دستگاه کپی: راهنمای خرید و قیمت انواع فتوکپی (شارپ، اچ پی)

راهنمای خرید دستگاه کپی

دستگاه فتوکپی یکی از اولین لوازمی است که افراد، برای راه‌اندازی یک کسب و کار جدید (در صورت نیاز) یا هنگام تهیه لوازم اداره جات و یا مشاغل اداری و تجاری دیگر به آن فکر می‌کنند و در چک لیست خود یادداشت می‌نمایند. اما آیا خرید این دستگاه، به همین سادگی است که گفتیم؟ قطعا خیر. تهیه یک دستگاه کپی متناسب با نیاز افراد، باتوجه به تنوع مارک ها و مدل های مختلف آن کاملا گیج کننده است. از طرفی باتوجه به قیمت نسبتا بالای این دستگاه و همچنین حساسیت موضوع خرید آن، جای ریسک چندانی برای آزمون و خطا وجود ندارد.

پس اگر شما هم قصدتان خرید یک دستگاه فتوکپی متناسب با شغل یا فضای مورد نظرتان است، کمی حوصله به خرج دهید و این مقاله از وبسایت چی بگیر را تا انتها مطالعه کنید تا کاملا آگاهانه و با چشمی باز، با خیال راحت خرید خود را انجام دهید.

انواع دستگاه کپی و آشنایی با کاربرد هرکدام

کمتر کسی است که نداند دستگاه کپی چیست. پس یک راست می‌رویم سراغ مطالب مهم تر یعنی آشنایی با انواع مختلف این دستگاه، کاربرد و کاربرد هرکدام. 

به طور کلی، می‌توان این دستگاه را به دو دسته کلی دستگاه کپی اداری و دستگاه کپی خانگی تقسیم کرد. علت این نامگذاری هم میزان استفاده و حجم کار این دستگاه است که معمولا در فضا های اداری، باتوجه به حجم بیشتر کاری، مدل های بزرگ تر و چندمنظوره کاربرد بیشتری دارد. اما در مصارف کوچک مانند منزل یا مغازه های کوچک، مدل های خانگی کفاف کار را می‌دهد. در ادامه با انواع مختلف این دستگاه از نظر کارایی و عملکرد بیشتر آشنا می‌شویم.

دستگاه کپی معمولی (استاندارد، سیاه و سفید)

در حجم های کاری پایین و در اماکنی که نیاز به کپی رنگی یا کیفیت بالا وجود ندارد، استفاده از دستگاه کپی استاندارد یا مونو (Mono) بیشترین کاربرد را دارد. این دستگاه ها تک کاره بوده و فقط عمل کپی را انجام می‌دهند. سرعت این دستگاه نسبت به مدل های دیگر پایین تر بوده و برای حجم کار بالا پیشنهاد نمی‌شود. اگر قصد خرید دستگاه کپی ارزان را دارید، بهترین گزینه برای شما، این مدل است.

مزایا دستگاه کپی معمولیمعایب دستگاه کپی معمولی
مناسب برای کارهای خانگی و حجم کار کم سرعت پایین 
ارزان قیمت 

دستگاه کپی رنگی

این مدل، علاوه بر کپی و چاپ سیاه و سفید، قابلیت چاپ رنگی را نیز داشته و به راحتی می‎توانید محتوای اسناد، مدارک و هر کاغذی که در دست دارید را به صورت کاملا رنگی چاپ کنید. این مدل نیز برای مشاغل نسبتا کوچک و حجم کاری متوسط، برای کسانی که می‌خواهند پکیج رنگی و سیاه و سفیدشان تکمیل باشد گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. فراموش نکنید که هزینه های نگهداری و شارژ این دستگاه، بالاتر از دستگاه سیاه و سفید است.

