لامپ رشد گیاه: خرید و قیمت انواع چراغ رشد گیاه (LED، پرژکتور...)

معرفی بهترین مارک لامپ رشد گیاه

باغبانی در داخل خانه تنها راه برای برخی از افرادی است که دوست دارند گیاهان پرورش دهند. یکی از زمینه های مهم و اغلب اشتباه در باغبانی داخلی، نورپردازی است. گیاهان برای رشد به نور نیاز دارند. اما نور چه رنگی برای رشد گیاه بهتر است؟ ما سعی خواهیم کرد در این راهنما از چی بگیر بیشتر در مورد رنگ نور مورد نیاز گیاهان و لامپ رشد گیاه صحبت کنیم.

مطمئناً، همه گیاهان به نور نیاز دارند، اما مقدار مورد نیاز آنها می تواند کمی متفاوت باشد. فضایی با پنجره‌های آفتابی ممکن است تمام آن چیزی باشد که گیاهان آپارتمانی با نور کم شما به خوبی نیاز دارند، اما سایر گیاهان آپارتمانی برای رشد مناسب به نور روشن‌تر و ثابت‌تری نیاز دارند. در این راهنما از چی بگیر شما با انواع لامپ و چراغ رشد گیاه آشنا می شوید.

تاثیر رنگ ها بر رشد گیاه

حال اجازه دهید تاثیر طول موج های مختلف (رنگ های روشن) بر رشد گیاه را ببینیم.

رنگتاثیر بر رشد گیاه
نور آبیطول موج های آبی برای گیاهان مفیدترین هستند زیرا به حرکت کلروپلاست در سلول های گیاهی کمک می‌کنند. این امر به نوبه خود به انتقال اکسیژن کمک می کند.
نور قرمزطول موج مهم بعدی قرمز است. هنگامی که گیاهان را در معرض طول موج قرمز قرار می دهیم، تعداد برگ ها افزایش می یابد، گیاه شکوفه می دهد و کیفیت میوه بهتر می‌شود. هر دو طول موج قرمز و آبی به تنهایی مفید نیستند، اما فقط زمانی کاربرد دارند که آنها را با هم ترکیب کنیم. در واقع، نسبت قرمز و آبی باید به نفع قرمز باشد، یعنی قرمز باید کمی بیشتر از آبی باشد.
نور سبزیک تصور غلط رایج در مورد طول موج سبز این است که گیاهان تمام نور سبز را منعکس می کنند و از این رو سبز به نظر می رسند. این درست است اما فقط تا حدی. طول موج های سبز عمیق تر به گیرنده های نوری نفوذ می کنند در حالی که طول موج های دیگر نمی توانند این کار را انجام دهند. شما باید مقدار کمی نور سبز در طیف داشته باشید
نور فرابنفشهمانطور که انسان به اشعه ماوراء بنفش حساس است، نور ماوراء بنفش نیز گیاهان را تحت تاثیر قرار می دهد. همانطور که می دانید لایه اوزون بیشتر اشعه ماوراء بنفش نور خورشید را فیلتر می کند، اما برخی از نورهای UV وجود دارند که وارد جو زمین می شوند. قرار گرفتن در معرض شدید اشعه ماوراء بنفش می تواند به گیاهان در سطح سلولی آسیب برساند. اما فوایدی برای نور ماوراء بنفش وجود دارد، اما اگر این نور کم باشد مانند باعث تحریک تولید رزین، روغن و آنتی اکسیدان های محافظ می شود که باعث رشد بیشتر گیاه می شود. (هنگامی که شاهدانه را در معرض نور UV قرار می دهیم، رزین محافظ در برابر اشعه های مضر تولید می کند و برگ ها را قوی تر می کند.
نور مادون قرمزدر حالی که گیاهان از طول موج مادون قرمز برای رشد استفاده نمی کنند، اما نقش مهمی در تغییر رشد و نمو گیاهان دارد. قرار گرفتن در معرض مقادیر کم نور IR رشد گیاه را سرعت می بخشد و همچنین گلدهی را بهبود می بخشد.
سایر طول موج ها تاثیر طول موج های دیگر مانند بنفش، زرد، نارنجی و غیره بر رشد گیاه بسیار کمتر است

