل کنید. سپس جوهر و کاغذ ها را در محل مربوطه دستگاه قرار دهید. در مرحله بعد، دستگاه را روشن کنید، از اتصال آن به خط تلفن اطمینان حاصل کرده و اسناد مورد نظر خود را در محل مربوطه قرار دهید. پشت و رو بودن یا سر و ته بودن کاغذ ها بستگی به نوع دستگاه شما دارد که در دستورالعمل استفاده از آن ذکر شده است. توصیه می شود اگر تعداد زیادی اسناد دارید، آنها را شماره گذاری کنید و به ترتیب داخل دستگاه قرار دهید.

در مرحله آخر فقط کافی است تا شماره مقصد را وارد کرده و روی دکمه Send، ارسال یا فرستادن (در دستگاه های مختل، ممکن است فرق کند) بزنید تا دیتای مورد نظرتان، به مقصد ارسال شود.

برای دریافت فکس نیز، ابتدا از وجود جوهر و کاغذ کافی در دستگاه مطمعن شوید و اتصالات را بررسی کنید. زمانی که برای شما فکس ارسال می شود، دستگاه شما زنگ می خورد یا اینکه صدای بوق می دهد. در این زمان، شما نباید به چیزی دست بزنید؛ چرا که ممکن است در دریافت فایل اختلال ایجاد شود. بعد از صدا، دستگاه اسناد مورد نظر شما را چاپ می کند که می توانید آنها را بررسی کنید.

نکات قابل توجه قبل از خرید دستگاه فکس

کامل ترین راهنمای خرید دستگاه فکس

قبل از خرید این دستگاه، ابتدا مدل های معرفی شده و امکانات خاص آن ها را در نظر بگیرید و با توجه به نیاز خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید. علاوه بر شناخت انواع این دستگاه، باید امکانات و قابلیت های مختلف دیگری که یک دستگاه فکس می تواند داشته باشد را بشناسید تا انتخاب خود را دقیق تر و بهینه تر کنید. در ادامه، به چند مورد از مهمترین این نکات پرداخته ایم:

ظرفیت حافظه

قبل از خرید این دستگاه، حتما ظرفیت حافظه آن را در نظر بگیرید. در انواع دستگاه فکس ارزان، قدیمی و ساده تر، ظرفیت حافظه نگهداری حداکثر تا 25 صفحه می رسید. اما دستگاه های پیشرفته تر و جدید، حتی تا 500 صفحه قابلیت ذخیره سازی دیتا را دارند.

کیفیت چاپ دستگاه فکس

 یکی دیگر از عوامل تعیین کننده در قیمت دستگاه چاپ ارزان یا گران و انتخاب شما، کیفیت چاپ دستگاه است. در مدل های پایین تر، کیفیت چاپ به نسبت پایین تر بوده و ممکن است برخی از قسمت های متن یا عکس، محو یا تیره شود. در حال حاضر، دستگاه های فکس لیزری از بالاترین کیفیت چاپ برخوردار هستند. 

قابلیت ارسال سربرگ

عامل دیگری که هنگام خرید دستگاه فکس مهم است، قابلیت ارسال سربرگ است. در دستگاه های پیشرفته تر، شما می توانید اطلاعاتی نظیر نام کمپانی و برند شرکت، شماره سند، شماره تلفن یا آدرس، وب سایت و... را برای دستگاه تعریف کنید و هنگام ارسال اسناد مورد نظر، دستگاه به طور خودکار این اطلاعات پیشفرض را ضمیمه فایل ارسالی کند. حتما قبل از انتخاب خود، با توجه به نیاز و گستره کاری خود، به این مورد نیز دقت کنید.

حافظه دریافت سند

در بسیاری از مواقع، ممکن است دستگاه شما، فاقد کاغذ باشد، دچار نقص فنی باشد یا به هر دلیلی، در لحظه امکان دریافت فکس را نداشته باشد. در این صورت، اگر دستگاه شما دارای حافظه دریفات اطلاعات باشد، می تواند اسناد ورودی را ذخیره کرده و پس از رفع مشکل، تمامی موارد ذخیره شده را به شما ارائه کند.

گوشی تلفن

در برخی از انواع دستگاه، به صورت پیشفرض گوشی تلفن و امکان تماس تلفنی تعبیه شده است. در برخی از دستگاه ها هم امکان اتصال گوشی تلفن به صورت پلاگین تعریف شده است که در صورت نیاز می توانید به آن یک گوشی وصل کنید. اگر برای هماهنگی و ارسال فکس با مقصد مورد نظر، نیاز به قابلیت تماس تلفنی دارید، پیشنهاد می کنیم دستگاهی که این قابلیت را دارد را تهیه کنید تا بتوانید از این دستگاه هم به عنوان تلفن و هم به عنوان دستگاه فکس استفاده کنید. 

