رادیاتور: راهنمای خرید و قیمت انواع شوفاژ( برقی، پنلی،پره ای )

هر آنچه باید قبل از خرید بهترین رادیاتور بدانیم

امروزه استفاده از رادیاتور و شوفاژ برای تامین گرمای فضاهای مختلف، تقریبا همه گیر شده و اکثر افراد، بجای استفاده از بخاری یا شومینه، از رادیاتور برای گرم کردن فضای مورد نظر خود استفاده می کنند. خرید رادیاتور، موضوعی مهم و البته پیچیده است که نیازمند اطلاعات کافی در این زمینه است. 

ما در  این مقاله از وبسایت چی بگیر، تصمیم گرفتیم تا یک راهنمای کامل و جامع، برای خرید رادیاتور یا شوفاژ تهیه کنیم. در ادامه این مطلب، به معرفی انواع مختلف رادیاتور ها و تمامی نکات مهم قبل از خرید، خواهیم پرداخت.

رادیاتور چیست و چگونه باعث افزایش دمای فضا می شود؟

رادیاتور ها، قطعات فلزی در انواع مختلفی هستند که با لوله کشی، به یک منبع گرمایش آب متصل شده اند. منبع گرما (شوفاژ یا موتورخانه مرکزی)، آب را داغ کرده و از طریق لوله به رادیاتور ها منتقل می کنند. دمای بالای آب به رادیاتور ها منتقل شده و و این دما، از طریق صفحات فلزی آن، به هوا انتقال پیدا می کند.

بدین معنا که گرمایش از راه تماس و انتقال صورت می گیرد. سپس هوای گرم که وزن کمتری نسبت به هوای سرد دارد، به بالا منتقل می شود و هوای سرد، جایگزین هوای گرم بالای رادیاتور می شود. این حالت به صورت یک سیکل درآمده و پس از گذشت مدت کوتاهی، هوای اتاق گرم می شود. 

مشخصات و معرفی چند نمونه از بهترین رادیاتور ها

در این قسمت، چند مدل از پرفروش ترین و محبوب ترین رادیاتورهای موجود در بازار را باهم مرور می کنیم و مشخصات هریک را بررسی می کنیم تا با توجه به این مشخصات، بهترین گزینه را برای خرید شوفاژ انتخاب کنید.

رادیاتور پنلی ایران رادیاتور، با طول 100 سانتی متر است که از کیفیت و دوام بالایی برخوردار است.

مشخصات
مقادیر
ابعاد
100*55*12
بازه گرمایشی
40 تا 180 درجه
جنس بدنه
فو

رادیاتور پنلی لورچ نیز، یکی دیگر از مدل های باکیفیت و پرفروش است که طول آن 120 سانتی متر است.

مشخصات
مقادیر
ابعاد
120*55*10
بازه گرمایشی
40 تا 180 درجه
جنس بدنه
فولادی

یکی دیگر از مدل های رادیاتور لورچ، مدل پربازده 80 سانتی متری پنلی است که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.

مشخصات
مقادیر
ابعاد
80*55*12
بازه گرمایشی
40 تا 200 درجه
جنس بدنه
فولادی

رادیاتور ایران رادیاتور، از انواع پره ای، با تعداد 10 پره و طول 90 سانتی متر، یکی دیگر از پرفروش های بازار است که می توانید با خیال راحت آن را خریداری کنید.

مشخصات
مقادیر
ابعاد
90*60*10
بازه گرمایشی
40 تا 180 درجه
جنس بدنه
آلومینیومی
تعداد پره
10

یکی دیگر از مدل های ایران رادیاتور، ماکسی است که باتوجه به جنس بدنه و ساخت، مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد.

مشخصات
مقادیر
ابعاد
35*7*56
بازه گرمایشی
625
جنس بدنه
آلومینیومی
تعداد پره
5

این مدل رادیاتور پره ای بوتان، ابعاد بسیار کوچکی داشته و برای فضاهای کوچک و مناطقی که دمای هوا، معمولا بالاست مناسب است. 

مشخصات
مقادیر
ابعاد
56*60*10
بازه گرمایشی
60 درجه
جنس بدنه
آلومینیومی
تعداد پره
7

ایران رادیاتور، علاوه بر مدل های پنلی و پره ای، تولید کننده حوله خشک کن های بسیار باکیفیت و بادوام نیز است. این مدل، بسیار دربرابر زنگ زدگی و رطوبت مقاوم است که باخیال راحت می توانید آن را برای سرویس بهداشتی یا حمام منزل  یا محل  کارتان خریداری کنید.

مشخصات
مقادیر
ابعاد
80*50*6
بازه گرمایشی
40 تا 80 درجه
جنس بدنه
فولادی
تعداد لوله
15

حوله خشک کن مدل PT10 یکی دیگر از مدل های حوله خشک کن است که از جنس آلومینیوم بوده و در برابر زنگ زدگی مقاومت خوبی دارد.

