کاپ قاعدگی چیست؟ قیمت خرید و نحوه استفاده کاپ پریودی

کاپ قاعدگی چیست و چرا جایگزین مناسبی برای نوار بهداشتی است؟

یکی از وسایل ضروری برای هر خانمی نوار بهداشتی برای دوران قاعدگی است. اما از آنجایی که عوارض استفاده از آن بالا است، افراد زیادی کاپ قاعدگی را به تامپون و نوار بهداشتی ترجیح می‌دهند. اگر تاکنون تجربه استفاده از کاپ پریودی را نداشته‌اید، توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب از وب‌سایت چی بگیر را از دست نداده و همراه ما باشید.

کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ قاعدگی یا فنجان قاعدگی وسیله کوچکی است که طول آن کمتر از 10 سانتی‌متر بوده و از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به فنجان کوچک دارد. از این کاپ در دوران قاعدگی می‌توان استفاده کرد. استفاده از کاپ فاعدگی از دهه 1930 رایج شده است. جنس آن غالباً از سیلیکون نرم و منعطف بوده و برای تمامی بانوان قابل استفاده است. 

یکی از دلایل رایجی که بانوان کاپ قاعدگی را به نوار بهداشتی ترجیح می‌دهند، قیمت مقرون به صرفه کاپ پریودی است. اگر تصور کنیم خانمی ماهانه 1.5 بسته نوار بهداشتی با قیمت 25 هزار تومان مصرف می‌کند. مقدار هزینه‌ای که سالانه باید بابت نوار بهداشتی بپردازد معادل 450  هزار تومان است. البته با این فرض که قیمت نوار بهداشتی در طول یکسال ثابت بماند. این در حالی است که با خرید یک کاپ قاعدگی 400 هزار تومانی به مدت 10 سال از بابت دوران پریود خود نگرانی نداشته و نیازمند خرید نوار بهداشتی و تامپون نخواهید بود.

جنس این مدل از کاپ قاعدگی سیلیکون بوده و طول آن 7.1 سانتی متر است. سایز کاپ متوسط بوده و بدون لاتکس تولید شده است. این کالا ضدحساسیت و ضد التهاب بوده و استفاده آن به تمامی بانوان توصیه می‌شود. لازم به ذکر است که این کاپ قاعدگی دارای مجوز اداره تجهیزات پزشکی است.

این مدل از کاپ پریودی که از جنس سیلیکون است، در سایز کوچک بوده و جایگزین مناسبی برای نوار بهداشتی است. استفاده از این کاپ شما را از بیماری‌های عفونی در امان نگه داشته و دارای تاییده و مجوز پزشکی است.

مشخصات
جنسپلیمر پزشکی
طول کاپ4.8 سانتی متر
سایز کاپمتوسط
سایر توضیحاتمحصول ساخت آلمان بوده
دارای تاییدیه FDA آمریکا
دارای مجوز و تاییدیه اصالت و سلامت وزارت بهداشت
قابل استفاده تا ده سال
قابلیت ضدعفونی و شستشو

مشخصات
جنسسیلیکون
طول کاپ7 سانتی متر
سایز کاپمتوسط
طول عمرقابلیت استفاده تا 10 سال
سایر توضیحاتدارای مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی ایران
فاقد لاتکس
فاقد BPA
دوست دار محیط زیست

مشخصات
جنسسیلیکون
طول کاپ8
سایز کاپبزرگ
سایر توضیحاتقلبل شستشو
امکان استفاده تا 10 سال
دارای مجوز و تاییدیه بهداشتی

این مدل از کاپ قاعدگی در سایز کوچک بوده و جنس آن از سیلیکون است. این کاپ برای بانوانی که سابقه زایمان داشته‌اند مناسب نیست و برای بانوان زیر 40 سال گزینه ایده‌آل و مقرون به صرفه‌ای است.

محصول بالا ناموجوداست، میتوانید از محصولات پیشنهادی جایگزین دیدن کنید

اگ قصد خرید کاپ پریودی با سایز متوسط را دارید، این مدل به شدت ایده‌آل بوده و جنس آن از سیلیکون ضد حساسیت و ضد التهاب است. رنگ کاپ قاعدگی سرخابی است و چون قابلیت شستشو دارد، می‌توانید سالها از آن استفاده کنید.