مزایا دستگاه کپی رنگیمعایب دستگاه کپی معمولی
قابلیت چاپ رنگیقیمت بالا
توانایی کار بالاتر

دستگاه فتوکپی چندمنظوره

این مدل، علاوه بر عمل کپی و چاپ، چند وظیفه دیگر یعنی اسکن، فکس، پرینت یا اسکن دورو را برای شما انجام می‌دهد. اما فراموش نکنید که قیمت دستگاه کپی چندکاره یا چندمنظوره به مراتب بیشتر از مدل های ساده و تک کاره بوده و اگر حجم کاری شما بسیار بالا است یا به آپشن های دیگری به جز کپی و چاپ نیاز دارید، به فکر خرید این مدل باشید.

دستگاه کپی چند کاره بیشتر برای کسب و کار هایی که به صورت حرفه‌ای در زمینه چاپ  و تکثیر فعالیت می‌کنند، اداره جات دولتی و پر رفت و آمد، دادسرا هاو... مناسب هستند. پس اگر می‌خواهید پکیج شما تکمیل باشد، این گزینه از انواع دستگاه کپی اداری پیش روی شما است.

مزایا دستگاه فتوکپی چند منظوره معایب دستگاه فتوکپی چند منظوره
توانایی انجام اسکن، فکس، پرینت...گران قیمت
مناسب برای حجم کاری بالا

دستگاه کپی خانگی

دستگاه کپی خانگی یا رومیزی، نسخه کوچکتری از دستگاه های بزرگ هستند که به شما امکان چاپ برگه های A4 و کوچکتر را می‌دهند. این مدل هم به صورت تک منظوره و هم به صورت چندمنظوره با قابلیت اسکن و پرینت در بازار موجود هستند و متناسب با نیازتان، می‌توانید آن را تهیه کنید.

مزایا دستگاه کپی رومیزیمعایب دستگاه کپی خانگی
مناسب برای چاپ برگه های A4 و کوچکترکاربرد کمتر نسبت به دیگر نمونه ها
قیمت مناسب

در مجموع، رایج ترین و پرکاربرد ترین مدل های فتوکپی، مواردی بود که نام بردیم. شما باید باتوجه به نیاز خود گزینه مناسب را انتخاب کنید. اگر به جز چاپ و کپی، استفاده های دیگری از آن دارید، بهتر است مدل های چندمنظوره را برای خرید انتخاب کنید. اگر حجم کاری شما با دستگاه محدود است، بهتر است در هزینه های خود صرفه جویی کرده و مدل های استاندارد و رومیزی را انتخاب کنید. انتخاب مدل کاملا بستگی به نیاز و خواسته های شما از دستگاه دارد.

در ادامه، چند مدل از بهترین دستگاه های کپی موجود در بازار ایران را با هم مرور می‌کنیم تا با بررسی میان این آیتم ها، بتوانید بهترین گزینه را متناسب با نیاز های خود انتخاب و خریداری نمایید:

دستگاه کپی توشیبا مدل e-STUDIO 2329A



تعداد کپی متوالی
999 برگ
وزن
27 کیلوگرم
زمان اولین کپی
6.4
زمان گرم شدن
15
تونر
T2323U

دستگاه کپی کانن مدل imageRUNNER 2206



وزن
29 کیلوگرم
تعداد کپی متوالی
999 برگ
زمان اولین کپی
7.4
زمان گرم شدن
13
تونر
C-EXV ۴۲ Black Toner

دستگاه کپی توشیبا مدل ES3518A



سرعت کپی
35 برگ در دقیقه
حافظه داخلی
4 گیگابایت
نوع چاپگر
تک رنگ (سیاه سفید)
سایر قابلیت ها و ویژگی ها
یک دستگاه  کپی چندمنظوره باکیفیت - دارای اسکنر با قابلیت اسکن رنگی - قابلیت اسکن و چاپ دو رو - دارای صفحه نمایش 9 اینچی رنگی تاچ - قابلیت کار در شبکه و ایجاد نتورک