مشخصات
مقادیر
ابعاد
50*60*3
بازه گرمایشی
60
جنس بدنه
آلومینیومی
تعداد لوله
10

شوفاژ برقی ایوولی، یکی از پرفروش ترین مدل های رادیاتور برقی است که ابعاد کوچکی داشته و مصرف برق مناسبی دارد. 

مشخصات
مقادیر
ابعاد
60*30*65
بازه توان گرمایشی
1000 تا 2500
جنس بدنه
آلومینیوم

برای معرفی یکی دیگر از شوفاژ های برقی مناسب و پرفروش، می توان به شوفاژ برقی نیکای اشاره کرد. این شوفاژ، دارای یک فن است که به کمک آن، هوای گرم بسیار سریع تر در فضا پخش می شود.

مشخصات
مقادیر
ابعاد
65*65*17
بازه توان گرمایشی
1000 تا 2900
جنس بدنه
آلومینیوم
تعداد پره
13

شوفاژ برقی دلونگی، یک رادیاتور برقی کاملا زیبا و کوچک است که برای فضاهای کوچک بسیار مناسب است. دوام این مدل  رادیاتور برقی بسیار بالا بوده و مصرف برق آن نیز، استاندارد است.

مشخصات
مقادیر
ابعاد
43*13*63
بازه توان گرمایشی
1000 تا 2000
جنس بدنه
فولادی


در ادامه بخوانید : بخاری نفتی: خرید و قیمت بخاری نفتی مدل (قدیمی، پلار،سولان...)

انواع رادیاتور از نظر جنس بدنه

رادیاتور ها از نظر شکل ظاهری، نوع مصرف انرژی و جنس بدنه، به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه، هرکدام را به صورت تک تک معرفی خواهیم کرد:

از نظر جنس ساخت و بدنه، رادیاتورها به سه دسته کلی فولادی، آلومینیومی، چدنی و شیشه ای تقسیم بندی می شوند:

  • رادیاتور آلومینیومی و فولادی: معمولا رادیاتورهای فولادی و آلومینیومی بیشترین کاربرد و استفاده را در بین گزینه های دیگر دارند. رادیاتور های پنلی عمدتا از جنس فولاد و نوع پره ای، از جنس آلومینیوم ساخته می شوند که در ادامه بیشتر به آن ها خواهیم پرداخت.
  • رادیاتور چدنی: نوع چدنی معمولا کاربرد کمتری داشته و اصلا توصیه نمی شود. چرا که قدرت انتقال گرمای پایینی داشته و کارایی کمتری نسبت به انواع دیگر دارند.
  • رادیاتور شیشه ای: تلفیقی از زیبایی و گرمایش، توسط این مدل به ارمغان خواهد آمد! رادیاتورهای شیشه ای، در عین زیبایی و جذابیت، انتقال گرمای خوبی هم دارند. و محیط را به خوبی گرم می کنند. در طرح های معماری مدرن و فضاهای اداری شیک و لاکچری، معمولا از این مدل استفاده می شود تا درکنار زیبایی، وظیفه گرمایش نیز به خوبی انجام شود.

