آکواریوم: نکات مهم برای خرید آکواریوم و لوازم جانبی

راهنمای خرید آکواریوم

آکواریوم، پنجره ای است به سوی یک دنیای خارق العاده و بی نظیر! پنجره ای کوچک به دنیای بی انتهای اقیانوس ها! هرکسی می تواند با خرید آکواریوم برای منزل یا محل کار خود، صاحب قسمت کوچکی از اقیانوس شده و با نگهداری انواع آبزیان زیبا، از این دنیای حیرت انگیز، لذت ببرد! اما آیا خرید آکواریوم به همین راحتی است؟ 

برخلاف اسم و ظاهر زیبای آکواریوم ها، نکات بسیار ریز و مهمی وجود دارند که قبل از خرید، باید به آنها توجه کنید. پس ادامه این مقاله از سایت چی بگیر را از دست ندهید تا شما را به طور کامل با این اقیانوس کوچک آشنا ساخته و شما را برای یک خرید موفق  آماده کنیم!

قبل از خرید آکواریوم به این نکات دقت کنید:

باتوجه به تمامی مواردی که اشاره کردیم، در این مقاله سعی کرده ایم تا به شما برای تهیه این دستگاه حیرت انگیز، کمک کنیم. در این قسمت، به مهمترین نکاتی که باید قبل از خرید آکواریوم به آنها توجه شود، پرداخته ایم:

خرید آکواریوم مناسب برای ماهی آب شور یا شیرین

اول از هرچیزی، ابتدا باید مشخص کنید که قصدتان تهیه  یک آکواریوم ماهی آب شور است یا ماهی آب شیرین؟ این نکته در مورد نوع و لوازم آکواریوم تاثیر گذار خواهد بود. به طور کلی راه اندازی و نگهداری آکواریوم ماهی آب شیرین، نسبت به نوع ماهی های آب شور، راحت تر و رایج تر است. اما از طرفی، ماهی های آب شور، رنگارنگ و بسیار زیبا و جذاب هستند! به هرحال، این مورد، کاملا بستگی به تصمیم و انتخاب شما دارد.

به نوع ماهی هایی که می خواهید انتخاب کنید، دقت کنید. شرایط نگهداری هر ماهی، نسبت به ماهی های دیگر متفاوت است. شما باید شناختی از انتخاب های خود داشته باشید تا در این زمینه دچار مشکل نشوید. به طور مثال، ماهی های گلدفیش و بتا، هر دو ماهی های آب شیرین هستند؛ درحالی که ماهی گلدفیش، باید در آب خنک نگهداری شود ولی ماهی بتا، نیاز به آب گرم دارد.

محل قرارگیری آکواریوم

حتما قبل از خرید آکواریوم، محل قرارگیری آن را مشخص کنید. علاوه بر اشغال فضا، نکات دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که نمی توان از آنها گذشت:

  • مطمئن شوید که محل آکواریوم، در معرض تابش مستقیم نور خورشید نیست.
  • تا حد امکان، سعی کنید مکانی را انتخاب کنید که دمای ثابتی داشته و نزدیکی لوازم گرمایشی و سرمایشی نیست.
  • همچنین سروصدای اضافی مانند نویز بلندگو یا موسیقی با صدای بلند، ممکن است باعث آزار و افسردگی ماهی ها شود. پس آکواریوم را در این مکان ها قرار ندهید.

قیمت آکواریوم

قیمت آکواریوم نیز، از نکاتی است که باید به آن توجه کنید. قیمت معمولا بستگی به ضخامت شیشه، جنس پایه، ابعاد و انواع تجهیزات همراه آن دارد. با خرید انواع آکواریوم ارزان آماده، می توانید در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید. اما فریب برخی کیت ها و قیمت های غیر طبیعی را نخورید. چرا که ممکن است بسیاری از لوازم این کیت ها غیراستاندارد و بی کیفیت بوده و نگهداری آکواریوم شما را با مشکل مواجه سازد.

معرفی چند گزینه مناسب برای خرید آکواریوم

در ادامه چند نمونه آکواریوم ارزان آماده، آکواریوم خانگی و گزینه های بسیار مناسب برای تهیه و خرید این دنیای شگفت انگیز را به شما معرفی می کنم:

آکواریوم بانومد طرح گلدان مدل ID-18548

آکواریوم بانومد که طرح گلدان است، یک آکواریوم بسیار زیبا، کوچک و تزئینی است که در وسط آن می توانید گیاه خود را قرار داده و در تنگ آن، تعداد محدودی ماهی اضافه کنید. جنس این محصول از پلکسی گلس بوده و برای فضاهای کوچک پیشنهاد می شود.