دستگاه کپی کانن مدل imageRUNNER 2206N



سرعت کپی
22 صفحه در دقیقه
زمان اولین کپی
7.4 ثانیه
زمان گرم شدن دستگاه
13 ثانیه
رزلوشن
600*600
سایر قابلیت ها و ویژگی ها
این دستگاه، یک دستگاه کپی چند منظوره با قابلیت اسکن، پرینت و کپی است - حداکثر ابعاد چاپ A3 و حداقل B5 - قابلیت اتصال به شبکه - دارای قابلیت اسکن رنگی

دستگاه کپی شارپ مدل 20M28



تعداد کپی متوالی
999 برگه
زمان اولین کپی
6.4 ثانیه
زمان گرم شدن دستگاه
25 ثانیه
رزلوشن
600*600

دستگاه کپی شارپ مدل AR-6020NV



وزن
29 کیلوگرم
تعداد کپی متوالی
999 برگ
زمان اولین کپی
6.4 ثانیه
زمان گرم شدن دستگاه
25 ثانیه
سرعت کپی
20 صفحه در دقیقه
رزلوشن
600*600
سایر قابلیت ها و ویژگی ها
دارای تونر - دستگاه کپی چندمنظوره - مناسب برای فضاهای اداری و دفاتر فنی - قابلیت چاپ و پرینت در سایز A3 - دارای قابلیت چاپ دو رو
قابل اتصال به کامپیوتر از طریق درگاه USB

دستگاه کپی شارپ مدل AR-X202



وزن
28 کیلوگرم
تعداد کپی متوالی
999 برگ
زمان اولین کپی
6.4 ثانیه
زمان گرم شدن
25 ثانیه
تونر
238XT
سایر قابلیت ها و ویژگی ها
کاربری بسیار آسان و راحت - بادوام و خوش ساخت - مناسب برای حجم کاری متوسط روبه بالا - دستگاه کپی چند منظوره با قابلیت اسکن و پرینت - قابلیت اسکن و چاپ دو رو


در ادامه بخوانید : اسکنر چیست: معرفی بهترین برند اسکنر (کانن، بوش،اچ پی)

معیارهای چی بگیر برای خرید بهترین دستگاه کپی خانگی و اداری

قیمت دستگاه کپی خانگی+ خرید آنلاین

برای انتخاب بهترین گزینه برای خرید، تنها شناخت عملکرد و مدل های مختلف این دستگاه کافی نیست؛ بلکه باید نکات بسیار مهمی مانند سرعت چاپ، قابلیت های مختلف، قیمت دستگاه کپی، ظرفیت و... را مورد بررسی قرار دهید تا در خرید خود دچار اشتباه نشوید. پس ادامه این مطلب را از دست ندهید تا تمامی نکاتی که هنگام خرید این دستگاه باید بدانید را به شما آموزش دهیم.

سرعت کپی دستگاه

این فاکتور، شاید اولین و کلیدی ترین نکته ای است که هنگام خرید این دستگاه، باید به آن توجه کنیدو سرعت کپی معمولا با حجم کپی مرتبط بوده و هرچقدر سرعت بالاتر باشد، حجم خروجی نیز بالاتر خواهد بود. سرعت دستگاه کپی را معمولا براساس تعداد کپی در دقیقه (CPM )یا تعداد پرینت در دقیقه (PPM) محاسبه می‌کنند. 

به طور کلی سرعت پرینت در دقیقه انواع دستگاه کپی، از 15 عدد در دقیقه شروع شده و تا 100 پرینت در دقیقه هم افزایش دارد. برای مغازه های نسبتا کوچک با حجم کاری کمتر، بهتر است از دستگاهی با سرعت بین 15 تا 30ppm استفاده کنید. اگر حجم کاری شما بیشتر بوده و این حجم کپی کفاف کارتان را نمی‌دهد، باید از دستگاه هایی با سرعت بالای 35 استفاده کنید. 

