فلاش: راهنمای خرید و قیمت انواع فلاش دوربین (اکسترنال)

راهنمای خرید بهترین فلاش دوربین اکسترنال

نورپردازی اغلب در گرفتن یک عکس یا خراب شدن آن تاثیر زیادی دارد، اما به لطف قدرت و قابلیت حمل اسپیدلایت، گرفتن عکس هایی با نور خوب در داخل خانه، محیط های تاریک یا حتی در شب آسان تر شده است.

متأسفانه، برای افراد مبتدی در عکاسی و حتی برای کسانی که سال ها یا دهه ها عکاسی می‌کنند، انتخاب فلاش اکسترنال مناسب می‌تواند یک چالش بزرگ باشد. امروزه برندهای گوناگونی در بازار وجود دارند که طیف گسترده‌ای از فلاش‌ها را عرضه می‌کنند و این وضعیت، خریدار را گیج و گاهی اوقات خسته می‌کند. در این نوشتار از چی بگیر در ادامه، پنج نکته کلیدی که باید قبل از سرمایه گذاری در خرید فلاش در نظر بگیرید را با شما در میان می‌گذاریم. به این ترتیب، پول‌تان را برای مدلی با کیفیت پایین که نیازهای شما را برآورده نمی‌کند، هدر نمی‌دهید.

اما ناامید نشوید! من به عنوان یک عکاس با تجربه، با مزایا و معایب مدل های مختلف فلاش آشنا هستم. در ادامه، پنج نکته کلیدی که باید قبل از سرمایه گذاری در خرید فلاش در نظر بگیرید را با شما در میان می‌گذارم. به این ترتیب، پول‌تان را برای مدلی با کیفیت پایین که نیازهای شما را برآورده نمی‌کند، هدر نمی‌دهید.

فلاش چیست؟

فلاش دوربین وسیله ای است که برای تولید نور مصنوعی استفاده می‌شود. از این نور مصنوعی برای روشن کردن یک صحنه تاریک استفاده می‌شود، اگرچه می‌تواند به گرفتن سریع اجسام متحرک نیز کمک کند. 

بهترین برند فلاش دوربین را انتخاب کنید

در گذشته، خرید فلاش بسیار ساده بود. اگر می‌خواستید یک اسپیدلایت بخرید، باید یکی از مدل های پیشنهادی سازنده دوربین‌تان (معمولاً نیکون یا کانن) را انتخاب می‌کردید.

اما امروز وضعیت کاملاً متفاوت است و بازار پر از شرکت هایی است که اسپیدلایت می فروشند، از جمله یونگنوو، گودکس و نیسین. همچنان که می‌توان فلاش را از سازنده دوربین خود خرید، امکان انتخاب مدل های سایر شرکت ها نیز وجود دارد.

فلاش های نیکون و کانن در مقایسه با مدل های یونگنوو وگودکس، بسیار گران هستند. با این وجود، بسیاری از عکاسان معتقدند که مدل‌های نیکون و کانن هنوز هم گزینه های بهتری هستند و ادعا می‌کنند که عمر طولانی‌تر، دوام بیشتر و سازگاری بهتری دارند.

از طرف دیگر، برخی از اسپیدلایت های برندهای متفرقه واقعاً بسیار خوب طراحی شده‌اند و مطمئناً می‌توانند با برندهای بزرگ در عملکرد، دوام و سایر موارد رقابت کنند. مزیت دیگر این فلاش‌ها، قیمت بسیار پایین‌تر آنهاست که نکته‌ای کلیدی برای کسانی است که به دنبال خرید اولین فلاش خود هستند.

مشخصات
وزن530 گرم
منبع انرژیباتری
سازگاریدوربین های سونی
برد فلاشر20 تا 200 

مشخصات
وزن400 گرم
سازگاریدوربین های کانن
منبع انرژیباتری
برد فلاش 20 متر
مدت زمان فلاش زنیاز 1/1 تا 1/128
محدوده فرکانس تا 199 Hz
بزرگنمایی20 تا 200 میلیمتر

مشخصات
وزن 480 گرم
منبع انرژیباتری
سازگاریدوربین های برند نیکون
زمان شارژ مجدد1.5 ثانیه
برد فلاش30 متر
اقلام همراهکیف، باتری، شارژر

مشخصات
وزن410 گرم
منبع انرژی باتری
حداکثر زمان فلاش 1/2000 ثانیه
زمان شارژ مجدد2.6  ثانیه
برد فلاش20 تا 200 میلی متر
سازگاری۱DX,۵D MARK II,۵D MARK III,۶D,۷۶۰D,۵۰D,۴۰۳۰D,۶۵۰D,۶۰۰D,۵۵۰D,۵۰۰D,۴۵۰D,۴۰۰D, ۱۱۰۰D,۱۰۰۰D

مشخصات
وزن 20000 گرم
منبع انرژیباتری
سازگاریدوربین های برند کانن
برد فلاشر26
اقلام همراه کیف


در ادامه بخوانید : راهنمای مبتدیان برای خرید لوازم جانبی دوربین عکاسی (باتری، فلش، منوپاد...)

