25 مزیت گیاه‌خوار شدن و معرفی انواع گیاه‌خواری

گیاه‌خواری دلایل بسیاری دارد و برای هر شخص منحصر‌به‌فرد است. 

مزیت‌های گیاه‌خواری:

  1. کاهش چربی‌های اشباع:گوشت قرمز حاوی مقدار زیادی چربی اشباع است با کاهش آن در رژیم عذایی سلامتی خود و از جمله سلامت قلب و عروق را تضمین می‌کنیم.
  2. رژیم غذایی سرشار از فیبر:(گیاهخواری معمولا دارای فیبر بالایی است) که این فیبر از مبتلا شدن به سرطان روده و دیگر سرطان‌ها جلوگیری می‌کند.
  3. منیزیم: به جذب کلسیم کمک می‌کند که در یک رژیم عذایی سالم بسیار ضروری است. آجیل، دانه‌ها و برگ‌های سبز منبع غنی از منیزیم هستند.
  4. پتاسیم: کلیه‌ها را برای از بین بردن سموم تحریک می‌کند. یک رژیم سرشار از پتاسیم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌و‌عروقی و هم‌چنین سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. برگ‌چغندر، سیب‌زمینی و غلات منابع پتاسیم هستند.
  5. ویتامینB: برای داشتن یک رژیم متعادل مصرف به اندازه‌ی ویتامین B کاملا ضروری است. این ویتامین به تولید گلبول سفید کمک می‌کند. در متابولسیم اسیدهای آمینه نیز نقش اساسی دارد. این ویتامین را می‌توان در پسته، لوبیا‌ها و بادام جستجو کرد.
  6. ویتامین C: کلم‌بروکلی، توت‌فرنگی و مرکبات سرشار از ویتامین C هستند. این ویتامین علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن به زیبایی لثه‌ها و هم‌چنین پوست کمک می‌کند.
  7. آنتی‌اکسیدان‌ها: آنتی‎‌اکسیدان‌ها برای محافظت در برابر آسیب‌های سلولی و جلوگیری از ابتلا به برخی از سرطان‌ها ضروری است. شما می‌توانید با مصرف شکلات تلخ، شاتوت، گردو،زغال‌اخته... نیاز بدن خود را تامین کنید.
  8. ویتامین E: این ویتامین قدرتمند برای قلب، پوست،مغز فواید زیادی دارد. و همچنین از بیماری مهلک قرن آلزایمر جلوگیری می‌کند. رژیم غذایی سرشار از غلات، آجیل... منبع غنی از ویتامین E هستند.
  9. پروتئین‌ها: اغلب ما در طی روز پروتئین‌های زیادی مصرف میکنیم. خوردن لوبیا، آجیل، نخودفرنگی،عدس و محصولات سویا مصرف پروتئین شما را تضمین می‌کند.
  10. بهبود آلرژی: کاهش لبنیات، گوشت و تخم‌مرغ با کاهش علائم آلرژی همراه است. گیاه‌خواری به کاهش این علائم کمک می‌کند.
  11. جلوگیری از سرطان سینه: طبق یک تحقیق در کشورهایی که در آن زنان مصرف گوشت قرمز کمتری دارند سرطان سینه به نسبت دیگر کشورها بسیار پایین است.
  12. کاهش وزن: گیاه‌خواری بیشتر غذاهای ناسالم را که دلیل اصلی افزایش وزن هستند را از بین می‌برد. رژیم غذایی حاویی گیاهان و دانه‌ها به کاهش وزن کمک زیادی می‌کند.
  13. کاهش کلسترول: کاهش مصرف محصولات حیوانی مساوی است با کاهش کلسترول در بدن.
  14. بالا بردن انرژی: با پیروی از یک رژیم گیاهی خوب(متعادل) شما بالا رفتن انرژی را در بدن خود به طور محسوس مشاهده می‌کنید.
  15. پوست سالم و زیبا: ویتامین Aو E موجود در سبزیجات نقش زیادی در داشتن یک پوست زیبا دارند. در واقع رژیم غذایی نقش بسزایی در زیبا‌شناسی بدن دارد این رژیم از جوش، آکنه، اگزما، دندان‌های زرد.... جلوگیری می‌کند.
  16. زندگی طولانی‌تر: مطالعات نشان می‌دهد افرادی که از یک رژیم متعادل گیاهی بهره می‌برند به‌طور متوسط سه تا شش سال بیشتر از دیگر افراد عمر می‌کنند.
  17. بوی بد بدن: کاهش لبنیات و گوشت‌قرمز به کاهش بوهای نامطبوع بدن کمک می‌‎‌کند.
  18. سلامت مو و ناخن: برای داشتن موهای براق و پرپشت یک رژیم گیاهی مناسب می‌تواند به شما کمک بسیاری کند. هم‌چنین برای داشتن ناخن‌های زیبا و محکم نیز گیاه‌خواری نقش عمده‌ایی دارد.
  19. کاهش بیماری‌های قلبی عروقی: این رژیم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش می‌دهد.
  20. کاهش فشارخون: رژیم غذایی سرشار از غلات و حبوبات از جهات مختلفی از جمله کاهش فشارخون برای سلامتی مفید است.
  21. دیابت نوع2:این دیابت غیر ژنتیکی است و از راه تغذیه ناشی می‌شود. که رژیم مناسب گیاهیی منجر به بهبود این بیماری می‌شود.
  22. سرطان پروستات: یک مطالعه‌ی جامع نشان داده که مردانی که در مراحل اولیه این سرطان هستند اگر به رژیم گیاهی روی بیاورند به کند شدن روند بیماری کمک کرده‌اند.
  23. جلوگیری از آب مروارید: یکی دیگر از مزایای گیاه‌خواری مقابله با بیماری آب‌مروارید است.
  24. جلوگیری از آرتروز: ترکیبی از رژیم بدون گلوتن و بدون گوشت برای بهبود سلامت افراد مبتلا به آرتروز بسیار مناسب است.
  25. میگرن: کاهش بیماری میگرن در افراد گیاه‌خوار به وفور دیده می‌شود. این افراد با رژیم گیاهی مناسب از حملات میگرنی گاه و بیگاه جلوگیری می‌کنند.

