انواع رنده نجاری: خرید و قیمت 15 مدل رنده چوب (برقی و دستی)

راهنمای خرید رنده نجاری

در گذشته های دور، برای تمیزکاری، فیکس کردن و برش در اشکال مختلف چوب و دیگر کارهای نازک کاری روی چوب، از رنده نجاری دستی استفاده می کردند. اما امروزه، باتوجه به پیشرفت تکنولوژی و صنایع مختلف، کم کم انواع مختلفی از این دستگاه ها از جمله رنده نجاری برقی به بازار آمد که تمامی امور مربوط به نجاری را، برای افراد آسان تر و سریع تر ساخت. از طرفی دیگر، این تنوع در بین چنین دستگاه پرکاربردی، انتخاب را برای برخی از افراد سخت کرده است. از این رو، امروز در این مقاله از چی بگیر، به همین موضوع پرداخته ایم. پس این راهنمای جامع خرید انواع رنده نجاری را از دست ندهید تا بهترین گزینه را برای خرید خود انتخاب کنید.

رنده نجاری چیست و چه کاربردی دارد؟

رنده چوب، یک ابزار بسیار کاربردی برای برشکاری و تمیزکاری چوب است. این دستگاه، کاربرد های بسیار متنوعی دارد که هرکدام، برای موارد خاصی استفاده می شوند.در ادامه، برخی از کاربرد های رنده نجاری را باهم مرور می کنیم:

  • پخ زدن گوشه های قطعات چوب
  • صیلق دادن به سطح چوب و هموار سازی
  • نازک کاری و کاهش ضخامت چوب
  • اندازه کردن پنجره، درب های مختلف و کابینت های چوبی
  • یک دست کردن تمامی سطوح چوب
  • کاهش ارتفاع درب های بلند چوبی
  • ایجاد بغل دوراهه لبه قطعات چوب (ایجاد زاویه 90 درجه)

انواع رنده چوب

به طور کلی، رنده های نجاری را می توان به دو دسته رنده دستی و رنده برقی تقسیم کرد. قسمت دستگیره رنده دستی، بسته به نوع آن، ممکن است فلزی یا دستی باشد که یک تیغه نجاری را برای برش و صیقل دادن سطوح چوبی در برمی گیرد. 

رنده دستی نجاری:

انواع گوناگونی دارد که در ادامه، به معرفی هریک از آن ها می پردازیم:

رنده معمولی یا رنده فلزی

رنده چوب فلزی، یکی از انواع پرکاربرد این دستگاه است که در کارگاه های نجاری، بیشتر از این مدل استفاده می شود. دقت و ظرافت بالا و دوام بیشتر نسبت به مدل های چوبی، از مزایای رنده دستی فلزی محسوب می شود.

رنده دستی قاچی

معمولا از رنده قاچی، برای صیقل دادن سطوحی با ناهمواری زیاد استفاده می شود. ضخامت تیغه این مدل رنده دستی، بین 24 تا 33 میلی متر و پهنای کوله آن، به 41 تا 50 میلی متر می رسد. معمولا در مرحله ابتدایی هموار سازی و صیقل، از این مدل رنده نجاری دستی استفاده می شود.

رنده تک تیغه و دو تیغه

اگر سطوح قطعات چوب مورد نظر شما، دارای ناهمواری های کمتری است، خرید رنده دستی مدل تک تیغ را به شما پیشنهاد می کنیم. این دستگاه، از یک تیغه تشکیل شده است که برای رندیدن سطوح صاف تر، یا بعد از رنده کاری با رنده قاچی مورد استفاده قرار می گیرد.

رنده دو تیغه، که شباهت بسیار زیادی با مدل تک تیغ دارد. تنها تفاوت آن ها، این است که مدل دو تیغه، دارای یک پشت بند روی تیغه آن است. این رنده نیز، یک پله پایین تر از مدل های نامبرده است و برای صیقل کاری روی سطوح هموار تر، نسبت به موارد ذکر شده مناسب است.