 آکواریوم رومیزی مدل MA گنجایش 3 لیتر

این مدل نیز، برای فضاهای خانگی، شخصی یا اداره جات مناسب است. سایز آن نسبتا کوچک بوده و در رنگ بندی های مختلف قابل تهیه است. اگر به دنبال خرید آکواریوم آماده ارزان هستید، این گزینه پیشنهاد می شود.

آکواریوم دیواری آکوا پلاس مدل 01

شما می توانید این مدل آکواریوم را روی انواع  دیوار نصب کنید. جنس بدنه آن شیشه ای و جنس فریم از چوب بادوام است. این نوع آکواریوم نیز ابعاد متوسط بوده و برای فضاهای کوچک گزینه مناسبی است.

آکواریوم دلسا مدل k320

مشخصات
ابعاد۳۰×۳۲×۲۳ سانتی‌متر
جنسشیشه
ضخامت4 میلیمتر
فیلترتاپ فیتر دارای ال ای دی/دارای فیلتر داخلی

آکواریوم مکانیزه ماهیران مدل MA-21 حجم 9 لیتر

مشخصات
ابعاد۲۵x۱۵x۲۳ سانتی‌متر
جنسشیشه
ضخامت 4 میلیمتر
فیلتردارای فیلتر داخلی/دارای سیستم تصفیه تاپ فیلتر با قدرت ۳ وات
ویژگی ها لامپ Led با روشنایی فوق العاده و قدرت روشنایی ۱/۹ وات

آکواریوم اِری پلنت مدل بک سامپ سوپرکلیر Ready-5040

مشخصات
ابعاد۵۰x۴۰x۴۰ سانتی‌متر
مناسب برای پلنت گیاهی
جنس6 میلیمتر
فیلتر داخلی دارد

پمپ آب آکواریوم آکوا تک مدل AQ881

مشخصات
ابعاد۱۲x۱۲x۷ سانتی‌متر
وزن300 گرم
دبی۸۰۰ لیتر در ساعت
ارتفاع انتقال آب ۷۰ ۳۷۲۲۱
توان 8 وات

پمپ آب آکواریوم سوبو مدل WP-100D

مشخصات
ابعاد۶x۶x۷ سانتی‌متر
وزن200 گرم
دبی۸۰۰ لیتر در ساعت
ارتفاع انتقال آب۱ ۳۷۲۲۱
توان10 وات

تاپ فیلتر آکواریوم سوبو مدل WP-1880F

مشخصات
ابعاد۳۹x۱۲x۱۰ سانتی‌متر
وزن1000 گرم
بازدهی۸۸۰ لیتر در ساعت
مناسب برای آب شور /آب شیرین /پلنت (گیاهی)

پمپ هوا آکواریوم آکوا تک مدل AQ950A

مشخصات
ابعاد۱۲x۸x۴ سانتی‌متر
وزن300 گرم
نوع پمپ الکترومغناطیسی
توان5 وات
خروجی هوا2 عدد
هوادهی۲x۲.۵ لیتر در دقیقه

صفر تا صد لوازم مورد نیاز برای خرید آکواریوم 

برای بسیاری از افرادی که به تازگی قصد خرید آکواریوم را کرده اند، همه چیز بسیار هیجان انگیز است. ولی متاسفانه، بسیاری از افراد، بدون آگاهی کافی نسبت به این موضوع، اقدام به تهیه و تکمیل آن می کنند که در بسیاری از موارد، منجر به تجربه ای تلخ، می شود. حتی در بسیاری از مواقع، اشتباه در تهیه آکواریوم یا خرید لوازم آکواریوم، آب و پمپ آکواریوم، می تواند به مرگ ماهی های افراد بی انجامد.