دستگاه فکس با سیم کارت

یکی دیگر از جدید ترین و بروز ترین انواع این دستگاه، مدل هایی هستند که سیم کارت خور هستند و شما می توانید به جای استفاده از خط ثابت، از انواع سیم کارت برای ارسال یا دریافت فکس استفاده کنید. 

قیمت دستگاه فکس

از عوامل دیگر تعیین کننده در نوع دستگاه مورد نظر شما، می توان به قیمت آن اشاره کرد. با توجه به تمامی مواردی که به آن اشاره کردیم، شما می توانید براورد هزینه کرده و متناسب با کاربرد و نیاز خود، بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. عوامل مختلفی از جمله نوع دستگاه، امکانات جانبی، دستگاه فکس تک کاره یا چند منظوره، برند سازنده و... در تعیین قیمت دستگاه فکس دخیل هستند.

خب تا اینجای کار، تمامی نکاتی که باید قبل از خرید فکس بدانید را گفتیم. برای تکمیل این مقاله، در ادامه این مطلب، چند نمونه از بهترین دستگاه ها که محبوبیت زیادی در بازار دارند را به شما معرفی کرده ایم که کار شما را راحت تر کنیم. حتما در ادامه با ما همراه باشید تا با چند نمونه از این دستگاه ها آشنا شوید. در حال حاضر به عنوان بهترین و پرفروش ترین های این دستگاه، می توان به فکس پاناسونیک و فکس کانون یا کنون اشاره کرد.

چگونه با دستگاه فکس پاناسونیک کپی بگیریم؟

اگر قصد کپی گرفتن با فکس پاناسونیک را دارید، فقط کافی است تا کاغذ سفید خود را در قسمت خروجی پشت دستگاه قرار داده، سپس کاغذی که می خواهید از آن کپی بگیرید را در قسمت جلویی دستگاه بالای دکمه های اعداد قرار دهید.(قسمت سفید این برگه باید رو به ما و قسمت نوشته دار باید روبه عقب باشد). سپس دکمه کپی را می زنیم. اگر می خواهید تعداد بیشتر از یک برگ کپی بگیرید، بعد از فشردن کپی، می توانید تعداد را با استفاده از دکمه اعداد وارد کرده و در نهایت مجدد روی دکمه کپی بزنید تا فرایند دستگاه شروع شود. 

چگونه دستگاه فکس را به کامپیوتر وصل کنیم؟

ابتدا باید مطمعن باشید که دستگاه شما، قابلیت اتصال به کامپیوتر را دارد. دستگاهی که قابلیت اتصال به کامپیوتر را دارد، دارای یک پورت USB است که با کابل، می توانید دستگاه را به کامپیوتر خود متصل کنید. در برخی از دستگاه ها، ممکن است نیاز به نصب درایور داشته باشید تا کامپیوتر شما، دستگاه جانبی را خوانده و از آن پشتیبانی کند. اما برخی از دستگاه ها، به صورت خودکار پس از اتصال کابل، قابل استفاده است.

چگونه حافظه دستگاه فکس را پاک کنیم؟

برای این کار، فقط کافی است که به قسمت تنظیمات دستگاه بروید، گزینه فکس را پیدا کرده و گزینه Remote Fax Opt را انتخاب کنید. پس از تایید هشدار، حافظه دستگاه شما پاک خواهد شد.

جمع بندی راهنمای خرید دستگاه فکس

در این مقاله، نکات بسیار مفیدی در زمینه تهیه دستگاه فکس جدید متناسب با نیاز های شما گرداوری شده است تا بتوانید بهترین دستگاه فکس را برای نیاز خود تهیه کنید. همچنین انواع مختلف دستگاه های فکس و کاربرد های هریک بررسی شد. نکات مهمی از قبلی نحوه کار با دستگاه فکس، چگونگی اتصال دستگاه فکس به کامپیوتر و امکانات ویژه این دستگاه نیز مورد بررسی قرار گرفت که حتما قبل از خرید، تمامی این موارد از مقاله سایت چی بگیر را، مورد بررسی قرار دهید و با خود مرور کنید تا بهترین گزینه را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظرات چی بگیر - ناشناس

من طبق تجربم سیستم فکس اینترنتی یار از کیفیت بالایی نسبت به مواردی که دیدم برخوردار بود حتما ازش استفاده کنین

4 شهریور 1401 - 22:16

پاسخ