معرفی دوازده کتاب برای تقویت هوش و خلاقیت در کودکان

چطور هوش کودکان را تقویت کنیم؟

چطور هوش کودکان را تقویت کنیم؟

کودکان در هر سن با نیازهای مختلفی روبرو می‌شوند، که پاسخ صحیح والدین به این نیازها زمینه رشد و کمال کودک در اینده را رقم می‌زند. انسان تنها موجودی است که به او قدرت تفکر بخشیده شده اما همانطور که آگاه هستید، این قدرت انسان نیز قابل پرورش و رشد است. 

همه‌ی کودکان باهوش هستند، اما این هوش قابل رشد بیشتر است. کودک وقتی با محیط پیرامونش آشنا می‌شود، ذهن کنجکاو او به سرعت در حال یادگیری هر آنچه می‌بیند و می‌شنود است. ذهن کودک بسیار فعال و آماده پذیرش اطلاعات جدید می‌باشد. انجام دادن بازی‌هایی که کودک برای انجام‌ آن‌ها نیاز دارد از ذهنش استفاده کند، باعث افزایش خلاقیت و قدرت تفکر در وی می‌شود.

این بازی‌ها از راه‌های مختلف انجام می‌شوند. یکی از راه‌های افزایش قدرت تفکر و خلاقیت کودک از طریق کتاب‌های خلاقیت است. 

اهمیت کتاب‌های آموزشی و  خلاقیت برای کودکان:

مهم‌ترین اهمیت کتاب‌های آموزشی این است که کودک با مطالعه کردن انس می‌گیرد و کتاب دوست همیشگی او می‌شود. فردی که از کودکی عادت به مطالعه کند، قطعا در آینده نیز این عادت پسندیده را با خود دارد.

آشنایی کودک با کتاب نه تنها یک سرگرمی مفید برای او است بلکه کودک از طریق کتاب به جواب سوال‌های ذهنش می‌رسد و دنیای خود را بهتر می‌شناسد.

خواندن کتاب توسط والدین برای کودک باعث صمیمت بیشتر و وقت گذرانی آن‌ها با هم می‌شود.

معماها و سرگرمی‌های کودکانه ذهن او را به چالش‌های جدید دعوت می‌کند و این کار باعث افزایش تمرکز و توجه و همچنین بالا بردن قدرت خلاقیت و پرورش ذهن او می‌شود.

وقتی کودک معماها و بازی‌های جدید را حل می‌کند، باعث افزایش اعتماد به نفس در او می‌شود و حس خوبی نسبت به خود پیدا می‌کند.

چطور بهترین کتاب آموزشی را برای بچه‌ها بخریم؟

  • برای کودکان زیر شش ماه از کتاب‌های مصور با اشکال رنگی پررنگ استفاده کنید. همانطور که به کتاب نگاه می‌کنید با کودک خود صحبت کنید. و داستان کتاب را برای کودک خود تعریف کنید.
  • برای کودکان 7 تا 12 ماه از کتاب‌هایی با عبارات ساده و یا یک خط متن که به تصویر مربوط هستند، استفاده کنید. 
  • برای کودکان 12 تا 18 ماهه ممکن است کتاب‌هایی با تصاویر کودکان دیگر در حال انجام کارهای روزمره جالب باشد. همین امر در مورد کتاب‌هایی که حیوانات، شخصیت‌های تلویزیونی یا صحنه‌های آشنای دیگری در آنها وجود دارد، صدق می‌کند. برای این گروه سنی، ممکن است به دنبال کتاب‌هایی بگردید که تصاویر دقیق‌تر و داستان ساده‌ داشته باشند.
  • همانطور که کودک شما شروع به حرف زدن و در نهایت صحبت می‌کند، سعی کنید او را در آنچه در صفحه می‌بیند مشارکت دهید. به عنوان مثال، به یک عکس اشاره کنید و بپرسید "این چیست؟" یا اعلام کنید "این یک موز است!" تا فرزندتان را با کتاب درگیر کنید.
  • در هنگام خرید بهترین کتاب آموزشی برای کودک به گروه سنی درج شده روی کتاب توجه کنید. البته در نظر گرفتن هوش و علاقه کودک شما نیز مهم است.
  • هرگز کودک را مجبور به انجام بازی‌ها و حل معماها نکنید، اجازه دهید این کار برای او یک سرگرمی خوشایند باشد.
  • کودکان کتاب‌هایی با تصاویر گوناگون و صفحات رنگی را بیشتر از طراحی‌های ساده می‌پسندند. 
  • به علاقه کودک توجه کنید، مثلا اگر حیوانات را دوست دارد، کتاب‌هایی با تصاویر حیوانات برای او بخرید.