برای خرید بهترین فلاشر دوربین به این نکات دقت کنید:

خرید و قیمت بهترین فلاش دوربین اکسترنال

اگر مطمئن نیستید که با خرید فلاش از برندهای متفرقه راحت هستید یا نه، بهتر است مقالاتی را مطالعه کنید که به بررسی این محصولات می‌پردازند. در حالی که برخی از این مدل‌ها فوق‌العاده هستند، برخی دیگر می‌توانند ارزان و شکستنی باشند، بنابراین قبل از «خرید» حسابی تحقیق کنید.

طول عمر فلاش

درست مانند هر لامپ دیگری، اسپیدلایت ها عمر محدودی دارند. پس از مقدار مشخصی استفاده، آنها «می‌سوزند» و دیگر کار نمی‌کنند.

بنابراین قبل از خرید هر گونه اسپیدلایت، بدون توجه به شرکت یا مدل آن، کمی تحقیق کنید. به دنبال طول عمر اسپیدلایت انتخابی خود که در وب سایت شرکت ذکر شده، بگردید و اگر نمی‌توانید مشخصات رسمی آن را پیدا کنید، می‌توانید به بررسی‌های سایت‌های همچون دیجی‌کالا نگاه کنید که کاربران در خصوص محصولات مورد استفاده‌شان اظهارنظر کرده و زمانی که وسیله‌شان از کار بیفتد، اعلام می‌کنند. 

به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات به طور تصادفی با یک فلاش معیوب مواجه خواهید شد، بنابراین اگر کاربری را پیدا کردید که گزارش داده پس از سه بار استفاده فلاش از کار افتاده یا کلا از ابتدا کار نمی‌کرده، فوراً آن مدل را رد نکنید. با این حال، اگر تعداد زیادی از منتقدان ادعا کنند که فلاش بلافاصله پس از خرید از کار افتاده، بهتر است از آن محصول (و شاید حتی آن برند) اجتناب کنید.

باید خاطرنشان کنم: مهم است که فلاشی بخرید که نه تنها برای مدت طولانی، بلکه کلا خوب کار می‌کند. به عبارت دیگر، فلاش باید به درستی و با قدرت کامل روشن شود. اگر فلاش به درستی روشن نشود، حتی در صورت تاباندن کمی نور، به طور کلی نتیجهای غیرقابل استفاده می‌دهد.

سازگاری فلاش 

فلاش‌ های پاپ‌آپ که روی برخی دوربین‌ ها نصب می‌شوند، به یک دلیل مورد علاقه اکثر عکاسان نور مصنوعی نیستند: آنها کاملاً ثابت هستند و هیچ انعطافی ندارند. آنها فقط در یک جهت نورپردازی می‌کنند و نمی‌توان آنها را چرخاند، به سمت بالا یا پایین تغیر جهت داد یا از دوربین جدا کرد. بنابراین، برای خلق جلوه‌های جذاب‌تر، نمی‌توان نور را کنترل کرد یا تغییر جهت داد.

بنابراین، بررسی انعطاف پذیری یک فلاش قبل از خرید بسیار مهم است. اگر هد فلاشی که می‌خرید قابلیت جابجایی، کج یا زاویهدار شدن ندارد، برای رسیدن به نتایج با کیفیت دچار مشکل خواهید شد.

همچنین توصیه می‌کنم در مورد اینکه آیا فلاش می‌تواند از راه دور فعال شود یا خیر، تحقیق کنید. بسیاری از عکاسان پرتره استودیویی و طبیعت بی‌جان ترجیح می‌دهند فلاش‌های خود را به جای خود دوربین، روی پایه نصب کنند، اما اگر فلاش قابلیت ریموت تریگر‌ یا آزادکننده بی‌سیم شاتر را ندارد، ممکن است ناامید شوید. (همینطور باید سازگاری ریموت تریگر‌ را بررسی کنید که بسته به مدل می‌تواند متفاوت باشد.)