رنده خشی

برخلاف مدل های قبلی رنده دستی نجاری، این مدل، برای ایجاد خط و خش روی سطح چوب مورد استفاده قرار می گیرد. چرا؟ دلیل این کار، ایجاد سطحی ناهموار روی چوب، برای چسبندگی بالاتر است. زمانی که سطح دو قطعه چوب، صیقلی و صاف باشد، به دلیل ایجاد اصطحکاک کم، چسبندگی لازم ایجاد نمی شود. اما زمانی که سطح چوب دارای خط و خش باشد، اتصال بهتری شکل خواهد گرفت.

رنده نجاری دستگاه

رنده دستگاه یا رنده بلند، نوعی از رنده نجاری دستی است که طول بلندتری نسبت به سایر مدل ها داشته و در مواردی که طول قطعات چوب، بسیار بلند است، کاربرد دارد. معمولا این مدل از رنده های نجاری، از دو نوع فلزی و چوبی ساخته می شوند و طولی به درازای 60 سانتی متر دارند.

رنده کنجشکاف

این مدل رنده که با نام دیگر کنشکاف نیز معروف است، وظیفه ایجاد شیار روی سطح چوب، موازی با الیاف آن را دارد. گونیای این مدل رنده قابل تنظیم بوده و همچنین، تیغه آن، در ابعاد مختلفی وجود دارد. 

رنده بال کبوتری

در صورتی که قطعه چوب مورد نظر شما، دارای قوس داخلی باشد، خرید رنده دستی مدل بال کبوتری می تواند بهترین گزینه برای شما باشد. جنس این دستگاه، فلزی بوده و دارای طولی به اندازه 25 سانتی متر است.

رنده برقی چوب

تا اینجای کار، با پرکاربرد ترین و رایج ترین انواع رنده نجاری دستی آشنا شدیم. اما باید بگویم که خرید رنده نجاری برقی، مزایای بسیار بیشتری نسبت به مدل های دستی این دستگاه دارد که مطمعنم شما را بیشتر به خرید رنده نجاری ترقیب خواهد کرد. البته ناگفته نماند که قیمت مدل های برقی، بالاتر از قیمت رنده دستی نجاری بوده و ابتدا، شما باید متناسب با نیاز خود، بهترین گزینه را برای خرید خود انتخاب کنید. 

رنده نجاری برقی نیز مانند مدل های دستی، از ابعاد و طول های مختلفی تشکیل شده است که هرکدام از آن ها، با توجه به نوع استفاده، متفاوت خواهد بود. رنده برقی معمولا سرعت، دقت و ظرافت بسیار بالاتری نسبت به مدل دستی داشته و در کارهای نجاری حرفه ای، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

در ادامه، چند نمونه از پرکاربرد ترین مدل های رنده برقی را باهم بررسی می کنیم:

انواع رنده برقیویژگی ها

رنده برقی گندگی


رنده گندگی، یک دستگاه بزرگ و صنعتی بوده که برای مصارف حرفه ای، در کارگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه به اصطلاح رومیزی بوده و دارای پایه و غیرقابل حرکت است.

رنده برقی بدون سیم


این دستگاه، بدون سیم بوده و با باتری کار می کند. بزرگ ترین مزیت این دستگاه، سهولت در جابجایی و کار با آن هنگام رنده کاری است. اما از طرفی، ممکن است هنگام کار، باتری آن به اتمام رسیده و از کار بیفتد. پس قبل از خرید رنده برقی نجاری مورد نظر خود، ابتدا، میزان استفاده از دستگاه و نوع مصرف خود را حتما در نظر بگیرید.