آکواریوم، تنها یک قاب چهارگوش شیشه ای و مقداری آب داخلش نیست! این قاب شیشه ای مستلزم تهیه انواع لوازم جانبی است که در این قسمت تک تک این لوازم پیش نیاز را به شما معرفی می کنیم:

محفظه آکواریوم

به هنگام خرید آکواریوم خانگی باید به محفظه آن نهایت دقت را کنید. لازم به ذکر است که توجه به محفظه آکواریوم نیازمند توجه به فاکتورهای زیر است:

  • ابعاد محفظه: در یک کلام می توان گفت که آکواریوم هرچقدر بزرگ تر باشد، بهتر است. در واقع، نگهداری آکواریوم های بزرگ بسیار راحت تر از آکواریوم های سایز کوچک است. چرا که فعل و انفعالات شیمی در حجم آب کمتر، زودتر رخ می دهد و در این صورت، فرصتی برای بررسی و رفع مشکل نخواهید داشت که در نتیجه، ماهی  شما ممکن است تلف شود. بعلاوه، رشد و بستر زندگی ماهی های خود را نیز در نظر بگیرید. ماهی شما، حیوان خانگی شماست نه اسیر و زندانی! پس هرچقدر محفظه انتخابی شما بزرگ تر باشد، سلامت جسم و روان ماهی های شما، کمتر به خطر خواهد افتاد.
  • وزن محفظه: وزن آکواریوم مورد نظر شما نیز، مهم است. چراکه اگر وزن آن سنگین باشد، باید به فکر یک میز یا کابینت زیر آکواریوم بجای پایه باشید.
  • جنس محفظه: رایج ترین جنس بدنه آکواریوم، شیشه ای است که راه اندازی و نظافت آن بسیار راحت است. اما خطر شکسه شدن را داشته و وزن بالایی دارد. نوع دیگری به نام جنس آکرلیک نیز در بازار موجود است که مقاومت آن بالاتر و وزن آن کمتر است. اما در مقابل، نظافت آن سخت تر از جنس شیشه ای بوده و در مقابل خط و خش مقاومتی ندارد.

فیلتر

یکی دیگر از واجبات خرید آکواریوم، فیلتر آن است. فیلتر باعث جریان همیشگی آب، تازگی و تصویه آن می شود. به علاوه در رشد باکتری های مفید برای ماهی ها، موثر هستند. وظیفه اصلی این باکتری ها، کاهش آمونیاک موجود در آب است که برای ماهی ها سم محسوب می شود! فیلتر ها انواع مختلفی دارند که براساس نوع و سایز آکواریوم تعیین می شوند. 

پایه آکواریوم

باتوجه به وزن بسیار بالایی که آکواریوم، پس از پرشدن آب و نصب تجهیزات به خود می گیرد، استفاده از پایه یا استند مناسب، نکته بسیار مهمی است که قبل از خرید آکواریوم باید به آن توجه کنید. بهتر است از استند های مخصوص آکواریوم استفاده کنید. علاوه بر مقاومت بسیار بالا و تامین ایمنی آکواریوم، محفظه یا کابینت آنها بسیار مفید است! شما می توانید تمامی لوازم جانبی آکواریوم خود مانند فیلتر قوطی، توری، غذا ماهی و... را به راحتی درون کابینت  آن جای دهید.

بستر یا کف آکواریوم

این موضوع که شما، بستری مناسب برای زندگی ماهی های خود ایجاد کنید تا حد امکان، به زیستگاه اصلیشان شبیه باشد، بسیار حیاتی و مهم است. برای رسیدگی به این موضوع، می توانید از شن و ماسه از انواع مختلف، باتوجه به نوع ماهی که انتخاب می کنید، استفاده کنید. همچنین این موضوع باعث تولید و رشد باکتری های مفید و کاهش سموم موجود در آب خواهد شد.

معمولا برای ماهی های آب شور، ماسه دریایی و ماسه زنده، گزینه های مناسبی هستند. برای ماهی های آب شیرین نیز، انواع شن ریز یا شن درشت پیشنهاد می شود. فقط دقت کنید شن و سنگ ریزه هایی که تهیه می کنید، گوشه دار و تیز نباشند تا ماهی های شما، آسیب نبینند.

هیتر یا سیستم گرمایش

در ابتدا، باید از خود بپرسید که آیا به هیتر برای آکواریوم خود نیاز دارید یا خیر؟ این سوال تا حد زیادی بستگی به نوع ماهی هایی که انتخاب کرده اید دارد که دمای ایده آل نگهداری آنها چند درجه است. اما به طور کلی نظرات متفاوتی در مورد تهیه هیتر وجود دارد.

سیستم گرمایشی آکواریوم، در تولید مثل و تخم ریزی برخی از گونه های آبزیان تاثیر گذار است و می تواند بستری مناسب برای این امر ایجاد کند. بعلاوه دمای ثابت و معینی را برای آکواریوم شما فراهم می کند و در درمان برخی بیماری ها نیز، موثر است. اما در کل، باید به نوع ماهی مورد نظر خود دقت کنید..