مشخصات
جنسپلیمر پزشکی
طول کاپ6
سایز کاپبزرگ
سایر توضیحاتمناسب برای افرادی که سابقه زایمان دارند
قابلیت استفاده تا 10 سال
ساخت کشور آلمان

این مدل از کاپ قاعدگی تولید کشور ایزان بوده و شامل بسته دو عددی می‌شود. رنگ کاپ‌ها آبی و سبز بوده و طولی برابر با 7.2 سانتی متر دارند. سایز کاپ کوچک است و به بانوانی که سابقه بارداری و زایمان نداشته‌اند، توصیه می‌شود.

مشخصات
جنسسیلیکون
سایز کاپکوچک
سایر توضیحاتساخته شده از سیلیکون با گرید پزشکی

آموزش نحوۀ استفاده از کاپ قاعدگی

اگر تجربه استفاده از کاپ قاعدگی را ندارید، نگران نباشید. در این قسمت برای شما خواهیم گفت که به چه طریقی باید از فنجان قاعدگی استفاده کنید. نحوه کارایی و شیوه استفاده کاپ پریودی به شرح زیر است:

  • مرحله اول: کاپ به مانند تامپون باید وارد واژن شخص شود. با این تفاوت که در تامپون خون جذب شده و در کاپ پریودی ذخیره می‌شود. بهتر است قبل از استفاده از کاپ قاعدگی آن را به مدت 10 دقیقه درون آب گرم بجوشانید تا باکتری و میکروب‌های احتمالی و موجد به روی آن از بین بروند. لازم به ذکر است که دستگاه مخصوص ضدعفونی کاپ قائدگی نیز در بازار موجود بوده و می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • مرحله دوم: بهتر است در مرحله اول تجربه کاپ قاعدگی از یک نرو و روان کننده مناسب استفاده کنید که احساس درد و ناراحتی نداشته باشید. سپس نوبت شستشوی دست‌هاست و باید لبه کاپ را روان کننده یا آب آغشته کنید.
  • مرحله سوم: کاپ قاعدگی را به طور کامل از وسط تا کرده به صورت عمودی در حالی که لبه آن به سمت بالاست، وارد واژن کنید. دقت داشته باشید که فنجان قاعدگی باید چند سانتی متر پایین‌تر از گردن رحم باشد.
  • مرحل چهارم: وقتی از وارد شدن کاپ مطمئن شدید آن را چرخانده و رها کنید تا به صورت کامل باز شود. دقت داشته باشید اگر به درستی از کاپ قاعدگی استفاده کنید، به راحتی قادر به رفت و آمد، نشست و برخاست و حتی ورزش خواهید بود.

نحوۀ استفاده از کاپ قاعدگی استخر نیز به همین طریق است. بعد از 6 تا 8 ساعت نیز برای تخلیه کاپ قاعدگی اقدام کنید. 

نحوه استفاده از کاپ قاعدگی

راهنمای خرید کاپ قاعدگی مناسب

چنانچه برای اولین بار قصد خرید کاپ قاعدگی ارزان را دارید، توصیه می‌کنیم تنها به فاکتور قیمت خرید کاپ قاعدگی توجه نداشته و در ابتدا مطالب ممهمی که در ادامه برایتان شرخ می‌دهیم، مطالعه کنید. این موارد مهم عبارت‌اند از:

آناتومی بدنت رو بشناس

قبل از خرید کاپ قاعدگی بهتر است که فرم بدن خود را بشناسید و موقعیت دهنه رحم خود را تشخیص بدهید، تا قادر به انتخاب کاپ با سایز مناسب باشید. برخی از افراد دهانه رحمشان در قسمت بالاتری قرار داشته و باید کاپ قاعدگی با ارتفاع بیشتری بخرند. اما اگر افتادی رخ-حم دارید یا شخصی معمولی هستید از کاپ‌های قاعدگی استاندارد می‌توانید استفاده کنید. برخی از کاپ قاعدگی طول 68 میلیمتر و برخی 65 میلیمتر دارند.

پریود شما به چه صورت است؟

طول مدت قاعدگی برخی از افراد 3 روز، برخی 7 تا 10 روز است. این مسئله در زمان خرید کاپ قاعدگی، باید مدنظر باشد. از طرفی حجم خون خارج شده نیز حائز اهمیت است. چنانچه میزان خونریزی بیشتر است، باید کاپ با ظرفیت و گنجایش بیشتری بخرید. معمولاً بانوانی که تجربه بارداری دارند، خونریزی بیشتری نیز دارند. خانم‌های عزیز حتماً مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی را فراموش نکنید تا بدن شما با کمبود و فقر آهن مواجه نشود.