چه رنگ نوری برای رشد گیاه بهتر است؟

حال با این سوال مهم روبه رو هستیم: 

چه رنگ نوری برای رشد گیاه بهترین است؟ پاسخ ساده این است که ترکیب نورهای قرمز و آبی برای رشد خوب گیاه بسیار خوب است. طول موج‌های قرمز به افزایش زیست توده (رشد اضافی برگ) کمک می‌کنند، در حالی که طول موج‌های آبی جریان کلروپلاست‌ها را در سلول‌ها کنترل می‌کنند (که مسئول انتقال اکسیژن است و همچنین باز شدن روزنه‌ها را تنظیم می‌کند).

این امر برای انواع خوب گیاهان صادق است. از این رو، می توانید ترکیبی از چراغ های رشد قرمز-آبی را در بازار پیدا کنید. نورهای سرد عمدتاً آبی با طول موج‌های قرمز، زرد و سبز هستند در حالی که نورهای گرم عمدتاً قرمز با رنگ‌های آبی، زرد و سبز هستند. یکی دیگر از گزینه های محبوب در میان باغبان های داخلی، ترکیب و تطبیق رنگ های مختلف نور در مراحل مختلف گیاه است.

معرفی و خرید بهترین لامپ رشد گیاه

مشخصات لامپ رشد گیاه
ابعاد ۱۰۰x۴x۶ سانتی‌متر
تعداد LED24 عدد
ولتاژ220 ولت
توان24 وات
زاویه نوردهی 90 درجه

مشخصات پرژکتور رشد گیاه
ابعاد ۲۰x۹x۲ سانتی‌متر
تعداد ال ای دی 50 عدد
ولتاژ 110/250 ولت
توان 50 وات
رده مصرف انرژی A

مشخصات وال واشر رشد گیاه
ابعاد ۸.۵x۴.۵x۶ سانتی‌متر
تعداد ال ای دی 3 عدد
ولتاژ 220 ولت
توان 3 وات
زاویه نوردهی 90 درجه
میزان نوردهی 405 لومن

مشخصات چراغ رشد گیاه
ابعاد۴۰x۲۷x۴ سانتی‌متر
تعادا ال ای دی 40 عدد
ولتاژ 5 ولت
توان 10 وات
ویژگی هاتنظیم نوردهی با کنترلر
دارای نورهای قرمر آبی و صوتی
گیره برای نگهدارندهLED
زمان بندی خاموش و روشن شدن

مشخصات وال واشر ای ای دی رشد گیاه
ابعاد ۵۱x۴.۵x۶ سانتی‌متر
تعداد LED18 عدد
ولتاژ220 ولت
توان  18 وات 

مشخصات چراغ رشد گیاه
ابعاد۱۴x۱۴x۷ سانتی‌متر
ولتاژ220-240 ولت
توان12 وات
جنس محافظفلز

پرژکتور رشد گیاه
رده مصرف انرژیA+++
ابعاد۲۵x۱۴x۳ سانتی‌متر
تعداد ال ای دی 100 عدد
ولتاژ220-250 ولت
توان100 وات
زاویه نور دهی90 درجه

مشخصات وال واشر رشد گیاه
ابعاد ۸.۵x۴.۵x۶ سانتی‌متر
تعداد LED3 UNN
ولتاژ220 ولت
توان3 وات 
زاویه نوردهی 90 درجه

انواع لامپ برای رشد گیاه

لامپ رشد گیاه ال ای دی

LED که مخفف light-emitting-diode است، رایج ترین نوع نور رشد این روزها است. این لامپ ها بسیار کارآمد هستند و در مقایسه با روشنایی خود گرمای بسیار کمی تولید می کنند. چراغ‌های رشد LED معمولاً نوری با طیف کامل ارائه می‌کنند، اما بسیاری از آنها را می‌توان با پهنای باند خاصی که گیاهان شما نیاز دارند نیز تنظیم کرد. چندین محصول LED را می توان برای ارائه سطوح مختلف شدت در ساعات مختلف روز برنامه ریزی کرد و برخی حتی می توانند فناوری هوشمندی ارائه دهند که به شما امکان می دهد آنها را با تلفن هوشمند خود همگام کنید.