خواندن کتاب چه فوایدی برای کودکان دارد؟

از جمله فواید کتاب برای کودکان می‌توان به:

  • مهارت‌های شنیداری
  •  رشد شناختی و زبانی
  • گسترش دایره لغات
  • افزایش تمرکز و دقت
  • افزایش خلاقیت
  • رشد اجتماعی و عاطفی کودک

اشاره کرد.

در این مقاله از سایت چی بگیر سعی کردیم شما را با انواع کتاب‌های آموزشی کودکان آشنا کنیم تا انتخابی صحیح برای کودکان خود داشته باشید.

کتاب یادگیری الفبای انگلیسی با رنگ آمیزی اثر شکوفه حاجت پور انتشارات چشمه روان

کتاب آموزش الفبای انگلیسی اثر شکوفه حاجت پور یکی از کتاب‌هایی است که الفبای زبان انگلیسی را همراه با تصاویر و طراحی زیبا به کودکان آموزش می‌دهد. این کتاب حروف الفبا را گام به گام به صورت تصویری همراه با تلفظ صحیح به کودکان آموزش می‌دهد.

کتاب سرگرمی یادگیری آموزش تقویت هوش و خلاقیت اثر آرمان ظریف آبکنار انتشارات سما

کتاب آموزشی کودکان اثر آرمان ظریف، یک مجموعه کامل از سرگرمی به همراه یادگیری برای کودک می‌باشد. این کتاب شامل معماهای تصویری، پازل، شمارش، قصه و نقاشی به همراه جواب صحیح معماها در آخر کتاب است. این کتاب آموزشی موجب افزایش خلاقیت و قدرت تمرکز و توجه فرزند شما می‌شود.

کتاب 365 بازی و سرگرمی برای تقویت هوش برای کودکان اثر گرت مولر نشر آتیسا

کتاب آموزشی که مشاهده می‌کنید، دارای 365 بازی و سرگرمی برای کودکان است. این سرگرمی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که، هم برای کودک خوشایند و جذاب هستند و هم موجب تقویت هوش و تفکر کردن او می‌شوند. کتاب آموزش کودکان مناسب گروه سنی ب، ج، د می‌باشد.

کتاب بساز و لذت ببر دخترانه ها تمرکز تقویت هوش پرورش خلاقیت ویژه دختران اثر م محمددوست اننتشارات کاردستی

برای کودکانی که به کاردستی و ساخت اشکال علاقه دارند، کتابی بسیار مناسب است. این کتاب شامل 9 شکل زیبا است که شما برای ساختن آن‌ها فقط نیاز به قیچی و چسب دارید.  یک کتابچه راهنما نیز دارد که آموزش ساخت وسایل در آن آمده است. ساخت کاردستی‌های این کتاب موجب افزایش مهارت دست ورزی و خلاقیت در کودکان بالای 8 سال می‌شود.

کتاب آموزش سواد مالی به کودکان 1 از من کلاه بخرید اثر دیو هوروویتس

کتاب آموزش سواد مالی به کودکان  اثر دیو هوروویتس است که سعی دارد در قالب داستانی زیبا و شنیدنی برای کودکان مفاهیم مالی و این نکته که در هنگام فروش باید به نیاز مصرف کننده توجه کرد، را بیان کند. این کتاب مناسب گروه سنی ب می‌باشد.

کتاب IQ هوش و خلاقیت معما و سرگرمی مهد کودک و پیش دبستانی اثر امیر هوشنگ اقبال پور انتشارات آبرنگ جلد 3

کتاب هوش و خلاقیت کودک را با چالش‌های جدید رو به رو می‌کند و او را به فکر وا می‌دارد. در این کتاب که برای کودکان مهد کودک و پیش دبستانی مناسب است، معماهای سرگرم کننده و جذاب برای گروه سنی ب طراحی شده است.

کتاب تقویت هوش اثر محمدجواد گلشنی مجموعه 6 جلدی نشر کودک یار

کتاب تقویت هوش اثر محمدجواد گلشنی یک مجموعه 6 عددی است. این مجموعه برای گروه سنی الف و ب مناسب است. 

از نظر کیفیت و طراحی برای کودکان بسیار جذاب استو و می‌تواند به تقویت هوش کودک کمک بسزایی کند. 