جنس کاپ پریودی

از دیگر موارد بسیار مهمی که در زمان خرید فنجان پریودی باید به آن دقت داشته باشید، جنس آن است. معمولاً اکثر مدل‌ها از سیلیکون باکیفیت ساخته شده‌اند. فذتموش نکنید که کبفیت جنس کاپ ارتباط مستقیمی با سلامت شما داشته و اگر کاپ نامرغوب خریداری کنید، در آینده با مشکلاتی مواجه خواهید شد. لازم به ذکر است که فواید کاپ قاعدگی در مقایسه با نوار بهداشتی‌های مشبک و معمولی بیشتر بوده و چون مقرون به صرفه‌تر نیز هست، در نتیجه برای خرید بهترین کیفیت خساست نکنید.

طول عمر کاپ قاعدگی

اکثر کاپ‌های قاعدگی تا مدت زمان 10 سال قابلیت استفاده دارند. اگر تمایل دارید که در مدت طولانی از کاپ قاعدگی استفاده کنید، بهتر است که به نظافت آن توجه ویژه داشته و پس از اتمام دوره پریود، با شستشو و قرار دادن آن در جای محصوص و محل مناسب، از خراب شدن آن جللوگیری کنید. اگر جزء افرادی هستید که شدت خونریزی بالایی دارند، بهتر است کاپ قاعدگی دو عددی خریداری کنید. تعدادی از محصولات مشابه را در این مقاله برایتان معرفی کردیم.

نام برند کاپ قاعدگی

بهتر است که از برندهای معتبر و شناخته شده برای خرید فنجان قاعدگی استقبال کنید. موارد زیر گزینه‌های مناسبی بوده و توانسته‌اند رضایت افراد زیادی را به دست آورند. این برندها عبارت‌اند از:

  • کاپ قاعدگی لیوا فارما
  • کاپ قاعدگی آندیا
  • کاپ قاعدگی لونت
  • کاپ قاعدگی کاناک
  • کاپ قاعدگی فارما کانفورت 
  • کاپ قاعدگی ملونا


عوارض استفاده از کاپ قاعدگی چیست؟

اگرچه عوارض استفاده از کاپ قاعدگی در مقایسه با نوار بهداشتی کمتر است، اما اگر در انتخاب کاپ پریودی و سایز مناسب دقت نداشته باشید، ممکن است با عوارضی مواجه شوید. این عوارض عبارت‌اند از:

  • احساس سوزش و التهاب: چنانچه برای استفاده از کاپ قاعدگی از روان کننده استفاده نکنید، احساس سوزش ناخوشایندی خواهید داشت. از طرفی اگر سایز کاپ برای شما بزرگ باشد، دچار التهاب خواهید شد. یکی از دلایل دیگر سوزش عدم پاکسازی صحیح کاپ پریودی است.
  • عفونت: اگر قبل از استفاده از کاپ قاعدگی دست‌های خود را با آب و صابون شستشو ندهید، باکتری‌های دستتان به روی قسمت بیرونی کاپ نشته و وارد واژن می‌شود. این مسئله در موارد نادر منجر به بروز عفونت در واژن می‌شود. توصیه می‌کنیم برای شستشوی دستها و کاپ قاعدگی از شوینده‌های عطری استفاده نکنید.


کاپ قاعدگی از کجا بخریم؟

برای خرید کاپ قاعدگی و کاپ قاعدگی استخر بهتر است که به مراکز فروشگاه‌های معتبر من جمله تجهیزات پزشکی و داروخانه‌ها مراجعه کنید. البته خرید از وب‌سایت‌های معتبر نیز گزینه ایده‌آلی است. کلیۀ کاپ‌ های قاعدگی معرفی شده در این مقاله نیز دارای تاییدیه بهداشت و وزارت دارو بوده و خرید آن به شما عزیزان توصیه می‌شود.

تامپون یا کاپ قاعدگی؟

کاپ قاعدگی بهتر است یا تامپون؟

برای پاسخ این سوال بهتر است مزایا و معایب کاپ قاعدگی و تامپون را با یکدیگر مقایسه کنیم. این موارد به شرح زیر است.