یکی از انواع محبوب چراغ های رشد گیاهان برای باغبانی داخلی، چراغ های LED هستند. شما می توانید همه گزینه های رنگی و حتی طیف کامل را با رنگ سفید سرد و گرم انتخاب کنید. لامپ های ال ای دی رشد گیاه ارزان هستند و می توانید دقیقاً رنگ و میزان نوری که روی یک گیاه یا یک منطقه خاص می افتد را کنترل کنید.

چراغ  فلورسنت رشد گیاهان

قبل از در دسترس بودن گسترده LED ها، لامپ های فلورسنت یک انتخاب محبوب برای باغبانی داخلی بودند. بیشتر لامپ های فلورسنت رنگ های کمی مایل به آبی تولید می کنند، بنابراین گیاهان برگدار از این لامپ ها سود می برند.

چراغ های فلورسنت برای گیاهانی که نیاز به نور کم تا متوسط دارند، مانند بنفشه آفریقایی، ایده آل هستند. آنها همچنین برای رشد سبزیجات در داخل خانه خوب هستند. این چراغ ها معمولاً در لامپ های لوله مانند در طیف وسیعی از اندازه ها از جمله T5، T8 و T12 عرضه می شوند.

لامپ های فلورسنت نیز دوام نسبتا طولانی دارند و گرمای زیادی تولید نمی کنند. از این رو باغبانان از این لامپ ها برای صرفه جویی در انرژی و همچنین فضا استفاده می کنند.

هرچه لامپ باریکتر باشد، به دلیل مساحت سطح کوچکتر، کارآمدتر و روشن تر است. علاوه بر این، لامپ های فلورسنت 75 درصد انرژی کمتری نسبت به لامپ های رشته ای مصرف می کنند. بنابراین، برای مثال، یک فلورسنت 25 واتی تقریباً به اندازه یک لامپ رشته ای 100 وات نور ساطع می کند

لامپ رشته ای رشد گیاه

یکی از کم‌ترین و اغلب نادیده‌گرفته‌ترین چراغ‌ها برای رشد گیاهان داخلی، چراغ‌ های رشته‌ ای هستند. بیشتر انرژی لامپ های رشته ای به صورت گرما تبدیل می شود و حتی نور نیز دارای مقدار قابل توجهی طول موج مادون قرمز است.

چراغ‌ های رشته‌ ای برای روشن‌کردن یک اتاق یا پرورش گیاهان آپارتمانی با نور کم، مانند تاک، سرخس یا دراسنا مناسب هستند. آنها کاربرد محدودی برای رشد گیاهان با نیاز نوری بالاتر دارند. این نورها تنها حدود 10 درصد از انرژی خود را به عنوان نور منتشر می کنند در حالی که 90 درصد آن گرما است.

نور آنها دارای رنگ زرد بالایی است که کمتر برای گیاهان قابل استفاده است. اگرچه برخی از باغبانان به دلیل هزینه کم از این چراغ ها استفاده می کنند، اما به طور کلی، نور این نوع چراغ برای رشد گیاهان عالی نیست، باعث رشد سریع گیاهان نمی شود و انرژی زیادی هدر می رود.

لامپ رشد گیاهویژگی ها
لامپ LEDگران قیمت تر از بقیه است/ برق کمتری مصرف می کند/ عمر بیشتری دارد/ ایمن تر هستند /گرمای کمتری تولید می کنند. 
لامپ های فلورسنتبرای پرورش سبزیجات مناسب هستند/ ارزان تر هستند/ گرمای بیشتری تولید می کنند. 
لامپ هار رشته اییگرمای تولیدی آنها زیاد است/ارزان هستند

بهترین نور برای گیاهان گلدار چه نوری است؟

 امواج نور قرمز برای تحریک گیاهان به گل دادن و رشد میوه در داخل خانه ضروری است. شما می‌توانید از  لامپ ها و وسایل ال ای دی را که به طور خاص برای رشد گیاهان طراحی شده اند، استفاده کنید.