رنده برقی سیمی


برخلاف مدل بی سیم این دستگاه، رنده برقی سیم دار برای روشن شدن، باید مستقیما به برق شهری متصل باشد. مزایای این مدل نسبت به انواع بی سیم، قدرت بسیار بالاتر دستگاه است. اما ممکن است هنگام کار، کمی شما را اذیت کرده و محدودیت حرکت هنگام رنده کاری برای شما ایجاد نماید.

معرفی بهترین مدل رنده چوب موجود در بازار

در حال حاضر، محبوب ترین برند های رنده نجاری برقی موجود در بازار، برند های رونیکس، بوش، ماکیتا، باس و اکتیو تولز هستند که در ادامه، چند مدل از بهترین و پرفروش ترین های این برند ها را معرفی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید. در مورد رنده های دستی نیز، می توان به برند های تیتان، بیلی استنلی و گروز اشاره کرد.

 

رنده برقی بوش مدل GHO 6500 + EXtra

قطعا نام پرآوازه بوش، به گوشتان خورده است. اکنون یکی از بهترین مدل های رنده برقی بوش را می خواهیم به شما معرفی کنیم. رنده ای با قدرت موتور بسیار بالا و عمق رنده کاری قابل تنظیم که می توانید برای کارهای حرفه ای خود از این دستگاه استفاده کنید.



ابعاد
280*16*14 سانتی متر
وزن
2.8 کیلوگرم
بازه سرعت چرخش تیغه
10000-15000
توان موتور
650 وات
حداکثر عمق رنده کاری
2.6

رنده برقی بوش مدل PHO 2000 Universal + 3 Extra

رنده برقی بوش مدل Extra  نسبت به مدل قبلی که معرفی شد، قدرت تیغه و توان موتوری بسیار بالاتری داشته و برای مصارف سنگین تر، می توانید این دستگاه را برای خرید خود انتخاب نمایید.



ابعاد
38*19*18 سانتی متر
وزن
2.4 کیلوگرم
بازه سرعت چرخش تیغه
20000-25000
توان موتور
680 وات
حداکثر عمق رنده کاری
8



رنده برقی باس مدل 82mmBS

یکی دیگر از برند های قدرتمند رنده نجاری مدل برقی، باس است. موتور این مدل رنده باس، قدرت بسیار بالایی داشته و برای سطوح با ناهمواری های زیاد و قطعات بزرگ با عمق رنده کاری زیاد، بسیار مناسب است.



ابعاد
30*12*12
وزن
2.5 کیلوگرم
بازه سرعت چرخش تیغه
10000-15000
توان موتور
800 وات
حداکثر عمق رنده کاری
2

رنده گندگی ماکیتا مدل 2012NB

اگر به صورت حرفه ای در کارگاه نجاری مشغول هستید و به دنبال خرید بهترین رنده برقی برای کارهای خود می گردید، ما به شما خرید رنده گندگی ماکیتا را پیشنهاد می دهیم. این دستگاه، علاوه بر قیمت رنده برقی بسیار مناسب، دارای توان و قدرت خیلی بالایی بوده که برای مصارف کارگاهی و صنعتی، گزینه بسیار مناسبی است. 



ابعاد
40*48*28 سانتی متر
وزن
27 کیلوگرم
سرعت حرکت تیغه
8500
توان موتور
1650 وات
حداکثر عمق رنده کاری
3

رنده برقی رونیکس مدل 9224

رنده چوب رونیکس مدل 9224 یکی از مدل های بسیار بادوام و باکیفیت بوده که دارای توان موتوری بسیار بالایی است و به راحتی می توانید به وسیله آن، تمامی ناهمواری های سطوح چوبی را از بین ببرید.



ابعاد
14*16*28 سانتی متر
وزن
2.7 کیلوگرم
بازه سرعت چرخش تیغه
10000-15000
توان موتور
900 وات
حداکثر عمق رنده کاری
2

اور فرز رونیکس کد 7108

یکی دیگر از بهترین های بازار، رنده برقی اور فرز رونیکس با قدرتی بسیار بالا است که برای مصارف کارگاهی به صورت حرفه ای بسیار کاربرد دارد.



