تبلت در برابر لپ تاپ: کدام را انتخاب کنیم؟

تبلت بخرم یا لپ تاپ؟

وقتی نوبت به خرید یک دستگاه جدید برای کار می رسد که بتواند تمام کارهای اداری شما را به راحتی انجام دهد، تبلت ها و لپ تاپ ها اغلب مردم را گیج می کنند. به این دلیل که برخی از تبلت های مدرن که این روزها در دسترس هستند به اندازه یک لپ تاپ قیمت دارند و عملکرد بسیار بهتری دارند.

با این حال، آیا می توانید تمام وظایفی را که یک لپ تاپ قادر به انجام آن است در تبلت انجام دهید؟ 

ما تقریباً مطمئن هستیم که اکثر مردم همین سوال را در ذهن خود دارند. بنابراین، در این مقاله ساده، سعی می کنیم پاسخ هایی را به شما ارائه دهیم که به شما در انتخاب دستگاه مناسب برای انتخاب مطابق با نیازهای کاری خود کمک می کند.

تبلت 

تبلت ها را حتی می توانید تلفن های همراه با اندازه بزرگ در نظر بگیرید، اما با چند مزیت اضافی که آنها را قادر رقابت با لپ تاپ می‌کند. تبلت‌ ها مانند تلفن‌های هوشمند بسیار  سبک و قابل حمل هستند. همین مورد است که که آنها را به گزینه‌ای مناسب برای افرادی که روزانه  نیاز به مدیریت کار خود در حال حرکت دارند تبدیل می‌کند.

اگرچه تبلت ها چندان کاربردی نیستند و نمی توانند به شما کمک کنند تا تمام کارهایی را که می توانید در لپ تاپ انجام دهید انجام دهید. با این حال، تبلت ها هنوز گزینه مناسبی برای هر کسی است که نیاز به انجام کارهای معمولی مانند مدیریت اسناد، ایمیل ها، وب گردی، و غیره دارد.

مزایا و معایب تبلت

مزایا تبلت معایب تبلت 
عمر باتری خوبی دارند.فضای ذخیره سازی کافی ندارند.
تبلت ها معمولاً ارزان تر از لپ تاپ ها هستند.پورت های اتصال کمتری دارند.
ایده آل برای وب گردی، تماشای فیلم، خواندن کتاب های الکترونیکی و غیره.اتصال وسایل جانبی اضافی پیچیده است.
رابط کاربری بهتری دارند و پیمایش با آن آسان است.صفحه کلید فیزیکی ندارند، از این رو، تجربه تایپ با آنها عالی نیست.
کیفیت دوربین خوبی دارند و در هنگام تماس ویدیویی عملکرد بسیار خوبی ارائه می دهند.


در ادامه بخوانید : تبلت لنوو، مقایسه، قیمت و مشخصات بهترین تبلت لنوو( پرفروش ترین)


در ادامه بخوانید : تبلت سامسونگ a7:بررسی تخصصی و قیمت تبلت سامسونگ a7

لپ تاپ

لپ‌تاپ‌ها اساساً یک کامپیوتر هستند، اما به شکلی بسیار قابل حمل و جمع‌وجور بسته‌بندی شده‌اند. از نظر قدرت پردازش، لپ تاپ در مقایسه با تبلت ها قطعا گزینه بهتری هستند. با گذشت زمان، شاهد بهبود لپ‌تاپ‌ ها از نظر قابل حمل بودن و عملکرد هر دو بوده‌ایم. در لپ تاپ مجهز به سخت افزار قدرتمند، اساساً می توانید هر کاری را که می توانید روی دسکتاپ انجام دهید، انجام دهید.

با این حال، اگر می خواهید در عین حال قابل حمل و قدرتمند باشد، لپ تاپ گزینه بسیار گران تری برای شما خواهد بود. در حالی که اگر به سراغ یک لپ تاپ مقرون به صرفه بروید، باید قدرت پردازش و ویژگی های قابل توجهی را قربانی کنید. یک لپ تاپ مقرون به صرفه تنها گزینه خوبی برای انجام کارهایی مانند وب گردی و مدیریت اسناد است.

مزایا و معایب لپ تاپ

مزایا لپ تاپمعایب لپ تاپ
قدرت پردازش بالاسنگین تر از تبلت است.
ایده آل برای انجام چند کاربه طور کلی به یک کیف برای حمل نیاز دارد
اتصال و استفاده از لوازم جانبی خارجی با آن آسان تر است.لپ تاپ های قدرتمند قیمت بالایی دارند.
تجربه تایپ بهتری را ارائه می دهد.در برابر تهدیداتی مانند بدافزارها و ویروس ها آسیب پذیر است.
حتی می توانید با لپ تاپ از ماوس بی سیم استفاده کنیدکیفیت دوربین راضی کننده نیست.