انواع رادیاتور از نظر شکل ظاهری و ساخت

  • رادیاتورها از نظر شکل ظاهری نیز به انواع مختلف پنلی، پره ای، قرنیزی و لوله ای تقسیم بندی می شوند که هریک را در ادامه به طور کامل و جداگانه توضیح می دهیم:
  • رادیاتور پنلی (تخت): این مدل، نسبت به انواع شوفاژ پره ای، جدید تر بوده و از قطعات مختلف به هم پیوسته تشکیل می شود. ابعاد پیش ساخته رادیاتور پنلی معمولا بین 40 سانتیمتر یا 60 سانتیمتر است که باتوجه به نیاز، اندازه مورد نظر انتخاب می شود. جنس این نوع شوفاژ معمولا فولادی بوده و نسبت به انواع آلومینیومی، انتقال گرمای پایین تری دارد؛ اما باتوجه به سیستم کانوکتر به کار رفته در این مدل، بازدهی آن افزایش یافته و در عین حال مصرف انرژی کمتری نیز دارد. از مزایای خرید رادیاتور پنلی یا تخت، می توان به زیبایی ظاهری، استهلاک کمتر، قیمت پایین تر و مصرف انرژی مناسب اشاره کرد. همچنین این مدل نسبت به رادیاتور آلومینیومی، هواگیری کمتری نیاز دارد.
  • رادیاتور پره ای: شوفاژ پره ای، رایج ترین نوع موجود در بازار است که جنس بدنه آنها، آلومینیومی است. همین موضوع باعث می شود تا این نوع شوفاژ، در برابر خوردگی و زنگ زدگی و همچنین جذب رسوبات، مقاومت بسیار بالاتری داشته باشد. نوع پره ای، انواع مختلفی دارد که براساس تعداد پره ها به سه دسته 5 پره، 7 پره و 10 پره تقسیم بندی می شود. معمولا باید براساس نیاز و مساحت فضا، گزینه مناسب را انتخاب کنید. اندازه رادیاتور پره ای معمولا به صورت 6 سانتی متری، 7 سانتی متری، 8 سانتی متری و 9 سانتی متری در بازار موجود است. هرچقدر تعداد پره ها و ضخامت آن ها بیشتر باشد، میزان گرمای تولید شده نیز بیشتر می شود. پس در هنگام خرید رایاتور یا شوفاژ مورد نظر خود، باید به این نکته توجه کنید.
  • رادیاتور قرنیزی: این نوع معمولا، از جنس آلومینیوم بوده و به زیبایی، به جای قرنیز های معمولی، دورتادور دیوار فضا نصب می شود. رادیاتور قرنیزی، در کنار زیبایی، تامین گرمایش فضا را نیز به خوبی انجام می دهد. اگر زیبایی فضا برای شما اهمیت زیادی دارد، می توانید از این نوع استفاده کنید. 
  • رادیاتور لوله ای (حوله خشک کن): مدل لوله ای که با نام رادیاتور حوله خشک کن نیز شناخته می شود، یکی دیگر از مدل های رادیاتور است که معمولا برای گرمایش فضاهای مرطوب مانند حمام و دستشویی استفاده می شود. در ساخت این نوع، از آلومینیوم یا استیل، برای جلوگیری از زنگ زدگی و پوسیدگی استفاده می شود. همچنین در رنگ بندی های مختلف در بازار عرضه می شوند که می توانید با توجه به دکور و طرح منزل خود، گزینه خوبی را برای خرید رادیاتور حوله خشک کن داشته باشید. 
  • رادیاتور یا شوفاژ برقی: یکی دیگر از انواع رادیاتورهای نسل جدید و پرکاربرد، رادیاتور برقی است. این مدل مزایای بسیار زیادی دارد. از مهمترین مزایای آن می توان به قابلیت جابجایی آسان، مصرف انرژی کم و قیمت رادیاتور مناسب اشاره کرد. همچنین درمناطقی که امکان لوله کشی و گازرسانی وجود ندارد، این گزینه می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. روند کار این مدل نیز، مشابه انواع دیگر شوفاژ است؛ با این تفاوت که منبع دریافت گرما به جای آب، انرژی برق داخل بدنه آن است که توسط المنت داخلی آن تامین می شود.

نکات مهم قبل از خرید رادیاتور

قیمت بهترین مارک رادیاتور شوفاژ

تا اینجای کار، با انواع  مختلف رادیاتور شوفاژ ها آشنا شدیم. اما این تمام ماجرا نیست! چند نکته مهم وجود دارد که قبل از خرید شوفاژ مورد نظر خود باید به آن ها توجه کنید. پس ادامه این مطلب را از دست ندهید!

ابعاد مناسب رادیاتور

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کنید، ابعاد شوفاژ مورد نظرتان است. این المان، به مساحت فضا، میزان گرمایش مورد نظر، موقعیت جغرافیایی و تعداد پنجره ها بستگی دارد.

مکان مناسب برای نصب رادیاتور

بهترین موقعیت برای نصب رادیاتور، زیر پنجره ها، روی دیوارهای خارجی و فضاهای نزدیک به درب های خروجی است. چون زمانی قسمت های سرد تر و در تماس با بیرون، گرم شود، افزایش دمای محیط بهتر و سریع تر انجام می شود و همچنین، از اتلاف انرژی تا حد زیادی جلوگیری می شود.

انتخاب مناسب ترین شیر کنترل برای شوفاژ

یکی دیگر از نکات مهمی که هنگام خرید شوفاژ به آن توجه نمی شود، انتخاب شیر های مناسب است. به طور کلی می توانید از دو نوع شیر ترموستاتیک و شیر های هواگیر استفاده کنید. شیر ترموستاتیک، میزان مصرف انرژی را تا حد چشمگیری کاهش داده و در نتیجه، باعث افزایش طول عمر مفید پکیج شما خواهد شد. از طرفی دیگر، شیرهای هواگیر خودکار، تاحد بسیار زیادی عمل هواگیری را آسان کرده و از نشتی و آبگیری منزل، جلوگیری می کند. همچنین باعث حفظ دستگاه های مورد استفاده در مسیر عملکرد شوفاژ می شود.

قیمت رادیاتور

قیمت رادیاتور، تاحد زیادی به شرکت سازنده، خدمات پس از فروش، نوع شوفاژ، جنس بدنه و ابعاد آن دارد. معمولا قیمت رادیاتور باتوجه به نیاز خود و گزینه های مناسب برای خرید، تعیین می شود.

خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش و گارانتی محصول، در زمینه خرید شوفاژ، اهمیت زیادی دارد. باید دقت کنید که خرید ایمن و معتبری داشته باشید. چون ممکن است قطعات و پره های رادیاتور شما مشکل پیدا کرده و نیاز به تعویض پیدا کند و در این صورت، با چالش پیدا کردن پره رادیاتور مشابه، روبرو نخواهید شد.

نوع منبع گرمایشی

خرید شوفاژ مورد نظر شما، تا حد خیلی زیادی، بستگی به منبع گرمایشی شما دارد. ابتدا منبع گرمایشی خود را مشخص کرده و سپس برای خرید خود اقدام نمایید. منابع گرمایشی معمولا از دو نوع کلی تشکیل می شوند: 

  • موتورخانه مرکزی
  • پکیج شوفاژ

اگر ساختمان شما، دارای موتورخانه مرکزی است، بهتر است از رادیاتور های پره ای استفاده کنید. زیرا معمولا در موتورخانه، تبخیر آب بالایی وجود داشته و در نتیجه، رسوبات بیشتری در لوله ها جمع می شود. همانطور که گفتیم، جنس آلومینیومی در برابر زنگ زدگی، خوردگی و جذب رسوب، مقاومت بالاتری دارند.

در صورتی که از سیستم پکیج شوفاژ استفاده می کنیدف رادیاتور های پنلی گزینه های مناسب تری هستند باتوجه به قطعات مسی که در پکیج به کار رفته اند، سازگاری بهتری با رادیاتورهای فولادی دارند. همچنین درصد هوازدگی تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

بهترین مارک رادیاتور کدام است؟

در حال حاضر، برای معرفی بهترین مارک رادیاتور های موجود در بازار، می توان به رادیاتور بوتان، ایران رادیاتور، لورچ و ایساتیس اشاره کرد که در انواع مختلف تولید و عرضه می شوند. ایران رادیاتور، یکی از قدیمیی ترین های این عرصه است که از سال 1315، درحال فعالیت است و می توان گفت بهترین مارک رادیاتور در بین تمامی برند های موجود به حساب می آید.

آیا در صورت بروز مشکل، می توان پره رادیاتور را تعویض کرد؟

بله. در رایاتورهای پره ای، در صورت بروز مشکل، می توانید به راحتی یک پرده رادیاتور نو جایگزین کنید. در رادیاتور های پنلی، نمی توان تغییری ایجاد کرد و اگر بدنه دستگاه با مشکل مواجه شود، باید کل بدنه تعویض شود.چنانچه نیازمند خرید پره رادیاتور باشید با یک جستجو ساده در اینترنت می توانید درباره قیمت پره رادیاتور اطلاعات دقیقی به دست آورید.

میزان دمای گرمایش رادیاتور چقدر است؟

معمولا دمای آبی که در رادیاتور جاری می شود، 80 درجه سانتی گراد است که توسط منبع گرمایش، تامین می شود و از طریق لوله ها به شوفاژ منتقل می شود.

رادیاتور دکوراتیو چیست؟

رادیاتورهای دکوراتیو، همان رادیاتور تزئینی هستند که علاوه بر ایجاد جذابیت و زیبایی، عملکرد گرمایشی نیز دارند. رادیاتور های قرنیزی، رادیاتورهای شیشه ای و همچنین رادیاتورهای سنگی، جز رادیاتور دکوراتیو یا شیشه ای هستند.

جمع بندی نکات: 

خرید رادیاتور و شوفاژ مناسب، تاثیر بسیار زیادی در هزینه ها و مصرف انرژی دارد. بنابراین، باید با شناخت کامل انواع رادیاتور و نکات مهمی که هنگام خرید و نصب رادیاتور مورد توجه است، اقدام نمود. در این مقاله تمامی موارد گفته شده را بررسی کردیم. یکی از مهم ترین نکاتی که گفته شد، این است که برای انتخاب نوع رادیاتور مورد نظرتان، ابتدا باید منبع گرمایش آب را تعیین کنید. اگر از پکیج دیواری استفاده می کنید، رادیاتور های پنلی گزینه بسیار مناسبی است. همچنین اگر ساختمان شما، دارای موتورخانه مرکزی است، بهترین انتخاب شما، رادیاتورهای پره ای خواهد بود. همچنین به مساحت فضا، کاربری و همچنین آب و هوای منطقه خود باید توجه داشته باشید تا در خرید خود، دچار اشتباه نشوید. ما در این مقاله از سایت چی بگیر سعی کرده ایم تا با جمع آوری تمامی این نکات، یک راهنمای جامع و کامل برای خرید رادیاتور به شما عزیزان ارائه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
رادیاتور قیمت انواع رادیاتور