حجم کپی دستگاه

عدد مربوط به حجم کپی، حداکثر میزان صفحاتی است که یک دستگاه کپی اداری چندمنظوره یا ساده، برای چاپ و پردازش طراحی شده است. برای درک بهتر این موضوع، انواع دستگاه  فتوکپی را به دسته های زیر تقسیم بندی کرده‌اند:

  1. دفتر کوچک، خانه کوچک (SOHO)
  2. حجم کم (low vol)
  3. حجم متوسط (mid vol)
  4. حجم بالا (high vol)
  5. چاپ حرفه‌ای (pro print) 

قبل از خرید دستگاه مورد نظرتان، حتما حجم کاری خود را تخمین زده و براساس میزان حجم چاپ در ماه، بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید تا در آینده با مشکلات احتمالی خرابی دستگاه و یا اختلال در عملکرد آن روبرو نشوید.

قابلیت ایجاد نتورک یا شبکه

انسان به طور کلی، در ازای پرداخت هزینه زیادی بابت یک وسیله الکترونیکی، انتظار دارد نهایت کارایی را برای او داشته و از حداکثر مزایای آن بهره‌مند شود. یکی از ویژگی های بسیار کاربردی و مهم این دستگاه، امکان ایجاد شبکه و اتصال کامپیوتر های مختلف به آن است.

 یعنی اگر دستگاهی با این قابلیت تهیه کنید، به راحتی می‌توانید یک شبکه محلی بین سیستم های خود و دستگاه فتوکپی ایجاد کرده و از امکان پرینت و اسکن به صورت از راه دور یا وایرلس استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک سرور فکس ایجاد کرده و از این قابلیت استفاده کنید.

معمولا دستگاه های چندمنظوره و حجم بالا، از این قابلیت برخوردار هستند و می‌توانید از این ویژگی برای کسب و کار خود (در صورت نیاز) استفاده کنید.

ویژگی های اسکنر

تمامی دستگاه های کپی، از یک اسکنر داخلی برخوردار هستند. اما آیا انتظاری فراتر از یک اسکن ساده برای چاپ دارید؟ در این صورت می‌توانید از دستگاه های چندمنظوره با قابلیت اتصال به شبکه استفاده کنید تا به راحتی، فایل اسکن مورد نظرتان را به صورت ایمیل یا پلتفرم های دیگر، بتوانید ارسال کنید. 

یکی دیگر از ویژگی هایی که در این زمینه مطرح است، امکان اسکن و چاپ اسناد به صورت دو رو است که قبل از خرید باید به این ویژگی نیز توجه کنید. 

وضوح و کیفیت اسکن و چاپ

نکته دیگری که حائز اهمیت است، وضوح یا رزلوشن چاپ است. برخی از اسکنر ها، دارای وضوح پایین تری بوده و برای کارهای ساده تر مناسب هستند. اما اگر اطلاعات چاپ دارای اهمیت بوده و باید یک پرینت باکیفیت و خوانا داشته باشید، دستگاهی با قابلیت چاپ با وضوح بالا را انتخاب کنید تا در آینده به مشکل برنخورید.

برند سازنده دستگاه کپی

یکی دیگر از فاکتور های بسیار مهمی که قبل از خرید دستگاه کپی باید در نظر داشته باشید، مارک دستگاه  یا برند سازنده آن است. باتوجه به این که این دستگاه، از تکنولوژی خاصی برخوردار بوده و حساسیت بسیار بالایی در مونتاژ و عملکرد دارد، کیفیت ساخت، دوام، گارانتی و اصالت آن نیز حرف اول را می‌زند. در حال حاضر دستگاه کپی شارپ، توشیبا، کنون و دستگاه کپی اچ پی بعنوان بهترین برند های این بازار شناخته می‌شوند. 

قیمت دستگاه کپی

مانند هر وسیله الکترونیکی دیگری، قیمت دستگاه کپی نیز از فاکتور های مهم محسوب می‌شود که باید به آن توجه کنید. عواملی مانند برند، مدل، تک کاره یا چند منظوره بودن، کارایی، ظرفیت کپی و سرعت کپی، عوامل تعیین کننده قیمت هستند که قبل از هرچیزی، ابتدا باید نیاز های خود را بررسی کرده، سپس باتوجه به بودجه و داراییتان، مناسب ترین گزینه را برای خرید انتخاب نمایید.