بهترین لامپ رشد برای گیاهان آپارتمانی کدام است؟

گیاهان آپارتمانی مختلف نیازهای نوری متفاوتی دارند، اما به طور کلی نسبت به گیاهانی که به طور معمول در فضای باز رشد می کنند، با نور کمتری سازگار هستند. گیاهان آپارتمانی که در شرایط نور کمتر رشد می کنند، نور معمولی اتاق و نور طبیعی از طریق پنجره ها ممکن است کافی باشد. لامپ‌ های فلورسنت فشرده، ال‌ ای‌ دی و لامپ‌ های گیاهی با طیف کامل که متناسب با وسایل استاندارد طراحی شده‌اند، می‌توانند نور تکمیلی را برای گیاهانی که نیاز بیشتری دارند فراهم کنند.

 گیاهان آپارتمانی معمولی که در شرایط کم نور رشد می کنند عبارتند از:

  • پتوس
  • ارکیده
  • بنفشه آفریقایی
  • فیکوس
  • انواع کاکتوس ها....

نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه چطور است؟

 نور مکمل معمولا برای شروع کاشت بذر در داخل خانه ضروری است. نهال هایی که به اندازه کافی نور طبیعی یا مصنوعی دریافت نمی کنند، بلند و رنگارنگ با ساقه های ضعیف رشد می کنند. برای رشد نهال های قوی، نور باید در نزدیکی سینی کاشت قرار داده شود و با بلندتر شدن بوته ها، آن را بلند کنید. نهال ها و گیاهان بالغی که در داخل خانه رشد می کنند به ساعت های بیشتری از آنچه انتظار دارید نیاز دارند.

به عنوان یک قاعده کلی، روزانه 14 تا 18 ساعت نور مصنوعی با چند ساعت تاریکی فراهم کنید. تایمر تنظیم شده برای روشن و خاموش شدن در زمان های خاص این کار نورپردازی را آسان تر می کند. چراغ‌ های رشد همچنین می‌توانند به باغبانان در آب و هوای سردتر کمک کنند و در زمستان روی گیاهان کانتینری در فضای باز که در غیر این صورت در دمای یخبندان دوام نمی‌آورند، کمک کند.

شمعدانی ها، سرخس های بوستون، بگونیا و سایر گیاهان یکساله می توانند در داخل خانه زیر نور، داخل خانه رشد کنند یا در یک گاراژ یا ساختمان های بیرونی راحت باشند تا از یخ زدگی نگهداری شوند. در اینجا نیز یک تایمر می تواند چراغ ها را به صورت خودکار روشن و خاموش کند. گیاهان موجود در مخلوط گلدانی در زیر نور ممکن است سریعتر خشک شوند، بنابراین فراموش نکنید ظروفی را که در زیر نور زمستان می گذراید اما دور از چشم هستند را آبیاری کنید.

نتیجه 

نگهداری از گیاهان در خانه و آپارتمان گاهی اوقات تنها راه برای برخی افراد برای پرورش گیاهان است. دریافت نور خورشید در داخل خانه در فرهنگ آپارتمان نشینی امروزی بسیار دشوار است. در چنین شرایطی، سرمایه گذاری در لامپ باغبانی مناسب برای کمک به رشد گیاهان در داخل خانه انتخاب خوبی است. اما نور چه رنگی برای رشد گیاه بهتر است؟ پاسخ این سوال را دیدیم و همچنین به موضوعات مهم دیگری در رابطه با نور و رابطه گیاه، تاثیر رنگ ها بر رشد گیاه و انواع نورها پرداختیم. 

امیدواریم مطالب این مقاله در انتخاب بهترین لامپ و چراغ باغبانی به شما کمک کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
لامپ و چراغ قیمت انواع لامپ و چراغ