کتاب فکر و بازی تمرکز هوش خلاقیت ماز بازی اثر کوثر بابکی انتشارات نسیم قلم

کتاب فکر و بازی اثر کوثر بابکی از جمله کتاب‌های آموزشی کودکان است که ضمن بازی و سرگرمی موجب رشد تفکر و تخیل و آشنایی کودک با محیط پیرامون می‌شود. این کتاب برای بازی‌های گروهی کودکان در مهدکودک و پیش دبستانی نیز مناسب است. تآلیف کتاب برای کودکان 4 تا 6 است می‌باشد.

کتاب آموزش الفبای فارسی همراه با شعر رنگ آمیزی چیستان برچسب اثر سمیه حسینی انتشارات ریحانه

کتابی که مشاهده می‌کنید در جهت آموزش الفبای فارسی تدوین شده است. اما همراه آموزش الفبا شعر و رنگ آمیزی‌های سرگرم کننده و چیستان برای کودکان دارد تا این آموزش را شیرین‌تر کند. این کتاب برای مهدکودک‌ها و همینطور پیش دبستانی نیز مناسب و قابل استفاده می‌باشد.

کتاب هوش و خلاقیت پیش دبستانی اثر جمعی از نویسندگان انتشارات علوی

کتاب آموزش هوش و خلاقیت پیش دبستانی یکی دیگر از کتاب‌هایی است برای کودکان پیش دبستانی مناسب می‌باشد. این کتاب موجب افزایش قوه تفکر و خلاقیت کودکان شده و ذهن آن‌ها برای ورود به مدرسه آ»اده می‌کند.

کتاب آموزش تفکر به کودکان کتاب کار کودکان 8 تا 14 سال اثر جمعی از نویسندگان نشر آموخته

کتاب آموزش تفکر به کودکان از جمله کتاب‌هایی است که کودک را به فکر کردن و پرورش تفکر وا می‌‌دارد. این کتاب مناسب گروه سنی ب، ج و همچنین گروه سنی د می‌باشد.

کتاب آموزش الفبا برای کودکان همراه با شعر و رنگ آمیزی اثر هادی ابراهیم زاده انتشارات برف

کتاب آموزش الفبا برای گروه سنی الف و ب که تمام حروف الفبای فارسی را به همراه شعر و رنگ آمیزی به کودک آموزش می‌دهد. این شیوه آموزش سبب می‌شود که کودکان برای یادگیری مشتاق باشند و تکرار حروف آن‌ها را خسته نکند. در پایین هر صفحه قسمتی برای تمرین کودک در نظر گرفته شده است.

چطور خلاقیت کودک را افزایش دهیم؟

خیلی از والدین می‌‌پرسند چطور یک کودک باهوش داشته باشیم؟ جواب مشخص است کودک شما به قدر کافی باهوش هست، فقط نیاز است شما با بازی و سرگرمی‌های خلاقانه‌ای که او را خسته نمی‌کند به ورزش مغز او بپردازید. و ذهنش را آماده‌ی شناخت محیط و علم اندوزی بیشتر کنید. 

  • حل معماهای کودکانه 
  • انجام بازی‌هایی که نیاز به فکر کردن دارند، مثلا کودک بتواند اشیا هم رنگ را در یک ظرف بریزد یا بازی ماز و غیره 
  • حفظ شعرهای ساده و زیبا 
  • نقاشی کردن و رنگ آمیزی 
  • یادگیری اعداد و حروف الفبا فارسی و انگلیسی

تمام موارد گفته شده باید با توجه به سن کودک انجام شود که موجب زدگی او از این بازی‌ها نشود.

منظور از گروه سنی الف، ب، ج، د، ه چیست؟

  • گروه سنی الف: سال‌های قبل دبستانی یعنی تا 6 سالگی
  • گروه سنی ب: سال‌های اول دبستان 6 و 7 سالگی 
  • گروه سنی ج: سال‌های میانه دبستان تقریبا 8 و 9 سالگی
  • گروه سنی د: سال‌های آخر دبستان یعنی 10 و 11 سالگی
    گروه سنی ه: سال‌های نوجوانی یعنی 12، 13، 14 و15 سالگی

سخن آخر: مهم ترین زمان تشکیل شخصیت فرد دوران کودکی است پس بهتر است، با شناخت صحیح از نیازهای کودک خود کمک کنید که او در آینده فردی با اعتماد به نفس، خلاق و قوی باشد. بازی مهم ترین بخش دوران کودکی است که کودک به کمک آن نقش‌های اجتماعی و محیط پیرامون خود را بهتر می‌شناسد.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.