مزیت‌های گیاه‌خواری

دانه‌ی چیا اُ.آ.ب

دانه‌ی چیا اُ.آ.ب

اطلاعات بیشتر و خرید


شیرینی جودوسر دانه‌ی چیا و سیب خشک و دارچین

شیرینی جودوسر دانه‌ی چیا و سیب خشک و دارچین

اطلاعات بیشتر و خرید

تخم‌کتان بو داده

تخم‌کتان بو داده

اطلاعات بیشتر و خرید

کینوا سه رنگ

کینوا سه رنگ

اطلاعات بیشتر و خرید

گیاه‌خواری انواع مختلفی دارد:

ویگن‌ها(vegan)

  • ویگن‌ها هیچ محصولی را که حاصل بهره‌برداری از حیوانات باشد را نمی‌خورند. آنها گوشت، گوشت‌مرغ، صدف، شیر، تخم‌مرغ و... را مصرف نمی‌کنند.

خام گیاه‌خواری

  • مصرف گوشت، لبنیات و مشتقات آن و تخم‌مرغ برای این دسته ممنوع است. آنها بیشتر از غلات، آجیل و خشکبار، جوانه‌ها(گندم،ماش،نخود و...) استفاده میکنند. و هم‌چنین قند بدن خود را از عسل، خرما، انجیر و.... تامین می‌کنند.

لاکتووجترین

  • در دستورالعمل این گروه استفاده از لبنیات مانعی ندارد.

لاکتو اوو وجترین

  • مشهورترین گروه گیاه‌خواران لاکتو_اوو وجترین هستند. آنها می‎‌توانند از تخم‌مرغ و محصولات لبنی استفاده کنند.

پولوتارین

  • اگر می‌خواهید نیمه‌گیاه‌خوار شوید این رژیم را به شما توصیه می‌کنیم. در این رژیم مصرف گوشت مرغ، تخم مرغ و لبنیات مانعی ندارد.

پسکاتارین

  • یک رژیم بر پایه‌ی محصولات دریایی می‌باشد. در آن از خوردن گوشت قرمز و ماکیان خودداری می‌شود.

اوو وجترین

  • در این دسته خوردن تخم‌مرغ مانعی ندارد.
  • نتیجه‌گیری:

    همانطور که دیدید گیاه‌خوار شدن مزایای فراوانی دارد با گیاه‌خوار شدن میتوانیم سبک زندگی خود را عوض کرده و این باعث تغییرات اساسی در سلامت روح و جسم شما می‌شود. بدون این‌که رژیم خود را به یکباره تغییر دهید، بدون این‌که به شدت وگان شوید، می‌توانید یک شروع متعادل را در رژیم خود داشته باشید. گیاه‌خواری به آرامی انجام می‌شود و وارد آشپزخانه‌ی شما می‌شود. شما یاد می‌گیرید که غذاهای صنعتی را با غذاهای ارگانیک جایگزین کنید. حتی اگر شما نمی‌خواهید گیاه‌خوار شوید مفید است که هر روز مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات سبوس‌دار و حبوبات مصرف کنید. 

    و در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که اتخاذ یک رژیم گیاهی به حفاظت از محیط‌زیست کمک می‌کند. گرم شدن زمین،جنگل زدایی،مصرف انژری و.... همه از یک رژیم غذایی غیرگیاهی سرچشمه می‌گیرد.

    برای تغییر زندگی خود به سراغ غذاهای گیاهی و ارگانیک بروید.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
انواع آرد قیمت انواع انواع آرد