سوالات مهم در زمینه خرید دستگاه کپی:

کدام مارک دستگاه فتوکپی بهتر است؟

در حال حاضر دستگاه کپی اچ پی و دستگاه کپی شارپ، بهترین برند های این دستگاه هستند که می‌توانید متناسب با نیاز خود، مدل مورد نظرتان را از بین آیتم های موجود در بازار انتخاب کرده و خریداری نمایید. از برند های محبوب دیگر این حوزه می‌توان به دستگاه فتوکپی توشیبا و کنون نیز اشاره کرد که با توجه به سابقه درخشانی که در این حوزه دارند، می‌توانند گزینه های مناسبی باشند.

بهترین دستگاه کپی برای مشاغل کوچک کدام است؟

برای مشاغل کوچک می‌توانید در هزینه های خود صرفه جویی کرده و از دستگاه های کپی با ظرفیت و سرعت پایین کپی استفاده کنید. همچنین اگر چاپ رنگی برای شما مهم نیست، دستگاه استاندارد و سیاه و سفید، کار شما را راه می‌اندازد. در این مقاله، به طور کامل و مفصل در مورد انواع مختلف دستگاه فتوکپی، ظرفیت و سرعت های مختلف کپی و پیش نیاز های خرید این دستگاه صحبت کر‌ده‌ایم.

بیشترین مشکلات در دستگاه فتوکپی چیست؟

معمولا در این زمینه، رایج ترین مشکلاتی که برای دستگاه کپی به وجود می‌آید، گیر کردن کاغذ یا عدم صحیح کپی کردن یا چاپ دستگاه است که در ادامه، چند راهکار ساده برای برطرف نمودن این موضوع ارائه کرده‎ایم:

اگر کاغذ در دستگاه شما گیر کند، معمولا روی صفحه نمایشگر یک خطا ظاهر شده و دستگاه متوقف می‌شود. در این صورت ابتدا باید محل گیر کاغذ را یافته و سپس به کمک دکمه های کنترل (بستگی به مدل دستگاه  دارد) یا چرخ دنده های هدایتگر کاغذ، به صورت دستی، کاغذ را به بیرون هدایت کنید.

هنگام استفاده از دستگاه، بهتر است نکات مهم حفظ و نگهداری دستگاه کپی را رعایت نموده تا دچار مشکلات احتمالی نشوید. به هرحال در صورت بروز هرگونه مشکل، ابتدا بهتر است با پشتیبانی برند دستگاهتان تماس گرفته و برای ارائه خدمات پس از فروش کمک بخواهید یا این که از نیرو های متخصص برای عیب یابی و رفع مشکل کمک بگیرید. چرا که مکانیزم این دستگاه ها بسیار پیچیده و حساس بوده و در صورت بروز کوچکترین مشکلی، ممکن است سرمایه میلیونی شما به باد رفته و متحمل خسارت مالی بسیار زیادی شوید.

جمع بندی نکات خرید دستگاه فتوکپی ارزان و باکیفیت

بسیاری از افرادی که قصد دارند کسب و کاری نو راه اندازی کرده و یا افرادی که وظیفه تهیه و تدارک لوازم حساس و الکترونیکی یک اداره یا شرکت را برعهده دارند، در صورت لزوم، می‌بایست به فکر خرید یک دستگاه فتوکپی مناسب و کارآمد برای فضای مورد نظر باشند. اما متاسفانه خیلی از افراد، اطالاعات کافی در این زمینه نداشته و دستگاهی نامناسب خریداری می‌کنند که در نهایت منجر به نارضایتی آن ها یا کارفرمایشان می‌شود.

 پس در این مقاله از سایت چی بگیر، سعی کردیم تا مطالب مهم و نکات ارزشمندی که قبل از خرید دستگاه کپی باید مورد توجه قرار دهید تا در خریدتان دچار اشتباه نشوید را به شما آموزش دهیم تا این نارضایتی ها را حتی الامکان کاهش دهیم و شما را در خرید بهترین دستگاه کپی یاری نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.