در ادامه بخوانید : بهترین لپ تاپ برای کارهای گرافیکی (ارزان ترین)


در ادامه بخوانید : راهنمای خرید لپ تاپ: 8 نکته اساسی که باید قبل از خرید بدانید

جدول مقایسه تبلت و لپ تاپ

بررسی ویژگی های لپ تاپ و تبلت

ویژگی تبلتلپ تاپ
قابل حمل بودنکالا قابل حملکمتر از تبلت
صفحه نمایشصفحه نمایش کوچکصفحه نمایش بزرگ
فضای ذخیره سازیفضای ذخیره سازی زیاد با گزینه های قابلیت گسترشفضای ذخیره سازی محدود
دوربینکیفیت دوربین معمولا خوب است.راضی کننده نیست.
عمر باتریهمه لپ تاپ ها عمر باتری خوبی ندارند.عمر باتری طولانی
کاراییعملکرد رضایت بخشعملکرد بالا
سیستم عملAndroid، iPadOS، Windowsویندوز، macOS، لینوکس
قابلیت اتصالUSB Type-C, Wi-Fi and BluetoothUSB 2.0, USB 3.0, USB Type-C, HDMI, Ethernet,

قابلیت حمل

از نظر قابلیت حمل، می‌توان گفت لپ‌تاپ‌ ها مناسب هستند. اما تبلت‌ ها اندازه بسیار فشرده‌تری دارند و عموماً نازک هستند، بنابراین می‌توانید تبلت را راحت‌تر در مقایسه با لپ‌تاپ حمل کنید.

نمایشگر

 اگر به دنبال صفحه نمایش بزرگتر هستید، باید یک لپ تاپ تهیه کنید زیرا می توانید مدل هایی با اندازه صفحه نمایش تا 17 اینچ را به راحتی پیدا کنید. از طرفی تبلت ها کوچکتر و اندازه صفحه نمایش کوچکتری نسبت به اکثر لپ تاپ ها دارند.

فضای ذخیره سازی

اگر فضای ذخیره سازی یکی از نگرانی های اصلی در زمینه کاری شما است، یک لپ تاپ معمولا با هارد دیسکی حدود 1 ترابایت عرضه می شود. در حالی که یک تبلت معمولاً فضای ذخیره سازی محدودی در حدود 64 گیگابایت یا حتی کمتر دارد.

دوربین ها

برای تماس ویدیویی و گرفتن عکس، تبلت همیشه در هر دو مورد عملکرد بهتری دارد. اگرچه کیفیت دوربین در لپ‌ تاپ‌ ها نیز مناسب است، اما تبلت به طور کلی در مقایسه با لپ تاپ بهتر است.

عمر باتری در تبلت و لپ تاپ

از آنجایی که لپ‌ تاپ‌ ها نسبت به تبلت‌ ها سخت‌افزار بسیار بیشتری دارند، باتری لپ‌تاپ‌ ها برای مدت طولانی دوام نمی‌آورد. از سوی دیگر، تبلت ها بیشتر شبیه تلفن های همراه هستند و در کل عمر باتری بسیار خوبی دارند.

کارایی

وقتی صحبت از قدرت و عملکرد پردازشی شد، بدون شک پردازنده لپ‌ تاپ از همه جنبه‌ها در مقایسه با تبلت بسیار قدرتمندتر است. جدا از انجام تمام کارهای معمولی مانند وب گردی، مستندسازی و غیره. می توانید از لپ تاپ برای کارهای بسیار سنگین تری مانند ویرایش ویدیو، بازی و غیره استفاده کنید.

سیستم عامل و نرم افزار

وقتی لپ تاپ ها و تبلت ها را بر اساس سیستم عامل آنها مقایسه می کنیم، بسیار ذهنی است زیرا هر کاربر نیازهای متفاوتی دارد. تبلت ها معمولاً با Android، iPadOS و Windows عرضه می شوند. از سوی دیگر، لپ‌ تاپ‌ ها عموما دارای سیستم‌عامل‌های macOS، Windows و Linux هستند.

قابلیت اتصال

لپ تاپ در این مورد کاملاً برنده است. زیرا چندین پورت برای اتصال دریافت می کنید مانند USB 2.0، USB 3.0، USB Type-C، HDMI، Ethernet، Wi-Fi، و بلوتوث و غیره. از طرف دیگر، تبلت ها فقط با یک تک پورت USB Type-C برای شارژ و اتصال دستگاه های OTG. اگرچه بلوتوث و وای فای را در تبلت ها برای اتصال بی سیم دریافت می کنید، اما ویژگی های مشابهی در لپ تاپ ها نیز یافت می شود.

نتیجه گیری 

شکی نیست که لپ تاپ ها قدرت بیشتری دارند و از نظر محاسباتی می توانند خیلی بیشتر از یک تبلت کار انجام دهند. با این حال، اگر به دستگاهی نیاز دارید که بتوانید در حین رفت و آمد با آن کار کنید، تبلت ها گزینه بسیار خوبی برای انتخاب هستند. تبلت ها عموماً راحت تر حمل می شوند و همچنین باتری پشتیبان بهتری دارند. اما وقتی صحبت از چندوظیفه شدن و انجام کارهای سنگین می شود، تبلت ها به هیچ وجه نمی توانند لپ تاپ را شکست دهند. بنابراین، اگر مطمئن هستید که هرگز نیازی به استفاده از دستگاه خود برای انجام کارهای سنگین ندارید، می توانید یک تبلت خوب را برای خود انتخاب کنید. در غیر این صورت، ما به شما پیشنهاد می کنیم همیشه یک لپ تاپ را به عنوان اولویت اول خود انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.