ابعاد
24*23*16 سانتی متر
وزن
3 کیلوگرم
بازه سرعت چرخش تیغه
0-5000
توان موتور
710 وات
حداکثر عمق رنده کاری
2

رنده برقی اکسکورت مدل XMB01-82X1

رنده برقی اکسکورت نیز یکی دیگر از دستگاه های مناسب رنده کاری چوب است که قدرت و توان مناسبی دارد.



ابعاد
33*20*20
وزن
2.5 کیلوگرم
سرعت حرکت تیغه
16000
توان موتور
500 وات
حداکثر عمق رنده کاری
1

رنده استنلی مدل 006-12

یکی از بهترین گزینه ها برای خرید رنده نجاری دستی، رنده استنلی است. جنس بدنه و فولاد تیغه آن بسیار مرغوب بوده و به راحتی چوب را صیقل می دهد.



ابعاد
45*60*13 سانتی متر
وزن
2.6 کیلوگرم
بازه سرعت چرخش تیغه
0-5000

رنده بیلی استنلی مدل 004-12

یکی دیگر از مدل های رنده دستی بیلی با تیغه شماره 4، این گزینه است که دارای قابلیت تنظیم عمق رنده کاری بوده و جنس بدنه و دسته آن، بسیار مرغوب و بادوام است.



ابعاد
24*63*14 سانتی متر
وزن
1.8 کیلوگرم
عرض تیغه
5
سایر توضیحات
تیغه دارای پوشش ضد زنگ، مقاوم و بسیار ایمن است. همچنین عمق رنده کاری قابل تنظیم است.

رنده کناف تیتان پرو مدل 111

شما می توانید این مدل رنده را، برای کارهای ساده و کوچک تر خود، استفاده  نمایید. این دستگاه علاوه بر ابعاد کوچک، دارای مقاومت بسیار بالایی نیز است.



ابعاد
14*14*5
وزن
900 گرم
جنس تیغه
فولادی

رنده نجاری اروین مدل A151R

رنده نجاری اروین نیز یکی دیگر از مدل های رنده دستی معمولی برای کارهای ساده رنده کاری است. 



ابعاد
26*65*32
وزن
400 گرم
عمق رنده کاری
1

رنده دستی گروز مدل DRFP-78

از مدل های دیگر رنده دستی، می توان به گروز اشاره کرد. تیغه این دستگاه از چدن مقاوم ساخته شده و عمق رنده کاری آن نیز قابل تنظیم است. همچنین نسبت به مدل های دیگر، دقت و ظرافت بیشتری دارد.



ابعاد
20*20*21
وزن
2کیلوگرم
جنس تیغه
چدن
حداکثر عمق رنده کاری
1.2

رنده کناف اتنسی مدل 140

رنده کناف اتنسی نیز یکی دیگر از مدل های رنده نجاری دستی است که جنس بدنه آن فلزی است. تیغه این دستگاه، قابل تعویض بوده و برای صیقل دادن به قطعات کناف، درب یا پنجره گزینه مناسبی است.



ابعاد
15*4*5
وزن
120 گرم
حداکثر عمق رنده کاری
1
سایر توضیحات
دارای قابلیت تعویض تیغه

قبل از خرید رنده نجاری دستی و برقی به چه نکاتی توجه کنیم؟

معرفی و قیمت انواع رنده نجاری( دستی و برقی)

باتوجه به تنوع بالای انواع رنده چوب و همچنین وجود نکات بسیار مهم قبل از خرید این دستگاه، لازم است ابتدا به این نکاتی که در ادامه گفتیم توجه کنید تا در خرید خود دچار اشتباه نشوید و دستگاهی متناسب با نیاز خود تهیه کنید.