نام محصول
مزایا
معایب
تامپون
  • سهولت در استفاده
  • بهداشتی بودن در مقایسه با نوار بهداشتی
  • قابلیت استفاده در استخر
  • قابل رویت نبودن تامپون
  • جاگذاری دشوار تامپون در واژن
  • عدم زیست تخریب پذیری
  • قابلیت تشخیص زمان تعویض ندارد
  • امکان باقی ماندن بخشی از تامپون در بدن شخص
کاپ قاعدگی
  • زیست تخریب پذیری
  • صرفه جویی در هزینه‌
  • طول عمر بالای کاپ قاعدگی
  • قابلیت نگهداری در مدت طولانی‌تر
  • بوی بد بسیار کم
  • کاپ قاعدگی ارگونومیک‌تر از تامپون است.
  • جاگذاری و امکان خروج از واژن آن دشوار است و در تجربه‌های اول سخت است.
  • امکان بروزحساسیت
  • تشخیص سایز موردنیاز کتپ قاعدگی نسبتاً دشوار است.
  • قابلیت تحریک واژن دارد

حال با توجه به جدول ارائه شده می‌توانید به صورت کیفی معایب و مزایای تامپون و کاپ قاعدگی را مقایسه کرده و مورد متناسب با نیاز خود را خریداری کنید.

چگونه سایز کاپ قاعدگی را تشخیص بدهیم؟

سایز کاپ قاعدگی در قسمت مشخصات و ویژگی‌های آن به روی بسته‌بندی ذکز می‌شود. اما مسئله‌ای که تشخیص آن دشوار است، سایز مورد نیاز بانوان برای کاپ قاعدگی است. برای اینکه تشخیص بدهید به چه سایز از کاپ قاعدگی نیاز دارید، بتید به موارد زیر دقت داشته باشید:

  • گروه سنی (زیر 25 سال، 26 تا 32 سال و بالای 33 سال)
  • داشتن تجربه بارداری و زایمان و تعداد زایمان‌ها (زایمان طبیعی)
  • بررسی موقعیت دهانه رحم
  • داشتن فعالین بدنی و ورزشی و میزان تحرک
  • سبک و سنگین بودن پریود
  • تعداد روز دوره قاعدگی

چه کسانی نباید از کاپ قاعدگی استفاده کنند؟

برای استفاده از کاپ قاعدگی محدودیتی وجود نداشته و اگر هیچ گونه عفونت و بیماری مرتبط با دهانه رحم ندارید، قادر به استفاده از کاپ قاعدگی نخواهید بود. از آنجایی که کاپ پریودی به صورت کامل وارد واژن می‌شود، استفاده از آن موجب تغییر شکل در پرده بکارت (هایمن) می‌شود. چنانچه دختران با این مسئله مشکلی نداشته باشند، می‌توانند از کاپ قاعدگی متناسب با سایز خود استفاده کنند. در نتیجه استفاده از کاپ قاعدگی برای دختران چندان توصیه نمی‌شود.

مدت زمان استفاده از کاپ قاعدگی چقدر است؟

شما می‌توانید هر 8 ساعت یکبار کاپ قاعدگی خود را تخلیه کنید و از این نظر برای مسافرت بسیار مناسب است. در صورتی که استفاده از نوار بهداشتی در طول سفر چندان بهداشتی نبوده و توصیه نمی‌شود.

آیا امکان استفاده همزمان از کاپ قاعدگی و آیودی وجود دارد؟

توصیه می‌کنیم از فنجان قاعدگی و آیودی به صورت همزمان استفاده نکنید، زیرا موجب پس زدن آیودی وجود داشته و ممکن است پس از دوران پریود، دچار بارداری ناخواسته شوید. برای کسب اطلاعات بیشار بهتر است حتماً با پزشک زنان یا متخصص رشته مامایی مشورت کنید.

سخن پایانی

از بانوان عزیزی که تا پایان این مطلب همراه ما بودند، سپاسگزاریم. اگر جز آقایان مخاطب‌های چی بگیر هستید، توصیه می‌کنیم برای بهبود سلامت زنان برای همسران خود کاپ قاعدگی هدیه بگیرید. امیدواریم مطالب ذکر شده برایتان مفید بوده و به راحتی قادر به خرید بهترین کاپ قاعدگی باشید. چنانچه تجربه‌ای در زمینه خرید کاپ قاعدگی دارید، حتماً آن را با ما و سایر مخاطبان چی بگیر به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
کاپ قاعدگی قیمت انواع کاپ قاعدگی