کاربری اتوماتیک (TTL) یا دستی فلاش

دو نوع اصلی فلاش وجود دارد:

فلش اتوماتیک (TTL): یک فلاش اتوماتیک به صورت خودکار با دوربین هماهنگ می‌شود تا شدت مناسب نور مورد نیاز برای نورپردازی یک محیط خاص را تعیین کند. به عبارت دیگر، یک فلاش TTL شدت نور خروجی‌اش را مطابق با درجات نور محیطی موجود، تغییر می‌دهد.
فلاش دوربین دستی: فلاش دستی باید همیشه توسط عکاس هدایت شود. برای مثال، اگر می‌خواهید در یک فضای تاریک نورپردازی کنید، باید قدرت فلاش را به صورت دستی افزایش دهید و اگر می‌خواهید در یک فضای روشن‌تر نورپردازی کنید، باید به صورت دستی قدرت فلاش را کاهش دهید.

کدام نوع فلاش بهتر است اتوماتیک یا دستی؟

از یک طرف، مدل های اتوماتیک بسیار راحت هستند و می‌توانید فلاش را روی پایه یا کفشک دوربین خود نصب کرده، دکمه شاتر را فشار دهید و انتظار داشته باشید که نتایج نوردهی نسبتاً عمیقی دریافت کنید.

از طرف دیگر، فلاش های دستی به مراتب ارزان‌ترند که آنها را به گزینهای عالی برای مبتدیان تبدیل می کند و از آنجایی که شما را مجبور می‌کنند که واقعاً نکات مهم نوردهی فلاش را درک کنید، می‌توانند ابزار آموزشی خوبی باشند.

در نهایت اینکه، انتخاب با شماست!

زمان بازیابی فلاش

اگر می‌خواهید در زمینه عکاسی پرتره‌های استودیویی یا طبیعت بی‌جان فعالیت کنید، این موضوع نباید مشکلی ایجاد کند و مساله قابل بحثی نیست. اما اگر یک عکاس اکشن جدی هستید که ممکن است نیاز به گرفتن چندین عکس پشت سر هم در مدت زمان کوتاهی داشته باشید، پس درک نرخ بازیابی فلاش برای شما عاملی ضروری است.

نرخ بازیابی که به عنوان زمان بازیابی نیز شناخته می‌شود، در واقع مدت زمانی است که فلاش کار می‌کند تا قبل از اینکه دوباره آماده نورپردازی شود. تولیدکنندگان تقریباً همیشه نرخ بازیابی را بر حسب ثانیه ذکر می‌کنند و همانطور که احتمالاً حدس می‌زنید، هرچه نرخ بازیابی کمتر باشد، بهتر است. فلاشی که می‌تواند به سرعت بازیابی شود به شما امکان می‌دهد عکس های ورزشی زیادی را به صورت متوالی ثبت کنید اما فلاشی که به آرامی بازیابی می‌شود ممکن است مانع از گرفتن عکس هایی شود که دنبال آن هستید.

توجه داشته باشید که مشخصات اسپیدلایت معمولاً به دو زمان مختلف اشاره می‌کنند (به عنوان مثال 0.3-5 ثانیه). عدد کمتر بیانگر زمان گرفتن عکس بعدی است؛ چنانچه فلاش روی کمترین میزان خروجی نور تنظیم شده باشد. در حالی که عدد بالاتر نشان می‌دهد که وقتی فلاش روی بالاترین میزان خروجی نور تنظیم شده، چقدر زمان لازم است تا بتوان عکس دیگری گرفت.

نرخ بازیابی در حداکثر خروجی فلاش مهم‌تر است و اگر می‌خواهید در زمینه عکاسی اکشن کار کنید، باید همیشه به دنبال فلاشی باشید که کمترین حداکثر زمان خروجی نور را داشته باشد. با این حال، به یاد داشته باشید که اگر می‌خواهید به نرخ بازیابی ذکر شده توسط سازنده دست یابید، باید یک باتری مناسب برای فلاش خود بخرید.

کلام آخر

اکنون که این مقاله از چی بگیر را به پایان رساندید، باید آماده خرید اسپیدلایت باشید.

اما به یاد داشته باشید که هیچ دستگاهی به عنوان بهترین فلاش وجود ندارد. واقعاً همه چیز به بودجه و نیازهای شما بستگی دارد. به طور کلی یک فلاش دستی به خوبی به افراد مبتدی کمک می‌کند، اگرچه عکاسان با تجربه‌تر، به ویژه کسانی که در محیط های سریع و پرجنب و جوش کار می‌کنند، ممکن است بخواهند یک مدل اتوماتیک را در نظر بگیرند و بررسی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
فلاش قیمت انواع فلاش