نوع مصرف رنده نجاری: قبل از خرید رنده برقی یا دستی، ابتدا باید نوع مصرف خود را مشخص کنید. اگر مصارف شما کوچک و در حد کارهای دستی ساده و معمولی است، خرید رنده دستی را به شما پیشنهاد می دهیم. اما اگر شما یک نجار حرفه ای هستید یا برای مجهز کردن کارگاه نجاری خود به دنبال خرید رنده چوب هستید، انواع رنده برقی می تواند برای شما بهترین گزینه برای خرید باشد.

جنس تیغه: جنس تیغه دستگاه مورد نظر خود را حتما بررسی کنید. چرا که اصلی ترین کار را تیغه رنده برعهده دارد. بهترین جنس تشکیل دهنده تیغه، فولاد و تنگستن است. همچنین تیغه ها به دو نوع ژیلتی و قابل تیز شدن تقسیم بندی می شوند که باتوجه به نیاز خود، می توانید از بین آنها انتخاب کنید.

ظرفیت و عمق رنده کاری: یکی دیگر از نکات مهمی که هنگام خرید این دستگاه باید به آن توجه کنید، عمق رنده کاری است. برخی از انواع رنده های چوب، دارای قابلیت تنظیم عمق بوده و برخی دیگر به صورت ثابت است. با توجه به عمق و ظرفیت کار خود انتخاب خود را در این زمینه نهایی کنید.

گونیا رنده نجاری: گونیا نیز یکی از قطعات مهم این دستگاه است که باعث افزایش دقت کار و تمیز تر شدن رنده کاری شما می شود. این قطعه، باتوجه به عمق و ارتفاع قابل تنظیم است. 

توان رنده برقی نجاری: توان یا قدرت رنده، مربوط به میزان مصرف انرژی و قدرت موتور رنده مورد نظر شما دارد. اگر مصرف شما از این دستگاه به صورت روزانه و تعداد دفعات زیاد است، باید دستگاهی با توان بالا تهیه کنید. اما اگر مصرف کمی داشته و در برخی موارد به سراغ رنده می روید، خرید رنده برقی نجاری با توان پایین تر می توان گزینه مناسبی برای شما باشد.

قیمت رنده نجاری چقدر است؟

معمولا قیمت رنده به عوامل مختلفی مانند مدل دستگاه، دستی یا برقی بودن، میزان قدرت موتور، جنس تیغه، جنس تسمه و ابعاد بدنه بستگی دارد. قیمت رنده دستی نجاری به دلیل سادگی در طراحی و عدم استفاده از قطعات الکترونیکی، نسبت به قیمت رنده برقی پایین تر است. سعی کنید متناسب با بودجه خود و البته نیاز مصرفی، اقدام به خرید یک دستگاه مناسب نمایید.

رنده چوب دستی بخرم یا رنده برقی؟

هرچند مدل های برقی، از قدرت، کیفیت برش و ظرافت بسیار بالایی نسبت به انواع دستی برخوردار بوده و به کار سرعت زیادی می بخشد؛ اما اگر مصرف خیلی زیادی نداشته و برای رنده کاری های کوچک و خانگی می خواهید خرید کنید، مدل های دستی برای شما گزینه مناسب تری خواهد بود. اما اگر به صورت حرفه ای قرار است کار نجاری را انجام دهید یا برای یک کارگاه قصد تهیه یک دستگاه رنده چوب را دارید، حتما مدل های برقی را در اولویت قرار دهید.

سخن پایانی 

معمولا برای این که سطح قطعات مختلف چوبی را صیقل داده و ناهمواری های آن را برطرف کنند، از دستگاهی به نام رنده چوب استفاده می کنند. رنده ها انواع بسیار متنوعی داشته که در این مقاله از چی بگیر، به معرفی انواع مختلف رنده های دستی و رنده های برقی پرداختیم. همچنین نکاتی را بیان کردیم که قبل از خرید رنده نجاری متناسب با بودجه و نیاز شما، باید به آن ها توجه شود.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.