پمپ آب آکواریوم

پمپ آب، پمپ هوا، واتر پمپ و پاور هد، اصطلاحاتی است که مربوط به این سرفصل می شود. وظیفه این دستگاه، انتقال و گردش آبه بالا و تامین اکسیژن مورد نیاز برای ماهیان است. قیمت پمپ آکواریوم، بستگی به سایز و نوع آن دارد، اما معمولا قیمت این دستگاه، خیلی بالا نیست و با قیمت های مناسب می توانید برای خرید پمپ آکواریوم اقدام نمایید.

خرید آکواریوم آماده ارزان

گیاهان و نورپردازی

به طور کلی، اگر قصد استفاده از گیاهان را ندارید، نیازی به نورپردازی هم نخواهید داشت. نور طبیعی داخل اتاق برای ماهیان داخل آکواریوم، کفایت می کند. اما اگر می خواهید از گیاهان نیز در آکواریوم استفاده کنید، نیاز به نورپردازی خواهید داشت. توجه داشته باشید که نور آکواریوم نیز قواعد خاص خودش را دارد و نباید سلیقه ای پیش بروید.

  • ماهی ها معمولا برای خواب نیاز به تاریکی داشته و نباید بیش از 12 ساعت چراغ های آکواریوم را روشن نگه دارید.
    نور بیش از اندازه، باعث رشد سریع جلب ها می شود که در این صورت، ناچار می شوید تعداد دفعات نظافت آکواریوم را بیشتر کنید که این اصلا خوب نیست!
  • نور خیلی زیاد نیز ممکن است باعث شوک گیاهان و توقف رشد آن ها شود. در ابتدا از نورپردازی خیلی کم می بایست استفاده کنید.

استفاده از گیاهان داخل آکواریوم، مزایایی نیز دارد:

  1. منبع تولید اکسیژن
  2. ایجاد پناهگاه و مخفیگاه امن برای ماهیان
  3. کاهش رشد جلب ها
  4. زیبایی و جذابیت
  5. منبع تغذیه برخی آبزیان

لوازم نظافت آکواریوم

برای حفظ و نظافت آکواریوم خود، به وسایل و مواد مختلفی نیاز دارید که قبل از خرید، باید به این موارد نیز دقت کنید:

  • اگر قصد استفاده از بستر و شن و ماسه دارید، به سیفون نیاز دارید. برای نظافت کف آکواریوم، معمولا سیفون گزینه بسیار مناسبی است.
  • با استفاده از تور ماهی نیز می توانید به صورت دستی، نظافت آکواریوم را انجام دهید که چندان توصیه نمی شود. بیشتر سعی کنید از سیفون و تجهیزات نظافتی استفاده کنید.
  • اگر از آب لوله کشی استفاده می کنید، باید برای دکلره کردن آب چاره اندیشی کنید. راه ساده آن، نگهداری 24 ساعته آب و سپس استفاده از آن است. راه دیگر تهیه و استفاده از مواد شیمیایی موجود در بازار است که آب را کلر زدایی کرده و باعث کاهش سموم آب مانند آمونیاک می شود.

هرچند وقت یکبار آب آکواریوم نیاز به تعویض دارد؟

معمولا هر دوهفته، می بایست مقداری از آب آکواریوم تعویض گردد. تعویض آب را پشت گوش نیندازید و سعی کنید به موقع، آب آن را عوض کنید!

فیلتر اسفنجی آکواریوم چیست؟

همانطور که از اسمش پیداست؛ این فیتلر، از یک قسمت اسفنجی نسبتا بزرگ تشکیل شده است که به یک پمپ متصل شده؛ پمپ آب را از داخل این اسفنج عبور داده و باعث فیلتر و تصویه آب می گردد. در نظر داشته باشید اگر از این نوع فیلتر استفاده می کنید، اسفنج آن را می بایست مرتبا و در زمان های کوتاه تمیز کنید.

کلام آخر

خرید آکواریوم، برخلاف اسم و ظاهر ساده و زیبایی که دارد، نیازمند دانش و اقدامات خاصی است که اگر با این موارد آشنایی نداشته باشیم، ممکن است باعث مرگ آبزیان و رقم زدن یک تجربه تلخ و ناموفق از خرید خود شوید. از این رو، چی بگیر در این مقاله، تمامی نکات و مواردی را که قبل از هرچیزی برای تهیه این اقیانوس کوچک لازم است، جمع آوری کرده تا بتوانید بهترین تجربه خرید و نگهداری آکواریوم خود را داشته باشید.


دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.